Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa lisää kouluihin. Määrät ovat nykyisin aivan naurettavia, seiskaluokkalaisella tytölläni oli viime vuonna 2h/viikossa. Joka päivä 2h olisi parempi.
Liikuntamäärissä moni valehtelee. Jos täällä kysytään, kaikki urheilevat joka päivä, mutta tosielämässä en tunne montakaan. Töissä meillä on arviolta sata naista, ja heistä n.5 on selkeästi liikunnallisia (tarkoitan tällä että harrastavat kunnon hikiliikuntaa ja lihaskuntoa useasti viikossa). Ja myös sen näköisiä.
Voit ihan itse kasvattaa lastasi ja huolehtia että liikkuu 2h päivässä, se ei ole koulun tehtävä huolehtia siitä(kin).
Minun tytär harrastaa kilpaurheilua SM-tasolla. Se pakollinen 2h/päivässä olisikin tarpeen nimenomaan niiden perheiden lapsille, joissa ei harrasteta kuin sohvalta jääkaapille kävelyä ja joiden vuoksi nuo lihavuusprosentit ovat sitä luokkaa, mitä ne nykyisin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kyllä on tapahtunut.
Juuri tänä kesänä oltiin terassibileissä kaveriporukalla ja parikin naista taivasteli että olenpa hoikka (en ole varma tarkoittivatko he sitä positiivisessa mielessä).
Olen kuitenkin aivan ylipainoisen rajamailla (!).
Porukassa oli yksi nainen jota voisi pitää hoikkana, kaikilla muilla oli selkeästi ylimääräistä, ja minä olin ainoa mies jolla ei selkeästi ollut mahaa. Porukka ihan tavallista, duunarista valkokaulustyöläiseen ja yrittäjään.
M/38
Maailman lihavimmat ihmiset asuvat tyynenmeren saarilla, jonne on tullut länsimainen pikaruoka glyfosaatteineen, maissisiirappeineen, aspartaameineen yms lisäainemyrkyillä höystetty ultraprosessoitu teollinen ravintoköyhä ihmisen suolistolle äärimmäisen epäsopiva ruokavalio.
Ennen olivat laihoja ja terveitä.Elintarviketeollisuus kyllä tietää, että esim glukoosimaissisiirappi on äärimmäisen huono lihottava ja ruuan addiktiota lisäävä aine, mutta koska rahallinen profitti ennen terveyttä on arvopohja niin siitä kärsivät kaikki länsimaisen ruokavalion kansakunnat.
Ratkaisu on helppo: mahdollisimman luomu lähiruoka ja liikunnan radikaali lisääminen kouluihin ja työpaikoille. Mutta ei tule tapahtumaan, koska bisnes on bisnes ja terveys on vain terveys.
Joo elintarviketeollisuuden vika, että ihmiset on lihavia. Kyllä nyt yhteiskunnan täytyy puuttua tähän ongelmaan ja lisätä liikunnan määrää radikaalisti kouluihin ja työpaikkoihin. Hohhoijaah, missä yksilön vastuu? Japanissa ei ole lihavia, koska siellä on sosiaalinen paine olla hoikka ja ylipainoinen on alempaa kastia. Siitä johtuu, että ihmiset siellä tekee oikeita valintoja elintapojen suhteen. Joku läskivero tänne pitää saada, verotuloja tulisi valtavasti.
Ei mutta se ei tee sitä helpommaksi. Ihmisten pitäisi opetella ostamaan aitoa ruokaa, ei noita elintarviketeollisuuden uutuuksia ja keksintöjä. Niitä ei ihan oikeasti ole esimerkiksi täällä Ruotsissa sellaisia määriä kuin Suomessa. Kaupassakäynti on siinä mielessä myös helpompaa, houkutuksia on vähemmän. Suomalaisia vähän kushetetaan ostamaan tuollaista.
Pitääkö elintarviketeollisuus ajaa alas ja kieltää kaikki epäterveelliset tuotteet? Tässä halutaan taas valtiota holhoamaan kansalaisia. Vahvistuu koko ajan se fakta, että suomalainen on lammas joka tarvitsee paimenen (valtion) ohjaamaan ja tekemään päätöksiään puolestaan, kun itse ei osaa.
Jos reilusti yli puolet kansalaisista on ylipainoisia, niin on selvä juttu että kyse on yhteiskunnallisesta ongelmasta, jota tottakai pitäisi lähteä ratkaisemaan yhteiskunnallisia muutoksia tekemällä.
Jos 60% Suomen kansalaisista olisi alkoholisteja, niin mitä luulet, puututtaisiinko asiaan säädöksillä, vai ajateltaisiinko niin, että se olisi holhousta ja yksilöiden pitää tehdä omat valintansa?
Noin järkyttävän suuri ongelma ei voi olla pelkästään yksilöstä kiinni, jos olisi, niin ei täällä olisi lihavuusepidemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänä kesänä oltiin terassibileissä kaveriporukalla ja parikin naista taivasteli että olenpa hoikka (en ole varma tarkoittivatko he sitä positiivisessa mielessä).
Porukassa oli yksi nainen jota voisi pitää hoikkana, kaikilla muilla oli selkeästi ylimääräistä, ja minä olin ainoa mies jolla ei selkeästi ollut mahaa. Porukka ihan tavallista, duunarista valkokaulustyöläiseen ja yrittäjään.
M/38
Maailman lihavimmat ihmiset asuvat tyynenmeren saarilla, jonne on tullut länsimainen pikaruoka glyfosaatteineen, maissisiirappeineen, aspartaameineen yms lisäainemyrkyillä höystetty ultraprosessoitu teollinen ravintoköyhä ihmisen suolistolle äärimmäisen epäsopiva ruokavalio.
Ennen olivat laihoja ja terveitä.Elintarviketeollisuus kyllä tietää, että esim glukoosimaissisiirappi on äärimmäisen huono lihottava ja ruuan addiktiota lisäävä aine, mutta koska rahallinen profitti ennen terveyttä on arvopohja niin siitä kärsivät kaikki länsimaisen ruokavalion kansakunnat.
Ratkaisu on helppo: mahdollisimman luomu lähiruoka ja liikunnan radikaali lisääminen kouluihin ja työpaikoille. Mutta ei tule tapahtumaan, koska bisnes on bisnes ja terveys on vain terveys.
Joo elintarviketeollisuuden vika, että ihmiset on lihavia. Kyllä nyt yhteiskunnan täytyy puuttua tähän ongelmaan ja lisätä liikunnan määrää radikaalisti kouluihin ja työpaikkoihin. Hohhoijaah, missä yksilön vastuu? Japanissa ei ole lihavia, koska siellä on sosiaalinen paine olla hoikka ja ylipainoinen on alempaa kastia. Siitä johtuu, että ihmiset siellä tekee oikeita valintoja elintapojen suhteen. Joku läskivero tänne pitää saada, verotuloja tulisi valtavasti.
Ei mutta se ei tee sitä helpommaksi. Ihmisten pitäisi opetella ostamaan aitoa ruokaa, ei noita elintarviketeollisuuden uutuuksia ja keksintöjä. Niitä ei ihan oikeasti ole esimerkiksi täällä Ruotsissa sellaisia määriä kuin Suomessa. Kaupassakäynti on siinä mielessä myös helpompaa, houkutuksia on vähemmän. Suomalaisia vähän kushetetaan ostamaan tuollaista.
No aika vaikeaa on kyllä löytää yhtään mitään tuotetta, missä ei olisi jotain lisäainetta. Ja jos ostat "aitoa" ruokaa niin se jauho on tehty todennäköisesti viljasta johon ruiskutettu glyfosaattia. Ja mitäpä muita aineita. Vesijohtovesikin täynnä mikromuovia.
Ennen oli paremmin, että ruoka oli aidosti "aitoa".
Tarkoitin lähinnä hedelmiä, vihanneksia, munia, lihaa, papuja... en mitään mikä on tehty mistään jauhosta, vaan niitä alkupään raaka-aineita, joista tehdään itse ruokaa. Leivästä saat lisäaineetonta kun ostat itse luomujauhot ja leivot sen. Pitää paremmin nälkääkin kuin kaupan höttöleipä.
Tämä on aika mielenkiintoinen ketju. Varsinkin ketjun alkupäässä keskityttiin enemmän haukkumaan ylipainoisia ja korostamaan itseä kertomalla, miten itse on hoikka, kuin aidosti pohtimaan, mitä yhteiskunnassa olisi muututtava tilanteen korjaamiseksi. Ylipaino on yhteiskunnallinen ongelma ja liittyy vahvasti kulttuuriin ja tapoihin, jotka olemme omaksuneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Jotenkin näitä pitäisi pystyä muuttamaan.
Täällä on tosi paljon haukuttu ylipainoisia laiskoiksi ja saamattomiksi ja rumiksi. Yleinen ilmapiiri Suomessa on aika armoton toisia kohtaan, mikä heijastuu myös siihen, miten ihmiset ajattelevat itsestään. Jos itseä ei pidä erityisen tärkeänä, saattaa kehon hyvinvointiinkin suhtautua välinpitämättömästi. Meidän tulee saada rakkautta ja hyväksyntää muilta, että voisimme nähdä ja kokea sitä itsessämme.
Toinen syy on väsymys. Talven pimeys ja kylmyys vie minulta lähes aina kaikki halut lähteä lenkille. En halua mennä pimeään ja kylmään juoksemaan. Olisi kivaa, jos vaikka koulut voisivat osallistua niin, että sieltä saisi varata ilmaiseksi salivuoroja. Ylipäätään urheileminen Suomessa on ihan hirveän kallista. Etenkin lasten ja nuorten kohdalla painotetaan niin paljon kilpaurheilua, että hinnat on kovat ja esim kerran viikkoon sählyn pelaamista haluavat jäävät vaille mahdollisuutta tehdä tätä. Liikunta auttaa pitämään huolta itsestä ja sitä kautta sillä on vaikutuksia myös ruokailuun ja ylipainoon. Liikunta lisää endorfiinin tuotantoa, mitä moni vähemmän liikkuva paikkaa herkuttelulla.
Verotus on tietenkin yksi keino. Jossain menee siinäkin raja, sillä vapaus valita, mitä elämällään tekee, kuuluu länsimaiden oikeusperiaatteisiin. Ja vaikka herkuttelen vähän, haluan, ettei se silloin ole aivan kohtuuttoman hintaista.
Jotakin muutakin meidän kulttuurissamme on sellaista, mitä pitäisi yhteistuumin muuttaa. Itse asiassa on aika vaikea lähteä saada kokonaiskuvaa siitä, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat suomalaisten ylipainoon. Se on hyvin monimutkaista. Mistään toisesta kulttuurista (kuten sieltä Japanista) ei voi suoraan omia tapoja tänne
Tsemppiä kaikille ylipainoisille, onhan tämä ketju aika rumaa puhetta teitä kohtaan. Ylipaino on vain ylipainoa, eikä sinänsä määrittele ketään ihmisenä. Itse olen ollut tunnesyöjä koko elämäni ja nyt viime vuosina opetellut siitä eroon. Parasta tässä on se hallinan tunne omasta kehosta, että minä päätän itse, mitä ja milloin syön ja tiedän voivani ohjata kehoani sellaiseen suuntaan kuin itse haluan. Minua auttoi itselle sopivan liikuntamuodon löytäminen ja pienten muutosten tekeminen vähitellen omiin ruokatottumuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset ovat järkyttävän lihavia ja isoja nykyään. Kun minä (54v) olin nuori, kaikki olivat hoikkia. Käveltiin/pyöräiltiin kouluun, tehtiin koulun jälkeen kotona puutarhahommia, siivottiin, käytiin uimassa, juostiin pihalla, poimittiin marjoja yms. Oli fyysistä toimintaa. Nykyään istutaan, tuijotetaan kännykkää, syödään roskaruokaa. Nykyinen nuoriso ei edes kykene fyysiseen toimintaan.
Ja syötiin oikeaa ruokaa eikä jotain teollista keinoravintoa ja kevytruokaa.
Tuota ruokaa myös syötiin huomattavasti vähemmän. Olen tehnyt, ja teen edelleenkin, ruumiillista työtä ulkona ympäri vuoden ja siinäkään en tarvitse sankollista ruokaa päivässä. Olen nykyajan mittapuilla anorektikko, mutta jaksan tehdä töitä erittäin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa lisää kouluihin. Määrät ovat nykyisin aivan naurettavia, seiskaluokkalaisella tytölläni oli viime vuonna 2h/viikossa. Joka päivä 2h olisi parempi.
Liikuntamäärissä moni valehtelee. Jos täällä kysytään, kaikki urheilevat joka päivä, mutta tosielämässä en tunne montakaan. Töissä meillä on arviolta sata naista, ja heistä n.5 on selkeästi liikunnallisia (tarkoitan tällä että harrastavat kunnon hikiliikuntaa ja lihaskuntoa useasti viikossa). Ja myös sen näköisiä.
Se on pois jostain muusta jos koulun tunteja käytetään enemmän liikuntaan. Parempi olisi järjestää maksuttomia liikuntakerhoja koulun jälkeen. Omassa lapsuudessani 80-90-luvulla niitä vielä oli.
Niin mistä muusta? Parempi olisi ajatella kokonaiskuvaa, ja sitä mikä on ihmiselle ensisijaisen tärkeää. Se, että lapsi osaa luritella ulkoa illatiivi allatiivi genetiivi ei ole ensisijaista vaan se, että lapsi liikkuu tarpeeksi ja syö terveellisesti Monipuolista ravintorikasta luomulähiruokaa.
Lisäksi kouluissa ei opeteta paljoakaan mitään tärkeää, kuten talouden strategista ajattelua. Kuinkahan moni kympin tyttö äänesti CarunaHaavistoa? Olisi syytä opettaa lapsille myös kansakunnan kokonaisedun ajattelua matematiikan ja fysiikan tunneilla. Eli sitä kuinka järjetöntä on myydä monopolisähköverkko ulkomaiseen omistukseen.
Mutta tehdään lapsista tahallaan tyhmiä ja rapakuntoisia, eikä lisätä liikuntaa vaan lisätään typeriä ulkoaopettelutunteja. Sehän on mahtava juttu lääkebisnekselle ja ulkomaisille sijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/38
Pitääkö elintarviketeollisuus ajaa alas ja kieltää kaikki epäterveelliset tuotteet? Tässä halutaan taas valtiota holhoamaan kansalaisia. Vahvistuu koko ajan se fakta, että suomalainen on lammas joka tarvitsee paimenen (valtion) ohjaamaan ja tekemään päätöksiään puolestaan, kun itse ei osaa.
Ihminen on lajina tyhmä, itsekäs, lyhytnäköinen ja hedonistinen. Siksi on parempi holhota kuin pitää tarjolla kasoittain epäterveellisiä vaihtoehtoja ja sitten syytellä, kun ei osata syödä ja elää terveellisesti. Sama kuin vaikka tuon lentämisen paheksumisen kanssa - ei niin isoja asioita vain voi jättää ihmisten omantunnon varaan, vaan niitä on uskallettava säädellä ylhäältä päin silloin kun se on perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/38
No aika vaikeaa on kyllä löytää yhtään mitään tuotetta, missä ei olisi jotain lisäainetta. Ja jos ostat "aitoa" ruokaa niin se jauho on tehty todennäköisesti viljasta johon ruiskutettu glyfosaattia. Ja mitäpä muita aineita. Vesijohtovesikin täynnä mikromuovia.
Ennen oli paremmin, että ruoka oli aidosti "aitoa".Varmaankin on näin, että mitään "tuotetta" ei löydy ilman lisäaineita. Ruokaa sen sijaan kyllä löytyy.
No sano yksikin sellainen ruoka. Kaikki valmisruuat ovat täynnä ties mitä aineita. "Itse tehty" ruokakin voitaisiin viedä tutkittavaksi, ja olisi varmasti kiva tietää mitä kaikkia se sisältääkään. Edes jäätelöä on äärimmäisen vaikeaa löytää, jossa ei olisi glukoosisiirappia. Kyllä googlesta löytää helposti tutkimuksia, joista käy ilmi että teollisuus pistää tahallaan ruokiin addiktoivia lihottavia lisäaineita.
Ei se kuluttajan vika ole.
Aika hauska :D Minä olen juuri OPETELLUT syömään valmisruokia. Miksi? No siksi, kun tajusin, että kyllä sekin on parempi kuin mässyttää leipää ruuan tilalta tai syödä jotain makkara-makaronimuhennosta joka päivä. Hyväksyin vihdoin sen, että en vaan tykkää laittaa ruokaa, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö silti voisi pyrkiä syömään monipuolisemmin ja terveellisemmin.
Tämä on vähentänyt makeanhimoa huomattavasti ja sitä tolkutonta leivän mässyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ihan itse kasvattaa lastasi ja huolehtia että liikkuu 2h päivässä, se ei ole koulun tehtävä huolehtia siitä(kin).
Minun tytär harrastaa kilpaurheilua SM-tasolla. Se pakollinen 2h/päivässä olisikin tarpeen nimenomaan niiden perheiden lapsille, joissa ei harrasteta kuin sohvalta jääkaapille kävelyä ja joiden vuoksi nuo lihavuusprosentit ovat sitä luokkaa, mitä ne nykyisin ovat.
Kyllä, se 2h liikuntaa päivässä koululaisille olis ihan loistojuttu! Nykyään on kaikenlaisia liikuntapainotteisia iltapäiväkerhoja pienille koululaisille, ainakin pk-seudulla, mutta niissä varmaan käyvät ne jotka muutenkin ovat liikunnallisia.
Herkuttelukulttuuri, itsensä palkitseminen ruoalla, "ruoan on oltava nautinto, ei pelkkää ravintoa". Siinäpä muutama ajatusmalli, joilla aika moni lihottaa itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Herkuttelukulttuuri, itsensä palkitseminen ruoalla, "ruoan on oltava nautinto, ei pelkkää ravintoa". Siinäpä muutama ajatusmalli, joilla aika moni lihottaa itsensä.
Miksi ruoka ei saisi olla nautinto? Syötkö itse pahvia vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa tulee perheille koulun kautta ravintoterapeuttikäynti jos lapsella nousee paino liikaa. Asiaa ei ehkä ihan samalla tavalla lakaista maton alle kuin Suomessa. Tuttava joutui tuollaiseen ja oli kuulemma kuin poliisikuulustelu. En tiedä auttaako, ehkä lisää sosiaalista painetta.
Näin jälkikäteen katsottuna, toi olis ollut mun lapsuudessa tosi tervetullutta. Toki se olis silloin ollut ihan hirveää ja noloa jos tämmöinen käynti olisi tullut, mutta edelleenkin näin jälkikäteen tajuaa kuinka laiminlyötyjä olimme terveellisen ravinnon suhteen.
Elimme mikrohampurilaisilla, roiskeläpillä, nakeilla, eineslihapiirakoilla, HKn sinisellä, ranskalaisilla, pullalla, kekseillä. Ruoka-aikoja ei ollut, itse kukin lämmitti eineksensä mikrossa aina kun mieli teki, siis vaikka viisi kertaa illassa. Tottakai lihoimme, me lapset, ja sitten häpesimme.
Lapsen lihominen on aina vanhemman syy ja jos vanhemmuus on kotona hukassa, on ihan mahtavaa jos tähän uskalletaan puuttua koulun puolesta. Olisipa tämä Ruotsin käytäntö ollut Suomessa tuolloin 80-/90-lukujen vaihteessa.
Mulla oli myös tuollainen lapsuus. Valmislaatikoita, pizzaa, hampurilaisia, kaakaota, karkkeja, pullaa, ranskanleipää, lihapiirakoita. Äiti oli yh ja painoi hulluna vuorotöitä, broidin kanssa lämmitettiin itse sapuskat.
Olin pieni ja laiha lapsi, edelleen olen hoikka (ikää 38), samoin veljeni. Olen lapsesta asti syönyt vain silloin kun on nälkä ja lopettanut kun maha on täynnä.
Äitini on vieläkin lähestulkoon laiha. Ei kukaan liho vaikka söisi burgerin päivässä, pointti on siinä ettei syö niitä viittä. Terveellinen mun lapsuuteni ruokavalio ei ollut, mutta ei se musta läskiä tai sairasta tehnyt. Niin, ja muksuna oltiin koko ajan liikkeessä. Nykyäänkin kävelen tai juoksen joka paikkaan.
Ja tiedätkö, on paljon sellaisia, jotka oikeesti voivat syödä lähes mitä vaan ilman liikkumista, eivätkä liho. Meillä on toisella puolella sukua tällaisia vaikka kuinka paljon. Istuvat autossa ja kokouksissa päivät pitkät ja vetävät roskaruokaa ja muuta ravintolamättöä joka ikinen päivä. Ei näy painossa.
Moni laihtuisi pienentämällä annoskokoaan ja syömällä vain ruoka-aikoina. Helpoin tapa laihduttaa aika monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki, mutta usein se näyttää menevän siihen kerman ja juuston lotraamiseen joka ruokalajiin ja useisiin eri lisäkkeisiin ja jälkiruokiin yhdelle syöntikerralle. Silloin se annoskokokin kasvaa melko suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt on muitakin vaihtoehtoja. Joko herkkuja tai pahvia. Just joo. Arvaan olet lihava.
Eri.
Miljoona eri syytä lihavuudelle.
Sama ruokavalio ei sovi kaikille. Sama virallisterveellinen ruokavalio ei toimi kaikilla. Pitäisi hyväksyä tämä, ja antaa erilaisia vaihtoehtoruokavalioita joita ihmiset voisivat kokeilla ilman, että näitä ruokavalioita demonisoidaan ja niillä pelotellaan. Esim. low carb/high fat tai ketogeeninen ruokavalio ei ole tappava eikä vaarallinen kuten virallinen taho jostain syystä Suomessa väittää, vaan on ihan tutkitusti toimiva ja terveellinen osalle väestöä. Osa ihmisistä sitten taas voi hyvin ja pysyy hoikkana noudattaen ns. virallisterveellistä ruokavaliota ja voivat huonosti jos vähentävät hiilihydraatteja. Joku taas tässä ketjussa kertoi, miten voi paljon paremmin kun jätti kaikki maitotaloustuotteet pois. Näitä erilaisia terveellisiä ruokavalioita pitäisi tuoda enemmän esiin ja kehoittaa ihmisiä ihan itse tutustumaan, mikä sopii omalle keholle parhaiten.
Ihan sama koskee tätä "pitää syödä kolmen tunnin välein"-mantraa. Ihmisen kuuluu syödä vain silloin, kun on nälkä. Ja sitä ruokaa kuuluu syödä vain sen verran, että nälkä lähtee. Jos koettaa syödä ravintoköyhää, "kevyttä" ruokaa niukasti, niin että ruuan jälkeen ei ole kylläinen, ei ole mikään ihme että illalla sitten vetää jääkaapin tyhjäksi. Kun joka kerran nälkäänsä syö aitoa ruokaa riittävästi, ei tuota ahmismishimoa tule vaikka ei söisi kolmen tunnin välein. Aito ruoka ei ole eineksiä, pikaruokaa, leipää jne. Aito ruoka on sellaista, mikä on tehty itse sellaisista raaka-aineista, joissa ei ole sisällysluetteloa. (Jostain luin joskus, että kaupassa pitäisi ostaa vain sitä, mikä on siellä marketin reunaosilla, vihannekset, hedelmät, lihat, kalat, maito, juusto jne eikä mennä ollenkaan sinne keskikäytäville missä on valmisruuat, valmiskastikkeet, limsat, karkit, jäätelöt, leivonnaiset, välipalatuotteet yms.)
Lääkkeet oikeasti lihottaa. Itse sairastuin masennukseen ja lihoin järkyttäviä määriä koska lääkityksen aikana mun teki jatkuvasti mieli sokeria, vaikka aina ennen olin ennemminkin suolaisen ystävä. Jotkut lääkkeet lisää myös ruokahalua, toiset turvottaa, toiset suoranaisesti vaikuttavat esim insuliiniin, joka varastoi rasvaa jne.
Ihmiset syö tunteisiin. On tylsää, yksinäistä, surua, ahdistusta, stressiä, iloa jne. Jo pieniä lapsia lohdutetaan ruualla tai palkitaan ruualla. Kun siihen kasvaa, siitä tulee normaalia eikä sitä kaavaa edes huomaa toteuttavansa myös aikuisena.
Lihomisen syyt eivät ole yksinkertaisia. Joo, energian ylisaanti aiheuttaa lihomista, mutta mikä aiheuttaa sen että ihminen syö liikaa? Siihen pitäisi keskittyä, sitä pitäisi hoitaa.
Niin moni asia on pielessä suhteessa ruokavalioon, syömiseen ja laihduttamiseen. En ymmärrä miksi suomen terveysviranomaiset eivät avoimin mielin seuraa näiden asioiden tutkimuksia maailmalta, vaan pitäytyvät jääräpäisinä vanhoissa lausunnoissaan. Kun voisivat nöyrtyä sen verran, että toteaisivat että hei, näissä meidän suosituksissa on jotain vialla, mutta tässä uudempaa tietoa, niin kansakuntakin voisi alkaa voimaan paljon paremmin. Nyt kaikki pakotetaan ns. virallisterveelliseen ravintoon runsaine kasvisrasvoineen, ja jokainen siitä poikkeava pelotellaan takaisin ruotuun. Ja sitten ihmetellään, kun porukka vaan jatkaa lihomistaan ja sairastumistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/38
Ennen oli paremmin, että ruoka oli aidosti "aitoa".Jep. Puolukassakin on kymmeniä E-koodiaineita.
Ai siinä minkä keräät metsästä? Tai ostat torilta?
C-vitamiinillakin on oma E-koodi. Outoa mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoivapaikoissa joutuu hoitamaan näitä 150-200 kg painavia , jotka eivät itse pysty liikkumaan. Henkilökunta on kovilla, kun näitä lihavia yritetään hoitaa. Rasvakerroksien alta hoidellaan hiiva-yms. Infektioita. Nämä makaavat kuin valaat, odottaen ruokaa ja palvelua.
Tuosta tuli karmeita mielikuvia. Tuollaisen käsittelyynhän tarvitaan varmaan neljä ihmistä ja jokin taljaviritys, että saadaan käännettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/38
Ihminen on lajina tyhmä, itsekäs, lyhytnäköinen ja hedonistinen. Siksi on parempi holhota kuin pitää tarjolla kasoittain epäterveellisiä vaihtoehtoja ja sitten syytellä, kun ei osata syödä ja elää terveellisesti. Sama kuin vaikka tuon lentämisen paheksumisen kanssa - ei niin isoja asioita vain voi jättää ihmisten omantunnon varaan, vaan niitä on uskallettava säädellä ylhäältä päin silloin kun se on perusteltua.
Kuinka ylhäältä meinasit säädellä? Eikö säätäjät ole ihan samaa ihmislajia, siis niitä laiskoja, tyhmiä ja itsekkäitä? Vai onko niin, et jotkut valioyksilöt (joihin sinäkin tietysti lukeudut) ovat oikeutetumpia päättämään niiden tyhmien ja laiskojen läskien puolesta?
Mulla oli myös tuollainen lapsuus. Valmislaatikoita, pizzaa, hampurilaisia, kaakaota, karkkeja, pullaa, ranskanleipää, lihapiirakoita. Äiti oli yh ja painoi hulluna vuorotöitä, broidin kanssa lämmitettiin itse sapuskat.
Olin pieni ja laiha lapsi, edelleen olen hoikka (ikää 38), samoin veljeni. Olen lapsesta asti syönyt vain silloin kun on nälkä ja lopettanut kun maha on täynnä.
Äitini on vieläkin lähestulkoon laiha. Ei kukaan liho vaikka söisi burgerin päivässä, pointti on siinä ettei syö niitä viittä. Terveellinen mun lapsuuteni ruokavalio ei ollut, mutta ei se musta läskiä tai sairasta tehnyt. Niin, ja muksuna oltiin koko ajan liikkeessä. Nykyäänkin kävelen tai juoksen joka paikkaan.