Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annetaan lapselle nimi jota ei kuitenkaan haluta käyttää?

Vierailija
20.11.2019 |

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Teen töitä nuorien parissa ja olen nyt jo tämän lukuvuoden aikana törmännyt ainakin Jenniferiin jota vanhemmatkin kutsuvat vaan Jenniksi, Charlottaan jota kutsutaan Lottaksi ja Gabriellaan joka on Ella vaan. Ei tämä minua toki haittaa, mutta olisi ihan mielenkiinnosta mukava kuulla, että miksi ei voida vain antaa nimeksi vaikka nyt se Lotta jos kerran Lottaksi halutaan tyttöä kutsua?

Kommentit (213)

Vierailija
201/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Nimi on Aleksanteri, koko perhe ja kaikki muutkin sanovat Santtu. No miksei voinut suoraan antaa nimeksi Santtu.

Tai Mimosa. En ole kuullut koskaan käytettävän muuta nimeä kuin Mimmi.

Tuon Mimosan ymmärrän hyvin. Vanhemmat ovat jälkeenpäin tajunneet antaneensa lapselleen nimen kansainvälisesti erittäin tunnetun drinkin mukaan.

Mimosa on kasvi, jonka mukaan se drinkki on saanut nimensä.

Mutta kuinka moni tietää että se on kasvi? Nykypäivän kansainvälisessä maailmassa saa nämä lapsi parat tottua siihen että muualla ollaan aika ihmeissään ja jopa naureskellaan nimelle.

Kaikki sen tietää paitsi sinä. Jos ei tiedä, niin kyseinen sivistymättömyys on heidän oma häpeänsä. 

Vierailija
202/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aplla vähän huonoja esimerkkejä, sillä nuohan on kaikki lempinimiä. Muuten olen kyllä samaa mieltä. Tunnen todella monia, joiden nimi on vaikkapa Kerttu Susanna Möttönen, kutsumanimenä Susanna. En voi kertakaikkiaan ymmärtää, miksi lasta aletaan kutsumaan toisella nimellään. Miksei vaan suoraan anna sitä nimeä etunimeksi, jolla lasta haluaa kutsua?

No jos ne nimet on itselle tärkeät ja mieluiset jostain syystä, ja ne eivät sovi toisin päin? Niin kuin sinun esimerkissäsi Susanna Kerttu kuulostaisi hassulta. 

He siis pitävät molemmista nimistä ja haluavat kutsumanimeksi Susannan, mutta nuo nimet rimmaavat paremmin yhteen järjestyksessä Kerttu Susanna. 

Kuinka vaikeaa tämä on ymmärtää? En tajua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johanna on nanna .

Onneksi kukaan ei _ikinä_ ole kutsunut tuolla nimellä.

Lähipiirin Johanna kutsui itseään pienenä Nannaksi, niinpä se jäi lempinimeksi.

Vierailija
204/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä henkilökohtaisesti inhoan sitä, kun henkilö käyttää kutsumanimenään jotakin muuta kuin etunimeään. Mutta tämä johtuu entisestä työstä, jossa oli tarkkaa henkilön henkilöllisyys. Aina ne esittelee itsensä puhelimessa, tai laittaa sähköpostin perään, että Liisa Virtanen, vaikka oikeasti nimi olisi Marja Liisa Möttönen-Virtanen. En muuten tasan varmasti löydä oikean henkilön tietoja. Vaikka nimi olisi harvinaisempi kuin tuo, kun ohjelmisto pitää hakukenttään syötettyä nimeä aina ENSIMMÄISENÄ nimenä. Osaa siis hakea nimiyhdistelmiä, mutta olettaen että syötetty tieto on aina nimiyhdistelmän ensimmäinen osa. Kertokaa se oikea virallinen nimenne kun hoidatte virallisia asioita.

Vierailija
205/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän vaikeammin lausuttava nimi jonka takia perhe käytti lempinimeä. Inhosin sitä lempinimeä ja varsinkin jos joku muu kuin perheenjäsen käytti sitä. Olen kyllä kyllä jo vuosikausia kieltänyt heitä käyttämästä sitä enää.

Josta herääkin kysymys: Miksi vanhemmat antavat vaikeasti lausuttavan nimen lapselleen?

Vierailija
206/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas on omituista että Suomessa annetaan nykyisin niin usein lempinimi viralliseksi nimeksi. Kaiken maailman Aksu, Ansku, Emppu, Krisu, Henkka, Make, Vesku yms. näkee nykyisin ihan ristimänimenä. Aiheuttaa aina vähän sellaisen Mikä siis sun oikea nimesi on? -reaktion ihmisissä.

AP:n ongelmaa siinä että vaikka Tomasia kutsutaan Tomiksi tai Tompaksi perheen kesken en näe yhtään mitään ongelmaa.

Vierailija
207/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei kutsuta omalla nimellä?

Vierailija
208/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minusta tuo on ihan kiva tapa. Voi antaa kauniin ja mieluisan pitkän nimen ja sitten lisäksi epävirallisen käyttönimen. En tiedä, mikä tässä on todellinen ongelma.

Vierailija
209/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, miten eri näkemyksiä ihmisillä on. Monet harmittelevat sitä,  miksei henkilöä kutsuta etunimellä, vaan toisella nimellään. Olen niin vanha, että minulle on opetettu, että jos vaikka nimi on Anna Reetta Susanna Hirvonen, kaikki kolme ensimmäistä ovat etunimiä, ja Hirvonen on sukunimi. Anna on ensimmäinen etunimi.

Ongelma siinä, että kutsumanimi onkin toinen tai kolmas etunimi, on varsin uusi. Ennen paperilomakkeissa pyydettiin alleviivaamaan kutsumanimi, eikä ongelmaa ollut kuin ani harvoin. Minullakin on kutsumanimenä ollut 67 vuotta toinen etunimeni, joten on nähnyt tämän "digiaikana" tapahtuneen muutoksen. Välillä hieman harmittaa, mutta minkäs sille mahtaa.

Vierailija
210/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Nimi on Aleksanteri, koko perhe ja kaikki muutkin sanovat Santtu. No miksei voinut suoraan antaa nimeksi Santtu.

Tai Mimosa. En ole kuullut koskaan käytettävän muuta nimeä kuin Mimmi.

Tuon Mimosan ymmärrän hyvin. Vanhemmat ovat jälkeenpäin tajunneet antaneensa lapselleen nimen kansainvälisesti erittäin tunnetun drinkin mukaan.

Mimosa on kasvi, jonka mukaan se drinkki on saanut nimensä.

Mutta kuinka moni tietää että se on kasvi? Nykypäivän kansainvälisessä maailmassa saa nämä lapsi parat tottua siihen että muualla ollaan aika ihmeissään ja jopa naureskellaan nimelle.

Hömppis.

Maailmassa on aika monta naista eri kukkien tai kasvien nimillä.

Ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
211/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nimet sopivat pienenä, mutta eivät oikein enää vanhempana. Yksi tuttu vanha mies on Poju, joka on aina inhonnut nimeään. 

Vierailija
212/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani erästä Vilhelmiinaa pyydettiin alusta alkaen kutsumaan Vilmaksi, mutta itse käytän nimeä Vilhelmiina. On sata kertaa kivempi kuin tusinanimi Vilma. Kyllähän sitä lapsikin hämmentyy jos johonkin viralliseen lomakkeeseen pitää laittaa oma nimi, niin laittaako sen mitä muut käyttävät vai sen mikä oma etunimi on.

Vierailija
213/213 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi