Verestävä kohdunsuu
Kävin viime viikolla lääkärissä vatsakivun takia, lääkäri teki gynekologisen tutkimuksen ja huomasi, että kohdunsuuni on verestävä. Lääkäri varasi ajan gynekologille, aika on vasta kuukauden päästä ja olen huolissani tästä löydöksestä. Mulla on ollut monta vuotta outoja kipuja alavatsalla, ja olen käynyt sen takia monesti lääkärissä. Ikinä ei ole löytynyt mitään selitystä kivuille, eikä mitään poikkeavaa. Olen käynyt papa kokeessa kesällä, ja näyte oli puhdas. Multa otettiin viime viikolla virtsa-ja verinäyte, niissäkään ei ollut mitään poikkeavaa. Ainoa on tuo verestävä kohdunsuu, ja tänään mulla on tullut verestävää vuotoa, se ei voi johtua kuukautisista, koska mulla loppui kuukautiset lauantaina. Onko kellään samanlaisia oireita, tai jotain kokemista tän tyylisistä vaivoista? Olen 28v, jos sillä on merkitystä.
Kommentit (4)
Tuliko tähän koskaan selvyyttä? Itellä kans tutkitaan kun verestää kohdunsuu ja samoja oireita ollut , sukupuolitaudit negatiivisia, papan tuloksia vielä odotellaan. Gyne meinas että joka tapauksessa lähete jatkotutkimuksiin vielä. Yhen kerran verta tuli oikein kunnolla niin että housut meni pesuun, tosi outoa kyllä tämmönen ja huolestuttaa tietty kun ei tahdo löytyä tietoa mikä vois olla..
Mulla oli tuollaisella oireella kroonistunut kohtutulehdus. Se oli tosiaan kroonistunut eli elimistö oli sen saanut jotenkin sillä tavalla kuriin ettei se pahentunut eikä ollut äärikova, muttei saanut voitettuakaan tulehdusta eli se kyti hiljaa siellä ilmeisesti vuosia. Vuosia, joiden aikana sain esim. jotain emätinvoidetta emätintulehdukseen kun kohdunsuu oli vähän ärtynyt, ja lopulta mulle ehdotettiiin psykiatria koska tarkkailen liikaa ruumiintuntemuksiani - kun taas menin valittamaan epämääräisiä aaltomaisia alavatsakipuja ja jatkuvaa lievää kuumeen tunnetta iilman mitattavaa kuumetta.
No, yksityinen gyne sitten otti ihan näytteet ja tutki ja sieltä löytyi epäspesifin bakteerikannan aiheuttama kohtutulehdus. Järkyn piitkä kuuri tehokkaita antibioooteja kahta lajia ja se meni sillä. Lapsettomuus tosin tuli todenäköisesti sen seurauksena että sairastin sitä tulehdustani pari vuotta, munanjohtimet arpeutuneet umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollaisella oireella kroonistunut kohtutulehdus. Se oli tosiaan kroonistunut eli elimistö oli sen saanut jotenkin sillä tavalla kuriin ettei se pahentunut eikä ollut äärikova, muttei saanut voitettuakaan tulehdusta eli se kyti hiljaa siellä ilmeisesti vuosia. Vuosia, joiden aikana sain esim. jotain emätinvoidetta emätintulehdukseen kun kohdunsuu oli vähän ärtynyt, ja lopulta mulle ehdotettiiin psykiatria koska tarkkailen liikaa ruumiintuntemuksiani - kun taas menin valittamaan epämääräisiä aaltomaisia alavatsakipuja ja jatkuvaa lievää kuumeen tunnetta iilman mitattavaa kuumetta.
No, yksityinen gyne sitten otti ihan näytteet ja tutki ja sieltä löytyi epäspesifin bakteerikannan aiheuttama kohtutulehdus. Järkyn piitkä kuuri tehokkaita antibioooteja kahta lajia ja se meni sillä. Lapsettomuus tosin tuli todenäköisesti sen seurauksena että sairastin sitä tulehdustani pari vuotta, munanjohtimet arpeutuneet umpeen.
Karu tarina siitä, miten naistentauteja edelleen vähätellään terveydenhuollossa.
Tiedän vain, että kohdunkaula on hormonaalisista syistä kuukautiskierron eri vaiheissa välillä verevämpi kuin toisinaan. Hyvä kun tutkitaan. En ole nähnyt kohdunkaulaasi, joten en pysty sanomaan, onko kyseessä varmistustutkimukset vai mitkä. Eka kerta kun on tullut ylimääräistä verestävää vuotoa? Joskus tulee myös gynekologisen tutkimuksen jälkeen, mutta siitäkin on jo useampi päivä? En osaa sanoa. Sukupuolitautitestien tarve? Otettiinko jo?