Luulin ja uskoin pitkään, että Jumala vastaa rukouksiin. Nyt 40 v ikäisenä on myönnettävä, ei kuule eikä vastaa.
Parempi kun ei usko mihinkään vaan tekee työtä ja toimii asioiden eteen.
Kommentit (477)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhraa härkä. Polttouhrin tuoksu miellyttää Herraa.
Mutta oma härkä. Älä uhraa naapurin härkää, sillä Herra Jumala suuttuu kovasti jos tarjoat varastettua uhrihärkää.
(Varmuuden vuoksi, koska AV:lla on aika paljon mt-tapauksia, tulkoon sanotuksi että Jumala ilmoitti UT:ssa että sen eläinten uhraamisen pitää loppua, kun Kristus antoi itsensä kertakaikkisen riittävänä uhrina meidän puolestamme. Älä siis uhraa härkää. Äläkä lammasta.)
Minulla on ollut mielenterveysongelmia, mutta silti olen tiennyt aina mitä Uusi Testamentti opettaa. Älä pidä meitä mielenterveysongelmaisia automaattisesti tyhminä, se ei ole kovin kristillistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on vastattu. Elämänfilosofiani on tosin erilainen kuin sinulla. En uskoa, että Jumala vastaa niin, että tipauttelee vastauksia syliin, vaan uskon, että Jumala avaa ovia ja antaa mahdollisuuksia, ja sen jälkeen itse on tehtävä työtä ja toimittava asioiden eteen.
Noin minäkin uskon, mutta ovia avautuu ja mahdollisuuksia ilman rukoustakin. Se vain tuppaa olemaan lainalaisuus, että kun jokin ovi sulkeutuu, niin jokin toinen aukenee.
Näin on, mutta uskonkin Jumalan toimivan luonnonlakien mukaan, en sen vastaisesti :-).
Mitä sillä jumalalla sitten tekee?
Asiaa on hirveän vaikeaa selittää ihmiselle, joka ei ole sitä kokenut. Plus toki uskovaisetkin voivat kokea hyvin eri tavalla.
Mutta jos nyt lähdetään siitä, että Jumala ei ole mikään välinearvo, eli kysymys "mitä sillä tekee" on hyvin... huono. Jumala on kaikki, Hän on rakkaus, Hänessä on ilo ja toivo ja kaikkea mahdollista muutakin =) Jo tässä elämässä.
Juuri näin! En voisi itse paremmin kuvata.
Eikä uskon ”tavoite ja syy” ole mikään ”sitten pääsen taivaaseen” vaikka toki uskossa on sekin aspekti olemassa. Mutta usko ei ole vain jotain suorittamista, jotta säästyy helvetiltä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ikinä voida todistaa että Jumalaa ei ole olemassa. Sama toki pätee kaikkiin muihinkin mielikuvitusolentoihin. Vai pystyttekö todistamaan etteivät Aku Ankka, Mikki Hiiri, Nakke Nakuttaja, Hämähäkkimies, Teräsmies, Darth Vader, He-Man, Harry Potter, Hobbitit, Lumikki ja seitsemän kääpiötä tai Nalle Puh ole olemassa? Olematonta ei yksinkertaisesti voi todistaa olemattomaksi. Olematon kun ei jätä olemattomuudestaan mitään sellaisia jälkiä, joiden perusteella se voitaisiin todistaa olemattomaksi.
Ei voi muuta kuin kuin pudistella päätä tälle ”argumentille” - Argumentille joka on kumottu jo satoja vuosia sitten. Todellakin voidaan todistaa että hämäkkimiestä ei ole olemassa tai spagettihirviötä. Itsehän sä sen sanoit: sun esimerkit on olemattomia.
Erittäin laiska ja huonosti ajateltu ”argumentti” jota ateistitkin häpeävät että joku vielä kehtaa toistaa tätä vitsiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jumala vastaa. Olen kokenut sen usein. Ei kaikki ole sellaisia helppoja ja suoria vastauksia mutta niitäkin on.
Olen ajatellut, että ihmiselle voinee olla parempikin, ettei selviä ja suoria vastauksia tule kovin usein ja paljon. Jumala johdattaa silti kun sitä pyydät. Ja Jumalan johdatuksessa eläen elämästä tulee parempi. Kaikki ei ole vain omaa surkeaa räpellystä vaan Jumala on kanssasi ja pitää sinusta huolen.
Eli te uskovaiset kuvittelette, ettette saa elämässä mitään aikaiseksi ilman jumalan apua.
Jumala ei anna mitään hyvää, hän vain ottaa. Minulta hän on ottanut lapsena äidin, nyt hän on ottanut oman terveyteni. Hän on antanut minulle "ystäviksi" vain kiusaajia ja hyväksikäyttäjiä. Lähettänyt ympärilleni vain silkkaa pahuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jumala vastaa. Olen kokenut sen usein. Ei kaikki ole sellaisia helppoja ja suoria vastauksia mutta niitäkin on.
Olen ajatellut, että ihmiselle voinee olla parempikin, ettei selviä ja suoria vastauksia tule kovin usein ja paljon. Jumala johdattaa silti kun sitä pyydät. Ja Jumalan johdatuksessa eläen elämästä tulee parempi. Kaikki ei ole vain omaa surkeaa räpellystä vaan Jumala on kanssasi ja pitää sinusta huolen.
Eli te uskovaiset kuvittelette, ettette saa elämässä mitään aikaiseksi ilman jumalan apua.
Jos haluat niin ajatella niin vaikea ajatustasi muuttaa. Taidat kuitenkin itsekin tietää ettei niin ole asian laita?
Ei ole vielä löytynyt sitä uskovaista joka osaisi selittää mitä tekemistä sellaisella jumalalla on rakkauden kanssa, joka uhraa oman poikansa itselleen, ettei itse "tarvitsisi" tuomita kaikkia ihmisiä helvetin liekkeihin, vaan vain ne jotka eivät usko että hän tapatti oman poikansa oman itsensä tuomitsevuuden ja kostonhimon vuoksi?
Eipä osaa uskovaiset selittää, miten tuo olio on muka suurin maailmankaikkeuden "rakkaus", kun vaatii ihmisiä uskomaan ilman todisteita tuohon juttuun, ja jos EI PYSTY uskomaan, niin ikuinen kidutus.
Ei tule selitystä miksi se poika piti kiduttaa? Kenelle se uhrattiin? Jumalalle itselleen? Saatanalle? Mille?
MIKSI? Oliko ihan pakko?
Voin avittaa vähäsen, ja selittää että järkevämpi ja rakkaudellisempi jumala käyttäisi sielunvaelluksen mahdollisuutta ja oikeudenmukainen jos haluaisi olla, niin karma on aika hyvä. Ei mikään vapaalippu jokaiselle ihmishirviölle pelkän uskomiskyvyn mukaan.
Uskomiskyky ja tiettyyn uskonlahkoon syntyminen kun ei ole mikään hyvyyden mittari. Miksi maailmankaikkeuden viisain ja rakkaudellisin olento käyttäisi ihmisen mittarina jotain noin TYPERÄÄ?
Ja millainen ihminen hyväksyy tuollaiset epäreilut, sairaat ja rumat opit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on semmoinen mielikuvituskaveri. Sille voi kyllä jutella, mutta ne vastaukset pitää itse keksiä. 🙂
Todista se, että Jumalaa ei ole olemassa. Todisteeksi ei riitä se, että sinä et itse usko.
Todistustaakka on sillä, joka väittää, että jotakin on.
En ole väittänyt mitään. Mielestäni Jumalan olemassaoloa ei voi järjellisesti ja tieteellisesti todistaa mutta ei myöskään kumota. Tuota opettaa käsittääkseni myös tiede.
Tietysti yksi järkisyy Jumalan olemassaololle voisi olla se, että maailma, ihmiset eläimet sun muut ovat muuten syntyneet tyhjästä, joten jonkun on täytynyt tehdä ne tai laittaa alkuun. Ihmiset ja eläimet näyttävät siltä kuin ne olisi oikeasti joku suunnitellut. Pelkkä evoluutio olisi tuskin tehnyt hevosesta tai ihmisestä niin täydellistä. Tosin tämä on vain minun teoriaani, joku voi nähdä asiat eri tavalla.
Jos jumala olisi luonut tän maailman, niin evoluutiohan olisi ollut ihan turha. Sulla on aika vähättelevä teoria siihen mihin me täällä maapallolla olemme pystyneetkään.
Jumala on voinut luoda myös evoluution. Jos evoluutiotarinassa kaikki mitä meille on opetettu on edes totta. Ihminen on loppujen lopuksi tosi pieni olento maailmassa ja maailmankaikkeudessa. Ja paha, se täytyy valitettavasti sanoa. Ei me niin ihmeellisiä olla itsessään kuin kuvitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos rukoilit sitä että Jumala tekisi työsi sinun puolestasi ja hoitaisi kaikki asiasi, niin ei ihmekään jos ei ole kuulunut vastausta.
Näinkö ap kirjoitti?
Näin hän jo otsikossa antoi ymmärtää kun selosti rukoilun/uskon vastapainoksi työntekoa ja asioiden hoitamista.
Maxwell kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ikinä voida todistaa että Jumalaa ei ole olemassa. Sama toki pätee kaikkiin muihinkin mielikuvitusolentoihin. Vai pystyttekö todistamaan etteivät Aku Ankka, Mikki Hiiri, Nakke Nakuttaja, Hämähäkkimies, Teräsmies, Darth Vader, He-Man, Harry Potter, Hobbitit, Lumikki ja seitsemän kääpiötä tai Nalle Puh ole olemassa? Olematonta ei yksinkertaisesti voi todistaa olemattomaksi. Olematon kun ei jätä olemattomuudestaan mitään sellaisia jälkiä, joiden perusteella se voitaisiin todistaa olemattomaksi.
Ei voi muuta kuin kuin pudistella päätä tälle ”argumentille” - Argumentille joka on kumottu jo satoja vuosia sitten. Todellakin voidaan todistaa että hämäkkimiestä ei ole olemassa tai spagettihirviötä. Itsehän sä sen sanoit: sun esimerkit on olemattomia.
Erittäin laiska ja huonosti ajateltu ”argumentti” jota ateistitkin häpeävät että joku vielä kehtaa toistaa tätä vitsiä.
Kyllä Mikkihiiri ainakin on olemassa, asuu meillä, ja luulee itseään miehekseni.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei anna mitään hyvää, hän vain ottaa. Minulta hän on ottanut lapsena äidin, nyt hän on ottanut oman terveyteni. Hän on antanut minulle "ystäviksi" vain kiusaajia ja hyväksikäyttäjiä. Lähettänyt ympärilleni vain silkkaa pahuutta.
Tähän on uskovaisilla selitys, että sitä ketä jumala rakastaa niin sitä kurittaa.
Kuitenkin ristiriitaisesti samat ihmiset rukoilevat siltä samalta jumalalta itselleen ja läheisilleen hyviä juttuja.
No ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Hän on myös antanut sinulle järjen pistää välit poikki tuollaiseen "ystäviin" ja etsiä parempia.
"Kuunnellaan vaan taivasta, se vaikkei vastaakaan -
On nukahtanut Jumala, tai jatkaa luomistaan
Kai avaruuden tuolla puolen jossain, missä lie -
Saan vastauksen, kunhan kuolen, mutta on tää
Pitkän pitkä tie..."
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä löytynyt sitä uskovaista joka osaisi selittää mitä tekemistä sellaisella jumalalla on rakkauden kanssa, joka uhraa oman poikansa itselleen, ettei itse "tarvitsisi" tuomita kaikkia ihmisiä helvetin liekkeihin, vaan vain ne jotka eivät usko että hän tapatti oman poikansa oman itsensä tuomitsevuuden ja kostonhimon vuoksi?
Eipä osaa uskovaiset selittää, miten tuo olio on muka suurin maailmankaikkeuden "rakkaus", kun vaatii ihmisiä uskomaan ilman todisteita tuohon juttuun, ja jos EI PYSTY uskomaan, niin ikuinen kidutus.
Ei tule selitystä miksi se poika piti kiduttaa? Kenelle se uhrattiin? Jumalalle itselleen? Saatanalle? Mille?
MIKSI? Oliko ihan pakko?
Voin avittaa vähäsen, ja selittää että järkevämpi ja rakkaudellisempi jumala käyttäisi sielunvaelluksen mahdollisuutta ja oikeudenmukainen jos haluaisi olla, niin karma on aika hyvä. Ei mikään vapaalippu jokaiselle ihmishirviölle pelkän uskomiskyvyn mukaan.
Uskomiskyky ja tiettyyn uskonlahkoon syntyminen kun ei ole mikään hyvyyden mittari. Miksi maailmankaikkeuden viisain ja rakkaudellisin olento käyttäisi ihmisen mittarina jotain noin TYPERÄÄ?
Ja millainen ihminen hyväksyy tuollaiset epäreilut, sairaat ja rumat opit?
Voi hellanlettas hyvä pieni rakas uskovainen kun alapeukku ei ole mikään argumentti tai vastaus ylläolevan viestin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voit sen tietysti niinkin ajatella, jos tahdot. Minä ajattelen sen niin, että kun pyydän Jumalan apua ja johdatusta saan paljon enemmän kuin mitä itse olisin ymmärtänytkään tarvitsevani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on semmoinen mielikuvituskaveri. Sille voi kyllä jutella, mutta ne vastaukset pitää itse keksiä. 🙂
Todista se, että Jumalaa ei ole olemassa. Todisteeksi ei riitä se, että sinä et itse usko.
Tähän olisikin aika mielenkiintoista saada todistusaineisto :D
Vakavasti sairaat pienet viattomat lapset.
Ei riitä todisteeksi. Kristinuskon mukaan maailma on pahan ja synnin vallassa ja täällä on sairauksia, myös lapsilla. Ja jos se sairas ja viaton lapsi kuolee, niin se menee sen jälkeen taivaaseen, jossa sillä on hyvä olla.
Mutta kukaan ei ole viaton, vaan olemme kaikki perisynnin alaisia.
Jeesushan kuulemma sovitti kaikki synnit, mutta sitä ei lasketa.
Kristinuskon mukaan ihminen syntyy syntisenä tähän maailmaan ja myös kuolee syntisenä. Tosin Jeesukseen uskomalla synnit saa anteeksi ja pääsee taivaaseen kuoleman jälkeen. Ne jotka eivät syntejään kadu eivät niitä anteeksi saa, joutuvat Helvettiin .
Näin olen asian käsittänyt. En ole itse uskossa, mutta noin on opetettu. Joku uskovainen varmaan korjaa, jos olen väärässä.
Selittäkää uskovaiset myös se, miten jumala on samaan aikaan voinut tehdä ihmisen omaksi kuvakseen (jos on itse muka täydellinen) mutta samaan aikaan täysin kelvottomaksi paskaksi, joka pitää kiduttaa ikuisesti helvetinliekeissä?
Ja perisynti? Onko ihan oikeudenmukaista ja reilua? Onko?
Ihan oikeasti miten täydellisyys ja mahtavan viisas rakkaudellisuus voi langettaa perisynnin tuhansiksi ja tuhansiksi vuosiksi, kun ei edes keskiverto ihminen ajattele niin sairaasti, että rankaisempa pahantekijän lapsia ja lapsenlapsia vanhempiensa perseilystä?
Ja kun ne alkuperäiset pahantekijät eivät mitään kovinkaan pahaa edes tehneet. Söivät hedelmän, kun ei oltu perusteltu miksi sitä ei saa syödä.
Normaali ihminenkin osaa lapsilleen perustella vähän jos on joku kielto tai sääntö. Ja normaali ihminenkin antaa anteeksi ja ymmärtää. Ei kosta loputtomiin mitä sairaimmilla tavoilla.
Miten voitte palvoa tuollaista jumalaa? Eikö hävetä edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän olisikin aika mielenkiintoista saada todistusaineisto :D
Vakavasti sairaat pienet viattomat lapset.
Ei riitä todisteeksi. Kristinuskon mukaan maailma on pahan ja synnin vallassa ja täällä on sairauksia, myös lapsilla. Ja jos se sairas ja viaton lapsi kuolee, niin se menee sen jälkeen taivaaseen, jossa sillä on hyvä olla.
Mutta kukaan ei ole viaton, vaan olemme kaikki perisynnin alaisia.
Jeesushan kuulemma sovitti kaikki synnit, mutta sitä ei lasketa.
Kristinuskon mukaan ihminen syntyy syntisenä tähän maailmaan ja myös kuolee syntisenä. Tosin Jeesukseen uskomalla synnit saa anteeksi ja pääsee taivaaseen kuoleman jälkeen. Ne jotka eivät syntejään kadu eivät niitä anteeksi saa, joutuvat Helvettiin .
Näin olen asian käsittänyt. En ole itse uskossa, mutta noin on opetettu. Joku uskovainen varmaan korjaa, jos olen väärässä.
Hyvin summattu.
Syntien sovittaminen ei tarkoita sitä etteikö ihminen voisi nykyäänkin tehdä syntyä, ettei syntejä enää olisi. Se tarkoitti sitä että Kristus otti harteilleen kaikki ne rangaistukset mitä näistä synneistä ihmisille tulisi. Sijaiskärsimykseen kuuluu toki ehtona usko häneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo jälkimmäinen lause juuri selittänyt sen? Jos juttelet jollekin, jota et voi nähdä etkä kuulla, ja keksit tämän olion vastaukset itsellesi itse, niin mitä muutakaan se olisi kuin mielikuvitusta?
Entä jos se olio onkin olemassa, vaikka et voi nähdä ja kuulla sitä? Miten todistat, että ei ole? Maailmassa on muutenkin asioita joita ei voi nähdä ja kuulla. Kuten muut planeetat avaruudessa. Joku voi tietenkin sanoa, että voi nähdä, mutta sitten täytyy mennä sitä varten avaruuteen.
Niinpä tietysti.