Miten nämä jotkut narskuäidit eivät tajua, etteivät antaneet lapsilleen sitä, mitä lapsi tarvits?
Vaan ottivat lapsesta sen, mitä itse tarvitsivat. Hyötyivät lapsestaan. Esim. saivat kiikkiin rikkaan miehen, joka olisi muuten kohta ottanut eron, nyt makselee lapsen äidille tämän elämästä, koska yhteinen lapsi, tai mainetta ystävien silmissä koska saivat lapsen ja hoitavat äitiyden mallikelpoisesti, kun koko aikana eivät anna lapselle sitä, mitä lapsi tarvitsee?
Ymmärrän ihmisen inhimillisen vaillinaisuuden, ei kukaan vanhempi anna lapselle kaikkea sitä, mitä lapsi tarvitsee (myös rajoja ja rajoittamista), mutta terve vanhempi on tästä lapsen edessä aikanaan pahoillaan, jos lapsi ”reklamoi”, ja ymmärtää oman vaillinaisuutensa vanhempana. Ja kykenee ottamaan vastuun siitä, eikä syytä siitä lasta, että tähän sattui vanhemman vaillinaisuus.
Nyt on puhe narsistivanhemmista, jotka eivät myönnä, etteivät antaneet lapselleen sitä, mitä tämä tarvitsi ja jotka sen lisäksi ottivat lapseltaan sen, mitä itse tarvitsivat, ja lapsen täyttäessä 18 odottavat, ettei lapsella ole murheita ja ongelmia sen takia, ettei vanhempi antanut, mitä lapsi tarvitsi!
Tietenkin sellaisella lapsella on ongelmia ja murheita ja niihin on narsistivanhempi syyllinen! Jos lapsi olisi saanut sitä mitä tarvitsee, eli hyvät, toimivat eväät elämään, niin vanhempi ei joutuisi vastaamaan lapsen ongelmiin.
Ja siis korostan edelleen, että terveidenkin vanhempien lapsilla voi olla ongelmia, koska he eivät saaneet sitä, mitä tarvitsivat, mutta siitä ei synny ongelmaalapsen ja vanhemman välille, koska lapsen valittaessa ongelmaa, vanhempi ei syyttele lasta vastuuttomuudesta vaan koittaa auttaa tai jos ei osaa niin sanoo niin (ja kestää avuttomuuden itsessään).
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ihanaa olisikin, ei ole, vuosikausia lukea näitä jankkauksia niin minä nyt vaan sanon luultavammin saman minkä olet kuullut sataan kertaan, että sinä olet aikuinen. Vaikka äitisi tekisi mitä sinun lapsuuteesi ei voi enää palata eikä sinua voi hoivata ehjäksi. Se aika on mennyt ja käytetty. Olet aikuinen ihminen ja sinun pitäisi olla aikuisen järjellä varustettu, että tajuat antaa asian olla mille ei enää voi mitään ja pitää vain huolen nykyisyydesta ja tulevaisuudesta, että se on hyvä. Aikuisena ei myöskään ole tapana roikkua omassa äidissään, ei tiedottaa sille elämästään eikä kertoa menemisistään, varsinkaan jos ei ole läheiset välit ikinä olleet. Aikuinen lähtee pois kun jokin ei tuota lisäarvoa elämään, mielihyvää tai on pelkästään kuluttavaa. Äitisi on pelkkä tuttava, sukua, ei läheinen. Sinun ei tarvitse sillä päätäsi vaivata.
Ei tässä mistään tiedottamisista ole kysymys. Luulisi, että äiti haluaisi iloita puolestani, kun minusta tuli varakas. Koska hän ei osaa surra sitä, että isäni kuoli, siis minun isänäni. Ja sillehän ei voi mitään, että ihminen ei elä ikuisesti, olisin halunnut pitää isäni ilonani täällä vielä pitkään, mutta siihen mulla ei ollut valtaa.
Ap
Ilonasi? Sehän oli pitkään hoitokodissa etkä käynyt katsomassa, kun oli jo dementoitunut.
Ainoa valonpilkahdukseni nyt on, että ihminen, joka otti minusta sen, minkä irti sai, antamatta itse minulle sitä, mitä tarvitsin kärsii köyhyydestä JA TIETÄÄ, että mä perin useita hyvällä paikalla sijaitsevaa kämppää ja asunnon arvoisen osakesalkun... ja se ei ole kaikki, saan lisää leskenkin kuoltua. Tai siis omistan ne jo, mutta hänellä on hallintaoikeus. Mä sain paljon, hän ei saanut mitään, se on hänelle ihan oikein.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ihanaa olisikin, ei ole, vuosikausia lukea näitä jankkauksia niin minä nyt vaan sanon luultavammin saman minkä olet kuullut sataan kertaan, että sinä olet aikuinen. Vaikka äitisi tekisi mitä sinun lapsuuteesi ei voi enää palata eikä sinua voi hoivata ehjäksi. Se aika on mennyt ja käytetty. Olet aikuinen ihminen ja sinun pitäisi olla aikuisen järjellä varustettu, että tajuat antaa asian olla mille ei enää voi mitään ja pitää vain huolen nykyisyydesta ja tulevaisuudesta, että se on hyvä. Aikuisena ei myöskään ole tapana roikkua omassa äidissään, ei tiedottaa sille elämästään eikä kertoa menemisistään, varsinkaan jos ei ole läheiset välit ikinä olleet. Aikuinen lähtee pois kun jokin ei tuota lisäarvoa elämään, mielihyvää tai on pelkästään kuluttavaa. Äitisi on pelkkä tuttava, sukua, ei läheinen. Sinun ei tarvitse sillä päätäsi vaivata.
Ei tässä mistään tiedottamisista ole kysymys. Luulisi, että äiti haluaisi iloita puolestani, kun minusta tuli varakas. Koska hän ei osaa surra sitä, että isäni kuoli, siis minun isänäni. Ja sillehän ei voi mitään, että ihminen ei elä ikuisesti, olisin halunnut pitää isäni ilonani täällä vielä pitkään, mutta siihen mulla ei ollut valtaa.
ApIlonasi? Sehän oli pitkään hoitokodissa etkä käynyt katsomassa, kun oli jo dementoitunut.
No, enpä minä sitäkään hänelle halunnut. Etkö tajua?
Ap
Oletko ajatellut että äitisi on ihminen omine ajatuksineen. Jotka pitää ominaan.
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuuntelet äitiäsi. Laita välit poikki.
Olen jo kuullut hänen itseäni vahingoittavat puheet. Mikään lisää ei vahingoita sen enempää enää. Ymmärrätkö, että tässä vahingoitti se, etten saanut mitä tarvitsin ja siitä syytettiin MINUA?
ApNo mitä vittua sinä sitten tarvitsit, niitä heppalehtiä??? Päänsilitystä kun et halunnut siivota huonettasi??? Voi jumalauta. On ihmisiä joilla on OIKEITA traumoja lapsuudestaan ja sinä se vaan jaksat kitistä tällaisista turhanpäiväisyyksistä vuodesta toiseen. HÄPEÄISIT!
Ei vaan oikeudenmukaista ja arvostavaa kohtelua, sitä, että vaatii samaa itseltään, kuin minulta, jne.
Ap
Arvostus on ansaittava. Sinä olet varmasti ollut pelkästään rasittava, pilalle lellitty kauhukakara. Äitisi taakka on ollut raskas. Ja näyttää olevan edelleen. LOPETA SE VANHÚKSEN KIUSAAMINEN!
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut että äitisi on ihminen omine ajatuksineen. Jotka pitää ominaan.
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
Miten niin pitää ominaan? Ei pidä. Hänellä ei ole mitään oikeutta mielipiteisiin, jotka satuttavat ketään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
Ihminen, jolla on toisia satuttavia mielipiteitä, joilla satuttaa toisia ansaitsee rangaistuksen. Sellaista kutsutaan kiusaamiseksi. Äitini on kiusaaja. Kellään ei ole oikeutta satuttaa toista, ei millään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
Ihminen, jolla on toisia satuttavia mielipiteitä, joilla satuttaa toisia ansaitsee rangaistuksen. Sellaista kutsutaan kiusaamiseksi. Äitini on kiusaaja. Kellään ei ole oikeutta satuttaa toista, ei millään.
Ap
Sinulla jos kenellä on toisia satuttavia mielipiteitä, olet täälläkin haukkunut omia lapsiasi, miestäsi ja äitiäsi sekä toisia keskustelijoita todella rumasti, millaisen rangaistuksen ansaitset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
ApSinulla jos kenellä on toisia satuttavia mielipiteitä, olet täälläkin haukkunut omia lapsiasi, miestäsi ja äitiäsi sekä toisia keskustelijoita todella rumasti, millaisen rangaistuksen ansaitset?
Millaisen ajattelet, että ansaitsen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
ApSinulla jos kenellä on toisia satuttavia mielipiteitä, olet täälläkin haukkunut omia lapsiasi, miestäsi ja äitiäsi sekä toisia keskustelijoita todella rumasti, millaisen rangaistuksen ansaitset?
Ap
Siis kun puhut vain itsesi puolesta? En minäkään vaadi äidilleni rangaistuksia muiden satuttamisesta, kuin itseni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
Ei se omasta mielestään ole mitään ansainnut, koska sillä on hyvä syy olla tuollainen kuin on.
Kummallisen paljon annat niille äitisi mielipiteille vielä tuossa iässä painoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
Ap
Älä vastaa kysymykseen kysymyksellä. Sinä käyttäydyt jatkuvasti loukkaavasti muita ihmisiä kohtaan. Minkälaisen rangaistuksen mielestäsi ansaitset?
Olen pettynyt äitiini, ei hänen tällainen pitänyt olla. Minusta on narskun tunnusmerkki, että ei hyväksy sitä, että olen häneen pettynyt ja en sitä salaa. Aika itserakasta kuvitella, että en voisi olla hänenlaiseensa pettynyt.
Eihän se silti tarkoita sitä, ettenkö rakastaisi häntä. Mutta se rupeaa olemaan vähän vaikeaa, kun pettymystään ei saa osoittaa. Vaan siitä tulee huutoa ja raivoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
ApÄlä vastaa kysymykseen kysymyksellä. Sinä käyttäydyt jatkuvasti loukkaavasti muita ihmisiä kohtaan. Minkälaisen rangaistuksen mielestäsi ansaitset?
Ei, en minäkään kysy äidiltäni, minkälaisen rangaistuksen hän mielestään ansaitsee. Vaan koska minua on loukattu, minä haluan määritellä, minkälaisen rangaistuksen hän mielestäni ansaitsee. Minun on vähän vaikea uskoa, että olen loukannut sinua, jos et pysty vastaamaan kysymykseeni. Nyt on kyse sinun tunteistasi, ei minun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen pettynyt äitiini, ei hänen tällainen pitänyt olla. Minusta on narskun tunnusmerkki, että ei hyväksy sitä, että olen häneen pettynyt ja en sitä salaa. Aika itserakasta kuvitella, että en voisi olla hänenlaiseensa pettynyt.
Eihän se silti tarkoita sitä, ettenkö rakastaisi häntä. Mutta se rupeaa olemaan vähän vaikeaa, kun pettymystään ei saa osoittaa. Vaan siitä tulee huutoa ja raivoa.
Ap
Miten sinä käyttäydyt, kun oma lapsesi kertoo olevansa pettynyt sinuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiten sinä käyttäydyt, kun oma lapsesi kertoo olevansa pettynyt sinuun?
Se vaihehan tulee vasta sen jälkeen, kun he itsenäistyvät. Toivon, että osaan olla pahoillani ja saan anteeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile. Voit yllättyä.
N45
Ap
"Kellään ei ole oikeutta satuttaa toista". Silti usein olet kysellyt täältä vinkkejä miten parhaiten kostaa äidillesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiten sinä käyttäydyt, kun oma lapsesi kertoo olevansa pettynyt sinuun?
Se vaihehan tulee vasta sen jälkeen, kun he itsenäistyvät. Toivon, että osaan olla pahoillani ja saan anteeksi.
Ap
Ei, kyllä he ovat pettyneitä sinuun jo nyt. Itkevät kun perut lupauksiasi, poikasi pettyy kun et jaksa kuunnella häntä, varmasti ovat pettyneet myös läimäytyksiin yms. lieviin pahoinpitelyihin silloin kun asuit vielä lastesi kanssa, ja moneen muuhun asiaan.
Minun mielestäni elämä loppuu siihen, ettei ole saanut, mitä itselle kuului. En tajua, miten kukaan jaksaa saati viitsii elää täällä ryöstettynä, riisuttuna, hakattuna ja häpäistynä. Itse en ainakaan näe sellaisessa mitään pointtia. En jaksa enää.
Ap