Hesarissa tänään: Meikin vuoksi työtön?
"Vahva meikki on niin iso osa identiteettiäni, etten ole valmis luopumaan siitä työn vuoksi”, Eeva-Kaisa Metsola sanoo. Tuttavien mielestä vahva meikki estää Eeva-Kaisa Metsolaa saamasta työpaikkaa. Metsola ei aio tyyliään muuttaa, sillä ulkonäöllä ei pitäisi olla tekemistä osaamisen kanssa. Onko oikein, että ulkonäkö voi kuitenkin vaikuttaa työelämässä esimerkiksi siihen, kuka saa työpaikan.
Mitäs av-raati sanoo: Saako ulkonäkö vaikuttaa työnsaantimahdollisuuksiin? Saako töihin tulla missä asussa ja meikissä tahansa?
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
No tässä on esimerkki ihan gootista, joka näyttää miten hän pukeutuu töihin. Minusta hänen toimistotyylissään on edelleen ihan hyvin nähtävissä hänen oma persoonallinen tyyli, mutta hän kuitenkin antaa siistin ja asiallisen vaikutelman:
https://phyrra.net/gothic-clothing-office-professional-gothic-lookbook…
En ole gootti enkä koskaan ollut, mutta tämä on kiva ja piristävä. Hän olisi tyylikäs työkaveri.
Ja sitten ihmetellään, kun ei töitä löydy... Noin poikkeava ja itse rakennettu ulkonäkö on ihan varmasti paha hidaste rekrylle. Eri asia on, että jos ihmisellä on iso arpi kasvoissaan tai vaikka jokin huulihalkio-juttu tai muu ulkonäköön liittyvä seikka, jolle ei vaan voi mitään kovin helposti. Lihavuuskin voi välillä johtua aineenvaihduntasairaudesta tai lääkkeistä, eikä siitä pääse eroon pesemällä naama. Mutta jossain urheiluvälinefirmassa tai kuntosalin tiskillä ei vaan voi olla ylilihava henkilö.
Vierailija kirjoitti:
No tässä on esimerkki ihan gootista, joka näyttää miten hän pukeutuu töihin. Minusta hänen toimistotyylissään on edelleen ihan hyvin nähtävissä hänen oma persoonallinen tyyli, mutta hän kuitenkin antaa siistin ja asiallisen vaikutelman:
https://phyrra.net/gothic-clothing-office-professional-gothic-lookbook…
Tosi upea toimistotyyli! En ole itse mikään goottifani, mutta on kyllä tyylikäs, persoonallinen ja työhön sopiva tyyli.
Jotenkin hieman lapsellisen oloinen nainen tuon Annan artikkelin perusteella. Hänelle on työnhakuvalmentaja ehdottanut että hän keventäisi meikkiään, mutta hän ei halua, koska "missä menee raja". Hän argumentoi että entä jos hän pukeutuu työhaastatteluun keltaiseen puseroon ja haastattelija inhoaa keltaista väriä. Haloo?? Kai nyt rekrytoijat osaavat omat henkilökohtaiset väri- ja tyylimieltymyksensä jättää huomiotta päätöksiä tehdessään, kunhan nyt suht tavanomaisista väri- ja tyylivalinnoista on kyse. Tämän naisen meikki on niin vahva, ettei se ole enää verrattavissa "väärän väriseen" vaatteeseen. Tämä on sama kuin joku menisi sähkönsinisessä irokeesissa työhaastatteluun ja ihmettelisi jos ei saa työtä.
Ilmeisesti hänellä ei ole mitään erityisiä syitä käyttää aina noin vahvaa meikkiä, muuta kuin että hän itse pitää siitä ja ilmentää itseään vahvalla meikillään. Työelämässä tosin ei usein ole tarvetta ilmentää niinkään itseään, vaan työnantajaansa. Eikö hän tosiaan yhden työpäivän ajaksi viitsi pistää itsekorostusta syrjään? Osa ammatillisuutta on kuitenkin kyky käyttäytyä ja toimia työnantajan toivomalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi vaikuttaa, jos ei ole jotain syytä miksei meikkiä tai koruja saisi esim. hygieniasyistä käyttää.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta suostua profiloitumaan itsekeskeisen jääräpään identiteetin mukaan. Eli saa vaikuttaa ja onneksi vaikuttaakin.
Ongelmaa on monenlaista.
Tiesinaikanaan,siisjotain 80-luvulla yhden pankkivirkailijan,jokakirjoitti ongelmasta,kun häntä kehotettiin meikkaamaan,kun on yleisön palveluksessa.Oli siis annettu ymmärtää,että pitäisi meikata.
KLyseinen henkilö oli uskovainen,ja oli sitä mieltä että kampaus,tyylikäsasu ja hoidettu olemus muuten pitäisi riittää.
Niin toki minunkin mielestäni.Itse tosin meikkaan,mutta ei työpaikka saisi olla kiinni ulkonäöstä,
kunhan on siisti olemus.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaa on monenlaista.
Tiesinaikanaan,siisjotain 80-luvulla yhden pankkivirkailijan,jokakirjoitti ongelmasta,kun häntä kehotettiin meikkaamaan,kun on yleisön palveluksessa.Oli siis annettu ymmärtää,että pitäisi meikata.
KLyseinen henkilö oli uskovainen,ja oli sitä mieltä että kampaus,tyylikäsasu ja hoidettu olemus muuten pitäisi riittää.
Niin toki minunkin mielestäni.Itse tosin meikkaan,mutta ei työpaikka saisi olla kiinni ulkonäöstä,
kunhan on siisti olemus.
No sehän tuossa juuri on ongelma. Moni ilmeisesti kokee tuon meikin epäsiistinä. Suttuisena. Eli eikö se silloin ole ymmärrettävää ja ok, jos työnantaja pyytää yksinkertaistamaan ja siistimään sitä työpäivän ajaksi?
Apua, mitä mä just katsoin. Eihän kukaan meikkaa itselleen mustia silmänalusia :O Kannattais käydä varmaan jollakin meikkaajalla joka voisi meikata hänelle ne smoky eyes-silmät siististi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaa on monenlaista.
kunhan on siisti olemus.
No sehän tuossa juuri on ongelma. Moni ilmeisesti kokee tuon meikin epäsiistinä. Suttuisena. Eli eikö se silloin ole ymmärrettävää ja ok, jos työnantaja pyytää yksinkertaistamaan ja siistimään sitä työpäivän ajaksi?
Itse en miellä sitä edes meikiksi. Joku maski se on. Yleensä meikin tarkoitus on korostaa kauniita piirteitä tai piirteitä mitä haluaa korostettavan. Tässä puolinaamaa värjätään mustaksi. Taidolla tehty goottimeikki on esimerkiksi aivan upea. Jos hän opettelisi tekemään sellaisen ja suttaisi sitten vapaa-ajalla naamansa mustaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ns valtavirrasta huomattavasti poikkeava ulkoasu on työnhakijalle niin tärkeä ettei hän suostu siitä luopumaan/joustamaan edes työn takia, niin herää kysymys siitä kuinka joustamaton hän on muissakin asioissa. Töissä pitää kyetä tekemään kompromisseja, tekemään yhteistyötä ja joustamaan. Jos jo työnhakutilanteessa demonstroi joustamattommuuttaan, niin saattaa työ jäädä saamatta. Virherekrytointi on kallista yritykselle.
Kysytään näin päin: Jos työnantaja vaatisi sinulta tuollaista meikkaamista päivittäin, suostuisitko? Ymmärrätkö jos joku ei suostuisi vai olisiko hän mielestäsi joustamaton?
Ilmeisesti minut olisi palkattu esittämään pandaa, niin kyllä sitten esittäisin pandaa, toki pesisin naaman kotiin lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
https://anna.fi/lifestyle/kauneus/eeva-kaisa-metsola-ei-pelkaa-kommentt…
:D :D :D
Sairasta oikeesti. Että pitää olla maalit naamassa että uskaltaa olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D :D :D
Jos se ei kerran pelkää kommentteja, niin kyllähän se sitten voi ilman sitä maaliakin mennä töihin.
Taa on jo yhtä kipee kuin se WTC-torneista kiihoittuva.
Vierailija kirjoitti:
Pesukarhulook mutta ei nyt pahimmasta päästä meikkien/pukeutumisen suhteen. Varmasti voi työskennellä ihan tavallisissa töissä.
No joo..mä tykkään persoonallisista ihmisistä ja käytän itsekin runsaasti meikkiä, mutten ihan näin, mutta on kiva katsella persoonallisia ihmisiä. Itse en välitä beigeissä kulkevista harmaavarpusista ponnareissaan ja halpacollegepöksyissään.
Vierailija kirjoitti:
Anna-lehden nettisivuilla Metsola esittelee videolla miten tekee meikkinsä. Lopputulos videolla on hirveän näköinen, vielä pahempi kuin pelkissä kuvissa. Silmämeikki pelkkää mustaa suttua ja töhrii kulmakarvatkin miten sattuu. Voisi luulla, että kyse on jostain huonosta vitsistä.
Tuossa videolla kertoo, että hänellä on kaksi meikkivaihtoehtoa. Joko vahva meikki tai sitten meikiksi riittää värivoide, ripsiväri ja kulmaväri. Jos kerran kevyempi meikkikin kelpaa niin miksi töihin pitää tehdä vahva suttumeikki? Noloa.
Aargh kun teki pahaa, kun se suti herkkää alaluomien ihoa sillä sudilla voimakkaasti. Ja ne kulmakarvojen suttaamiset. Aapuaa!!!!
Mäkin tykkään olla alasti, mutta olen tietoinen että voin harrastaa sitä vain vapaa-ajallani.