Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako antibioottihoito akneiholle?

Vierailija
26.11.2019 |

17-vuotias tyttäreni on yrittänyt hoitaa akneihoaan monta vuotta apteekin rasvoilla. Silti akne vaivaa ja tuottaa harmia. Tilanne on ns. "osittain hallussa" eli kyllä voiteen auttavat, mutta uusia finnejä tulee silti ja koko ajan kasvoilla on finnejä. Olen ollut kriittinen vahvaa antibioottihoitoa kohtaan (laittaa suoliston bakteeritasapainon sekaisin, jolla voi olla pahojakin vaikutuksia). Eikös se hoito kestä monta kuukautta - puoli vuotta tai jotain?Kannattaisiko antibioottihoitoon kuitenkin ryhtyä? Myös hormoniehkäisyn käyttö epäilyttää - sehän on pakollinen tuon antibioottikuurin kanssa. Pelkään, että alkaisi lihottamaan hoikkaa tyttöä.

Mitä näkemyksiä ja kokemuksia tähän?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön isotretinoinia nyt toista kertaa. Sivuvaikutuksena nyt ja aiemmalla kerralla lähinnä kuivuminen ja nenäverenvuodot. Tässä välissä olen syönyt antibioottia 2x6kk ja eipä auttanut. Iho on tässä välissä ehtinyt arpeutua ja posket ovat punaisilla pilkuilla, myös kuoppia on. Olisin ehkä voinut ottaa tämän toisen kuurin jo aiemmin jotta olisin säästynyt vähemmillä arvilla. Tosin minulle ei sitä ihan heti annettukaan.

Vierailija
42/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio......ihmejuttu kun aina pitäs olla se ihmetabletti joka vaivaan mutta syytä harvoin hoidetaan.... buranaa päänsärkyyn ja antibioottia joka hemmetin vaivaa. noh, jokainen päätää omasta kehostaan, fiksut hoitaa syyn eikä oiretta. Ottakaa oikeasti selvää mitä ihmiskeho tarvitsee voidakseen hyvin.

Sulla ei särje päätä siksi kun et ole saanut buranaa....

Kun olet noin viisas, niin kerroppa meille millainen ruokavalio?

Ja vastaus sulle kun et tiedä.

Ruokavalion tai muiden elintapojen vaikutuksesta aikuisiän aknen puhkeamiseen tai hoitoon ei ole selkeää tutkimusnäyttöä.

https://www.mehilainen.fi/ihotaudit/akne/aikuisian-akne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön isotretinoinia nyt toista kertaa. Sivuvaikutuksena nyt ja aiemmalla kerralla lähinnä kuivuminen ja nenäverenvuodot. Tässä välissä olen syönyt antibioottia 2x6kk ja eipä auttanut. Iho on tässä välissä ehtinyt arpeutua ja posket ovat punaisilla pilkuilla, myös kuoppia on. Olisin ehkä voinut ottaa tämän toisen kuurin jo aiemmin jotta olisin säästynyt vähemmillä arvilla. Tosin minulle ei sitä ihan heti annettukaan.

Ai niin sen unohdin sanoa että olen kokeillut myös ruokavaliohoitoa, karsin kaikki ruoka-aineet joiden huomasin pahentavan tulehdusta, viljatuotteet, perunan,riisin, hedelmät, sokerin. En myöskään syö lihaa, maitotuotteita, kananmunia. Näillä asioilla ei ollut vaikutusta. Ainoastaan kun tämän lisäksi lakkasin meikkaamasta ja hoitamasta ihoa ihossa näkyi rauhoittumista. Vaikutus kesti kuitenkin vain vähän aikaa.

Vierailija
44/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ihoni epäpuhtaudet ovat suoraan sanottuna joutuneet epähygieenisyydestä. Minulla on atooppinen iho ja ilmeisesti ärsyyntyy siitä, jos käyttää esim. kaksi päivää samaa pyyhettä. Puhtaastakin ihosta jää pyyhkeeseen bakteereja, jotka ärsyttävät ihoa. Tyynyliinat pitäisi vaihtaa vähintään kerran viikossa. Ihoon ei kannata koskea kovin paljon paljain käsin.

Sairaalan hygieenisyys johtuu siitä, että kaikki Pyyhkeet, vaatteet ym. menee pesuun kertakäytön jälkeen. Silloin bakteerien leviäminen minimoidaan.

Vierailija
45/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman ihoni epäpuhtaudet ovat suoraan sanottuna joutuneet epähygieenisyydestä. Minulla on atooppinen iho ja ilmeisesti ärsyyntyy siitä, jos käyttää esim. kaksi päivää samaa pyyhettä. Puhtaastakin ihosta jää pyyhkeeseen bakteereja, jotka ärsyttävät ihoa. Tyynyliinat pitäisi vaihtaa vähintään kerran viikossa. Ihoon ei kannata koskea kovin paljon paljain käsin.

Sairaalan hygieenisyys johtuu siitä, että kaikki Pyyhkeet, vaatteet ym. menee pesuun kertakäytön jälkeen. Silloin bakteerien leviäminen minimoidaan.

Pesen nykyään pyyhkeet ja liinavaatteet 95 asteessa, jotta kaikki bakteerit kuolevat. Likainen pyyhe on ihan pommi, kun sillä hankaa ihoa.

Vierailija
46/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin e-pillerit tai ehkäisyrenkaan. Roaccuttania voisin myös kokeilla.

Omalle lapselle yrittäisin kyllä löytää heti avun. Ihotautilääkäri, ruokavalio yms.

Vierailija
47/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiaa nyt järjellä ajattelee, niin akneiho on rasvainen ja puskee talia. Ihon kuivuuden täytyy tehdä tulppia ihoon, jolloin tali ei pääse pois.

Jos tunkee pintakuivaan ihoon lisää rasvaa poistamatta kuivaa karstaa iholta, eikö se vain pahenna ongelmaa? Ja lisäksi, jos iho on valmiiksi rasvainen, tarviiko se lisää rasvaa? Ainoa on poistaa ihon pinnalta kuiva karsta niin, että tali ei jää tukkimaan ihoa ja iho pääsee hengittämään.

Myös erillaiset kemialliset aineet vain ärsyttävät ihoa. Vesi on paras.

Mutta minulla ei ole kokemusta aknesta, joten en kirjoita asiasta, josta en tiedä.

Vierailija
48/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ruusufinni on rauhoittunut otsonoidulla oliiviöljyllä. Toki eri vaiva kuin akne, mutta pahimmillaan ruusufinniäkin hoidetaan pitkillä antibioottikuureilla. Käytän Ruohonjuuresta hankkimaani PUR03 otsonoitua oliiviöljyä, n25e. Apteekkien voiteita (Rozazol, Skinoren) tarvitsen nykyään hyvin harvoin. Säilytän rasvaa jääkaapissa jolloin se on kiinteää ja siitä voi hieman sipaista näppyjen päälle. Huoneenlämmössä rasva on juoksevampaa ja sillä voi tosiaan voidella kasvot kokonaan.

Vierailija
49/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibioottikin on parempi kuin R.

Vierailija
50/50 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihoa kannattaa kosteuttaa sellaisella rasvalla, missä ei ole ollenkaan öljyjä. Pari vaihtoehtoa löytyy apteekista. Jos tyttö meikkaa, niin saattaa meikit tukkia ihoa... itselläni on toiminut parhaiten yksi kosmetologin myymä mineraalipuuteri (En muista nimeä). Kaikki muut meikit, bb-voiteet, mineraalipuuterit yms.tekee näppyjä.

T.36v.näppynaama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme