Kävin tyhjennyttämässä paiseen alapäästä pari kk sitten, nyt paise on tullut takaisin
On kipeä munanmuotoinen noin 1cm kokoinen patti ja sijaitsee välilihan lähettyvillä. Gyne puudutti ja tyhjensi sen, sanoi sen vain olevan pelkkä paise. Mutta nyt tää on tullut takaisin! Onko mun pakko taas mennä lääkäriin? Ärsyttää.
Kommentit (51)
Jos se täyttyy uudestaan aina vaan, niin kyseessä voi olla fisteli eli putkimainen aukko johon kertyy bakteereja ja se tulehtuu. Kaverilla oli tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kärsinyt paiseista nivusalueella jo pitkään, olen altis koska minulla on hormonaalinen akne. En ole jaksanut alkaa leikkauttamaan, kun uusia tulee uusiin paikkoihin kuitenkin jossakin vaiheessa. Auttaa, kun käyttää puuvillaisia ja hengittäviä vaatteita, ei kannata muhia koko päivää keinokuituisissa jumppahousuissa. Jos kyse on yksittäisestä tapauksesta, kannattaa pyytää leikkaamaan mutta muistaa, että haavat nivusalueella paranevat hitaasti ja vaativat huolellista hoitoa.
Mulla sama. Isoimmillaan semmoisia 4-5cm levyisiä ollut. Myös kainaloihin tulee.
Käyn brasilialaisessa sokeroinnissa tuon vuoksi. Mutta silti välillä tulehtuu. Olen miettinyt, onko kyseessä jopa hidradenitis suppurativa. Tosi kurja vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Bartholin rauhanen joka tukkeutuu ja tulehtuu. Kannattaa leikata pois tai uusii jatkuvaan.
Gynen mielestä oli liian sivussa ollakseen tuo Bartholin rauhanen. Mulla on myös kainalossa patti, mutta ei ole kipeä. Ollut siellä jo vuoden ainakin.
Nyt alkaa olla todella kipeä tuo paise. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bartholin rauhanen joka tukkeutuu ja tulehtuu. Kannattaa leikata pois tai uusii jatkuvaan.
Gynen mielestä oli liian sivussa ollakseen tuo Bartholin rauhanen. Mulla on myös kainalossa patti, mutta ei ole kipeä. Ollut siellä jo vuoden ainakin.
Ap
Kainalon pattiin kannattaa tutkia. Pyytäisin toisen gynen mielipiteen alapään patista.
Mulla tulee noita myös. Hieman eri paikkoihin nivusalueella. Ilmaantuvat, saattavat olla pitkään tai vain viikon-pari ja katoavat. Keinokuitua ei kannata käyttää lainkaan ja ruokavalio kuntoon.
Minulla myös asuinp-ikka on vaikuttanut, mikä tuntuu todella kummalliselta. Liekkö sitten jotain vastustuskykyä heikentävää sisäilmaongelmaa näissä asunnoissa, joissa asuessa näitä paiseita on tullut säännöllisesti.
No ei mitään kotihommia. Jos siinä on mätää, niin kuin paineissa on, niin se tulehdus voi levitä vaikka minne sitä räoeltänällä. Uudestaan lääkärille ja ihme, jos aikaisemmin ei annettu antibiootteja päälle. Ja jos niitä puhkot itse, että saa koskaan sitten kunnon hoito. Paise voi puhjeta itse ja parantua, mutta parempi on että toistuvat on merkitty sinne gynen papereihin. Jokuhan se aiheuttaa. Ei se ilman syytä tule. Ja toistuvista se syy pitää todellakin löytää ja eliminoida, jos vai voidaan.
Yleisemmin paineet on vain kerran, eikä uusi. Ja paiseen takana voi olla jotain muuta. Esim.alentunut vastustuskyky yms.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen selässä ja se uusii jatkuvasti, muutaman kerran jo tyhjennetty. Pitäisi ilmeisesti leikkauttaa jotenkin kunnolla pois, koska siellä on jotain skeidaa jonka takia uusii.
Minä olen leikkauttanut alapäästä ja selästä.
Eri kirurgit ovat leikanneet samaa talipussia selästä 3 kertaa. Kolmas kirurgi vasta sai sen pois niin ettei tullut uudelleen. Alapäästä leikkasi se kolmas kirurgi ja ei tullut uudelleen. Se kolmas kirurgi sanoi, että sen talirauhasen sisin osa täytyy saada myös pois. Se, mistä se tali tulee siihen pussiin. Ja kehui, että hän osaa ottaa sen pois ja ei enää uusi.
Jep. Niin kävi. Ihmettelen, miksei ne 2 aiempaa kirurgia onnistuneet. Olivat oikeita kirurgeja. Ei mitään yleislääkäreitä.
Sama henkilö sai myös lapsellani sitkeän ja syvän syylän irti jalkapohjasta. Siinäkään ei kaikki onnistu. Ei kyllä ollut ihan halpa mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen selässä ja se uusii jatkuvasti, muutaman kerran jo tyhjennetty. Pitäisi ilmeisesti leikkauttaa jotenkin kunnolla pois, koska siellä on jotain skeidaa jonka takia uusii.
Eri kirurgit ovat leikanneet samaa talipussia selästä 3 kertaa. Kolmas kirurgi vasta sai sen pois niin ettei tullut uudelleen. Alapäästä leikkasi se kolmas kirurgi ja ei tullut uudelleen. Se kolmas kirurgi sanoi, että sen talirauhasen sisin osa täytyy saada myös pois. Se, mistä se tali tulee siihen pussiin. Ja kehui, että hän osaa ottaa sen pois ja ei enää uusi.
Jep. Niin kävi. Ihmettelen, miksei ne 2 aiempaa kirurgia onnistuneet. Olivat oikeita kirurgeja. Ei mitään yleislääkäreitä.
Sama henkilö sai myös lapsellani sitkeän ja syvän syylän irti jalkapohjasta. Siinäkään ei kaikki onnistu. Ei kyllä ollut ihan halpa mies.
Lisään, että mulla siis oli suuri talipussia alkuun selässä. Ekalla kerralla puristin tlin pois ja se tulehtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sisko huomasi alle 5-kymppisenä kainalossaan patin. Rinnassa ei mitään tuntenut, mutta niin vaan mammografiassa löytyi rintasyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirugrille asti ei sentään ole tarvinnut mennä, mutta vasta toisella yrittämällä saatiin kokonaan pois, melko helpossa kohtaa kankun päällä vieläpä aika iso peukalonpään kokoinen, ensimmäinen oli yksityinen terveysasema työterveyshuollon kautta, seuraava terveyskeskuslääkäri opetussessiona.
Stringit ja liikuntaa niin paise tyhjenee itsestään.