Pahin aikuisen uusavuttomuus mihin olen törmännyt?
Tapailin hetken miestä, joka ei osannut keittää munia. Laitetaanko kuumaan vai kylmään veteen, monta minuuttia pidetään....
Kommentit (387)
katsoin sunnuntaina sen tanskalaisen nuoret äidit tms. ja yksi niistä äideistä yritti paistaa perunoita uunissa. Laittoi ne tavalliseen siniseen roskapussiin, väitti että äitinsä oli neuvonut tehdä niin. Oli siis ilmeisesti tarkoittanut paistopussia ja tämä ajatteli että pussi kuin pussi. Ihmetteli kun se suli aina uunissa ja vaihtoi ne uuteen 🙈 lopuksi yritti kypsentää pannulla raakoja, keittämättömiä perunoita. Onnistuu varmasti, mutta menee hetken aikaa ja ei paistanut niitä ilmeisesti kovin kauaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri, joka elänyt sossurottana kolmekymppiseksi eikä vaan yksinkertaisesti tiedä mistään mitään. Ei tiedä, miten sähkösopimukset ym toimii ja että miten mitään laskuasioita oikeasti hoidetaan. Kiikuttaa vain laskut sossuun ja ne sieltä maksetaan. Ei tiedä mitään omasta rahatilanteestaan muuta kuin että milloin rahaa tulee. Määrä on aina yllätys, menot ovat aina yllätys (jopa ruoka).
No no, mietihän mistä oma tulosi tulee, verorahoista.
Mistä ihmeestä tulit tuohon päätelmään??
-eri
Vierailija kirjoitti:
Miehet ymmärrän kun ei ole kotona tarvinnut opetella mutta eräs ystäväni ei osannut keittää perunoita .
Koulussa on kyllä ihan kaikkien pitänyt opetella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 5. koet kananmunat pula-ajan ruokana? Järkikin sanoo, että ne ovat terveellisempiä kuin esim punainen liha. Osaatko keittää perunoita? Leipoa sokerikakun, johon laitetaan munia? Ruokaa täytyy osata arvostaa. Itse tehty on parempaa, kun tietää mitä siihen laittaa kuin valmiina ostetut.
nuori
Osaan keittää perunat ja sokerikakut ja leipominen on intohimoni. Meillä mies on aina tykännyt tehdä hyvää ruokaa ja on tehnyt sitä yli 30v ja myös kotityöt. Minun aika menee käsitöihin ja ompelimiseen ja siinä olen erityisen taitava. Teen jopa aikuisille lapsille ja miehelle vaatteita.
Mutta ruuan laitto ei juuri kiinnosta.
Jos se on uusavuttomuutta niin ok.
mutta helposti kyllä ompelen villaulsterin tai iltapuvun mittojen mukaan.
Menin kylään ystävälleni ja tämä vinkui kuolevansa nälkään kun mikro hajosi ja jääkaapissa on täysi kattilallinen keittoa jota ei saa lämpimäksi, kun ehdotin liedellä lämmitystä katsoi ihan hoo moilasena .Sama ihminen myös oli heittämässä vain pari vuotta vanhaa kahvinkeitintä roskiin "kun se pitää niin kauheaa ääntä ja kahvi maistuu pas"ta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 5. koet kananmunat pula-ajan ruokana? Järkikin sanoo, että ne ovat terveellisempiä kuin esim punainen liha. Osaatko keittää perunoita? Leipoa sokerikakun, johon laitetaan munia? Ruokaa täytyy osata arvostaa. Itse tehty on parempaa, kun tietää mitä siihen laittaa kuin valmiina ostetut.
nuori
Osaan keittää perunat ja sokerikakut ja leipominen on intohimoni. Meillä mies on aina tykännyt tehdä hyvää ruokaa ja on tehnyt sitä yli 30v ja myös kotityöt. Minun aika menee käsitöihin ja ompelimiseen ja siinä olen erityisen taitava. Teen jopa aikuisille lapsille ja miehelle vaatteita.
mutta helposti kyllä ompelen villaulsterin tai iltapuvun mittojen mukaan.
On eri asia se, että kiinnostaako joku asia vai eikö oikeasti osaa. Aivan varmasti osaisit tehdä ruokaa, mutta et vain halua. Tämä ei ole silloin uusavuttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei osannut kuoria perunoita. Näitä jätkiä näin intissä. Saman kun huomasin naisessa ettei osaa kuoria perunaa niin pikkusen piti sanallisesti pottuilla. Muutama nero oikeen patti luulee vieläkin että alkoholi on haitatonta koska se on laillista. Yks jätkä mietti ääneen mistä sitä tietää kumpaan suuntaan on vasen? Ei juma oikeesti se jätkä oli silloin autokoulussa.
Joskus mietin miten voi olla näin tyhmiä ihmisiä? Niiden onneksi hengittämnen on refleksi. Näitä esimerkkejä tyhmyydestä on valitettavasti niin paljon että niistä voisi tehdä kirjan Sähkökatkon aikana yksi nainen sanoi että keitetään vesi kattilassa kun kahvin keitin ei toimi ilman sähköä. Tuijotin ihan epäuskoisina muutaman sekunnin ja onneksi tajusi ettei sähköllä kuumenevat levyt toimi nekään sähkökatkon aikana.
Voihan se olla jokin karman juttu ja just mua rangaistaan näillä ihan v idareilla. Tuntuu vaan joskus aika epäreilulta. Mietin mä sitäkin mitä pahaa olen mahtanut tehdä edellisessä elämässä?
Niin. Joillain ihmisillä on esim. hahmotusvaikeuksia. Se on ihan fakta. Samaan tyyliin kuin sinulla on omat heikot kohtasi. Se ettei kykene erottamaan vasenta oikeasta ei todellakaan ole uusavuttomuutta.
Kuvitteletko että elämäsi on tästä ärsytyksestä johtuen vaikeampaa kuin ihmisen jolla on vaikeuksia toimia arjessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"nuoret naiset käyttävät vain mikroa"
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Nuoret miehet ja naiset tarvitsevat kokkaustaitoja siihen, että osaavat laittaa itselleen ruokaa. Ei siinä mistään sen kummemmasta asiasta ole kyse.
Tarkoitatko sä että ne ei kirjaimellisesti osaa keittää pastaa, pilkkoa vihanneksia tai tehdä pakasteranskalaisia uunissa? Koska noi ei ole kummoisia ruuanlaittotaitoja ja niillä pärjää oikein hyvin vaikka koko ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ei osannut kuoria perunoita. Näitä jätkiä näin intissä. Saman kun huomasin naisessa ettei osaa kuoria perunaa niin pikkusen piti sanallisesti pottuilla. Muutama nero oikeen patti luulee vieläkin että alkoholi on haitatonta koska se on laillista. Yks jätkä mietti ääneen mistä sitä tietää kumpaan suuntaan on vasen? Ei juma oikeesti se jätkä oli silloin autokoulussa.
Joskus mietin miten voi olla näin tyhmiä ihmisiä? Niiden onneksi hengittämnen on refleksi. Näitä esimerkkejä tyhmyydestä on valitettavasti niin paljon että niistä voisi tehdä kirjan Sähkökatkon aikana yksi nainen sanoi että keitetään vesi kattilassa kun kahvin keitin ei toimi ilman sähköä. Tuijotin ihan epäuskoisina muutaman sekunnin ja onneksi tajusi ettei sähköllä kuumenevat levyt toimi nekään sähkökatkon aikana.
Voihan se olla jokin karman juttu ja just mua rangaistaan näillä ihan v idareilla. Tuntuu vaan joskus aika epäreilulta. Mietin mä sitäkin mitä pahaa olen mahtanut tehdä edellisessä elämässä?
Otan osaa. Mulla on ihan samanlaiset tuntemukset hyvinkin monista ihmisistä. No eivätpä kavereitani ole..onneksi. Kai mullakin jotain pahaa karmaa on taustalla..kai??
Syö eläkkeellä ollessaan yksipuolista ravintoaineköyhää einesruokaa, koska a) ei osaa tehdä ruokaa itse, ei ole koskaan tehnyt ja enää ei saa työpaikkalounasta b) on ikänsä laihduttanut, niin laihduttaa lihaksensa ja luunsa pois vanhana, vaikka ei ole edes ylipainoinen c) ei osaa lukea terveyslehtiä oikein, vaan saa erikoisia ajatuksia oikeasta syömisestä, uskoo pilleripurkkeihin ja yksittäisiin ruoka-aineisiin ratkaisuna, että ei tarvitse laittaa ruokaa d) pitää normaalina, että kun on omistautunut työuralle, ei voi osata myös laittaa ruokaa itselleen e) ei ole valmis oppimaan, vaikka aikaa olisi, mutta kun omasta hyvästä ruoan saannista huolehtiminen ei kiinnosta sen vertaa, että ymmärtäisi oppia f) on tarpeeksi pihi, että ei voi ajatellakaan, että söisi joka päivä toisten laittamaan ruokaa ulkona g) hajoaa kohta luukatoon, vaikka omasta mielestään hänellä ei ole osteoporoosia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"nuoret naiset käyttävät vain mikroa"
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Nuoret miehet ja naiset tarvitsevat kokkaustaitoja siihen, että osaavat laittaa itselleen ruokaa. Ei siinä mistään sen kummemmasta asiasta ole kyse.
Tarkoitatko sä että ne ei kirjaimellisesti osaa keittää pastaa, pilkkoa vihanneksia tai tehdä pakasteranskalaisia uunissa? Koska noi ei ole kummoisia ruuanlaittotaitoja ja niillä pärjää oikein hyvin vaikka koko ikänsä.
Joo, ihan varmasti jollain tavalla pärjää, mutta jos nyt ajattelee sitä, että ruoka toimii kehon rakennusaineena, niin terveyden kannalta pakasteranskalaisissa ja pastalla ei kovin pitkälle pötki. Kun osaa jo nuorena laittaa ruokaa, esim. opiskeluaikana saa vähällä rahalla terveellistä ruokaa.
-Ei osannut käyttää juustohöylää
-Ei osannut mopata lattiaa
-Ei osannut käyttää imuria (ei käynnistää, eikä imuroida)
Nämä kaikki eri henkilöillä, en tosin tiedä miten kyvykkäitä olivat muissa tuollaisissa jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuori
mutta helposti kyllä ompelen villaulsterin tai iltapuvun mittojen mukaan.On eri asia se, että kiinnostaako joku asia vai eikö oikeasti osaa. Aivan varmasti osaisit tehdä ruokaa, mutta et vain halua. Tämä ei ole silloin uusavuttomuutta.
Melkein samaa mieltä mutta minusta ennen kuin opettelee, ei osaa. Eli sanoisin että aivan varmasti oppisit tekemään ruokaa jos haluaisit.
Monelta taitaa kyllä tosiaan olla uusavuttomuuden määritelmä hukassa. Ikään kuin kaikki osaamattomuus tai kyvyttömyys olisi uusavuttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen, joka asuu päivät täällä, eikä tee mitään muuta. Syytä kyllä olisi.
Eihän meitä sellaisia olekkaan. Viheltää ja katsoo viattomilla enkelin silmillä kattoon päin hän. olen vielä kaiken lisäksi mies. Osaan mä oikeasti vaikka mitä. Täällä sitä pitää kuitenkin olla pätemässä. Ei mulla ole elämää mutta vauvis sentään on. Vttu ihan aikusten oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen, joka asuu päivät täällä, eikä tee mitään muuta. Syytä kyllä olisi.
Eihän meitä sellaisia olekkaan. Viheltää ja katsoo viattomilla enkelin silmillä kattoon päin hän. olen vielä kaiken lisäksi mies. Osaan mä oikeasti vaikka mitä. Täällä sitä pitää kuitenkin olla pätemässä. Ei mulla ole elämää mutta vauvis sentään on. Vttu ihan aikusten oikeesti.
Höh. Kuulostaa ikävältä. Kuulostaa siltä, että sun pitäis pyrkiä elämäntilanteeseen, jossa pääset käyttämään noita osaamiasi taitoja ja kenties oppimaan lisääkin. Mikä elämässäsi mättää, mikä on esteenä?
rotissööri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Mulla on ihan samanlaiset tuntemukset hyvinkin monista ihmisistä. No eivätpä kavereitani ole..onneksi. Kai mullakin jotain pahaa karmaa on taustalla..kai??
Pitää tarkentaa että nämä idarit ei ole kaikki kavereita vaan tuttavuuksia. Ihme kyllä elossa vaikka sitäkin on vaikea uskoa.
Minä keitin perunoita ensimmäistä kertaa n. 30 vuotiaana. Perunat eivät yksinkertaisesti kuuluneet ruokavaliooni muutakuin ranskalaisina tai pakastejuuresten muodossa. Teen kuitenkin päivittäin ruokaa ja olin siinä vaiheessa asunut jo kymmenisen vuotta omillani. Kaapeissani on myös lähes täysi pussi sokeria jonka sain vanhemmiltani muuttaessani ensimmäiseen asuntooni. Se on yli 20 vuotta vanha.
Naispelko 26, oman kertomansa mukaan ei osaa laittaa sukkia pesuun. Siis likopyykkikoriin, josta äiti ne pesisi.
Mutta naista pitäisi saada :D
Menkää kokkaamisen alkeet kurssille, jossa opetetaan perustaitoja.
Miehet ymmärrän kun ei ole kotona tarvinnut opetella mutta eräs ystäväni ei osannut keittää perunoita .