Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli myös outoja ääniä, mutta kun talossa rempattiin putkistoa ja patterisysteemiä, monet oudot äänet loppuivat. Aina ei ole kyse siitä, että äänet tulisivat naapurista, ne vaan kuulostavat siltä. Lisäksi saattaa olla että kun talossa kulkee putkiä sellaisissa kuiluissa, äänet saattavat koventua niissä
Mulla myös pattereista kuului ääni, joka kuulosti siltä kuin naapuri olisi kolistellut pattereita. Myöhemmin alkoi kuulua lirinää ja lorinaa, jolloin kutsuin talohuollon paikalle. Patterit huollettiin ja kaikki äänet katosivat.
Kunpa noin sadunomaisesti ratkeaisi putkiäänet täälläkin, vaan ei, kai se vaan on niiden kanssa elettävä vaikka putket hakkaa välikatolla.
Jos siihen kolinaan tai töminään kyllästyy on vaihtoehtona aina myös itse lähteä vaikka kävelylle, tai varsinkin yöllä pistää korvatulpat. Normaalistikaan eläen kaikkia ääniä ei millään pysty välttämään. Ja kun kerrostalossa on parhaimmillaan monta seinä-, katto- tai lattianaapuria, niin ääntä tulee sitten vähän joka asunnosta eikä ole mitenkään epätodennäköistä, että jollain sattuu olemaan myös remontti meneillään. Nämä on näitä kerrostaloelämän realiteetteja joihin täytyy vain yrittää tottua ja suhtautua hieman armollisemmin. Maailmasta ikinä tuskin tulee niin täydellinen että kerrostalon äänistä päästäisiin lopullisesti eroon.
Asutaan ihan omakotitalossa ja oman perheen kesken. Meidän makkarin seinän takana on keittiö. Pienikin kolaus - pöytään kolahtava kahvikuppi, lattialle tippuva lusikka, kaapin oven kolaus, tiskipöydälle laskettava lautanen - kaikuu moninkertaisena makkariin. Kukaan ei kolistele tahallaan, vaan päin vastoin yrittää olla mahdollisimman hiljaa, kun tietää kuinka lujaa se kuuluu. Ja tämä ongelma on vain tuolla keittiössä, se huone on kuin joku peltirumpu! Ei muissa huoneissa kolistelu kuuluu samalla tavalla viereisissä huoneissa.
Miksi musiikkia pitää kuunnella kovalla? Kunnioittaisitte naapureitanne.
Kysymys kanta-astujille: eivätkö kantapäät ole ihan tohjona sen hakkaamisen takia? Tai ehkä ne vauriot jaloissa alkavat näkyä vasta vuosien päästä.
Mies32vuotta kirjoitti:
Itse olen asunut 15 vuotta monessa eri kerrostalossa. Äänet ovat kyllä käsittämättömiä.
Nykyisin asun vuonna 2017 rakennetussa laadukkaassa (kalliissa) kerrostalossa. Monenlaista ääntä kuuluu. Mutta ärsyttävimmäksi on tullut alakerran asukkaan (keittiö)kaappien ovien sulkeminen. En ymmärrä minkä takia pitää (avata ja) sulkea kaapin ovia monta kertaa. Siis se ääni saattaa kuulua 50 kertaakin tunnin aikana. Se ei niin haittaa jos se tapahtuu päiväsaikaan, mutta joskus ne sulkemisäänet alkaa kuulumaan puolilta öin. Ja niihin ääniin herää.
Voihan se olla, että siellä asuu sairas henkilö, jolla on joku pakko-oireinen häriö. Että pitää kokoajan pakonomaisesti tehdä jotakin asiaa, esim juurikin kaapin oven aukaisu ja sulkeminen.
Naapurillasi on OCD.
Varmaan ketjussa jo mainittukin, mutta ihmettelen miksi oi miksi on niin saatanan vaikeaa rakentaa asuntoja joihin ei naapurin elämisen äänet kuuluisi? Mikä siinä on se haasteellinen osuus? Miksi seinät täytyy tehdä jostain halvasta gyproccipaskasta? Miksi ei voida rakentaa niin että yksinkertaisesti mitkään helvetin runkoäänet eivät vain tule seinien läpi? Osaako joku rakennusinssi vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuseitsemän poraaja on blenderi. Marmorikuulat kissojen palloja.
Mä laitan telkkarin hiljaiselle johonkin huoneeseen ni ei tule kuultua/ kuunneltua niin kauheesti että hermot menis...Ei pahalla, mutta erotan kyllä poran ja blenderin äänet toisistaan. Asunnoissa on myös sama pohjaratkaisu ja poraus kuuluu olohuoneesta eikä keittiöstä joka on ihan toisella puolella asuntoa.
Anoppi harrastaa mm. kivikorujen tekoa ja tätä varten hänellä on pieni pora. Voisiko kyse olla jostain samanlaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli myös outoja ääniä, mutta kun talossa rempattiin putkistoa ja patterisysteemiä, monet oudot äänet loppuivat. Aina ei ole kyse siitä, että äänet tulisivat naapurista, ne vaan kuulostavat siltä. Lisäksi saattaa olla että kun talossa kulkee putkiä sellaisissa kuiluissa, äänet saattavat koventua niissä
Mulla myös pattereista kuului ääni, joka kuulosti siltä kuin naapuri olisi kolistellut pattereita. Myöhemmin alkoi kuulua lirinää ja lorinaa, jolloin kutsuin talohuollon paikalle. Patterit huollettiin ja kaikki äänet katosivat.
Kunpa noin sadunomaisesti ratkeaisi putkiäänet täälläkin, vaan ei, kai se vaan on niiden kanssa elettävä vaikka putket hakkaa välikatolla.
Koittakaa saada putkimies paikalle. Itse en ollut edes tajunnut, että ajoittain toistuva "KLONG...KLONG" kolke johtui pattereiden putkistosta, eikä naapureista. Vasta häiritsevä lirinä ja lorina (hyppäsin aamulla paniikissa sängystä, kun luulin jossain olevan vesivuoto) paikallisti ongelman pattereihin. Ennen patterit myös kohisivat voimakkaasti, nyt on täysin hiljaista, vaikka lämmitys on tietty päällä. T: 155
Ei auta käydä sanomassa, voi tull nyrkistä
Ei riipu talosta eikä talon rakenteista van siitä millaiset asukkaat on
Monilta puuttuu nykyään hienotunteisuus ja tuntemus siitä miten kerrostaloissa kuuluu käyttäytyä elää, moni ei piittaa eikä välitä naapureista
Kaveri asuu 73 valmistuneessa talossa ja on hiljaiset naapurit, kuin huopatossu tehtaalla
Eli asukkaat määrittelee sen metelin ja meteli tason
Vierailija kirjoitti:
Jos siihen kolinaan tai töminään kyllästyy on vaihtoehtona aina myös itse lähteä vaikka kävelylle, tai varsinkin yöllä pistää korvatulpat. Normaalistikaan eläen kaikkia ääniä ei millään pysty välttämään. Ja kun kerrostalossa on parhaimmillaan monta seinä-, katto- tai lattianaapuria, niin ääntä tulee sitten vähän joka asunnosta eikä ole mitenkään epätodennäköistä, että jollain sattuu olemaan myös remontti meneillään. Nämä on näitä kerrostaloelämän realiteetteja joihin täytyy vain yrittää tottua ja suhtautua hieman armollisemmin. Maailmasta ikinä tuskin tulee niin täydellinen että kerrostalon äänistä päästäisiin lopullisesti eroon.
Olen jo pari kertaa ilmoittanut putkien kolinoista ja on mm. naapurissa käyty purkamassa paikkoja sekä siellä välikatolla putkimiehen kera katsomassa, mihin yritettiin myös korjausta, vaan edelleen kolisee. Siis aivan selkeästi kuuluu kuin putki heilahtaisi ja löisi jotain vasten, kun jossain naapurilla pesukonetta tai suihkua käytetään. En vaan haluaisi olla mikään valittava ongelma-asukki joka vaikeuttaa naapureiden asumista omilla mahdollisilla ääniherkkyyksillään jos kerran ainut nähtävästi olen jota ne jumalattomat putkien paukkeet haittaa. Tai ehkä niille ei yksinkertaisesti edes voi mitään.
Muutin hiljattain pois tuollaisen jyskääjän ja paukkaajan alapuolelta kuusi vuotta kestettyäni, ja nyt asun ylimmässä kerroksessa, missä naapureiden kolinat eivät kuulu ihan niin kovaa. Yritän nyt puolestani itse elää mahdollisimman hiljaisesti, etenkin kun asunnossani on laminaatti, joka kaiuttaa kaikki kolinat varsinkin alaspäin. Mutta tässä asunnossa jostain käsittämättömästä syystä WC:n käsisuihkun käyttäminen aiheuttaa ihan hirveän jytinän, kuin potkisi täysillä seinää. En kehtaa käyttää sitä kuin keskellä päivää, se kuulostaa varmaan naapurissa kauhealta.
Sitä on kuitenkin pakko ihmetellä, miksi lähes joka kerrostalossa on joku ölisijä, siis sellainen, joka päästelee kovia, sanattomia äännähdyksiä. Mitä se ÖLIIÖÖÖÖ oikein tarkoittaa? "Minä Tarzan, sinä Jane"?
Vierailija kirjoitti:
Miksi musiikkia pitää kuunnella kovalla? Kunnioittaisitte naapureitanne.
Niin kauan kun naapuri itse meluaa: tömisee, paiskoo tavaroita, hakkaa lattiaa, pitää kavereittensa kanssa kovaäänisiä torikokouksia myöhään yöllä, niin kaun myös kuuntelen täysillä hengellistä radiokanavaa ja pidän televisiossa äänet täysillä ja käytän korvatulppia samalla
Jos ei lopeta häiriköintiä miks munkaan pitäisi? En aio sietää sit et minä kärsin Ainostaan, kärsiköön naapurikin sitten melusta
Mulla oli joskus sellaiset kaapinovet että niiden sulkeminen (huom. ei paiskominen) kuului naapuriin. :/
Tätä minäkään en ymmärrä. Olemme miehen kanssa asuneet tässä talossa nyt kolme vuotta ja muuten naapureista ei kuulu mitään (eikä näy!), mutta alakerran naapuri pitää jatkuvasti jotain ihme show'ta. Tuntuu valvovan yöt läpeensä, sillä silloin kun käymme nukkumaan, hän on ilmeisesti koneellaan ja kuuluu pyörivän työtuolillaan ympäri huonetta. Ihme kolinaa, pauketta, kirskunaa ja laahausääniä kuuluu niin ikään päivittäin. Varmasti meiltäkin kuuluu jotain ääniä hänen kämppäänsä, muttei taatusti mitään tuollaista.
Haluaisin todellakin tietää, mitä ihmettä hän puuhaa siellä. Asuu vielä yksin, joten lapsistakaan ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Muutin hiljattain pois tuollaisen jyskääjän ja paukkaajan alapuolelta kuusi vuotta kestettyäni, ja nyt asun ylimmässä kerroksessa, missä naapureiden kolinat eivät kuulu ihan niin kovaa. Yritän nyt puolestani itse elää mahdollisimman hiljaisesti, etenkin kun asunnossani on laminaatti, joka kaiuttaa kaikki kolinat varsinkin alaspäin. Mutta tässä asunnossa jostain käsittämättömästä syystä WC:n käsisuihkun käyttäminen aiheuttaa ihan hirveän jytinän, kuin potkisi täysillä seinää. En kehtaa käyttää sitä kuin keskellä päivää, se kuulostaa varmaan naapurissa kauhealta.
Sitä on kuitenkin pakko ihmetellä, miksi lähes joka kerrostalossa on joku ölisijä, siis sellainen, joka päästelee kovia, sanattomia äännähdyksiä. Mitä se ÖLIIÖÖÖÖ oikein tarkoittaa? "Minä Tarzan, sinä Jane"?
Asun ylimmässä kerroksessa ja täällä on muuten kyllä ihanan hiljaista, MUTTA... totta kai juuri mun seinänaapuri on se joka kerrostalon vakiokaluste, kiintiö-ölisijä. Oikeen kunnon ulvontaa kuuluu välillä. HUUUUUAAAAAAAAA!!!!! AAAAAAAAAA!!!!!! HHHÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!! Ei hyvää päivää. Sama tyyppi myös käy kusella niin kovaäänisesti että lorina kuuluu mun asuntoon yhtä kovaa kuin jos joku lorottelisi ämpäriin mun korvan vieressä. Help.
Nuoremmat työkaverit, noin 25v, kertoivat ihmisten sekstailevan kun tuollaisia kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Tarzani pelailla vähän pelejä kuulokkeet korvilla? Väkisinkin välillä vähän örinät käy kun turpaan tulee.
Itse olen asunut 15 vuotta monessa eri kerrostalossa. Äänet ovat kyllä käsittämättömiä.
Nykyisin asun vuonna 2017 rakennetussa laadukkaassa (kalliissa) kerrostalossa. Monenlaista ääntä kuuluu. Mutta ärsyttävimmäksi on tullut alakerran asukkaan (keittiö)kaappien ovien sulkeminen. En ymmärrä minkä takia pitää (avata ja) sulkea kaapin ovia monta kertaa. Siis se ääni saattaa kuulua 50 kertaakin tunnin aikana. Se ei niin haittaa jos se tapahtuu päiväsaikaan, mutta joskus ne sulkemisäänet alkaa kuulumaan puolilta öin. Ja niihin ääniin herää.
Voihan se olla, että siellä asuu sairas henkilö, jolla on joku pakko-oireinen häriö. Että pitää kokoajan pakonomaisesti tehdä jotakin asiaa, esim juurikin kaapin oven aukaisu ja sulkeminen.