Muistan kun Suomessa oli joulupukkipummeja
Olin lapsi kauan kauan sitten eli 90 luvulla. Silloin kaupungilla näkyi muutamia joulupukin näköisiä ukkoja. Ne oli kuulemma sossupummeja, ne eli toimeentulotuella. Niillä oli kaljapullot kädessä, viinapullot taskussa ja pissat housuissa. Niistä puhuttiin niiden selän takana, lapset nauroivat, aikuiset paheksuivat. Koulussa opettaja selitti että yhteiskunnassa on tukiverkosto jossa on monta tasoa, ja jos elämässä menee kaikki mahdollinen pieleen niin putoaa sille alimmalle verkolle eli toimeentulotuelle, vain kaikista huono-onnisimmat putosivat sille, siis ne joulupukit.
--
Oi niitä aikoja. Vain joulupukkipummit elivät toimeentulotuella, niitä oli vain muutama joka kaupungissa. Nykyään 400 000 suomalaista elää toimeentulotuella. En usko että kovin moni niistä näyttää joulupukilta. Luulen, että useimmat niistä näyttää ihan normaaleilta, ei niitä kadulla tunnista. Siis 400 000 äärimmäisen huono-onnista ihmistä joilla on elämässä mennyt kaikki mahdollinen pieleen, vaikka yhteiskunta on heitä kaikin mahdollisin keinoin yrittänyt auttaa.
Minäkin elän toimeentulotuella, sehän nyt on sanomattakin selvää.
Kommentit (5)
Suomessa on 400000 laiskimusta. Laiskuus on pahempi vitsaus kuin viina.
Nyt kaupungilla on pilleristinuoria. Kyllä nekin ulkonäöen perusteella tunnistaa.
Joo,, lapsena oli väärässä tosi monessa asiassa. Sitä jotenkin kuvittei että kunhan on ahkera niin kaikki menee hyvin, saa työn ja hyvän elämän. Nyt kun on aikuistunut niin on oppinut että ei se ihan noin mene, kaikki voi mennä pieleen vaikka olisi kuinka ahkera hyvänsä. Monet ei vaan koskaan aikuistu ja edelleen kuvittelee että pohjalle putoaminen on oma vika. Vaikka 90% suomalaisista putoais toimeentulotuelle niin ne loput 10% edelleen olis vakuuttuneita siitä että toimeentulotukiasiakkaat on vain laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaupungilla on pilleristinuoria. Kyllä nekin ulkonäöen perusteella tunnistaa.
Sossupummien ja kadulla maleksijoiden ikäraja on selvästi laskenut 2000-luvulla.
PS. En edes muista milloin viimeksi olen kaupungilla nähnyt joulupukkipummin. Ne taisivat kadota ennen 2010-lukua. Kuolivat pois? Kerättiin väkisin talteen laitoksiin?
-ap