Kannattaako antibioottihoito akneiholle?
17-vuotias tyttäreni on yrittänyt hoitaa akneihoaan monta vuotta apteekin rasvoilla. Silti akne vaivaa ja tuottaa harmia. Tilanne on ns. "osittain hallussa" eli kyllä voiteen auttavat, mutta uusia finnejä tulee silti ja koko ajan kasvoilla on finnejä. Olen ollut kriittinen vahvaa antibioottihoitoa kohtaan (laittaa suoliston bakteeritasapainon sekaisin, jolla voi olla pahojakin vaikutuksia). Eikös se hoito kestä monta kuukautta - puoli vuotta tai jotain?Kannattaisiko antibioottihoitoon kuitenkin ryhtyä? Myös hormoniehkäisyn käyttö epäilyttää - sehän on pakollinen tuon antibioottikuurin kanssa. Pelkään, että alkaisi lihottamaan hoikkaa tyttöä.
Mitä näkemyksiä ja kokemuksia tähän?
Kommentit (50)
Kyse varmaan roaccutanista eikä antibiootista mikäli vaatii ehkäisyn. Itse söin kyseisen kuurin ja oli ainoa mikä toi avun. Sivuoireetkaan ei olleet läheskään niin pahoja mitä monesti varoitellaan.
Ei antibiootti, tuhoaa suolistosta hyvät bakteerit jopa 2 vuodeksi altistaen muille ongelmille.
Ihan ensin RUOKAVALIO KUNTOON, hoida syy älä oiretta, ja akne on oire.
Meillä auttoivat pelkät e-pillerit, ei mitään sivuvaikutuksia
Itselläni oli parikymppisenä vielä melko paha akne, johon sitten lopulta määrättiin 6 kk:n antibiootit. Niillä akne paranikin melko paljon, joskaan ei aivan kokonaan. Mutta kun kuuri loppui, niin muutaman kuukauden sisällä olin takaisin siinä mistä aloitinkin. Muutamassa vuodessa se kuitenkin meni ohi, ilmeisesti melko lailla itsestään.
Antibiotti oli kuin jonkinlainen jarru, ettei finnit päässeet pintaan ja kuurin loputtua noin 2viikon kuluttua naama oikei räjähti täyteen kivuliaita finnejä. Eli kuurin ajan vaan pysyi finnit kohtuudella poissa.
Ruokavalio......ihmejuttu kun aina pitäs olla se ihmetabletti joka vaivaan mutta syytä harvoin hoidetaan.... buranaa päänsärkyyn ja antibioottia joka hemmetin vaivaa. noh, jokainen päätää omasta kehostaan, fiksut hoitaa syyn eikä oiretta. Ottakaa oikeasti selvää mitä ihmiskeho tarvitsee voidakseen hyvin.
Sulla ei särje päätä siksi kun et ole saanut buranaa....
Itsekin yli kolmekymppisenä kiskoin antibioottikuurin ja jatkona geelihoitoa. Lopetin jojoilun eri hoitovaihtoehdoilla, pysyn iholle sopivassa puhdistusgeelissä ja apteekin Humektan-voiteessa. Noiden säännöllisyys auttaa isosti.
Antibioottikuurin huomasin vaikuttavan, sen jälkeen piti keskittyä lähinnä tuohon ylläpitoon.
Roaccutan on antibiootti. Tyttärellä oli, enkä suosittele. Rankka hoito, eikä pysyviä tuloksia.
Söin puoli vuotta antibiootteja viitisen vuotta sitten akneen. Akne ei lähtenyt, mutta ilmeisesti suolen mikrobitasapaino meni niin huonoksi, että vieläkin on pahoja IBS-oireita, jotka vaikeuttavat elämää lähes joka päivä. Akne lähti sittemmin roalla.
Miksi tuota ruokavalion merkitystä vähätellään. Joillain henkilöillä sopimaton ruokavalio aiheuttaa finnejä, vaikka sama ruokavalio ei muihin samoin vaikuta.
Maito, viljat, sokerit, keinomakeat, glukoosi-fruktoosisiirapit ja hedelmät pois ruokavaliosta. Kukaan ei kuole jos kolme kuukautta kokeilee karsia ruokavaliota vähän suppeammaksi. Se vaatii hieman sitoutumista, mutta eiköhän teini jo semmosen handlaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio......ihmejuttu kun aina pitäs olla se ihmetabletti joka vaivaan mutta syytä harvoin hoidetaan.... buranaa päänsärkyyn ja antibioottia joka hemmetin vaivaa. noh, jokainen päätää omasta kehostaan, fiksut hoitaa syyn eikä oiretta. Ottakaa oikeasti selvää mitä ihmiskeho tarvitsee voidakseen hyvin.
Sulla ei särje päätä siksi kun et ole saanut buranaa....
Ei se noin mee, Sinun kroppasi ei ole toisen kroppa. Varmaan monikin on tehnyt kaikkensa ruokavalion suhteen.
Jolla finnejä on kyllä ymmärtää jättää suklaat voimakkaat mausteet ja juustot yms syömättä
Mä ottaisin antibiootin tai Roaccutanin sijasta ensisijaisesti matalaestrogeenisen yhdistelmä-e-pillerin, jossa antiandrogeeninen keltarauhashormoni, esim. Yaz. Toimii ainakin mulla ihoon, hoitaa samalla ehkäisyn, estää munasarjasyöpää yms. Eikä nuo antiandrogeenit yleensä lihota, kuten taas esim Mirenan keltarauhashormoni tekee useammin. Toki aina on joku luonnonoikku joka lihoo mistä vaan hormonista, samoin osalle tulee mielialaoireita tms. Mutta jos tulee niin helppo lopettaa nuo ja siirtyä sitten muihim lääkkeisiin. Toki Roaccutanin aloitus vaatii jonkun ehkäisyn, kierukan tai hormonaalisen, joka tapauksessa. Antibiootit kuten Oricyclin ei vaadi.
Hormonaalinen ehkäisy itsessään EI lihota.
Mulle antibiootit toi avun aikuisiän akneen pariksi vuodeksi, nyt aloitin uuden kuurin ja taas on akne toistaiseksi poissa. Pysyvän ratkaisun saaminen niiden voimin saattaa olla vaikeampaa, mutta nuorella toki toiveita siitä että löytyy iän myötä itsestään. Mitään sivuvaikutuksia minulle ei pitkistäkään antibioottikuureista ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuota ruokavalion merkitystä vähätellään. Joillain henkilöillä sopimaton ruokavalio aiheuttaa finnejä, vaikka sama ruokavalio ei muihin samoin vaikuta.
Maito, viljat, sokerit, keinomakeat, glukoosi-fruktoosisiirapit ja hedelmät pois ruokavaliosta. Kukaan ei kuole jos kolme kuukautta kokeilee karsia ruokavaliota vähän suppeammaksi. Se vaatii hieman sitoutumista, mutta eiköhän teini jo semmosen handlaa.
Siksi että aknesta kärsivää ärsyttää kuunnella kaiken maailman poppakonsteja, joita asiasta muka tietävät heille tarjoavat. Olen itse kyllästymiseen asti kokeillut kaikki mahdolliset voiteet, pesuaineet, ruokavaliot jne., mutta ainoastaan länsimainen lääketiede ja riittävän vahvat lääkkeet oikeasti auttavat.
En lähtisi syömään antibiootteja, vaikka itsellänikin on akne. Suolisto ei tykkää, eikä teho ole kovin hyvä. Riippuu toki aknen tyypistä; pahasti tulehtuneiden ja märkivien näppyjen kanssa antibiootit varmasti auttavat enemmän kuin vaikka komedogeenisen aknen.
Suosittelen Roaa, ettei tarvitse pitkittää ongelmaa enää yhtään enempää ja pilata ihoa arvilla.
Myös tietyt e-pillerit voivat auttaa paljonkin, mutta niissä on sama ongelma kuin antibiooteissa eli se, että ne tehoavat yleensä vain sen aikaa, kun niitä syödään. Kun lopettaa, akne palaa. Hormoniehkäisyssä on toki aina omat ongelmansa.
Roa on keskimäärin rajumpi keholle, mutta itse en saanut siitä mitään huomattavia oireita.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota ihonhoitotuotteisiin. Moni aknenaamainen on saanut apua korealaisista tuotteista, ja myös The Ordinarya on kehuttu. Apteekin aineissa voi olla paljonkin komedogeenisia aineita, jotka tukkivat ihoa. Redditissä on hyviä ihonhoitovinkkejä, jos teiniä kiinnostaa lukea niitä.
Kannattaa hoitaa lääkkeillä. Ihan turhaan tulee tytölle aknearvet, jos liian myöhäiseen jättää hoidon. Itse olen syönyt puoli vuotta roaccutan kuurin. Paras päätös ininä ja tulos on pitänyt. Ei juurikaan sivuvaikutuksia, huulten kuivuminen ainoa ja hyvällä huulirasvalla hoidettavissa.
Meillä identtisillä kaksosilla oli akneongelma. Kaikenlaiset puhdistus- yms aineet kokeiltiin eikä niistä ollut apua. Toinen kaksosista otti Roaccutan kuurin. Hoito vaati aika tavalla, koska ihoa piti rasvata jatkuvasti. Oli nenäverenvuotoa ja muutakin haittaa. Toinen kaksosista jätti kaikki erikoisaineet ja alkoi pestä Lactasydillä. Molempien iho parani, mutta kummallakin se vei useita kuukausia. Jos itse olisin samassa tilanteessa, niin kokeilisin ensin lääkkeettömän vaihtoehdon.
Kärsin aknesta (sananmukaisesti kärsin) lähes kymmenen vuotta, ja se pilasi itsetuntoni herkässä teini-iässä. Liian pitkään emmin ihotautilääkärille menoa, ja kasvoihin jäikin pysyvät arvet - samoin minäkuvaan.
Roaccutanista on nyt viisi vuotta ja iho on pysynyt hyvänä siitä lähtien. Tietysti esim. kierukan asennuksen jälkeen ihon kunto oli hetkellisesti heikompi, mutta muuten roan vaikutukset ovat olleet pysyvät. En kadu antibioottikuuria. Pystyn katsomaan itseäni peilistä itkemättä ja tuntematta itseinhoa.
Hormoniehkäisy ei ole pakollinen antibiootin kanssa, sekoitat varmaan Roaccutaniin. Minulla antibiootit eivät auttaneet, ainoastaan nostivat maksa-arvoja ja tyhjensivät lompakkoa, joten ihotautilääkäri kirjoitti puolen vuoden Roaccutan-kuurin. Kuurin aikana on ehdottomasti huolehdittava ehkäisystä, koska lääke aiheuttaa niin pahoja sikiövaurioita. Jouduin itse käymään joka kuukausi raskaustestissä ennen reseptin uusintaa, ja itse ehkäisyn lääkäri tarkisti vaan kysymällä "käytät ehkäisyä?" :D eli ainakaan allekirjoittanutta ei pakotettu mihinkään hormoneihin. En olisi suostunutkaan, koska sitten kun pillerit lopettaa, voi tulla taas aknea.
Ei ole mitään negatiivista sanottavaa tuosta kuurista, iho, silmät ja huulet kuivuivat vähäsen mutta ei mitenkään vakavasti. En muista muita sivuoireita. Vuosia myöhemmin olen edelleen finnivapaa.
N29