Pahin aikuisen uusavuttomuus mihin olen törmännyt?
Tapailin hetken miestä, joka ei osannut keittää munia. Laitetaanko kuumaan vai kylmään veteen, monta minuuttia pidetään....
Kommentit (387)
Tuttu vei 25 vuotiaana tiskit ostoskorissa äidin luo tiskattavaksi. Ja toinen kolmekymppinen vie kaikki pyykkinsä entisen tyttöystävänsä luo.
Kankaisen merkkilaukun hihna oli katki. Tätä ei 20+ neiti osannut ommella kiinni. Ei kyllä osannut äitikään. WHAAAAAT????
pelastuslaitoksen duunareilla ois varmaan paljon hyviä tarinoita tähän.
avuttomat vahemmat soittelee niitä apuun jatkuvasti vaikka itse voisivat ratkaista asian yhden ruuvin irrottamalla yms, ( joskus jollai oli koipi jumissa tuolissa)
-Ei osaa tehdä pizzataikinaa vaikka on ohje seinässä. Eikä ymmärrä että saman taikinan lopusta voi tehdä patongin tai muutaman sämpylän. "Eiks ne ole eri taikinat?"
-Ei osaa keittää magarylliä tai muutakaan pastaa.
-Pilkkoo sipulia ja porkkanaa pienellä kasvisveitsellä, yllättyy kun käteen annetaan kunnon veitsi : "Helppoa, wau!"
-Perunan valmistus onnistuu: Joko ranskalaiset uuniin tai mummon muusi kiehuvaan veteen. Kaikki muu tuntematonta.
-Ei osaa putsata suihkun yms. lattiakaivoa, huoltoyhtiö on kuulemma aina hoitanut.
60+ ikäinen läheinen ihmetteli mökillä miten minulla menee tiskatessa selvästi vähemmän vettä kuin hänellä (vesi pitää kantaa ja keittää, eli helppo tietää miten paljon kuluu). Laitan aina tiskatessa vatiin ensin vaan vähän vettä, tiskaan puhtaimmat ja huuhdon ne pienemmässä astiassa, josta kaadan saippuaiseksi tulleen veden siihen isompaan vatiin. Kun se iso vadillinen tulee liian likaiseksi, huuhdon likaisimmista astioista pahimmat pois ennen kuin vaihdan veden. Yleensä minulle riittää noin 1,5-2 vadillista vettä. Kun tämä 60+ tiskaa, täyttää heti 2 vatia, toiseen tiskiainetta ja astiat sekaisin likaisuudesta välittämättä. Joutuu yleensä vaihtamaan kummankin veden kerran, muttei "kierrättä" huuhteluvettä pesuvedeksi, ja yleensä hänellä meneekin 4 vadillista.
Ei osaa siivota ja myöntää sen, ei osaa kokata ja myöntää sen, ei pysty polttamaan tupakkaa ilman jotain karkkia/purkkaa suussa mutta kumminkin on pakko polttaa.
Edelleen ihminen, joka huolehtii vain itsestään, ei lähimmäisistään.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu vei 25 vuotiaana tiskit ostoskorissa äidin luo tiskattavaksi. Ja toinen kolmekymppinen vie kaikki pyykkinsä entisen tyttöystävänsä luo.
Nämä esimerkkisi ovat niin sairaita että ovat varmasti totta. So sick.
Osasin tehdä ranskanperunat itse jo alle 18 vuotiaana. Osasin jopa kasvattaa ne perunat itse!
Kirjastokortti oli tahmea kun siinä oli mehua tms, tilasi uuden. Kysyin että miksei putsannut sitä? Jäi miettimään että nii'i..
Vierailija kirjoitti:
"nuoret naiset käyttävät vain mikroa"
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Einekset ja pikaruoka ovat epäterveellisiä ja ravintolaruoka kallista, eli jollei äveriäs mamma ja/tai pappa kustanna syömistä opiskeluaikana niin kannattaisi sitä nuoren aikuisen osata itsellensä ruokaa tehdä, ei se perus ruoanlaitto nyt suinkaan mitään rakettitiedettä ole, eikä opettelu vie opiskelulta aikaa jos se on kotona opittu jo yläasteikäisenä. Tosin pysyyhän ne nuoret hengissä muutaman vuoden mäkkäriruoallakin. Voi vain olla vaikeampi siitä sitten oppia normaaliin syömiseen "kun on aikaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä aika yleistä uusavuttomuus keittiössä, kodinhoidossa ja pyykinpesussa. Sen huomaa, kun jotkut on jo nuoresta asti keskittyneet vain rahakkaan työn saamiseen. Nainen joutuu hallitsemaan koko paletin, siis kodin, lapset ja työn yhtaikaa. Työ on naiselle useammin työtä, kun miehelle se on urakehitystä ja ylitöitä. Nainen varmistaa, että mies saa kehittyä vapaasti. Epäreilua.
Et sitten yhtään paskempia yleistyksiä saanut aikaiseksi?
Nykynaiset eivät osaa edes vettä keittää.
Ei ole pelkastaan nykynaisten vika tama... Muistan kun itse muutin poikaystavan luo 19-vuotiaana (vuonna 1995), niin en osannut tehda mitaan muuta ruokaa kuin ranskalaisia uunissa ja kyljyksia. :D Syotiin sitten aika paljon em. ruokaa kunnes sitten vaha vahalta opettelin myos esim. laittamaan kanaa riisipedilla ym.
Tama oli aikaa kun ei ollut nettia, eli ei voinut googlettaakaan resepteja. Kaverit sitten tupari- ym lahjoiksi toivat keittokirjoja, niista opettelin. :D
Kun muutettiin yhteen mun miesystavan kanssa, han ei myoskaan osannut laittaa mitaan muuta ruokaa kuin munakokkelia. Totesin etta nyt on sitten aika opetella, mina kayn toissa ja sina olet paivat kotona, joten sina teet tasta lahin ruuat.
Mies sanoi ookoo, googletti reseptit ja tekee nykyaan todella maistuvaa ruokaa, ihan mita vaan haluan thaimaalaisesta valimeren resepteihin.
Ja siis - kylla minakin osaan nykyaan laittaa kunnon ruokaa. Innostuin kun tv:sta alkoi tulla niita kokkiohjelmia ja opettelin. :) Mutta tama oli vasta lahempana neljaakymppia.
N44
rotissööri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osannut kuoria perunoita. Näitä jätkiä näin intissä. Saman kun huomasin naisessa ettei osaa kuoria perunaa niin pikkusen piti sanallisesti pottuilla. Muutama nero oikeen patti luulee vieläkin että alkoholi on haitatonta koska se on laillista. Yks jätkä mietti ääneen mistä sitä tietää kumpaan suuntaan on vasen? Ei juma oikeesti se jätkä oli silloin autokoulussa.
Joskus mietin miten voi olla näin tyhmiä ihmisiä? Niiden onneksi hengittämnen on refleksi. Näitä esimerkkejä tyhmyydestä on valitettavasti niin paljon että niistä voisi tehdä kirjan Sähkökatkon aikana yksi nainen sanoi että keitetään vesi kattilassa kun kahvin keitin ei toimi ilman sähköä. Tuijotin ihan epäuskoisina muutaman sekunnin ja onneksi tajusi ettei sähköllä kuumenevat levyt toimi nekään sähkökatkon aikana.
Voihan se olla jokin karman juttu ja just mua rangaistaan näillä ihan v idareilla. Tuntuu vaan joskus aika epäreilulta. Mietin mä sitäkin mitä pahaa olen mahtanut tehdä edellisessä elämässä?
Otan osaa. Mulla on ihan samanlaiset tuntemukset hyvinkin monista ihmisistä. No eivätpä kavereitani ole..onneksi. Kai mullakin jotain pahaa karmaa on taustalla..kai??
Nyt tuli pieni epäilys kun eikait noin tarvi muuten sanoa? niinkai eikai ja tsilleen, tykkään mä susta kuitenkin.
Minä en kokkaillut kurkun yms pilkkomista enempää lapsuudenkodissa, joten ainoa ruuanlaitto-opetus tuli seiskan kotitaloustunneilla. Omilleen muuttaessa sain mukaan kattilat yms perustarpeet ja pari keittokirjaa, ja ihan syötävää ruokaa sain aikaiseksi. Ei mitään kovin ihmeellistä, mutta sellaista tavallista arkiruokaa. Vaikea ymmärtää näitä jotka eivät osaa perunoita/pastaa/riisiä keittää, eri asia tietysti jos ei jostain tykkää ja siksi ei tee.
N41
Pyörrytään jos joudutaan puoleksi päiväksi jonnekin missä ei ole ykkösluokan mukavuuksia. Ulkohuussi, aivan tavatonta. Luontoon mennään autolla 30 kilsaa että pääsee kulkemaan pikavauhtia jonkun 5 km luontopolun. Tätä ei voi tehdä ilman että on ostanut tonnilla vaelluskamppeita - mustikkaa ei eroteta puolukasta. Ei osata korjata mitään, kaikki suoraan roskiin, samoin jos on epämuodikasta. Ruoka heitetään pois klo 23.59 viimeisenä käyttöpäivänä. Se muuttuu keskiyöllä hirviöksi.
Tämä keskustelu vie sen vähäisenkin uskoni ihmisiin.
M48
Jos kotona ei opi, eikö edes koulussa? Mun kouluvuosistani on jo kauan aikaa, eli en tiedä nykykäytäntöjä. Kyllä mielle perusasiat opetettiin, niin tytöille kuin pojillekin.
Olen muuten huvikseni lueskellut 50-luvun kotitalouden oppikirjaa, samaa joka äidilläni oli käytössä hänen kouluvuosinaan. Aivan ihana punakantinen kirja. Niin vanha kuin se onkin, sieltä löytyy melkein kaikki tarvittava tieto. Ei ne kotitaloustyöt kovain paljon ole muuttuneet. Helpottuneet toki paljon!
Vierailija kirjoitti:
"nuoret naiset käyttävät vain mikroa"
Hohhoijaa...Mihin ihmeeseen nuoret naiset, jotka kuuluvat ikäluokkaa 15-25 vuotiaat tarvitsevat kokkaustaitoja tai sukan kudontaa, ainakin minä kannustan tyttäriäni kokkoustaitojen sijaan opiskelemaan, harrastamaan ja elämään täysillä huoletonta elämää, kun juuri tuossa iässä sen aika on.
Kokkoustaidot ja sukan kudonnat ehtivät oppia kyllä myöhemminkin.
Arkijärkeä ei opi, jos sitä ei treenaa. Tottumus on vaivattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Pyörrytään jos joudutaan puoleksi päiväksi jonnekin missä ei ole ykkösluokan mukavuuksia. Ulkohuussi, aivan tavatonta. Luontoon mennään autolla 30 kilsaa että pääsee kulkemaan pikavauhtia jonkun 5 km luontopolun. Tätä ei voi tehdä ilman että on ostanut tonnilla vaelluskamppeita - mustikkaa ei eroteta puolukasta. Ei osata korjata mitään, kaikki suoraan roskiin, samoin jos on epämuodikasta. Ruoka heitetään pois klo 23.59 viimeisenä käyttöpäivänä. Se muuttuu keskiyöllä hirviöksi.
Hiljentymään pitää päästä vähintään satojen kilometrien matka. Sitä päätä ei voi pitää kiinni kotona. Puhelinta ja/tai nettiä eikait saa kiinni? Niinkai on pakko matkustaa johonkin muualle olemman hiljaa. En mä edes leiki ymmärtävän kun oikeasti puhun jopa unissanikin. Viimeisin kuulema oli on niitä muitakin gallerioita, mitä viideota mä sillä tarkoitin?
Itse olen kutakuinkin kädestäpitäen näyttänyt miehelleni miten pyykki pestään. Laittoi aineet aina vääriin lokeroihin. Ikää 30+