Kannattaako antibioottihoito akneiholle?
17-vuotias tyttäreni on yrittänyt hoitaa akneihoaan monta vuotta apteekin rasvoilla. Silti akne vaivaa ja tuottaa harmia. Tilanne on ns. "osittain hallussa" eli kyllä voiteen auttavat, mutta uusia finnejä tulee silti ja koko ajan kasvoilla on finnejä. Olen ollut kriittinen vahvaa antibioottihoitoa kohtaan (laittaa suoliston bakteeritasapainon sekaisin, jolla voi olla pahojakin vaikutuksia). Eikös se hoito kestä monta kuukautta - puoli vuotta tai jotain?Kannattaisiko antibioottihoitoon kuitenkin ryhtyä? Myös hormoniehkäisyn käyttö epäilyttää - sehän on pakollinen tuon antibioottikuurin kanssa. Pelkään, että alkaisi lihottamaan hoikkaa tyttöä.
Mitä näkemyksiä ja kokemuksia tähän?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Roaccutan on antibiootti. Tyttärellä oli, enkä suosittele. Rankka hoito, eikä pysyviä tuloksia.
Roaccutan ei ole antibiootti.
Mikä v*ttu siinä lukemisessa on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei antibiootti, tuhoaa suolistosta hyvät bakteerit jopa 2 vuodeksi altistaen muille ongelmille.
Ihan ensin RUOKAVALIO KUNTOON, hoida syy älä oiretta, ja akne on oire.
Olen samaa miltä. Viimeiseen asti välttelisin pitkiä antibioottikuureja
Ei kannata. Itse söin monen kuukauden kuurin ja ihan turhaan. Kun kuuri loppui, ongelma palasi ja lisäksi sain vatsani ihan sekaisin.
Jättää maitotuotteet kokonaan pois ja vähentää viljojakin ja lisää kasviksia. Maitotuotteet usein pahentaa aknetta eikä kotimaiset viljatkaan tee kovin hyvää.
Ok, kiitos kaikille vastauksista. Täällä kysymyksen kirjoittanut äiti eli ap :)
Yhteenvetona voisin todeta, että Roaccutan on tehokas, ei ole antibiootti ja hormonaalisen ehkäisyn käyttö ei ole sen kanssa välttämätöntä, jos käy säännöllisesti terveyskeskuksessa raskaustestissä. Olenko ymmärtänyt oikein? Tämä kuulostaa itseasiassa hyvältä.
Joo ja ymmärsin, että sivuvaikutuksia voi tulla, mutta nuo ei kuulostaneet kovin pahoilta.
Kysyn vielä, että kuinka nopeasti paraneminen on alkanut? ap
Kertoisiko jotkut vielä kokemuksistaan Roaccutan-kuurista? Kaikenlaisista kokemuksista olisi hyvä kuulla. Tosin teimme jo päätöksen että kuuri otetaan. ap
Kosmetologi kertoi, että kaikki apteekin perusvoiteet tehdään jäteöljyistä. Sen jälkeen en ole niitä naamaani suostunut laittamaan.
Vai hoikan tytön lihominen olisi isompi ongelma kuin akne, joka monta vuotta naamalla kukkiessaan pilaa sen lopullisesti aknearvilla ja kraatereilla. Peiliin katseleminen seuraavat mahdolliset 70-80 vuotta on suurempi suru jos äitinä annat kasvojen ihon tärveltyä,olet vastuussa tyttösi hyvinvoinnista.
Roaccutan tehoaa varmasti ja mitä nopeammin hoito aloitetaan, sen vähäisimmin vaurioin kasvot selviävät. Itse jouduin syömään kolme-neljä kuuria ja siihen aikaan vielä lääke oli tosi kallis, mutta kasvoistani ei nyt parikymmentä vuotta myöhemmin uskoisi, miten kauhealta nämä joskus näyttivät eikä arpeutumia jäänyt. . Turha on mielestäni jäädä odottelemaan, se ei siitä itsekseen lähde mihinkään enkä itse esim. Tupakoinut tai syönyt epäterveellisesti. Myös kosteusvoiteisiin ja ihonhoitoaineisiin kannattaa panostaa, kiitos exuviance, dermalogica ja geeniperimäni, naama näyttää 10 V. Ikäistään nuoremmalta.
Söin antibiootteja kohtuu vaikeaan akneen kaksi kertaa, ja kummallakaan kerralla ei tullut pysyviä tuloksia. Akne palasi päivien tai viikkojen jälkeen kuuri lopettamisesta.
Roaccutan-kuurin söin vuosia ennen antibiootteja. Roaccutan auttoi, mutta aiheutti suht vakavat pysyvät haitat sivuvaikutuksena eikä edes poistanut aknea kokonaan, joten myöhemmin oli pakko turvautua noihin tehottomampiin antibiootteihin.
Syytä on muistaa, että Roaccutanin myynti on jo Yhdysvalloissa vakavien sivuvaikutusten vuoksi kielletty. Haitat ovat olleet niin yleisiä, esimerkiksi näön heikkenemistä ja kaihia.
Suosittelisin tyttärellesi kaikkien muiden vaihtoehtojen kokeilua moneen kertaan ennen vahvempien lääkkeiden kokeilua.
Minulla on ns. sekaiho, joka on päältä kuiva ja rasvoittuu alta. Epäpuhtauksia on ollut jonkin verran. Nyt olen keksinyt keinon, miten ihoni näyttää paremmalta kuin ikinä!
Kuorin mekaanisesti ihon karhealla pesukintaalla aamuin illoin kevyesti. Pesukintaita minulla on useampi, pesen koneessa, jotta olisi puhdas käytössä. Näin kuiva iho lähtee pois ja iho hengittää. Finnien ja epäpuhtauksien päälle laitan basibactia, joka tappaa bakteerit. Ei muita rasvoja.
Ihoni on tosiaan parempi kuin vuosiin. Ja ei ole kuiva, koska iho tuottaa talia riittävästi.
En käytä paljon meikkiä myöskään. Ei tarvitse, kun ei ole finnejä.
Luin yhden amerikkalaisen ihotautilääkärin haastattelun ja hän oli sitä mieltä, että suurin osa iho-ongelmista johtuu ylihoitamisesta. Iho tuottaa talia ja näin suojaa itseään. Rasvoilla läträäminen tukkii ihohuokoset ja sotkee ihon oman talin tuotannon.
Kokeile ap tuota keinoa. Kaiken lisäksi halpaa. Basibactia saa apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Vai hoikan tytön lihominen olisi isompi ongelma kuin akne, joka monta vuotta naamalla kukkiessaan pilaa sen lopullisesti aknearvilla ja kraatereilla. Peiliin katseleminen seuraavat mahdolliset 70-80 vuotta on suurempi suru jos äitinä annat kasvojen ihon tärveltyä,olet vastuussa tyttösi hyvinvoinnista.
Roaccutan tehoaa varmasti ja mitä nopeammin hoito aloitetaan, sen vähäisimmin vaurioin kasvot selviävät. Itse jouduin syömään kolme-neljä kuuria ja siihen aikaan vielä lääke oli tosi kallis, mutta kasvoistani ei nyt parikymmentä vuotta myöhemmin uskoisi, miten kauhealta nämä joskus näyttivät eikä arpeutumia jäänyt. . Turha on mielestäni jäädä odottelemaan, se ei siitä itsekseen lähde mihinkään enkä itse esim. Tupakoinut tai syönyt epäterveellisesti. Myös kosteusvoiteisiin ja ihonhoitoaineisiin kannattaa panostaa, kiitos exuviance, dermalogica ja geeniperimäni, naama näyttää 10 V. Ikäistään nuoremmalta.
Minulla ei auttanut Exuviance, vaikka laadukkaita ovatkin. Nyt en käytä mitään kosteusvoidetta, kuorin karhealla pesulapulla kerran päivässä, joskus kaksi. Basibactia laitan, jos johonkin kohtaan on tulossa finni. Ja iho on todella hyvännäköinen. Juon paljon vettä, ja harrastan liikuntaa 3 krt. viikossa. Ikää 40-vuotta.
Minkälaisia pysyviä haittoja sinulle roaccutanista jäi?
Minuakin hirvitti sen aloittaminen, mutta akne kyllä hävisi kokonaan kun useamman kuurin söin. Kaihin kai saa pyytämättäkin länsimaisesta ruokavaliosta? Exuviance auttoi minulla kun on kuiva ja couperosaiho, oletko kokeillut dermalogicaa? Laadukkaita voiteita ei tarvitse läträtä, se n. 50-60 euron tuubi/pumppupullo kestää n. Yli2kk - jopa 3kk.. Apteekin perusvoiteet tehdään jäteöljyistä kuten jo aiemmin jollekin vastasin,niillä saa täytettyä huokosensa moskalla ja ne eivät hoida ihoa tekevät vain kalvon, halpojahan ne kyllä ovat ja itsekin olen niitä käyttänyt kunnes kuulin, mistä ne on tehty. .. Ja ihoni näyttikin siltä, että kosmetologikin suurinpiirtein parkaisi kun tutki sitä lähemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia pysyviä haittoja sinulle roaccutanista jäi?
Minuakin hirvitti sen aloittaminen, mutta akne kyllä hävisi kokonaan kun useamman kuurin söin. Kaihin kai saa pyytämättäkin länsimaisesta ruokavaliosta? Exuviance auttoi minulla kun on kuiva ja couperosaiho, oletko kokeillut dermalogicaa? Laadukkaita voiteita ei tarvitse läträtä, se n. 50-60 euron tuubi/pumppupullo kestää n. Yli2kk - jopa 3kk.. Apteekin perusvoiteet tehdään jäteöljyistä kuten jo aiemmin jollekin vastasin,niillä saa täytettyä huokosensa moskalla ja ne eivät hoida ihoa tekevät vain kalvon, halpojahan ne kyllä ovat ja itsekin olen niitä käyttänyt kunnes kuulin, mistä ne on tehty. .. Ja ihoni näyttikin siltä, että kosmetologikin suurinpiirtein parkaisi kun tutki sitä lähemmin.
Vähän aikaa sitten oli kirjoitus samasta aiheesta. Joku asiasta tietävä kirjoitti, että sellaista voidetta tai ainetta ei saa myydä, josta imeytyy ihon läpi jotain aineita. Laitonta siis. Eli erinnäisten hoitavien voiteiden markkinointi on huuhaata.
Finnit johtuvat usein ihon pintakuivuudesta. Kuorinta joka päivä karhealla poistaa kuivuneen tukkivan kerroksen ihon pinnalta.
En käytä mitään kuorintavoiteita, koska atooppinen ihoni ärsyyntyy ylimääräisistä aineista. Ihan märkä, karhea kinnas ja vedellä ihon kuorinta päivittäin.
Sen jälkeen basibactia, joka tappaa bakteereita ihossa.
Oma havaintoni on, että kaikki ylimääräiset aineet ärsyttää ihoa. Ei väliä, onko kallista vai halpaa, tukkii ihon.
Iho on itsessään hieno elin, joka tuottaa talia tarpeeksi ihon kosteutukseen.
"Exuviance hoito, jonka ihotautiläkärit ovat kehittäneet sopii erinomaisesti:
Ryppyihin ja juonteisiin
Kuivalle iholle
Pigmenttimuutoksiin
Akneen ja epäpuhtaalle iholle
Rosaceaan (Ruusufinniin)
Atooppiseen ihottumaan
Koska Exuviance on lääketieteellinen yritys, kyseessä eivät ole mitkään ”ihmekonstit”.
Kaikki on tieteellisesti kehitettyä ja todettua, turvallista ja tehokasta. Tuloksien takana ei piile ratkaisevassa määrin AHA- hapon vaikutus. Päinvastoin liian vahvalla hapolla saattaa olla negatiivinen vaikutus. Tulokset syntyvät Exuviancen hellävaraisten happojen yhdistelmästä.
Jopa herkkäihoiset henkilöt voivat käyttää tuotetta ja saada erinomaisia tuloksia."
Vetele sinä vain karhealla naamaasi vaikka kymmenen kerta päivässä, en ole ikinä kuullut, että joku käsittelee ihoaan noin kovakouraisesti. Naamasi mahtaa olla melkoinen näky vanhana kun olet jatkanut hoitojasi sinne asti.
Laadukkaista voiteista puuttuvat nämä halvoista perusvoiteissa olevat moskat:
Kasvovoiteissa käytetään usein öljyjä ja muita ainesosia, jotka ovat komedogeenisiä eli tukkivat ihohuokosia.kaakaovoi, mineraaliöljy joka on bensiin raaka-aine, synteettinen lanoliini, kasviöljyt joista saa tuholaismyrkkyjen jäämät samaan hintaan. Humpuukia mielestäsi tai ennemminkin "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista".
Akne on sisäsyntyinen sairaus joka ei ihoa kosteuttamalla parane.
Ap täällä taas. Kiitos kommenteista. Tuo kuulosti hurjalta, että Roaccutan olisi kielletty USA:ssa. Olisiko jollain tästä tietoa tai lähdettä, vai onko "valeuutinen"?
Rasvoja, erilaisia, on käytetty useampi vuosi ja uskottava se on, että ei auta. Tai auttaa vähän, mutta ei riittävästi. Ja esim. päänahkaan ei voi rasvoja kuitenkaan laittaa.
Vierailija kirjoitti:
"Exuviance hoito, jonka ihotautiläkärit ovat kehittäneet sopii erinomaisesti:
Ryppyihin ja juonteisiin
Kuivalle iholle
Pigmenttimuutoksiin
Akneen ja epäpuhtaalle iholle
Rosaceaan (Ruusufinniin)
Atooppiseen ihottumaan
Koska Exuviance on lääketieteellinen yritys, kyseessä eivät ole mitkään ”ihmekonstit”.
Kaikki on tieteellisesti kehitettyä ja todettua, turvallista ja tehokasta. Tuloksien takana ei piile ratkaisevassa määrin AHA- hapon vaikutus. Päinvastoin liian vahvalla hapolla saattaa olla negatiivinen vaikutus. Tulokset syntyvät Exuviancen hellävaraisten happojen yhdistelmästä.
Jopa herkkäihoiset henkilöt voivat käyttää tuotetta ja saada erinomaisia tuloksia."
Vetele sinä vain karhealla naamaasi vaikka kymmenen kerta päivässä, en ole ikinä kuullut, että joku käsittelee ihoaan noin kovakouraisesti. Naamasi mahtaa olla melkoinen näky vanhana kun olet jatkanut hoitojasi sinne asti.
Laadukkaista voiteista puuttuvat nämä halvoista perusvoiteissa olevat moskat:
Kasvovoiteissa käytetään usein öljyjä ja muita ainesosia, jotka ovat komedogeenisiä eli tukkivat ihohuokosia.kaakaovoi, mineraaliöljy joka on bensiin raaka-aine, synteettinen lanoliini, kasviöljyt joista saa tuholaismyrkkyjen jäämät samaan hintaan. Humpuukia mielestäsi tai ennemminkin "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista".
Akne on sisäsyntyinen sairaus joka ei ihoa kosteuttamalla parane.
Minun iholleni toimii. Enkä kaavi, vaan kevyesti hieron kasvot pesukintaalla läpi kerran päivässä. Pesukinnas on hyvä, koska kädestä ei pääse bakteereita iholle, kun kinnas on kädessä. Päivän käytön jälkeen pesen kintaan pesukoneessa. Minulla on pesukintaita kahdeksi viikoksi. Puhtaus on siis tärkeää.
Joskus laitan kosteusvoidetta, jos iho tuntuu kuivalta. Silloin hieron kasvot ja teen kasvojumppaa. Itse voiteella ei ole kovin paljon väliä, vaan hieronnalla. Ja tosiaan laitan basibactia, jos on joku pieni näppylä, niin sekin näppylä lähtee pois.
Johtopäätökseni on, että suurin osa epäpuhtauksista kärsivistä ihmisistä hoitaa ihoaan liian hellävaraisesti.
Kerropa minulle, miksi vanhoilla miehillä on usein jopa paremman näköinen iho, kuin vanhoilla naisilla? Vaikka miehet eivät ole tehneet muuta kuin pesseet ihon koko ikänsä?
Tämän pesukinnas -hoidon olen napannut kuntosalilta. Siellä on yksi vanhempi nainen, joka näyttää hyvältä ja iho on kimmoisa ja kaunis. Joka kerta jumpan jälkeen hän menee suihkuun pitkäksi aikaa pesukintaan kanssa ja oikein antaumuksella hankaa ihoa veden kanssa. Hakkaaminen aktivoi myös pintaverenkiertoa.
Sama ihon kuoriminen tapahtuu rullalla tai kosmetologilla käynnin yhteydessä. Kosmetologit laittavat vain erilaisia naamioita ja kuorinta-aineita. Sama lopputulos, pinta kuoritaan.
Kintaan kanssa ihon pintaan ei tule koskettua sormin. Esim. kynsien alla on ihan törkeä määrä bakteereita, jotka siirtyvät iholle, kun sitä hankaa sormin tai puhdistaa vaikka kuorintavoiteella.
Syy miksi kosmetologikäynnin jälkeen iho näyttää hyvältä, on puhtaus, jolla iho puhdistetaan. Harvempi jaksaa kotona yhtä tarkasti pitää hygieniasta huolta.
Tämä on yksi tapa puhdistaa ihoa. Minulla toimii, mutta ei välttämättä muilla. On kuitenkin halpa ja helppo tapa.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas. Kiitos kommenteista. Tuo kuulosti hurjalta, että Roaccutan olisi kielletty USA:ssa. Olisiko jollain tästä tietoa tai lähdettä, vai onko "valeuutinen"?
Rasvoja, erilaisia, on käytetty useampi vuosi ja uskottava se on, että ei auta. Tai auttaa vähän, mutta ei riittävästi. Ja esim. päänahkaan ei voi rasvoja kuitenkaan laittaa.
Tietääkseni Roaccutania ei myydä enää kuin rinnakkaisvalmisteina Yhdysvalloissa. Eli itse alkuperäislääkettä Accutanea ei sieltä saa, mutta eri valmistajien isotretinoiinia saa kyllä.
Ja tietenkään antibiootteja ei kannata syödä kuin maksimissaan yksi pitkä kuuri ja sen jälkeen jotain muuta. Ellei halua ärtyvän suolen oireyhtymää koko loppuelämäkseen.
Lääkäri vetää hanskat käteen joka kerta, kun tekee pienimmänkin tutkimuksen. Juurikin sen takia, että bakteereita ei pääsisi iholle.
Olen lopettanut kokonaan esim. meikkivoiteen käytön juuri tuon takia. Jos käytettyjä meikkejä katsoisi mikroskoopilla, sieltä voisi paljastua mielenkiintoisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio......ihmejuttu kun aina pitäs olla se ihmetabletti joka vaivaan mutta syytä harvoin hoidetaan.... buranaa päänsärkyyn ja antibioottia joka hemmetin vaivaa. noh, jokainen päätää omasta kehostaan, fiksut hoitaa syyn eikä oiretta. Ottakaa oikeasti selvää mitä ihmiskeho tarvitsee voidakseen hyvin.
Sulla ei särje päätä siksi kun et ole saanut buranaa....
Kun olet noin viisas, niin kerroppa meille millainen ruokavalio?
Kyllö akne vaikuttaa niin paljon mielialaan ja varsinkin, jos jää arpia niin kipin kapin ihotautilääkäriltä hakemaan apua. Itselle puhkesi hormonaalinen akne e-pillereiden loptetuksesta ja söin siihen kaksi antibioottikuuria, jotka molemmat auttoi vain sen aikaa, kun kuuri oli päällä, mutta sitten sain isotretinoidikuurin ja akne oli tiessään sen jälkeen. Söin itse vahvoja maitohappobakteereja koko antibioottikuurien ajan (ja nykyään maitohappobakteeri kuuluu muutenkin mulla jokaoäiväiseen lisä"ravinne" repertuaariin) ja en huomannut mitään ongelmia vatsan kanssa. Eikä se isotretinoidikaan niin kauhea ollut kuin mikä maine sillä on, joo iho kuivui ja oli satunnaisia nenäverenvuotoja, sekä selkäsärkyjä, mutta koko kuurin ajan käydään ottamassa verikokeet ym kontrollit niin kyllä se äkkiä huomataan, jos lääke ei sovi.
Itselläni ei tosiaan ollut myöskään hormonaalista ehkäisyä edes isotretinoidin kanssa, vaikka se vissiin yleensä vaaditaan, koska e-pillerit piti lopettaa aurallisen migreenin takia ja halusin sit jättää hormonaalisen ehkäisyn kokonaan ja otin kuparikierukan. Ja ihotautilääkäri luotti omaan arviointikykyyni raskautumisen mahdollisuudesta, kun olin jo parikymppinen ja tosiaan ehkäisy kuitenkin kunnossa, vaikkakaan ei hormonaalinen.