Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
En tiedä, meijän talossa ei ole tommosia. Rivarissa oli pikkupoika joka pompotti palloa seinän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseisessä asunnossa oli muuten tuo mystinen marmorikuulaääni. Aika jännä, että moni on kuullut vastaavaa. Se tuli aina joskus klo 23 aikoihin, eli ehkä joku nukkumiseen liittyvä juttu mutta mikä?
Se marmorikuulaääni kuuluu putkistosta. Joku esim. aina klo 23 aikaan sääti lämpöpattereita, tai valutti hanasta vettä?
Ei selitä ääntä sähkölämmitteisessä rivitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono äänieristys tekee tuota. Asuin muinoin vanhassa kerrostalossa ja meno oli juuri tuota kuten aloittaja kertoo. Nyt asun uudessa ja täällä on paljon hiljaisempaa. Äänieristykseen on tullut tiukemmat standardit vuosien varrella. Kannattaa valita asunto, joka on uudehkossa (2010-luvulla) rakennetussa talossa, mikäli mahdollista. Samalla saa joitakin muita asumisviihtyvyyttä parantavia ominaisuuksi mm. vesimittari, ilmanvaihto jne.
Just näin. Isäni on ollut alalla.
Eli siis vanhat kerrostalot ovat huonosti äänieristettyjä.
Lisäksi jokin pieni ääni saattaa kantautua rakenteita pitkin suurempana kuin se todellisuudessa on. Ne teidän naapurit elää todennäköisesti hyvinkin normaalisti. Teistä itsestännekin lähtee varmasti ääniä, osa teistä keskustelijoista voitte olla vaikka toistenne naapureita. :D
Toinen vaihtoehto on vanha talo, 1960-luvun kasarmitalot on hyviä, noi vanhemmat vielä parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja joku kummallinen ääni niin kuin marmorikuulia pudoteltaisiin lattialle. Tätä ääntä kuulee varsinkin iltaisin."
Tuo on kyllä mystistä. En keksi, mistä ihmeestä tuollainen ääni tulee. Enää sitä ei kuulu, kun naapurit muuttivat pois. Mutta aiemmin oli jokailtainen kuularalli.
Veikkaan että kaataa tiskipöydällä koirien/kissojen kuppeihin ruokaa.
Meidän talossa ainakin kaikki mitä ihmiset tekee tiskipöydän ääressä kuuluu tosi kovaa. Oli joskus aika hirveää kun alakerrassa asui joku joka lähti joka aamu töihin ja teki smoothieta tai jotain blenderillä. Kuulosti kun poraisi metallia kun blenderi pauhasi tiskipöydällä. Oli hyvä herätys kello....
Ei kukaan kaatele eläimille ruokaa niin, että se kestää joka ilta yhtäjaksoisesti tunnin tai enemmän. Se marmorikuulaääni on terävämpi kuin eläinten ruuasta tulee. Laminaatille heitellään jotain. Mutta mitä pitää heitellä lattialle joka ilta yhtäjaksoisesti pidemmän ajan?
Ei kukaan välttämättä edes heitä laminaatille mitään. Sehän voi olla joku ihan muu ääni, joka ei edes osu lattiaan vaan esim pöytään. Noppapeli? Meillä on muuten yksi sellainen peli, jossa on isot monisärmäiset nopat (ei siis kuutiot) ja ne pitävät keittiön pöytää vasten ihan hirveää ääntä. Pitää aina etsiä joku pöytäliina, kun alamme pelaamaan.
Itse vastaan meluun melulla, yläkerran idiootti jyskyttää, paukuttaa, tömistelee joskus kutsuu kaverinsa meluamaan puolille öin asti, pistän radion ja television täysille jotta saan nukuttua, käytän korvatulppia ja silti kuuluu hakkaaminen ja meluaminen
Mut saapa edes jotenkuten nukuttua
Minä olin ennen hiljainen asukas, mtuta kun kaikki paiskovat oviaan, tömistelevät, molottavat lujaa, vinguttavat oviaan niin aloin minäkin sitten paiskomaan tavaroita ja ovia. ja tömistän urakalla.
Kuntoilulaitteet ovat hirveitä äänentuottajia. Jos on joku tuhannen soutulaite lattialla, tai sellainen taljasysteemi kiinni seinässä, se melu kuuluu ja kantaa kuin ratakiskot ennen.
Eli ei kymmenen jälkeen. Jos säännöllinen ja häiritsevä ääni kuuluu vaikka yläkerrasta hiljaisuuden jälkeen, kehottaisin toistamaan kattoon samantyyppistä ääntä, mutta desibeleillä mitattuna enempi....
Oon jotenkin huomannut, että jos ääni on putkiston, patteriston, sähkömittariston tai teollisuushallin kymmeneltä alkava puhallusääni, se ei ärsytä niin. Mutta jos aiheuttaja on ihminen, se vastaa omaan kiukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja joku kummallinen ääni niin kuin marmorikuulia pudoteltaisiin lattialle. Tätä ääntä kuulee varsinkin iltaisin."
Tuo on kyllä mystistä. En keksi, mistä ihmeestä tuollainen ääni tulee. Enää sitä ei kuulu, kun naapurit muuttivat pois. Mutta aiemmin oli jokailtainen kuularalli.
Veikkaan että kaataa tiskipöydällä koirien/kissojen kuppeihin ruokaa.
Meidän talossa ainakin kaikki mitä ihmiset tekee tiskipöydän ääressä kuuluu tosi kovaa. Oli joskus aika hirveää kun alakerrassa asui joku joka lähti joka aamu töihin ja teki smoothieta tai jotain blenderillä. Kuulosti kun poraisi metallia kun blenderi pauhasi tiskipöydällä. Oli hyvä herätys kello....
Ei kukaan kaatele eläimille ruokaa niin, että se kestää joka ilta yhtäjaksoisesti tunnin tai enemmän. Se marmorikuulaääni on terävämpi kuin eläinten ruuasta tulee. Laminaatille heitellään jotain. Mutta mitä pitää heitellä lattialle joka ilta yhtäjaksoisesti pidemmän ajan?
Ei kukaan välttämättä edes heitä laminaatille mitään. Sehän voi olla joku ihan muu ääni, joka ei edes osu lattiaan vaan esim pöytään. Noppapeli? Meillä on muuten yksi sellainen peli, jossa on isot monisärmäiset nopat (ei siis kuutiot) ja ne pitävät keittiön pöytää vasten ihan hirveää ääntä. Pitää aina etsiä joku pöytäliina, kun alamme pelaamaan.
Joo me saatetaan pelata jatsia helposti monta tuntia keittiön pöydän ääressä.
Minä mietin putkirullaa, jossa on sellaiset nystyrät. Voisiko sellaisesta sopivalla lattiamateriaalilla kuulua myös sellainen marmorikuulaääni. Tai mitä voimapyöriä sun muita näitä on.
MIkä järki on kostaa meluun melulla ja kolistella kovempaa kun toinen kolistelee? Eikö olisi helpompi mennä ovelle sanomaan että äänet häiritsee. Ei se toinen osaa sun seinän hakkaamista yhdistää siihen mitä on ite tekemässä siellä. Luulis ärsyttävän vaa enemmän kun itekki kolistelee ja ääntä on tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli myös outoja ääniä, mutta kun talossa rempattiin putkistoa ja patterisysteemiä, monet oudot äänet loppuivat. Aina ei ole kyse siitä, että äänet tulisivat naapurista, ne vaan kuulostavat siltä. Lisäksi saattaa olla että kun talossa kulkee putkiä sellaisissa kuiluissa, äänet saattavat koventua niissä
Mulla myös pattereista kuului ääni, joka kuulosti siltä kuin naapuri olisi kolistellut pattereita. Myöhemmin alkoi kuulua lirinää ja lorinaa, jolloin kutsuin talohuollon paikalle. Patterit huollettiin ja kaikki äänet katosivat.
Jwjwjq kirjoitti:
Itse vastaan meluun melulla, yläkerran idiootti jyskyttää, paukuttaa, tömistelee joskus kutsuu kaverinsa meluamaan puolille öin asti, pistän radion ja television täysille jotta saan nukuttua, käytän korvatulppia ja silti kuuluu hakkaaminen ja meluaminen
Mut saapa edes jotenkuten nukuttua
Äänitin bileporukan melut. Kun he hiljenivät aamuyöllä, pistin äänitetyn c-kasetin romutukseen menevään patterisoittimeen ja tömäytin soittimen narun nokassa heidän parvekkeelle. Määkiminen alkoi täysillä viiden minuutin päästä. Ite olin jo silloin linturetkelle pyöräilemässä.
Siihen loppui riekkuminen.
Minun kerrostaloasunnossani on hiljaista. Itsekin aiheutan melua harvoin ja vähän, esim. joskus saatan paiskata mikron oven kiinni. Tiedän sen kuuluvan naapuriin, koska sieltä kuuluu välillä samanlainen paukaus. Joskus varmaan siitä kuuluu ääni alakerran naapuriin, kun lasken käsipainot / kahvakuulan lattialle jumpattuani.
Asun tosi vanhassa kivitalossa. Täällä lienee paksummat seinät ja vahvemmat rakenteet kuin uudemmissa taloissa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Siis mun anopin yläpuolinen asunto harrastaa tätä :D Huonekalut siirtyilee ja marmorikuulat poukkoilee, ainakin jälkimmäinen kuulemma kuulostaa just siltä. Naapurit eivät ole mitään Järvisiä tai Koskisia, if u know what i mean..
Yksi syy paukutteluun hullujen ovia mäiskiviä asukkaiden lisäksi ovat koirat. Eroahdistusulinan lisäksi ne pompottelevat jatkuvasti jotain helvetin palloa?
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihmetyttänyt se ääni yläkerrassa, kun jokin pieni ja kevyt esine putoaa lattialle ja tämä toistuu monta kertaa peräkkäin. En osaa kuvitella mitä siellä pudotellaan ja miksi.
Meillä kani saattaa pomppia matolla yhdessä kohdassa useamman kerran :D Saattaa alakertaan kuulostaa siltä kun jotain tiputeltaisiin lattialle, mutta ei kukaan ole mitään siitä sanonut.
Miksi ihmiset kulkee korkokengät jalassa sisällä? Ja vielä yöllä? Ja miksi myös miehet kulkevat korkokengissä sisällä yöllä
Vierailija kirjoitti:
MIkä järki on kostaa meluun melulla ja kolistella kovempaa kun toinen kolistelee? Eikö olisi helpompi mennä ovelle sanomaan että äänet häiritsee. Ei se toinen osaa sun seinän hakkaamista yhdistää siihen mitä on ite tekemässä siellä. Luulis ärsyttävän vaa enemmän kun itekki kolistelee ja ääntä on tuplat.
Pahimpiin häiriön aiheuttajiin ei valitettavasti tehoa puhe, vaikka kuinka fiksusti asian esittäisi. Heidän vastauksensa on: muuta korpeen, meillä on oikeus tehdä mitä halutaan. Kokeiltu on. Onneksi muuttivat lopulta itse pois.
Milla, nyt kunnolla 😊❤🌞!