Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Kyllä tätä myös miettinyt.. ja lähinnä et missä kunnossa ne asunnot mahtaa olla sen räimimisen ja paukutuksen jäljiltä. Nykyään rivarissa ni ei tuu ku kahdesta suunnasta enää.
Minua on ihmetyttänyt se ääni yläkerrassa, kun jokin pieni ja kevyt esine putoaa lattialle ja tämä toistuu monta kertaa peräkkäin. En osaa kuvitella mitä siellä pudotellaan ja miksi.
Kahvakuulalla aloitin. Sitten paiskoin lusikkalaatikkoa kiinni, pudotin haarukan lattialle ja lopulta kävelin korkkareilla laminaattia pitkin...
Meidän yläkerrassa asuu rauhallinen ja asiallinen keski-ikäinen pariskunta. Mutta jostain syystä he siirtää joka päivä raskaita huonekaluja pitkin asuntoa, siitä kuuluu kova ja ihan selvä raahaamisen ääni. En käsitä miksi ja mihin he aina niitä raahaa.
Teen sen vain siksi, että voin. Naapurien mulukukkeet saa kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihmetyttänyt se ääni yläkerrassa, kun jokin pieni ja kevyt esine putoaa lattialle ja tämä toistuu monta kertaa peräkkäin. En osaa kuvitella mitä siellä pudotellaan ja miksi.
Kissa pudottelee pikkuesineitä hyllystä?
Jos ne kaatuilevat vanhuuttaan tai humalapäissään?
Samaa ihmettelen rivitalossa. Seinän takaa kuuluu jatkuva pauke, jyske ja töminä. Ja joku kummallinen ääni niin kuin marmorikuulia pudoteltaisiin lattialle. Tätä ääntä kuulee varsinkin iltaisin. Ja huonekaluja raahataan pitkin lattiaa joka ikinen päivä. Eikä ole mitään normaalia tuolien siirtelyä vaan kuulostaa siltä kuin sohva tai kirjahylly siirrettäisiin eri paikkaan joka päivä.
En ymmärrä, miten jotkut voi pitää aina sellasta meteliä.
Oon asunut parikyt v (hyvissä) kerrostaloissa, eikä mitään kokemusta tuollaisesta.
Huono äänieristys tekee tuota. Asuin muinoin vanhassa kerrostalossa ja meno oli juuri tuota kuten aloittaja kertoo. Nyt asun uudessa ja täällä on paljon hiljaisempaa. Äänieristykseen on tullut tiukemmat standardit vuosien varrella. Kannattaa valita asunto, joka on uudehkossa (2010-luvulla) rakennetussa talossa, mikäli mahdollista. Samalla saa joitakin muita asumisviihtyvyyttä parantavia ominaisuuksi mm. vesimittari, ilmanvaihto jne.
Olen arvellut kantapääjyskytyksen yhdeksi syyksi sitä, että käytetään takaa avoimia tohveleita, jolloin pitääkseen jalkineen jalassa pitää jalkaterän olla kohotettuna lattiaan tallatessa. Eli noilla ei edes voi kävellä normaalisti, vain kanta-astuen tai hiihtäen meno onnistuu. Sitten vielä useimpien tossujen pohjat ovat liian ohuita. Eli mm. Ainojen ja Reinojen valmistaja on välillisesti syyllinen.
Joskus hakkaan puukalikalla lämpöpatteria ihan vain ajankuluksi.
Erilaisia sarjoja ja joskus myös musan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Huono äänieristys tekee tuota. Asuin muinoin vanhassa kerrostalossa ja meno oli juuri tuota kuten aloittaja kertoo. Nyt asun uudessa ja täällä on paljon hiljaisempaa. Äänieristykseen on tullut tiukemmat standardit vuosien varrella. Kannattaa valita asunto, joka on uudehkossa (2010-luvulla) rakennetussa talossa, mikäli mahdollista. Samalla saa joitakin muita asumisviihtyvyyttä parantavia ominaisuuksi mm. vesimittari, ilmanvaihto jne.
Kerrostalo jossa itse asun on rakennettu vuonna 2016, ja naapurista kuuluu kirjaimellisesti *kaikki* kusenlorotuksesta ja aivastuksista lähtien.
Silloin (harvoin, Luojan kiitos) kun alakerran nuorella miehellä on kaveri kylässä, varsinkin jos se tapahtuu ilta-aikaan kun lapsiperheiden ”elämisen äänet” ym. perusmelu talossa on lakannut, kuulen heidän koko keskustelunsa omaan asuntooni. Ihan normaalilla puheäänellä käydyt keskustelut kuuluu niin selkeästi, että voisi kuvitella meidän olevan samassa asunnossa, vain eri huoneissa. :S
Voi luoja miten tätä on ihmetelty vuosien mittaan. Talossani asuu rauhallisia ihmisiä ja paljon vanhuksia, musiikki ei kuulu eikä mikään muukaan, mutta joka päivä vähän väliä kuuluu sellaisia ääniä, kuin joku ottaisi 5kg puntin ja paiskaisi sen lattiaan. Joskus tulee ihan älytön jysäys, ihan tuntee sen tärähdyksen lattiassa. Ja sit tuota raahausta, kuin siirrettäisi huonekaluja vähän väliä. Vanhuksia kun on, niin sanomattakin selvää, että talossa tiedetään tasan milloin kukakin liikkuu mihinkin ja kuinka monta roskapussia kukakin vie jne.
Olen asunut ikäni kerrostalossa ja ilmiö on ikävä: olen tullut siihen tulokseen, että yllättävän monella ihmisellä on tapana HEITTÄÄ kaapinovet kiinni. Tästä jyminä. Vittumaista toimintaa. Toki huono äänieristys (vanhemmissa) taloissa korostaa ongelmaa naapureiden näkökulmasta, koska ääni kulkee lähes esteettä elementtejä pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ikäni kerrostalossa ja ilmiö on ikävä: olen tullut siihen tulokseen, että yllättävän monella ihmisellä on tapana HEITTÄÄ kaapinovet kiinni. Tästä jyminä. Vittumaista toimintaa. Toki huono äänieristys (vanhemmissa) taloissa korostaa ongelmaa naapureiden näkökulmasta, koska ääni kulkee lähes esteettä elementtejä pitkin.
Jatkan vielä:
Olen siis tehnyt kokeen, jossa en suljekaan integroidun kaapin ovea normaalisti, vaan paiskaan sen voimalla ja pidäkkeettä kiinni: mielestäni just presiis kyseinen ääni. Jokainen voi tykönänsä testata, jos kantti kestää. :D Nämä ihmiset taitavat tarvita myös useammin keittiöremontteja ym. "koska nykymateriaalit eivät vain kestä"... Juupa juu.
Viisaampaa ja rakentavampaa on (jälleenmiljonanne kerran) kysyä miksi VIELÄKÄÄN ei osata rakentaa äänieristykseltään miellyttäviä asuntoja, esimerkiksi rappukäytävät kaikuvat edelleen Suomessa kuin holvikirkot, vaikka rakennetaan innolla miljoona-asuntoja. Miten noin suurilla investoinneilla ja sillä hinnalla ei muka saa kunnon materiaaleja ja ammattimiehiä? Opettakaa nyt jukolauta siellä ammattikoulussa rai insinööriahjossa kunnon äänieristyksen alkeet ennen kuin annatte edes vasaraa käteen! Samoin kuin yksi opintokokonaisuus voisi olla aiheesta : miksi talot homehtuu pystyyn!
Varmaan vuonna 3000 Suomessa edelleen valitetaan että naapurin vessanvetämiset kuuluu seinien läpi aivan kuin huoneet olisi paperista tai pahvista koottu ja voi itku sentään kun vastarakennettu ja sadoilla tuhansilla entisöity kiinteistö on --ylläripylläri -- asumiskelvoton homeen vuoksi!
Samaa kans ihmetellyt. Kuulostaa kuin yläkerrassa siirreltäisiin huonekalujen järjestys monta kertaa päivässä.