Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elintason lasku avioeron jälkeen ollut JÄRKYTYS!!

Vierailija
09.11.2019 |

Jälleen heti aamusta ahdistaa asia, joten pakko yrittää avautua. Toivottavasti joku samassa tilanteessa ollut osaisi kommentoida ja/tai auttaa.

Eli asiani lyhyesti on seuraava: erosin vuosi takaperin muutaman vuoden harkinnan jälkeen. Lapset (2) kohta yläkouluiässä. Itse olen keskipalkkainen (opettaja) ja ex-mies IT-alalla. Eli tulo- ja varallisuuserot muutenkin meillä olivat suuret. Jo naimisiin mennessä oli selvää, että teemme avioehdon.

En koskaan olisi arvannut, millainen vaikutus elintasoon avioerolla on ja nyt tämän asian hyväksyminen ottaa todella koville. Tuntuu kuin olisin tippunut kokonaan yhden sosiaaliluokan alaspäin. Ja faktisesti varmaan olenkin. Iso paritaloasunto Pohjois-Helsingissä vaihtui kerrostalokolmioon Itä-Helsingissä ja silti asumiskustannukset ovat aiempaa suuremmat. Rahaa kaikkeen kivaan on todella paljon vähemmän ja koko ajan saa olla laskemassa. Selvää on se, että matkat, joita perheenä teimme on osaltani historiaa. Hyvää on toki se, että ex-mies on varakas ja haluaa lapsille tarjota entisenlaisen elintason, mutta itselle tilanne tekee kyllä kipeää. Huomaan jopa häpeäväni tilannettani ja masentaa kyllä todella paljon. Sekin hävettää, että tällä tiedolla en kyllä varmasti olisi eronnut, vaikka suhde ei kovin kummoinen ollutkaan enää viime vuosina.

Miten muut olette selvinneet vastaavassa tilanteessa? Varmasti kuitenkin meitä on paljon erityisesti täällä pääkaupunkiseudulla, jossa asumiskustannukset on aivan tolkuttomat.

Kommentit (331)

Vierailija
81/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pienintäkään aikomusta erota tällä 2300€ brutolla. Elintaso olisi sen jälkeen katastrofaalinen.

Vierailija
82/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap se exä eli it-mies ja fantasioit päässäsi, että vaimo katuu ero laiskasta sohvasankarista :D

Taattua palstaa, mies on aina surkea laiska sohvalla lojuja.

No kyllä ne pikkulapsiaikana jätetyt miehet lähes poikkeuksetta sellaisia ovat. Eihän niitä muuten jätettäisi.

Jaksavat vielä valittaa, että ovat perheellensä pelkkä lompakko, tosin eivät kuitenkaan halua olla vaimo eli palvelija, lastenhoitaja ja lompakko

Kyllä se niin on, että jos mies on hyvä isä ja välittää lapsistaan, ei eroamista tarvitse harkita.

'

Höpöhöpö, kuule kyllä niitä eroja ihan hyvistä miehistä tapahtuu yllättävän paljon. Elämä on alkanut tuntua tylsältä, ihastunut työpaikan jännittävään mieheen, tekee mieli vaan vaihtelua jne.

Oikeastaan järkyttävää miten vähän naiset ylipäätään miettivät tulevaisuutta kun ajattelevat eroa vaikka omien sanojensa mukaan ovat harkinneet asiaa vuosia ennen eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap se exä eli it-mies ja fantasioit päässäsi, että vaimo katuu ero laiskasta sohvasankarista :D

Taattua palstaa, mies on aina surkea laiska sohvalla lojuja.

No kyllä ne pikkulapsiaikana jätetyt miehet lähes poikkeuksetta sellaisia ovat. Eihän niitä muuten jätettäisi.

Jaksavat vielä valittaa, että ovat perheellensä pelkkä lompakko, tosin eivät kuitenkaan halua olla vaimo eli palvelija, lastenhoitaja ja lompakko

Kyllä se niin on, että jos mies on hyvä isä ja välittää lapsistaan, ei eroamista tarvitse harkita.

Jaa no itse tunnen läheisesti parikin tapausta, jossa nainen on aiheuttanut eron vaikka mies on ollut hyvä ja välittävä isä ja tehnyt enemmän perheen ja kodin eteen kuin nainen.

Älä viitsi jauhaa tollasta p*skaa, kun se ei pidä millään muotoa paikkaansa.

Ja onhan näitä tapauksia julkisuudessakin.

Tosissaanko luulet, että vaikka kolmistaan-Karoliinan Esko-mies oli huono mies ja surkea epävälittävä isä, ja siksi Karoliina halusi erota?

Kyllä kuule osa naistenkin haluamista eroista tapahtuu ihan vaan siksi, että nainen kaipaa jotain uutta säpinää tylsältä tuntuvaan elämäänsä, rakastuu toiseen tms.

T: nainen ja tunnistan joidenkin naisten olevan tällaisia itsekeskeisiä tylsistyjiä ja säpinähakuisia tyyppejä, joiden miehet on kyllä järjestäen oikein hyviä ja kunnollisia miehiä (nimenomaan tollasilla naisilla on yleensä ne parhaat miehet, vastakohdat kai vetää puoleensa)

Vierailija
84/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 5-kymppinen nainen ja asun yksin, eikä ole huollettavia. Bruttopalkkani on 3900 euroa. Se on täysin totta, että elintasoni on paljon vaatimattomampi kuin parisuhteessa olevilla kavereillani. Toisaalta minulta ei puutu mitään muuta kuin se luksus ja huoleton rahankäyttö. Ja onhan tämä varmasti tylsää elämää, niin tututut rouvasihmiset sanovat, että uusi käsilaukku, kylpylälomat, juhlat, ripsihuollot, laadukas shampanja ja illalliset ovat heille henkireikiä tylsästä arjesta. 

Vaatekaappini sisältö on paljon tylsempi ja niukempi kuin heillä,  kenkiä on ehkä noin viidesosa heihin verrattuna, en harrasta sisustusta tai Thaimaan lomia. Kampaajalla käyn usein, mutta en osta joka kaudeksi uutta vaatetta. Teen itse ruokaa ja harrastukseni ovat kansalaisopiston jumpat, lenkkeily, kirjasto ja uimahalli.  

Kerran vuodessa käyn viikon verran patikoimassa jossain päin Eurooppaa ja ehkä viikonloppureissuna joku kaupunkiloma, jos löytyy edulliset lennot ja majoitus. Asuntolainaa on alle vuosi jäljellä, ja sitten minulla on joka kuukausi 600 euroa enemmän käytettävissä eli sitten alan säästää remonttiin ja laitan osan sukanvarteen. 

Jos minun bruttopalkkani olisi lähes neljä tonnia, sanoisin kyllä, että melko huolettomasti saisin rahaa käyttää. Tällä hetkellä bruttopalkka 1700. Ja silti ei tarvitse ihan jokaista juustopaketin hintaa kytätä.

Veikkaan, että sä et ole ap. Ap:n viikonlopun laadukkaat isot ruokaostokset kalliine viineineen tarkoittaa ihan eri elämäntapaa kuin joku juustopaketti. 

Vierailija
85/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta keski-ikäistä ja keskiluokkaista työssäkäyvää naista, joiden ei ole oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä raha-asioita tai sitä, onko johonkin asiaan varaa vai ei. Kaikkea on aina ollut, eikä ole mitään käsitystä, mihin se raha menee. Se raha vain tulee ja sitten se menee. Pääkaupunkiseudulla tämä on minusta enemmän sääntö kuin poikkeus. Avioerossa voi käydä niin kuin ap:lle. Rahan merkityksen ja arvon huomaa vasta sitten, kun sitä ei ole jokaiseen mielitekoon. 

Ap on keskiluokkainen, jolle kaikki on ollut itsestään selvää aina, että elämässä pärjätään ja esteitä ei ole. Hän ei ole yh-mutsi (eikä yh-mutsin lapsi) lähiöstä. 

Vierailija
86/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti huono elintaso ja tunne että on huono elintaso ovai aivan eri asiaa. Suurimmalla osalta näistä keskipalkkaisista on kyse omista tuntemuksista, ehkä siitäkin että haluaa itseensä liitettävän tiettyjä mielikuvia. Kyse on halusta olla olevinaan "menestynyt" ja ennen kaikkea muiden silmissä. Oikeasti pieninä tuloina pidän n.1000 e: n tuloja ihmisellä, jolla ei ole mitään muuta varallisuutta. Täällä ei ole köyhyyttä monet nähnytkään.

Vierailija
87/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 5-kymppinen nainen ja asun yksin, eikä ole huollettavia. Bruttopalkkani on 3900 euroa. Se on täysin totta, että elintasoni on paljon vaatimattomampi kuin parisuhteessa olevilla kavereillani. Toisaalta minulta ei puutu mitään muuta kuin se luksus ja huoleton rahankäyttö. Ja onhan tämä varmasti tylsää elämää, niin tututut rouvasihmiset sanovat, että uusi käsilaukku, kylpylälomat, juhlat, ripsihuollot, laadukas shampanja ja illalliset ovat heille henkireikiä tylsästä arjesta. 

Vaatekaappini sisältö on paljon tylsempi ja niukempi kuin heillä,  kenkiä on ehkä noin viidesosa heihin verrattuna, en harrasta sisustusta tai Thaimaan lomia. Kampaajalla käyn usein, mutta en osta joka kaudeksi uutta vaatetta. Teen itse ruokaa ja harrastukseni ovat kansalaisopiston jumpat, lenkkeily, kirjasto ja uimahalli.  

Kerran vuodessa käyn viikon verran patikoimassa jossain päin Eurooppaa ja ehkä viikonloppureissuna joku kaupunkiloma, jos löytyy edulliset lennot ja majoitus. Asuntolainaa on alle vuosi jäljellä, ja sitten minulla on joka kuukausi 600 euroa enemmän käytettävissä eli sitten alan säästää remonttiin ja laitan osan sukanvarteen. 

Jos minun bruttopalkkani olisi lähes neljä tonnia, sanoisin kyllä, että melko huolettomasti saisin rahaa käyttää. Tällä hetkellä bruttopalkka 1700. Ja silti ei tarvitse ihan jokaista juustopaketin hintaa kytätä.

Veikkaan, että sä et ole ap. Ap:n viikonlopun laadukkaat isot ruokaostokset kalliine viineineen tarkoittaa ihan eri elämäntapaa kuin joku juustopaketti. 

Laadukkaat ruokaostokset on pelkkä markkinoijien harha. Jos ostaa toiselta puolelta maapalloa tuotettuja tuotteita niin kalliitahan ne ovat. Se ei tarkoita, että ne olisivat laadukkaita. Sesongin kotimaiset tuotteet ovat laadukkaampia. Merkki ei takaa laatua, ei vaatteissakaan.

Vierailija
88/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi menin naimisiin vasta vanhemmalla iällä ja ehdin elää monta vuotta villinä ja vapaana niin jaksan nyt tätä tylsempääkin aviomiestä. Palkkani ei ole suuri (netto vähän alle 1900/kk/kokopäivätyö) ja tarkoitus olisi vielä lähivuosina lyhentää työviikkoa, downshiftata. Se onnistuu kahden ihmisen tuloilla paremmin. Ja mieskin lyhentäisi työaikaa. Tosin kyllä sopeutuisin nopeasti, jos ero tulisi, siihen matalampaankin elintasoon, niin monta vuotta elin sinkkuna asuntosäästäjänä että se vaatimaton elämäntapa meni selkäytimeen ja löytyisi kyllä sieltä uudelleen tarvittaessa nopeastikin. Eipä silti, rakastan kyllä miestäni vaikkei tässä liitossa enää roihuakaan samalla tavoin kuin joskus nuorempana. Olen myös ollut hänelle aina uskollinen.

Vierailija
89/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laadukkaat ruokaostokset on pelkkä markkinoijien harha. Jos ostaa toiselta puolelta maapalloa tuotettuja tuotteita niin kalliitahan ne ovat. Se ei tarkoita, että ne olisivat laadukkaita. Sesongin kotimaiset tuotteet ovat laadukkaampia. Merkki ei takaa laatua, ei vaatteissakaan.

'

Mutta ap:lle ja kaltaisilleen laatu = korkea hinta. 

He eivät ymmärrä, että luksus ja rahan käyttö eivät tuo onnea. 

Vierailija
90/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko avioliiton ajan elänyt omien tulojeni mukaan. En edes tiedä miehen tuloja ja menoja, ne eivät kuulu minulle niin kauan kun mies maksaa lasten kuluista puolet. Siksi ero ei aiheuttaisi minulle mitään muuta kuin muuton suunnilleen samantasoisella alueella samantasoiseen asuntoon.

Vierailija
91/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä päinvastoin.  Exä oli vauhko ja koko ajan rahaa paloi, hän ei osannut ollenkaan elää pienemmällä elintasolla.

Eron jälkeen rahaa alkoi jäädä säästöön.

Rahan takia ei kenenkään tarvitse pysyä liitossa.

Vierailija
92/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat tärkeysjärjestykseen . Alue oli tärkein. Koska asuntojen hinnat olivat minun ulottamattomissa, ex muutti vuokralle ja sain jäädä lasten kanssa asumaan vanhaan asuntoon.

Lainanlyhennys, yhtiövastike ja muutama satanen jäi pe netto.

Näillä lähtökohdilla aloin kehittämään lisätuloja .

On pärjättä. Ruuan taso tippui, matkat tehdään tax freestä saaduilla risteilylapuilla, joita saa halvalla ostaa netistä jne.

Lapset eivät paljoa kaipaa. Itselläni tason luopuminen oli helpompaa, kuin toipuminen erosta.

Vierailija
93/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ei eron syy tainut olla kummoinen. Todella ongelmaisesta suhteesta lähtenyt ei näkis asioita tästä näkökulmasta.

Vierailija
94/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois Helsingistä niin elintaso nousee. Saat hulppeamman asunnon ja pienemmällä rahalla. Ei tarvitse Itä-Helsingin kerrostalokolmiossa kärvistellä, kuka pakottaa?

Vierailija
95/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä ajatuskin, ero. Heti lähtisi tuliterä premium-auto alta ja lentäisin ulos talosta jota rakastan. Elämä olisi kammottavaa kituuttamista kädestä suuhun. Ei kiitos, parempi kun elelee vaan ihan sopuisasti ilman turhia haihatteluja mihinkään suuntaan.

Vierailija
96/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas nousi elintaso kun dumppasin rahaa holtittomasti tuhlaavan mieslapsen mäkeen. Eli en tiedä. Erosta kaksi vuotta ja olen säästänyt käsirahan uuteen taloon ja ostanut mökin.

Vierailija
97/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota vapausjuttua. En mä ainakaan koe antaneeni mitään vapautta pois, kun suhteeseen ryhdyin

Veikkaan, että se tarkoittaa tilannetta, jossa suhde ei oikein toimi. Ihminen tuntee pääsevänsä vapaaksi, kun eroaa ihmisestä, jonka kanssa ei ollut enää hyvä olla. Toimivassa suhteessa, jossa on rakkautta, ei tietenkään ole tunnetta, että oma vapaus olisi mennyt.

Vierailija
98/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina it-puolen palkkoja, kun järjestelmät tilttaavat töissä jatkuvasti ja tilanteen paranemista saa odottaa ikuisuuden.

Koominen ala, jolla on järkyttävän huonoja ja ylipalkattuja tekijöitä.

Jos olisit it-alalla töissä, niin tajuaisit, että monessa hommassa korkeita palkkoja maksetaan siksi, että työntekijät joutuvat koko ajan opettelemaan niska limassa uusia asioita. It-alan osaajapuolen työntekijä voi joutua vuodessa opettelemaan saman verran uusia asioita, mitä joku hoitsu tai kiinteistönvälittäjä huuhaa joutuu opettelemaan 10 vuodessa. ( eipä sillä, on it-alallakin omat ketkunsa, käsienheiluttelija tradenomit ja ekonomit jotka on luistelleet luvatta sisään, ilman osaamista)

M/39

Eivät tunnu koulutukset tepsivän osaamiseen mitenkään.

Vierailija
99/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen matkustelu jäi, alkoholia missään muodossa en osta, ulkona syöminen loppui lähes kokonaan. Ruoat laitan perusraaka- aineista itse, vaatteet ostan alesta tai käytettynä. Huonekalut on vanhoja ja tuunaan niitä itse. Poimin marjoja, sienestän jne.. kulttuuririentoihin menen muutaman kerran vuodessa halvimmanpään lipuilla. Lapset harrastaa edelleen. Asutaan omakotitalossa jonka velkaa lyhennän. Mulla menee lasten kanssa hyvin. Mua ei haittaa töissä kuunnella toisten ravintola ja matkustelujuttuja. Matkustushimokin sammui parissa vuodessa. Tilalle tuli metsässä ja luonnossa liikkuminen, käsityöt, leipominen, lukeminen, hiihto, luistelu, uinti, tanssi, pyöräily jne.

Vierailija
100/331 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa et täällä on taas savolaiset ja muut "urbaani" juntit kommentoimassa. Itä Helsinki käsittää muutkin alueet kuin pelkän Kontulan. Esim. Jollas, Laajasalo, Herttoniemenranta, Marjaniemi ja Kulosaari ovat arvostettuja alueita joihin teillä ei taida riittää rahat edes siihen pikku yksiöön. Haukkukaa vaan itä Helsinkiä sieltä vuokra kämpistänne. Se että asutte jossain keskustassa vuokralla, ei tee teistä junantuomista stadilaisia tai Hki asiantuntijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme