Ystävät häipyivät, kun laihdutin normaalipainoon
Ylipainoa oli kertynyt suht runsaasti, etureppu roikkui ja vaatteita oli hankala löytää. Miesystävä piikitteli painosta aikansa (85 kg) ja lopulta häipyi. Verikokeissa kolestroliarvot olivat tapissa ja bmi huiteli 27:ssä. Lääkäri kehotti laihduttamaan. Alun takkuamisen jälkeen homma lähti hyvin pyörimään, jätin välipalat ja iltasyömiset pois ja aloin liikkua säännöllisesti. Paino putosi nopsaan ja samaa tahtia harveni ystäväpiiri. Laihdutukseeni suhtauduttiin ilkeillen ja vihamielisesti. Takanapäin puhuttiin jopa syömishäiriöstä ja psyykkisestä sairaudesta. Kannustin toki ystäviänikin laihduttamaan, koska huomasin positiiviset vaikutukset itsessäni. Vastauksena oli yleensä, että miksi itse laihdutat, kun olet hyvä juuri tuollaisena. Kysynkin teiltä arvoisat palstalaiset, miksi toisen ylipainoisen laihdutus on kohtalontoverille niin paha juttu, että ystävyys päätyy välirikkoon?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät kestä muiden naisten onnea ja pyrkivät aina tekemään kaikkensa (esim. antamalla surkeita neuvoja) jotta muillakin menee yhtä huonosti kuin heillä. Ja ovat kateellisia.
Tämän huomasin kun löysin vuosien yksinäisyyden jälkeen ihanan miehen ja osa kavereista lopetti yhteydenpidon kokonaan, toiset puhui uskomattoman ilkeää skeidaa selkäni takana, silti aina esittivät ystäviä seurassani.
Mistä te näitä "ystäviä" oikein löydätte? Tämänkin keskustelun mukaan kaikki naiset on ilkeitä. Minulla on täysin päinvastainen kokemus: ihmiset, niin miehet kuin naisetkin on ihania, niin ihan hirveän vaikea ymmärtää asiaa.
Kauanko olitte tunteneet näiden kaveriesi kanssa? Aika pinnalliselta kuulostaa.
Ovat vain kateellisia upeasta vartalostasi.
Kateus vie kalatkin vedestä. Melkoisia "ystäviä".
Ehkä ystäväsi haluavat ottaa etäisyyttä sinuun kuultuaan miestensä huohottavan nimeäsi yhdynnän aikana.
Eihän bmi 27 edes ole kovin kummoinen ylipaino.
Ystävät vaihtuvat. Läski on ikuista.
Ystävät laihtuvat. Läski on ikuista.
Minulle kävi taas niin, että hyvä ystäväni laihdutti. Siitä hommasta tuli suunnilleen ainoa puheenaihe: proteiinipirtelö, vyötärönympärys, vaatekoko, terveelliset ja epäterveelliset ruuat, limujen energiamäärä. Koska aihe ei kovinkaan paljon kiinnostanut minua, tapaamiset harvenivat.
Vierailija kirjoitti:
No yhteisiin harrastuksiin tai illanviettoihin ei enää pyydetty mukaan, whatsappiin oli luotu ryhmä "x:n laihdutus", jossa minua kilpaa parjattiin. Nimittely satutti kuitenkin eniten, nyt 55 kiloisena olen kuulemma luuranko, nälkäkurki ja syömishäiriöinen. 165 cm pituiselle naiselle paino on mielestäni ideaali, jaksan ja voin hyvin.
Ap
Olet oikein hyvissä mitoissa pidä tuo ja et todellakaan ole nälkäkurki vaan kaumotar.
Ns ystäväsi ovat äärimmäisen kateellisia ja pahansuopia. Heistä oli hyvä että olit lihava ja saivat pitåä omasta mielestään itseåän sinua parempana. Heivaa tuommoiset ihmiset elämäståsi.
Pysyt hoikkana terveenä ja olo on hyvä ja jaksat.
Onnea elämänmuutoksesta!
Mulle kävi sama juttu kun löysin onnellisen parisuhteen. Jotkut hävisi elämästä kokonaan. Tätä aiemmin nää henkilöt oli jotenkin pitäneet mua jonkinlaisena raasuna jolla menee aina huonosti miesten suhteen. Näin ajattelen lähinnä kommenttien takia mitä sain ja koska hävisivät yhtäkkiä.
Multa loppui työt siinä vaiheessa, kun paino alkoi olla normaalin rajoissa. Ennen tein paljonkin sijaisuuksia, joskus olis tarvittu kahteenkin paikkaan yhtaikaa.
Tuskin se nyt oikeasti tuosta johtui, mutta joskus vaan tuumailin, että vaikuttiko asiaan 😄
Vai että ihan Whattsappiryhmä perustettu, missä ap:n laihtumista ruodittu....Oletteko yläkouluikäisiä teinejä, vai oisko kyseessä provooo, hyvä semmoinen?
Tässähän ei ole kuultu kuin ap:n mielipide asiaan, että mistä johtuu ystävien joukkopako laihtumisen jälkeen. Pitäisi kuulla ystävien näkökulma asiaan.
Jos yksi lähtee, niin olisi uskottava selitys tuo kateus laihtumisesta, mutta jos kaikki häviää, niin ei.
Jotkut ihmiset muuttuu tosi rasittavaksi jonkun mullistavan elämäntaoamuutoksrn myötä, esim entisistä alkkiksista , siis joka raitistuu uskoon tulon myötä tulee himosaarnasjia ja käännytyäjiä jne. Minulla yksi ystävä, joka oli hieman pyöreä, ja laihdutti ketoosidieetillä. No sen jälkeen alkoi sitten loputon saarnaaminen ketoosidieetin ihmeellisyydestä aina ja kaikkialla, oli melkein aihe mikä tahansa, Tämä ihminen käänsi aina puheen tähän ketoosidieetin suunnilleen miten se ratkaisee kaikki maailman ongelmat. Kyllä siinä kävi niin, että muutama kevyt-ysyävä lopetti yhteydenpidon ja piti minunkin lopulta sanoa, etyä:"Hienoa, että olet löytänyt uuden elämäntavan, joka sopii sinulle, mutta minä en ole kiinnostunut aloittamaan ketoosidieettä, ja haluaisin kyllä nyt keskustella muustakin kuin vaan ketoosidieetistä. Sovitaan jo, että ei nyt vähään aikasn puhuta siitä?"
Tämä auttoi, ja avasi ystäväni silmät
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset muuttuu tosi rasittavaksi jonkun mullistavan elämäntaoamuutoksrn myötä, esim entisistä alkkiksista , siis joka raitistuu uskoon tulon myötä tulee himosaarnasjia ja käännytyäjiä jne. Minulla yksi ystävä, joka oli hieman pyöreä, ja laihdutti ketoosidieetillä. No sen jälkeen alkoi sitten loputon saarnaaminen ketoosidieetin ihmeellisyydestä aina ja kaikkialla, oli melkein aihe mikä tahansa, Tämä ihminen käänsi aina puheen tähän ketoosidieetin suunnilleen miten se ratkaisee kaikki maailman ongelmat. Kyllä siinä kävi niin, että muutama kevyt-ysyävä lopetti yhteydenpidon ja piti minunkin lopulta sanoa, etyä:"Hienoa, että olet löytänyt uuden elämäntavan, joka sopii sinulle, mutta minä en ole kiinnostunut aloittamaan ketoosidieettä, ja haluaisin kyllä nyt keskustella muustakin kuin vaan ketoosidieetistä. Sovitaan jo, että ei nyt vähään aikasn puhuta siitä?"
Jos ap olisi tuollainen, eikö kunnon ystävä olisi ottanut puheeksi asian eikä alkanut haukkumaan selän takana? Ja ap muistaakseni sanoi ettei ottanut itse asiaa puheeksi tuohon tapaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi tuollainen, eikö kunnon ystävä olisi ottanut puheeksi asian eikä alkanut haukkumaan selän takana? Ja ap muistaakseni sanoi ettei ottanut itse asiaa puheeksi tuohon tapaan
Tästä on vaan ap:n näkökulma asiaan. Ei sitä itse näe omia vikojaan .....
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut aina erittäin hoikka, joten ei, kateus ei ole syynä siihen etten jaksa laihduttajia.
En vaan jaksa MITÄÄN kommentteja omista ruokailuistani, en kauhisteluja, en kyselyjä, en mitään. Syön välillä esim. pizzan aamupalaksi, välillä en syö mitään, ja se kuuluu vain minulle.
En halua puhua ruoasta, en painosta, en karppauksesta, en mistään tuollaisesta, jos joku fokusoi paljon energiaa noihin asioihin, en halua olla tekemisissä, koska ei kiinnosta, enkä jaksa.
Joten siinä selitys ainakin omalta osaltani.
Aika erikoinen ajatusmaailma, että et salli ihmisen puhua hänen elämässään ajankohtaisista asioista. Ei tuo ole ystävyyttä. Ystävyyttä on se että omassa elämässä ajankohtaista asioista saa ja voi puhua vaikka ei ne nyt ystävää niin paljon kiinnostaisi. Luuletko sinä että kaikki sinun jutut aina kiinnostaa ystäviäsi niin paljon?
Miksei voi kuunnella, tsempata ja tukea ystävää laihdutuksessa? Jos ystävä kauhistelee pitsan kaloreita voi sanoa niin, tiedän että tässä on paljon kaloreita mutta minä en liho niin saan syödä. Ymmärrän että sinä laihduttajana et voi, olen pahoillani mutta mun aineenvaihdunta on tällainen” tms.
Ihmisillä on nykyään ystävyydestäkin ihan outo kuva. Kaikki on vaan välineitä. Halutaan säädellä mistä ystävä puhuu tai se ei ole ystävä. Halutaan typistää kaikki omaan malliin sopivaksi tai ei ollenkaan.
Eikö sinulla siis ole yhtään ylipainoista ystävää, vai etkö vaan sitten tukisi heitä jos he laihduttaisivat ja hankkiutuisit ystävyydestä eroon?
Merkittävästi ylipainoiselle laihdutus on iso projekti joka vaikuttaa myös identiteettiin..
Voiko olla, että huomaamattasi puutuit muiden elämäntapaan? Itse ärsyynnyn työkaveriini, joka kontrolloi omaa syömistään monin tavoin. Ja se valitettavasti ulottuu myös muiden syömisiin. Minulla ei ole mitään ongelmaa ruokasuhteessani, mutta työkaveri antaa "neuvoja" yhdessä syödessämme. Se ärsyttää todella paljon, koska syön terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
No yhteisiin harrastuksiin tai illanviettoihin ei enää pyydetty mukaan, whatsappiin oli luotu ryhmä "x:n laihdutus", jossa minua kilpaa parjattiin. Nimittely satutti kuitenkin eniten, nyt 55 kiloisena olen kuulemma luuranko, nälkäkurki ja syömishäiriöinen. 165 cm pituiselle naiselle paino on mielestäni ideaali, jaksan ja voin hyvin.
Ap
Hatun nosto sinulle! Painosi pituuteen nähden on ideaali. Ystäväsi ovat vain kateellisia ja toivoisivat itse olevan samankokoisia, mutta ovat liian heikkoja/ahneita/laiskoja tekemään mitään asian suhteen.
Keitä te ap oikein olette? Eihän tuo ole ystävyyttä tai rakkautta, vaan jotain ihan muuta kummallista, sairasta peliä...