Narsisti ei pysty manipuloimaan jos häntä vastaan alkaa manipuloimaan takas...
Hän perääntyy. Yrittää kyllä alkaa valtaamaan takas pikkuhiljaa. Mutta älä anna periks vaan manipuloi oikealla taktiikalla takas.
Kommentit (198)
Koittaa ko nyt päättää tunteeko se narsisti häpeää vai eikö tunne. Toisen mielestä ei tunne ollenkaan ja toisen mielestä tuntee koko ajan. Olette te psykiatreja :)
Vierailija kirjoitti:
Koittaa ko nyt päättää tunteeko se narsisti häpeää vai eikö tunne. Toisen mielestä ei tunne ollenkaan ja toisen mielestä tuntee koko ajan. Olette te psykiatreja :)
Siis ymmärtääkseni koko narsistin "pohjavire" perustuu juuri häpeään ja tätä sitten pyrkii peittämään kaikin tavoin ja projisoimaan muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä narsistien lapsuustraumat on?
Huono äitisuhde? Sisaruksen varjoon jääminen? Naistenmiesfaija?
Eiköhän ne ole jotain paljon pahempaa. Uskon niin. Sen verran syvällä, ettei niistä saa kiinni. Traumoja joita ei helpolla availla terapiassakaan.
Kaikilla ei ole näitäkään. Olen elämäni aikana kohdannut kolme narsistia: kahdella oli diagnoosi ja yksi oli aivan päivänselvä tapaus, josta moni varoitti ja joka itse jopa naureskellen ylpeästi totesi olevansa narsistinen luonne. Kahdella vaikea, traumatisoiva lapsuus takana jossa v*äkivaltaa ja hylkäämiskokemuksia. Kolmannella ei mitään. Kasvoi onnellisessa perheessä, vanhemmat aidosti mukavia tasapainoisia ihmisiä, ei mitään suurempia vastoinkäymisiä elämässä vaan päinvastoin Aina oli saanut kaiken mitä oli halunnut.
Kukaanhan ei voi ulkopuolinen ei voi tietää, mitä tuossa onnellisessa perheessä on tapahtunut jokaisena hetkenä. Tämä kyseinen henkilö ei ehkä itsekään sitä muista. Mitähän tuo kaiken saaminen tähän liittyy? Ei tavaralla korjata rakkautta.
Manipuloinut sut johon tohon pisteeseen pohdinnoissasi.
Creepy.
Vierailija kirjoitti:
Manipuloinut sut johon tohon pisteeseen pohdinnoissasi.
Creepy.
Johon tohon? Voi jumalauta, muotoilkaa asianne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärtääkseni koko narsistin "pohjavire" perustuu juuri häpeään ja tätä sitten pyrkii peittämään kaikin tavoin ja projisoimaan muihin.
Epävakaat häpeävät, narsistit eivät tunne häpeää. Siksi pystyvät käytökseensä. ”Ei tunnu missään!”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sanahelinää vai onko joku oikeasti pärjännyt narsistin kanssa?
Mitä järkeä on ”pärjätä narsistin kanssa”? Ihmisen, jonka tunne-elämä on käytännössä nolla, ja jonka hyväksikäyttämäksi joka tapauksessa jollakin tasolla tulet - koska tuo eliö ei osaa muuten olla kontaktissa ihmisiin.
Vain kostomuotoisesti - jos onnistuu - kannattaa näihin epäihmisiin tuhlata energiaansa.
Word.
Aika paljon tuntuu olevan narsisteja Suomessa. Noin joka toinen näiden kirjoittelujen mukaan. Olisiko asia kuitenkin niin, että oman kykenemättömyyden syyksi on helppo löytää syyllinen aina jostain muualta kuin itsestä.
Työyhteisössä kovimmat tuloksen tekijät ja määrätietoiset johtohahmot leimataan usein narsisteiksi, koska he ovat uhka muille työyhteisön jäsenille.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tuntuu olevan narsisteja Suomessa. Noin joka toinen näiden kirjoittelujen mukaan. Olisiko asia kuitenkin niin, että oman kykenemättömyyden syyksi on helppo löytää syyllinen aina jostain muualta kuin itsestä.
Työyhteisössä kovimmat tuloksen tekijät ja määrätietoiset johtohahmot leimataan usein narsisteiksi, koska he ovat uhka muille työyhteisön jäsenille.
Tutkimuksen mukaan toimitusjohtajista löytyy hyvin usein narsistisia piirteitä. Ei ihme. Mikä muu saisi ihmisen hakeutumaan alistamaan, hyväksikäyttämään ja määräilemään toisia yksilöitä. Aivan.
Näille aloille psykopaatit ja narsistit hakeutuvat – Joukossa myös insinöörit ja taiteilijat
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000001943650.html
Insinöörit psykopaatteja. Ei yllätä. Vienti, myynti!
En tiiä, alan epäilemään kaikkia ja itseäni tämmösen ketjun luettua. Kokemukseni mukaan täällä kulkee ihmisiä jotka on lampaiden vaatteissa susia ja herkkänä inuitiivisena ihmisenä pakko erkaantua koska kyllä ne syö minua koska ei sitä voi käsittää miksi jotkut toimivat niin.
Ööh miks ei johtaja vois olla muiden syiden vuoks ku hyväkskäytön? Osa ihmisistä toimii niin, et ne polkee muita ja puhuu Paskaa, sellanen ihminen on vääränlainen, mut osa johtajista oikeudenmukasta ja reiluja, ja niillä vaan saattaa olla ominaisuuksia jotka sopii kys. Tehtävään. Riippuen yrityksestä, että mitä tarvitaan. Aika tyhmä leimata kaikki johtajat samanlaisiks. Määrätiwtonen voi olla myös oikeudenmukanen, ja tällainen johtaja onkin ns ihanne.
voivvoi kirjoitti:
Ei ole kuin yksi keino narsisitin kanssa. Älä ole missään tekemisissä sellaisesn ihmisen kanssa.
TÄMÄ.
Vierailija kirjoitti:
Ööh miks ei johtaja vois olla muiden syiden vuoks ku hyväkskäytön? Osa ihmisistä toimii niin, et ne polkee muita ja puhuu Paskaa, sellanen ihminen on vääränlainen, mut osa johtajista oikeudenmukasta ja reiluja, ja niillä vaan saattaa olla ominaisuuksia jotka sopii kys. Tehtävään. Riippuen yrityksestä, että mitä tarvitaan. Aika tyhmä leimata kaikki johtajat samanlaisiks. Määrätiwtonen voi olla myös oikeudenmukanen, ja tällainen johtaja onkin ns ihanne.
Kyllä halukkuus päsmäröidä muita kertoo omaa tarinaansa. ”Johtajuutta” ei ole olemassakaan.
Tuntuu että kovin helposti vähän veemäiset tyypit lajitellaan narsistiksi. Onhan heissä aste-eroja, mutta tuntemani narsisti ei tunne häpeää tai syyllisyyttä. Jos joku yrittää nokitella ja "herättää tunteita" se pelaa huvikseen mukana ja naureskelee partaansa. Tiedän tämän ihan omasta kokemuksesta, kun yritin auttaa ja pelastaa. Turhaa hommaa ei halua mitään noista, koska kaiken selittää itselleen parhain päin. Olen ihan täysjärkinen ihminen, mutta hänen ollessaan elämässäni olin kaikkea muuta. En suosittele kenellekään mitään otatuksia ko henkilön kanssa. Eri asia sitten muut luonnehäiriöiset.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että kovin helposti vähän veemäiset tyypit lajitellaan narsistiksi. Onhan heissä aste-eroja, mutta tuntemani narsisti ei tunne häpeää tai syyllisyyttä. Jos joku yrittää nokitella ja "herättää tunteita" se pelaa huvikseen mukana ja naureskelee partaansa. Tiedän tämän ihan omasta kokemuksesta, kun yritin auttaa ja pelastaa. Turhaa hommaa ei halua mitään noista, koska kaiken selittää itselleen parhain päin. Olen ihan täysjärkinen ihminen, mutta hänen ollessaan elämässäni olin kaikkea muuta. En suosittele kenellekään mitään otatuksia ko henkilön kanssa. Eri asia sitten muut luonnehäiriöiset.
Jaahas. Yritit nokittelemalla auttaa ja hän pelasi mukana ja nauroi partaansa. Mitä muuta hänen olisi pitänyt tehdä? Loukkaantua narsistisesti?
Vierailija kirjoitti:
Häpeä on se syy, miksi narsisti käyttäytyy kuin käyttäytyy. Mutta hän ei sitä itse tiedosta. Kaiken, mitä ihminen ei itsessään tiedosta, ihminen (myös terve sellainen) projisoi ulospäin. Ja kun narsisti ei tunnista omaa häpeäänsä, heijastaa hän sen itsestään pois.
Eli narsisti kyllä tuntee häpeää, mutta se jää alitajuiselle tasolle, eikä tiedä, mistä hänen vihansa johtuu.
Eri
Keskenään sotajalalla olevat ja liittolaisia keräävät narsistit osaavat olla käsittämättömän rasittavia.
Moikka täällä grandioottisen narsismin kriteerit täyttävä. Tällekin palstalle olen pitkään kirjoitellut koulu- ja työpaikkakiusaamista tukevia viestejä ja miten itse saan nautintoa muiden hädästä. Mutta siis narsismidefensseistä lukiessani aina huutistelen miten normot yrittävät epätoivosesti jakaa vinkkejä millä meille voisi laittaa jauhot suuhun tai taistella vastaa. Tässä (inho)realiteetti palutetta kaikki mitä olet lukenut olen itsekkin lukenut ja pondeerannut sitä pitkään rakentaen sopivat vastatoimintamallit näihin "narskukikkoihin" eli mitä enemmän yrität taistella vastaan sitä enemmän heität vettä myllyyn ja siitä minä nautin joten alistu kuten kaltaisesi heikot ihmiset pakkaavat tekemään ja hyväksy kohtalosi. Ninä voitan aina keinolla.millä hyvänsä.
Kannattaa pitää mahdollisimman paljon etäisyyttä ja vältellä mahdollisuuksien mukaan. Kohdatessa olla kohtelias, mutta etäinen ja kiireinen.