Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annetaan lapselle nimi jota ei kuitenkaan haluta käyttää?

Vierailija
20.11.2019 |

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Teen töitä nuorien parissa ja olen nyt jo tämän lukuvuoden aikana törmännyt ainakin Jenniferiin jota vanhemmatkin kutsuvat vaan Jenniksi, Charlottaan jota kutsutaan Lottaksi ja Gabriellaan joka on Ella vaan. Ei tämä minua toki haittaa, mutta olisi ihan mielenkiinnosta mukava kuulla, että miksi ei voida vain antaa nimeksi vaikka nyt se Lotta jos kerran Lottaksi halutaan tyttöä kutsua?

Kommentit (213)

Vierailija
41/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen Jenniferin äiti, ja tunnen Gabriellankin. Vastaan Jenniferin puolesta, me vanhemmat kutsumme Jenniferiä Jenniferiksi. Jennifer on itse eskarista alkaen halunnut itseään kutsuttavan Jenniksi ja käyttää sitä nimeä itsestään. Se on hänen oma valintansa, johon minä en voi vaikuttaa millään tavalla. Aivan kuin Jennifer ei ole voinut päättää omaa ristimänimeään. 

Vierailija
42/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaa en tiedä, mutta ei tuo kyllä mikään uusi ilmiö pitkien nimen kanssa ole. Itse on vm -70 ja Johanna, vanhemmat kutsui Hannaksi mua kuolemaansa saakka.

No ei niin. Mun 30-luvulla syntynyt mummo oli nimeltään Elisabet, kutsuttiin Liisaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä.

Mä oon seurustellu miehen kaa 3 vuotta ja nyt näin henkkarit ja nimi jolla kutsun häntä on hänen toinen nimi!!!!

Häntä kuulemma aina tokalla nimellä on kutsuttu, ihan vauvasta asti, joten miksei ne nimet ole toisinpäin?!

Vierailija
44/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä.

Mä oon seurustellu miehen kaa 3 vuotta ja nyt näin henkkarit ja nimi jolla kutsun häntä on hänen toinen nimi!!!!

Häntä kuulemma aina tokalla nimellä on kutsuttu, ihan vauvasta asti, joten miksei ne nimet ole toisinpäin?!

Jotkut nimiyhdistelmät toimivat paremmin toisin päin, ei kai siinä sen suurempaa logiikkaa tarvitse olla.

Vaikkapa

Leevi Matias / Matias Leevi

Henna Katariina / Katariina Henna

Varmaan aivan kamalaa joidenkin mielestä on sekin, että jotakuta kutsutaan yhdistelmänimen jälkimmäisellä nimellä. Tyyliin Marja-Liisaa kutsutaankin Liisaksi, kun useimmiten tuo nimi lyhentyisi Marjaksi.

Vierailija
45/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä nimipoliiseja. Minäkin olen heidän uhrikseen joutunut. Perhekahvilassa sain oikein kunnon läksytyksen, kun lapsillani on "vääränlaiset" nimet, ei saisi olla Elmer, vaan pitää olla Elmeri, eikä saa lausua lapsen nimeä "saara", jos sen kirjoittaa "Sara", ja valitusta siitä, miten (kanta)suomalaiset yrittävät tavoitella erikoisuutta. Hetken kuunneltuani paasausta huomautin, että olemme suomenruotsalainen perhe, mutta kuulemma valehtelin :D Ihan ihme mamma.

Vierailija
46/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä.

Jotkut nimiyhdistelmät toimivat paremmin toisin päin, ei kai siinä sen suurempaa logiikkaa tarvitse olla.

Vaikkapa

Varmaan aivan kamalaa joidenkin mielestä on sekin, että jotakuta kutsutaan yhdistelmänimen jälkimmäisellä nimellä. Tyyliin Marja-Liisaa kutsutaankin Liisaksi, kun useimmiten tuo nimi lyhentyisi Marjaksi.

No... kun ei ne nimet sovi kumminkaan päin yhteen tyyliin Jape Mikael

Eikä se eka nimi ole suvussa, syy on vain, että "Ois ollut hauska jos kaksosten nimet on tyyliin Jare ja Jape"

Vierailija
47/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä.

Vaikkapa

Ongelma ratkeaa kolmannella nimellä. Tai sitten antaa vain sen yhden nimen eikä useampaa.

Matias / Matias Leevi / Matias Leevi Johannes

Katariina / Katariina Henna / Katariina Henna Helena

Eka ja kolmas toimii, toka ei.

Vierailija
48/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Nimi on Aleksanteri, koko perhe ja kaikki muutkin sanovat Santtu. No miksei voinut suoraan antaa nimeksi Santtu.

Tai Mimosa. En ole kuullut koskaan käytettävän muuta nimeä kuin Mimmi.

Tuon Mimosan ymmärrän hyvin. Vanhemmat ovat jälkeenpäin tajunneet antaneensa lapselleen nimen kansainvälisesti erittäin tunnetun drinkin mukaan.

Mimosa on kasvi, jonka mukaan se drinkki on saanut nimensä.

Mutta kuinka moni tietää että se on kasvi? Nykypäivän kansainvälisessä maailmassa saa nämä lapsi parat tottua siihen että muualla ollaan aika ihmeissään ja jopa naureskellaan nimelle.

Vierailija
49/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä annoin lapsille hyvin yksinkertaiset, helpot nimet, jotka toimii niin suomeksi kuin englanniksi, eikä niistä ole helppo vääntää lempinimiä. Jätin myös toiset nimet pois 😄

Vierailija
50/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Nimi on Aleksanteri, koko perhe ja kaikki muutkin sanovat Santtu. No miksei voinut suoraan antaa nimeksi Santtu.

Tuon Mimosan ymmärrän hyvin. Vanhemmat ovat jälkeenpäin tajunneet antaneensa lapselleen nimen kansainvälisesti erittäin tunnetun drinkin mukaan.

Mutta kuinka moni tietää että se on kasvi? Nykypäivän kansainvälisessä maailmassa saa nämä lapsi parat tottua siihen että muualla ollaan aika ihmeissään ja jopa naureskellaan nimelle.

Täältä yksi käsi ylös. Mun lapsen joukkuekaveri on Mimosa, ja ensimmäisenä tuli mieleen juurikin kasvi. Varsinkin, kun pikkusiskollaankin on kukkanimi.

Vierailija
51/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on Anneli ja häntä sanotaan Anneksi, paras kaverini Elina jota kutsutaan Ninniksi ja tyttäreni  Senja joka alkoi eskarissa vaatia itseään kutsuttavan Jannaksi :D

Vierailija
52/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Titta ja ihmeen moni on kysynyt olenko Kristiina? 

Vierailija
53/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on Anneli ja häntä sanotaan Anneksi, paras kaverini Elina jota kutsutaan Ninniksi ja tyttäreni  Senja joka alkoi eskarissa vaatia itseään kutsuttavan Jannaksi :D

Onko Janna -fani vai mistä moinen väännös?

Vierailija
54/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempinimet muotoutuvat usein elämän varrella, eivät ne aina ole edes vanhempien keksimiä saati ennen virallisen nimen rekisteröintiä keksittyjä. Ja lempinimiä on muunkinlaisia kuin Arska, Reiska ja Tomppa.

Vierailija
55/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on lempinimi. Mullekin olis varmaan pitänyt antaa nimeksi Jokke, eikä Johanna 😄

Eikö Johannan lempinimi oo Jossu? 🤔

Vierailija
56/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä yksi käsi ylös. Mun lapsen joukkuekaveri on Mimosa, ja ensimmäisenä tuli mieleen juurikin kasvi. Varsinkin, kun pikkusiskollaankin on kukkanimi.

Täällä taas yksi jolla ensimmäinen mielleyhtymä oli se drinkki. En ole koskaan kuullut tuon nimisestä kasvista. Googlettamalla mimosan saat eteesi kuvia kyseisestä drinkistä. Vasta seitsemän osuma kertoi että on myös tuon niminen kasvi.

Vierailija
57/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän asian vierestä mutta mites kun monilla käytetään toista nimeä kutsumanimenä?

Vierailija
58/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsumanimi onkin se toinen etunimi?

Vierailija
59/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä ajattelisin että lempinimet ja nimet on ihan eri asia. Tunnen esimerkiksi Katariinan, jota on ensimmäisen kerran kutsuttu Katariinaksi vasta aikuisiällä. Lapsena se oli aina Kata tai jotain muuta. Silti mä koen että Katariina on paljon parempi nimi aikuiselle kuin Kata. Samoin Aleksanteri vs. Santtu, tai Mimosa vs. Mimmi. Ap:n esimerkit on aika erikoisia ihan suomenkielisten nimiksi. Olettaisin että ainakin toinen vanhemmista on ulkomaalainen kun on noin eksoottiset nimet haluttu antaa. Tai ehkä suomenruotsalainen? 

Sitten tuo olisi sama jos kaveriasi olisi kutsutta Riinaksi Katariinan sijaan. Kata kun ei ole nimi vaan lempinimi kuten make tai jossu. Riina ja Katariina käy yhtälailla nimeksi niin lapselle kuin aikuisellekin.

Häh? Riina ei ole lempinimi? Kata ei ole nimi? Riinahan on iän kaikkisen vanha lempinimi Katariinalle, ja Katakin on aivan tuttu virallisenakin nimenä. Onpa ymmärryksesi nimistöstä yksioikoista. Lempinimet eivät tosiaankaan seuraa vain sinun asettamaasi kaavaa. Esimerkiksi Pirjon lempinimi voi olla Pirre, Pirita, Sanna tai vaikka Leppäkerttu, rajoituksia ei ole.

Vierailija
60/213 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisuuden tavoittelua monessa asiassa. Tunnen henkilön, jonka nimi on Ulrica Armida Cardiona Kolehmainen ja häntä on kutsuttu vauvasta lähtien nimellä Miina - nimet muutettu, mutta jotain vastaavaa kuitenkin. Kolme kankeaa, erikoista tai poikkeavalla kirjoitusasulla olevaa pitkää nimeä, ja kuitenkin kutsumanimi oli tavallinen. Muttakun ei voinut antaa tavallista nimeä lapselle! Sehän olisi ollut ihan liian tavallista hyvin erikoiselle lapselle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän