Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö minun todella uskoa, että äitini ei halua minun auttavan itseään ulos veloistaan?

Vierailija
21.11.2019 |

Äidilleni on syntynyt 13 000 euroa velkoja, kyseessä ei ole siis mikään asuntolaina, vaan ne ovat menneet vissiin elämiseen tai sijoittamiseen. Sijoitukset ovat menneet pepulleen. Minä perin rahasumman, josta äitiä voisi auttaa, MUTTA äitini on satuttanut ja loukannut minua kun olin lapsi ja haluan tehdä tilit siitä hänen kanssaan selviksi. Kun äidilleni selvisi, etten maksa velkoja, ellei hän selvitä minua loukanneita asioita, hänelle nousi ylpeys ja kusi välittömästi hattuun ja hän sanoi: ”ai, sekös tässä [maksamisessa] hiertääkin!”
Aivan niin kuin mä olisin ne rahat jollainlailla hänelle velkaa. Enhän mä ole, vaan hän saisi ne minun hyväsydämisyydestäni, mutta nyt esitti, ettei kelpaa, koska vastuneena olisi sovun hieronta ja lapsensa tunteiden kunnioitus.
Mietin vain, että eikö ne velat oikeasti mieltä paina, vai mistä tässä on kysymys?

Kommentit (211)

Vierailija
101/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ajattelit päästä yli äitisi ylivallasta ja alkaa vihdoin elämään sitä omannäköistäsi elämää?

Saatuasi perintörahat, älä nyt ainakaan tuhlaa aikaasi heiluttelemalla mitään rahatuppoa äitisi nenän edessä, vaan tee viimein niitä asioita joita olet aina halunnut tehdä.

Jos jäät odottamaan jotain sovintoa tai menneisyytesi uudelleenkirjoittamista, niin olet samassa tilanteessa vielä kuolinvuoteellasikin. Elä, ap.

Niitä asioita ei niinkään rahalla saa.

Ap

No mitä ihmeen hyötyä kaikesta siitä rahasta sinulle sitten on? Mitä hyötyä on vihdoin ja viimein saavuttamastasi parempiosaisuudesta, jos haaveesi eivät ole toteutettavissa rahalla?

No siis tietoisuus siitä, ettei ole pakko käydä töissä ja kärsiä auttaa, mutta ei se vielä ole toteutunut. Saatan vähentää työnteon määrää, mutta ei siitä ole mitään iloa, se ainoastaan vähentää kärsimystä. Eli akselilla

hirveä kurjuus, kärsimys ja tuska — neutraali olo — mieletön euforia, mielen rikkaus ilo ja onni

olisin oikeassa laidassa nyt ilman äitiäni, mutta koska äitini pilasi kaikkea pääsen tuskin vasemmalta keskelle. Ei se nyt niin hirveästi lohduta.

Ap

Vierailija
102/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ajattelit päästä yli äitisi ylivallasta ja alkaa vihdoin elämään sitä omannäköistäsi elämää?

Saatuasi perintörahat, älä nyt ainakaan tuhlaa aikaasi heiluttelemalla mitään rahatuppoa äitisi nenän edessä, vaan tee viimein niitä asioita joita olet aina halunnut tehdä.

Jos jäät odottamaan jotain sovintoa tai menneisyytesi uudelleenkirjoittamista, niin olet samassa tilanteessa vielä kuolinvuoteellasikin. Elä, ap.

Ap

Toki raha voi auttaa niiden tavoittelussa ja auttaakin, mutta tässä on aivan muista asioista kysymys, eli äitini toiminnasta ja käytöksestä. En tiedä, olisinko kyennyt viittamaan sille keskisormella, jos olisin saanut perinnön jo silloin, uskoisin niin.

Ap

Siis, tärkein tavoittelemasi asia on ns. oikeus kohtaamiesi vääryyksien jälkeen, sekä anteeksipyyntö äidiltäsi?

Tämä kaikki saa jopa kaltaiseni kyynikon olemaan pahoillaan siitä, että se mitä eniten haluat, on jotain mitä ei miljoonaperinnölläkään saa...

No kyllä. Noilla toimilla, joita äiti on tehnyt, on viety itseltäni tiettyjä asioita, oikeuksia, niiden palauttaminen on asia, jonka hyväksi itse teen hartiavoimin töitä, samoin ollakseni hyvä ihminen sydämeltäni, enkä sinänsä ulkoisesti ja esittämällä, kuten monien olisi helpompi hyväksyä. Ei minulta niinkään mitään materiaa puutu tai ole ikinä puuttunut, vaan hyväksyntää, iloa, (vaikka sitä onkin ollut, mutta ei tarpeeksi) voimaa, rakkautta jne.

Ap

Jos ”sydämesi hyvyys” ei näy mitenkään ulospäin, vaan päinvastoin ivaat ja halveeraat, se on täysin merkityksetöntä.

Kuka tahansa voi sanoa olevansa hyvä ihminen, mutta jos käytös on kaikkea muuta... (Kas, olet tosiaan äitisi tyttö!)

En minä sano olevani hyvä ihminen, mutta haluaisin olla äidinkn kanssa mieluummin väleissä, kuin riidoissa, mutta hän haluaa riidellä. En minä tee hartiavoimin töitä ollakseni hyvä ihminen, että voin sanoa niin kellekään, vaan ollakseni onnellinen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mitä ihmeen hyötyä kaikesta siitä rahasta sinulle sitten on? Mitä hyötyä on vihdoin ja viimein saavuttamastasi parempiosaisuudesta, jos haaveesi eivät ole toteutettavissa rahalla?

Mutta siitä on se hyöty, että se nostaa minut siihen asemaan, johon minä henkisesti kuulun. Sellaisen ihmisen asemaan, joka saa, ja jolle annetaan, ja jonka ei tarvitse sen takia pomppia kenenkään käskyläisenä. Äitini esim. käytti asemattomuuttani hyväkseen, ja uskotteli kaikkea pahaa tapahtuvan, jos eläisin asemani mukaan ilman konkretiaa siitä. Vaikka minä olen siinä asemassa aina, vaikka ulkoisesti pakotettaisiinkin palkkatyöhön. En tule ikinä ajattelemaan kuten he, joille se on ainoa tie vaurastumiseen (siitä vaikka sijoittaa).

Ap

Vierailija
104/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta siitä on se hyöty, että se nostaa minut siihen asemaan, johon minä henkisesti kuulun. Sellaisen ihmisen asemaan, joka saa, ja jolle annetaan, ja jonka ei tarvitse sen takia pomppia kenenkään käskyläisenä. Äitini esim. käytti asemattomuuttani hyväkseen, ja uskotteli kaikkea pahaa tapahtuvan, jos eläisin asemani mukaan ilman konkretiaa siitä. Vaikka minä olen siinä asemassa aina, vaikka ulkoisesti pakotettaisiinkin palkkatyöhön. En tule ikinä ajattelemaan kuten he, joille se on ainoa tie vaurastumiseen (siitä vaikka sijoittaa).

Ap

Ja on ihan ok, jos joku, joka vain saa ja jolle annetaan haluaa vaurastua vielä lisää, itse en vain näe siinä mieltä, koska sekin aika tulisi mielestäni käyttää muiden tukemiseen.

Ap

Vierailija
105/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei käyttänyt yhtään aikaa minun tukemiseeni. Ja siis hän ei edes myönnä, että hänen olisi pitänyt toimia toisin, että se olisi ollut hyvä minulle. Emme ole siis samalla tasolla henkisesti yhtään.

Ap

Vierailija
106/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toki raha voi auttaa niiden tavoittelussa ja auttaakin, mutta tässä on aivan muista asioista kysymys, eli äitini toiminnasta ja käytöksestä. En tiedä, olisinko kyennyt viittamaan sille keskisormella, jos olisin saanut perinnön jo silloin, uskoisin niin.

Ap

Siis, tärkein tavoittelemasi asia on ns. oikeus kohtaamiesi vääryyksien jälkeen, sekä anteeksipyyntö äidiltäsi?

Tämä kaikki saa jopa kaltaiseni kyynikon olemaan pahoillaan siitä, että se mitä eniten haluat, on jotain mitä ei miljoonaperinnölläkään saa...

No kyllä. Noilla toimilla, joita äiti on tehnyt, on viety itseltäni tiettyjä asioita, oikeuksia, niiden palauttaminen on asia, jonka hyväksi itse teen hartiavoimin töitä, samoin ollakseni hyvä ihminen sydämeltäni, enkä sinänsä ulkoisesti ja esittämällä, kuten monien olisi helpompi hyväksyä. Ei minulta niinkään mitään materiaa puutu tai ole ikinä puuttunut, vaan hyväksyntää, iloa, (vaikka sitä onkin ollut, mutta ei tarpeeksi) voimaa, rakkautta jne.

Ap

Jos ”sydämesi hyvyys” ei näy mitenkään ulospäin, vaan päinvastoin ivaat ja halveeraat, se on täysin merkityksetöntä.

Kuka tahansa voi sanoa olevansa hyvä ihminen, mutta jos käytös on kaikkea muuta... (Kas, olet tosiaan äitisi tyttö!)

En minä sano olevani hyvä ihminen, mutta haluaisin olla äidinkn kanssa mieluummin väleissä, kuin riidoissa, mutta hän haluaa riidellä. En minä tee hartiavoimin töitä ollakseni hyvä ihminen, että voin sanoa niin kellekään, vaan ollakseni onnellinen.

Ap

Noh, toivottavasti pääset joskus henkisessä kehityksessäsi siihen pisteeseen, että pystyt lopettamaan nämä palstamonologit ja antamaan äidillesi anteeksi vaikkei hän koskaan suoraan pyytäisikään. 🌹

Vierailija
107/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Noh, toivottavasti pääset joskus henkisessä kehityksessäsi siihen pisteeseen, että pystyt lopettamaan nämä palstamonologit ja antamaan äidillesi anteeksi vaikkei hän koskaan suoraan pyytäisikään. 🌹

Niin, toivotaan. Ehkä ajattelin, että voin odottaa äidiltäni parempaa, kuin mitä nyt osoittautuu mahdolliseksi. Kuvittelin, että voin odottaa häneltä enemmän. Jos en saa asioita, joita odotin, en halua sanoa häntä äidikseni, hän ei ole minulle sitä, koska hän on satuttanut minua odottamalla, että minun pitää kyllä olla sellainen, kuin hän vaati. Ihan turhaan olin sitten, koska hän ei itse pysty olemaan omien odotustensa veroinen. Ei minustakaan hänen odotustensa veroista sisältäni tullut, mutta en itse sitä koskaan tajunnutkaan, että mitä mä siitä saan? Ainoa, minkä OLISIN voinut siitä saada on se, että hän välittäisi minusta nyt niin paljon, kuin odotan. Mutta koska ei väliä, hän ei ole äitini, ja se ei pahenna minua ihmisenä keidenkään muiden kuin ääliöiden silmissä, joilla on samanlaisia käytöshäiriöitä kuin äidilläni. Koska olen kärsinyt ilman korvauksia. Silloin viha siitä ei alenna arvoani ihmisenä, vaan on täysin luonnollista ja normaalia.

Ap

Vierailija
108/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon vielä voivani jotenkin aiheuttaa hänelle kärsimyksiä siitä, että uskoin hänestä enemmän, odotin häneltä parempaa, mutta hän ei ollutkaan ajatusteni arvoinen. Kokemuksen siitä, ettei hän ole lapselleen minkään arvoinen, sen toivon hänelle. Se ei alenna arvoani hyvänä ihmisenä, koska se kumpuaa vain siitä, ettei hän korjaa aikaansaamansa loukkaantumista.

Ap

Vierailija
109/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuit, koska äitisi ei antanut sinun jäädä tukien varaan makaamaan,

vaikka koit oikeudeksesi jäädä tukien varaan makaamaan, koska olit masentunut?

Muna vai kana.

Ei, vaan masentunut, koska äitini ei antanut minun tehdä mitä minä halusin ja asioita miten minä halusin.

Ap

Niin? Mitä halusit = olla käymättä koulussa tai töissä, ”eläen huoletonta, hauskaa elämää”, odotellen vain perintöä. Vai täysin ilman rahaako meinasit selvitä perintöön asti?

Ei, totta kai halusin tehdä jotain kivaa. Mieluiten luovaa. Se i ole mitään tyhmää koulutusta eikä työpaikkaa. Ja sitäpaitsi, mitä se hänelle kuului? Itse on velkaantunut eikä pysty velkojaan koskaan maksamaan takaisin. Ihan moraalitonta.

Ap

Millä olisit elättänyt itsesi tehdessäsi jotain kivaa luovaa? Olisitko ollut esim. niin hyvä artisti, että olisit saanut sillä laskut maksettua? Luovakin työ on työ, jos siitä maksetaan.

Samalla, millä muutkin suomalaiset. Tuilla ja sainhan isoäidiltäni jatkuvasti tuhansia euroja useamman vuoden välein, kuten muutkin serkut, joita ei ilmoitettu minnekään.

Ap

"Jatkuvasti tuhansia euroja useamman vuoden välein." Niin saitko sä niitä tuhansia euroja jatkuvasti, vai useamman vuoden välein? Voit valita vain toisen. Yritä nyt ees pysyä tarinassa 😆😆😆😆😆

Etkö tajua mitä jatkuvasti useamman vuoden välein tarkoittaa?

Montako kertaa VÄHINTÄÄN on useamman vuoden välein? (Kaksi)

Montako kertaa VÄHINTÄÄN on jatkuvasti useamman vuoden välein? (varmaan enemmän kuin kaksi)

Ap

No eipä siinä tapauksessa kuulosta paljolta. Voi ap... Älykkyyttä ei saa valitettavasti ostettua rahalla. :(

Mummo on antanu ap:lle parin vuoden välein jokusen tonnin rahaa. Hienoa.

Tavalliset ihmiset tienaa useita tonneja kuukaudessa ja lisät päälle. 😆

Eivät tienaa käteen, mediaanitulo Suomessa on noin 2500 euroa kuukaudessa verojen jälkeen. Ja sen saadakseen ei voi tehdä mitä huvittaa :D

Ap

Tarkoitin käteen jäävää osuutta. Mutta eihän teillä sosiaalipummeilla ole mitään hajua brutoista ja netoista.

Vierailija
110/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muna vai kana.

Ei, vaan masentunut, koska äitini ei antanut minun tehdä mitä minä halusin ja asioita miten minä halusin.

Ap

Niin? Mitä halusit = olla käymättä koulussa tai töissä, ”eläen huoletonta, hauskaa elämää”, odotellen vain perintöä. Vai täysin ilman rahaako meinasit selvitä perintöön asti?

Ei, totta kai halusin tehdä jotain kivaa. Mieluiten luovaa. Se i ole mitään tyhmää koulutusta eikä työpaikkaa. Ja sitäpaitsi, mitä se hänelle kuului? Itse on velkaantunut eikä pysty velkojaan koskaan maksamaan takaisin. Ihan moraalitonta.

Ap

Millä olisit elättänyt itsesi tehdessäsi jotain kivaa luovaa? Olisitko ollut esim. niin hyvä artisti, että olisit saanut sillä laskut maksettua? Luovakin työ on työ, jos siitä maksetaan.

Samalla, millä muutkin suomalaiset. Tuilla ja sainhan isoäidiltäni jatkuvasti tuhansia euroja useamman vuoden välein, kuten muutkin serkut, joita ei ilmoitettu minnekään.

Ap

"Jatkuvasti tuhansia euroja useamman vuoden välein." Niin saitko sä niitä tuhansia euroja jatkuvasti, vai useamman vuoden välein? Voit valita vain toisen. Yritä nyt ees pysyä tarinassa 😆😆😆😆😆

Montako kertaa VÄHINTÄÄN on jatkuvasti useamman vuoden välein? (varmaan enemmän kuin kaksi)

Ap

No eipä siinä tapauksessa kuulosta paljolta. Voi ap... Älykkyyttä ei saa valitettavasti ostettua rahalla. :(

Eivät tienaa käteen, mediaanitulo Suomessa on noin 2500 euroa kuukaudessa verojen jälkeen. Ja sen saadakseen ei voi tehdä mitä huvittaa :D

Ap

Tarkoitin käteen jäävää osuutta. Mutta eihän teillä sosiaalipummeilla ole mitään hajua brutoista ja netoista.

Mitä ihmettä nyt? Nimenomaan käteen jäävä osuus ei ole tavallisilla ihmisillä useita tonneja, bööna, koska mediaanitulo ihmisillä Suomessa on noin 2500 euroa KÄTEEN.

Ap

Vierailija
111/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muna vai kana.

Ap

Ap

Ap

Ap

Ap

Ja kyllä mulla on. Soitin juuri verottajalle ja taas selvisi siellä heidän tekemänsä moka mun verotuspäätöksessä. Jo toinen kerta kun verotuspäätös muuttuu ilman oikaisua yli tonnilla.

Ap

Vierailija
112/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muna vai kana.

Ap

Ap

Ap

Ap

Ap

Ja kyllä mulla on. Soitin juuri verottajalle ja taas selvisi siellä heidän tekemänsä moka mun verotuspäätöksessä. Jo toinen kerta kun verotuspäätös muuttuu ilman oikaisua yli tonnilla.

Ap

Eli edes mun verotus ei ole mikään yksinkertainen nuijapäiden ilmo. Sitä eivät verottajallakaan aina osaa. Nyt kuulemma uudistuksesta (päätös ihan eri näkö8nen kuin ennen) paljastui soittoni ansiota joku järjestelmävirhe.

Ap

Vierailija
113/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄITIHULLU VAROITUS!!!!

Vierailija
114/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muna vai kana.

Ap

laita edes YKSI asia mitä äitisi esti sinua tekemästä miten halusit?

ja huoneen siivous ei käy8olet jo kertonut että olisit tehnyt sen jos siitä olisi tehty leikki)

Vierailija
115/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jotta potilaalla voidaan diagnosoida narsistinen persoonallisuushäiriö, tulee hänellä toteutua vähintään viisi kohtaa seuraavista DSM IV-luokituksen kohdista jotka ovat:

- Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena.

- Henkilö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.

- Henkilö uskoo olevansa jotenkin erikoinen ja ainutlaatuinen, kokee että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.

- Henkilö vaatii korostunutta ihailua.

- Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä

- Henkilö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen.

- Henkilöllä on empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin.

- Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo myös muiden kadehtivan häntä.

- Henkilö on ylimielinen, hänellä on röyhkeä käytös tai asennoituminen."

Jokainen kohta kuvaa äitihullua erittäin hyvin. Moni tullut esille jo tässäkin keskustelussa.

Vierailija
116/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muna vai kana.

Ap

ja huoneen siivous ei käy8olet jo kertonut että olisit tehnyt sen jos siitä olisi tehty leikki)

Olemalla vieraisilla rennosti.

Ap

Vierailija
117/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet tässäkin keskustelussa kutsunut äitiäsi mm. ”köyhän h**raperheen huutolaislapseksi” — miltä tuntuu olla köyhän h**raperheen huutolaislapsen jälkeläinen? :D

No, justiinsa tältä. Olen mä onneksi yhtä paljon säätyläissuvun jälkeläinen.

Ap

Huutolainen + säätyläinen, siitähän tulee melkein yksi kokonainen duunari. Perinnön jälkeen uusrikas duunari.

Nauran niin että vatsaan sattuu

Vierailija
118/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet saanut rahat? Eihän sinulla muuten olisi varaa tarjota äidillesi yhtään mitään. Kun ei riitä edes lasten elatukseen.

Vierailija
119/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä hänen velkansa maksaisit?

Vierailija
120/211 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muna vai kana.

Ap

Olemalla vieraisilla rennosti.

Ap

ja se oikeuttaa sinun inhottavan ja kieroilevan puheesi äidistäsi?

Annas vielä yksi esimerkki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä