Pahin aikuisen uusavuttomuus mihin olen törmännyt?
Tapailin hetken miestä, joka ei osannut keittää munia. Laitetaanko kuumaan vai kylmään veteen, monta minuuttia pidetään....
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap. esimerkki ei ole uusavuttomuutta, vaan kohteliaisuutta, kun kysytään toiselta kuinka monen minuutin munan haluat. Ja jos laitetaan kylmään veteen, keittoaikaa voi tarvittaessa vähentää tai vaihtoehtoisesti kypsempi muna.
Mä kyllä käsitin sen niin, että tämä ko. tyyppi ei tiennyt yhtään kuinka kauan munien pitäisi kiehua, jotta ne ovat valmiit. Eli kyllä tämä kertoo nimenomaan siitä uusavuttomuudesta.
PS. Jos haluaa kypsän munan, niin keittoaika on 10 min lähtien siitä asti, kun vesi alkaa kiehua ja keitetään ilman kantta.Tämä nyt tiedoksi, kun varmaan monikin täällä on yhtä uuvatti kuin ap:n mainitsema tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap. esimerkki ei ole uusavuttomuutta, vaan kohteliaisuutta, kun kysytään toiselta kuinka monen minuutin munan haluat. Ja jos laitetaan kylmään veteen, keittoaikaa voi tarvittaessa vähentää tai vaihtoehtoisesti kypsempi muna.
Mä kyllä käsitin sen niin, että tämä ko. tyyppi ei tiennyt yhtään kuinka kauan munien pitäisi kiehua, jotta ne ovat valmiit. Eli kyllä tämä kertoo nimenomaan siitä uusavuttomuudesta.
PS. Jos haluaa kypsän munan, niin keittoaika on 10 min lähtien siitä asti, kun vesi alkaa kiehua ja keitetään ilman kantta.Tämä nyt tiedoksi, kun varmaan monikin täällä on yhtä uuvatti kuin ap:n mainitsema tyyppi.
12 minuuttia keskikokoisilla ja 16 minuuttia isoilla munilla. Kansi ei vaikuta keittoaikaan, jos vesi joka tapauksessa kiehuu.
Vierailija kirjoitti:
Kankaisen merkkilaukun hihna oli katki. Tätä ei 20+ neiti osannut ommella kiinni. Ei kyllä osannut äitikään. WHAAAAAT????
Jos hihna on poikki, niin kyllä ompelimiseen tarvitaan ompelukone ja erikoislankaa, jotta se kestäisi käyttöä. Ja onko hihnasta varaa tehdä liitoskohta.
Jos ompelee käsin ja normaali langalla, niin ei tule kestämään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 5. koet kananmunat pula-ajan ruokana? Järkikin sanoo, että ne ovat terveellisempiä kuin esim punainen liha. Osaatko keittää perunoita? Leipoa sokerikakun, johon laitetaan munia? Ruokaa täytyy osata arvostaa. Itse tehty on parempaa, kun tietää mitä siihen laittaa kuin valmiina ostetut.
nuori
No esim. minä en osaa keittää kananmunia (toki osaisin jos kattoisin ensin ohjeen jostain, just tuota en muista laitetaanko minkä lämpöiseen veteen). Sokerikakun osaan tehdä ja keittää perunoita.
N 41
Kananmunat laitetaan kylmään veteen ja kun vesi alkaa kiehua otetaan levy pois päältä. Sitten vaan antaa olla hautumassa sen mukaan haluaako kovia vai pehmeitä. Ja ilmasto pelastuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"nuoret naiset käyttävät vain mikroa"
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Nuoret miehet ja naiset tarvitsevat kokkaustaitoja siihen, että osaavat laittaa itselleen ruokaa. Ei siinä mistään sen kummemmasta asiasta ole kyse.
Tarkoitatko sä että ne ei kirjaimellisesti osaa keittää pastaa, pilkkoa vihanneksia tai tehdä pakasteranskalaisia uunissa? Koska noi ei ole kummoisia ruuanlaittotaitoja ja niillä pärjää oikein hyvin vaikka koko ikänsä.
Joo, ihan varmasti jollain tavalla pärjää, mutta jos nyt ajattelee sitä, että ruoka toimii kehon rakennusaineena, niin terveyden kannalta pakasteranskalaisissa ja pastalla ei kovin pitkälle pötki. Kun osaa jo nuorena laittaa ruokaa, esim. opiskeluaikana saa vähällä rahalla terveellistä ruokaa.
Tuossa oli ajatuksena että ravitsemuksellisesti saa kyllä vaikka miten hyvän ruokavalion kasaan noilla taidoilla, kun peruskeittämisen ja perusuunikypsentämisen skillssit on varsin transferable. En itse elä ihan niin alkeellisella kokkauksella, mutta pystyisin kyllä siihen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 10 min. keittoaika rikkoo keltuaisen rakenteen ja on ylikypsä ja kova.
Kypsä ja pehmeä muna saadaan jo 6-7 min. Ja se mielyttää monen makuhermoja.
Jos haluaa löysän, keittoaika 3-5min.
Munan rakenne ja makumieltymykset ovat hyvin yksilöllisiä esim. meillä kukaan ei söisi jos munia on keitetty yli 8min.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat laitetaan kylmään veteen ja kun vesi alkaa kiehua otetaan levy pois päältä. Sitten vaan antaa olla hautumassa sen mukaan haluaako kovia vai pehmeitä. Ja ilmasto pelastuu!
Juuri näin! Oma suosikki on 6-7min jos haluaa sopivan löysällä keltuaisella herkkumunan. 10-12min jos tarvii kovemman keltuaisen, mutta samalla alkaa mennä hieman mauttomaksi.
Uusavuttomuuteen sanon, että perus ruoanlaittotaidot, ei tarvii olla mikään gourmet-kokki, mutta muutama perusruoka tulisi olla kaikilla aikuisilla hallussa. Siis itse tehtynä, eikä valmis-mikro-moskaa. Ja jos kotoa palaa joku lamppu, niin osaisi edes sen polttimon vaihtaa itse. Ja jos joku aikuinen ei oikeasti tiedä miten pölynimuria käytetään, niin multa loppuu sanat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kankaisen merkkilaukun hihna oli katki. Tätä ei 20+ neiti osannut ommella kiinni. Ei kyllä osannut äitikään. WHAAAAAT????
Jos hihna on poikki, niin kyllä ompelimiseen tarvitaan ompelukone ja erikoislankaa, jotta se kestäisi käyttöä. Ja onko hihnasta varaa tehdä liitoskohta.
Materiaalista jne riippuen ei välttämättä tarvitse. Ompelin salikassini hihnan käsin vuonna 2012, toki vahvalla mutta ihan normaalilla langalla, ja se kesti hyvin siihen asti että aiemmin tänä vuonna päätin pakata laukun täyteen juomia. Isohko putkikassi, kyseessä se päästä päähän-remmi ja joutui tuossa sen verran kovan rasituksen alle ettei kyseistä kassia olisi pitänyt käyttää noin uutenakaan. Sauma ei edes ollut se mikä petti.
Vierailija kirjoitti:
Ei osannut kuoria perunoita. Näitä jätkiä näin intissä. Saman kun huomasin naisessa ettei osaa kuoria perunaa niin pikkusen piti sanallisesti pottuilla. Muutama nero oikeen patti luulee vieläkin että alkoholi on haitatonta koska se on laillista. Yks jätkä mietti ääneen mistä sitä tietää kumpaan suuntaan on vasen? Ei juma oikeesti se jätkä oli silloin autokoulussa.
Joskus mietin miten voi olla näin tyhmiä ihmisiä? Niiden onneksi hengittämnen on refleksi. Näitä esimerkkejä tyhmyydestä on valitettavasti niin paljon että niistä voisi tehdä kirjan Sähkökatkon aikana yksi nainen sanoi että keitetään vesi kattilassa kun kahvin keitin ei toimi ilman sähköä. Tuijotin ihan epäuskoisina muutaman sekunnin ja onneksi tajusi ettei sähköllä kuumenevat levyt toimi nekään sähkökatkon aikana.
Voihan se olla jokin karman juttu ja just mua rangaistaan näillä ihan v idareilla. Tuntuu vaan joskus aika epäreilulta. Mietin mä sitäkin mitä pahaa olen mahtanut tehdä edellisessä elämässä?
Kyllähän tuommoisia sattuu varmaan kaikille joskus. Tarkoitan tuota kattilajuttua. Minullekin käynyt esim puhelin ollut hukassa ja käynyt mielessä että soitanpa siskolle ja kysyn että jäikö mun puhelin sen luokse.
Vierailija kirjoitti:
"nuoret naiset käyttävät vain mikroa"
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Tuollaiset perustaidot voi opetella myös lapsuuden aikana. Niistä on opiskelijallekin hyötyä, ja hankalampi opetella vanhempana.
t: opettelin kolmekymppisenä laittamaan ruokaa, ja olisi ollut kiva oppia jo pienestä pitäen
Kaveri oli heittämässä paitapuseroa roskiin, kun nappi irtosi. Kysyin eikö voi ommella sitä takaisin..? "Emmä osaa, emmä oo ikinä ommellut nappia kiinni." Ompelin sen sit sille ja toinen oli ihan hämmästyksissään miten taitava olin. Kyseinen henkilö oli reilu nelikymppinen äiti...
Kolmekymppinen lähisukulainen oli flunssassa (ei kuumetta) eikä voinut itse hakea apteekista flunssalääkettä. Passitti 30km päässä asuvan äitinsä käymään apteekissa puolestaan ja tuomaan sen lääkkeen hänelle. Tämä sukulainen itse asuu alle kilometrin päässä lähimmästä apteekista. En vaan tajua, itse olen tottunut hoitamaan asioita kipeänäkin ja sietämään vähän epämukavuutta. Tämä henkilö on täysin kyvytön heti kun vähän "kurkussa tuntuu".
Yksi mies kaivoi jääpalat ulos veitsellä, sen sijaan että olisi vain vähän taivutellut muottia. Oli sitä mieltä että näin se kuuluu tehdä. Tuon pahempaan en ole törmännyt. :D
36 -vuotias ei osannut keittää puuroa muuten kun mikrossa.
28v ei osannut makaronia keittää nekin paloi pohjaan vaikka käskin vahtia kun vein roskat.
Vierailija kirjoitti:
Ei osannut kuoria perunoita. Näitä jätkiä näin intissä. Saman kun huomasin naisessa ettei osaa kuoria perunaa niin pikkusen piti sanallisesti pottuilla. Muutama nero oikeen patti luulee vieläkin että alkoholi on haitatonta koska se on laillista. Yks jätkä mietti ääneen mistä sitä tietää kumpaan suuntaan on vasen? Ei juma oikeesti se jätkä oli silloin autokoulussa.
Joskus mietin miten voi olla näin tyhmiä ihmisiä? Niiden onneksi hengittämnen on refleksi. Näitä esimerkkejä tyhmyydestä on valitettavasti niin paljon että niistä voisi tehdä kirjan Sähkökatkon aikana yksi nainen sanoi että keitetään vesi kattilassa kun kahvin keitin ei toimi ilman sähköä. Tuijotin ihan epäuskoisina muutaman sekunnin ja onneksi tajusi ettei sähköllä kuumenevat levyt toimi nekään sähkökatkon aikana.
Voihan se olla jokin karman juttu ja just mua rangaistaan näillä ihan v idareilla. Tuntuu vaan joskus aika epäreilulta. Mietin mä sitäkin mitä pahaa olen mahtanut tehdä edellisessä elämässä?
Tuossa voi kyllä olla taustalla se, että asuu/ on asunut talossa, jossa on puuhella.
Eräs ystävä (26v.) ei ole koskaan tankannut autoa. Ja hänellä on siis oma auto. Poikaystävä kuulemma aina tankkaa. Oltiin ystävän autolla kaupassa ja bensavalo syttyi, ei uskaltanut mennä tankkaamaan vaikka lupasin neuvoa. Kun mun auto on kuulemma erilainen niin ei luota, että osaisin hänen autonsa tankata. Annoin olla.
Pakko sanoa aluksi että kyllä ne nuoret naiset on niin avuttomia omaakin tytärtäni 23v olen aikoinaan koittanut patistaa ruuan laiton saloihin mutta eipä ole juuri innostunut lähes kaikkea kun saa valmiinaki...surullista ajatella mites lapsenlapset esitelläänkö mut fossiilina/seniilinä idioottina kun teen ruokaa parhaimmillaan taitasin olla hassu mummi :D
Ja auta armias jos älykännykkä hajoaa sitten ollaan niin pulassa; "mistä mä nään bussin/junan aikataulut?,mistä mä tiiän onko mulla rahaa? "Yms...
Mutta juu on siis just sellasii jotka ei osaa munia/pottuja keittää tai tehdä yksinkertaisia ruokia kuten kinkkukiusausta muistan yhden treffikumppanin joka tahtoi tarjota "hienon itsetehdyn päivällisen viineineen" olin niin haltioissani...ja mitä sain?
No alkupalaksi suolakeksejä ja valion arkijuustoa,pääruuaksi jotain tölkkigulassia ?kattilassa lämmitettynä ja jälkiruuaksi jätskiä ja se viini jotain kurjaa lirua varmaan halvinta mitä löytyy alkosta mulla tais olla liian suuret odotukset kun tuumasin että sorry ei me sovita toisillemme :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten tulee.