Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sekopäisiä ravitsemussuosituksia, joissa puputetaan jotain naamaariin muutaman tunnin välein. Aamupala, raskas lounas, päiväkahvi pullineen, välipala, illallinen, iltapala. Niissä ei oteta mitenkään huomioon yksilöllisiä tarpeita. Esimerkiksi toimistotyöläinen pärjäisi ilman aamupalaa ihan hyvin.
Oi sinä suuri asiantuntija. Tiedätkö, että ihmisiä on erilaisia? Todella monen lihavan yksi iso ongelma on se, ettei syö säännöllisesti ja riittävästi oikeaa ruokaa, mikä johtaa sitten iltamässäilyyn, koska niin meidät nyt vaan on eläiminä rakennettu.
Jos itse jättäisin aamupalan syömättä niin olisin kiljuvan nälän kourissa heti aamusta ja ihan varmaa, etten pystyisi itseäni pidättelemään yhtään illalla, kaupan kautta kotiin ja herkkuja naamaan paikkamaan "energiavajetta".
Mun pitää syödä 3 tunnin välein, tai pitäisi, aina kun olen siitä pitänyt kiinni olen syönyt paljon vähemmän kuin silloin, kun olen jättänyt aterioita välistä. Eilen viimeksi oli tilanne, että söin säännöllisesti ja mietin lähdenkö hakemaan kaupasta herkkuja, lähdin lenkille ja otin kestokassin mukaan, mutta sitten tulikin sellainen olo että ei huvitakkaan, ei tee niin paljon herkkuja mieli että jaksaisin käydä kaupassa. Jos en olisi syönyt säännöllisesti koko päivän, niin ihan varmasti olisi mennyt sinne kauppaan ja todennäköisesti ostanut vielä valtavan määrän herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kyllä on tapahtunut.
Juuri tänä kesänä oltiin terassibileissä kaveriporukalla ja parikin naista taivasteli että olenpa hoikka (en ole varma tarkoittivatko he sitä positiivisessa mielessä).
Olen kuitenkin aivan ylipainoisen rajamailla (!).
Porukassa oli yksi nainen jota voisi pitää hoikkana, kaikilla muilla oli selkeästi ylimääräistä, ja minä olin ainoa mies jolla ei selkeästi ollut mahaa. Porukka ihan tavallista, duunarista valkokaulustyöläiseen ja yrittäjään.
M/38
Maailman lihavimmat ihmiset asuvat tyynenmeren saarilla, jonne on tullut länsimainen pikaruoka glyfosaatteineen, maissisiirappeineen, aspartaameineen yms lisäainemyrkyillä höystetty ultraprosessoitu teollinen ravintoköyhä ihmisen suolistolle äärimmäisen epäsopiva ruokavalio.
Ennen olivat laihoja ja terveitä.Elintarviketeollisuus kyllä tietää, että esim glukoosimaissisiirappi on äärimmäisen huono lihottava ja ruuan addiktiota lisäävä aine, mutta koska rahallinen profitti ennen terveyttä on arvopohja niin siitä kärsivät kaikki länsimaisen ruokavalion kansakunnat.
Ratkaisu on helppo: mahdollisimman luomu lähiruoka ja liikunnan radikaali lisääminen kouluihin ja työpaikoille. Mutta ei tule tapahtumaan, koska bisnes on bisnes ja terveys on vain terveys.
Joo elintarviketeollisuuden vika, että ihmiset on lihavia. Kyllä nyt yhteiskunnan täytyy puuttua tähän ongelmaan ja lisätä liikunnan määrää radikaalisti kouluihin ja työpaikkoihin. Hohhoijaah, missä yksilön vastuu? Japanissa ei ole lihavia, koska siellä on sosiaalinen paine olla hoikka ja ylipainoinen on alempaa kastia. Siitä johtuu, että ihmiset siellä tekee oikeita valintoja elintapojen suhteen. Joku läskivero tänne pitää saada, verotuloja tulisi valtavasti.
Ei mutta se ei tee sitä helpommaksi. Ihmisten pitäisi opetella ostamaan aitoa ruokaa, ei noita elintarviketeollisuuden uutuuksia ja keksintöjä. Niitä ei ihan oikeasti ole esimerkiksi täällä Ruotsissa sellaisia määriä kuin Suomessa. Kaupassakäynti on siinä mielessä myös helpompaa, houkutuksia on vähemmän. Suomalaisia vähän kushetetaan ostamaan tuollaista.
No aika vaikeaa on kyllä löytää yhtään mitään tuotetta, missä ei olisi jotain lisäainetta. Ja jos ostat "aitoa" ruokaa niin se jauho on tehty todennäköisesti viljasta johon ruiskutettu glyfosaattia. Ja mitäpä muita aineita. Vesijohtovesikin täynnä mikromuovia.
Ennen oli paremmin, että ruoka oli aidosti "aitoa".Varmaankin on näin, että mitään "tuotetta" ei löydy ilman lisäaineita. Ruokaa sen sijaan kyllä löytyy.
No sano yksikin sellainen ruoka. Kaikki valmisruuat ovat täynnä ties mitä aineita. "Itse tehty" ruokakin voitaisiin viedä tutkittavaksi, ja olisi varmasti kiva tietää mitä kaikkia se sisältääkään. Edes jäätelöä on äärimmäisen vaikeaa löytää, jossa ei olisi glukoosisiirappia. Kyllä googlesta löytää helposti tutkimuksia, joista käy ilmi että teollisuus pistää tahallaan ruokiin addiktoivia lihottavia lisäaineita.
Ei se kuluttajan vika ole.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa lisää kouluihin. Määrät ovat nykyisin aivan naurettavia, seiskaluokkalaisella tytölläni oli viime vuonna 2h/viikossa. Joka päivä 2h olisi parempi.
Liikuntamäärissä moni valehtelee. Jos täällä kysytään, kaikki urheilevat joka päivä, mutta tosielämässä en tunne montakaan. Töissä meillä on arviolta sata naista, ja heistä n.5 on selkeästi liikunnallisia (tarkoitan tällä että harrastavat kunnon hikiliikuntaa ja lihaskuntoa useasti viikossa). Ja myös sen näköisiä.
Voit ihan itse kasvattaa lastasi ja huolehtia että liikkuu 2h päivässä, se ei ole koulun tehtävä huolehtia siitä(kin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänä kesänä oltiin terassibileissä kaveriporukalla ja parikin naista taivasteli että olenpa hoikka (en ole varma tarkoittivatko he sitä positiivisessa mielessä).
Porukassa oli yksi nainen jota voisi pitää hoikkana, kaikilla muilla oli selkeästi ylimääräistä, ja minä olin ainoa mies jolla ei selkeästi ollut mahaa. Porukka ihan tavallista, duunarista valkokaulustyöläiseen ja yrittäjään.
M/38
Maailman lihavimmat ihmiset asuvat tyynenmeren saarilla, jonne on tullut länsimainen pikaruoka glyfosaatteineen, maissisiirappeineen, aspartaameineen yms lisäainemyrkyillä höystetty ultraprosessoitu teollinen ravintoköyhä ihmisen suolistolle äärimmäisen epäsopiva ruokavalio.
Ennen olivat laihoja ja terveitä.Elintarviketeollisuus kyllä tietää, että esim glukoosimaissisiirappi on äärimmäisen huono lihottava ja ruuan addiktiota lisäävä aine, mutta koska rahallinen profitti ennen terveyttä on arvopohja niin siitä kärsivät kaikki länsimaisen ruokavalion kansakunnat.
Ratkaisu on helppo: mahdollisimman luomu lähiruoka ja liikunnan radikaali lisääminen kouluihin ja työpaikoille. Mutta ei tule tapahtumaan, koska bisnes on bisnes ja terveys on vain terveys.
Joo elintarviketeollisuuden vika, että ihmiset on lihavia. Kyllä nyt yhteiskunnan täytyy puuttua tähän ongelmaan ja lisätä liikunnan määrää radikaalisti kouluihin ja työpaikkoihin. Hohhoijaah, missä yksilön vastuu? Japanissa ei ole lihavia, koska siellä on sosiaalinen paine olla hoikka ja ylipainoinen on alempaa kastia. Siitä johtuu, että ihmiset siellä tekee oikeita valintoja elintapojen suhteen. Joku läskivero tänne pitää saada, verotuloja tulisi valtavasti.
Ei mutta se ei tee sitä helpommaksi. Ihmisten pitäisi opetella ostamaan aitoa ruokaa, ei noita elintarviketeollisuuden uutuuksia ja keksintöjä. Niitä ei ihan oikeasti ole esimerkiksi täällä Ruotsissa sellaisia määriä kuin Suomessa. Kaupassakäynti on siinä mielessä myös helpompaa, houkutuksia on vähemmän. Suomalaisia vähän kushetetaan ostamaan tuollaista.
No aika vaikeaa on kyllä löytää yhtään mitään tuotetta, missä ei olisi jotain lisäainetta. Ja jos ostat "aitoa" ruokaa niin se jauho on tehty todennäköisesti viljasta johon ruiskutettu glyfosaattia. Ja mitäpä muita aineita. Vesijohtovesikin täynnä mikromuovia.
Ennen oli paremmin, että ruoka oli aidosti "aitoa".
Jep. Puolukassakin on kymmeniä E-koodiaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta mutta kauhistelu ei auta.
Kauhistelu on nimenomaan se sysäävä voima, joka saa aikaan ihmisessä muutoksenhalun ja synnyttää toimintaa. Kehopositiivisuus on myrkkyä silloin kun se pitää ylipainoa jotenkin positiivisena asiana. Moni onnistunut laihdutustarina alkaa: "näin itseni valokuvissa ja kauhistuin" tai "kauhistuin kun en saanut enää xxl-housujani kiinni" tai "oli kauheaa huomata, etten jaksa kävellä ylämäkeä pitämättä taukoja" jne.
Mutta ei yhtään tarinaa että "vauvapalstalla haukuttiin läskejä, joten päätin laihduttaa". Nuo mainitsemasi hoksaamiset on lähteneet ihmisestä itsestään, ei ulkopuolisten kauhisteluista. Jälkimmäinen vain masentaa ja alentaa ihmisarvoa, eikä auta laihduttamaan.
Sen lisäksi LAIHDUTTAMINEN ei ole edes hyvä asia, olen minäkin laihduttanut elämäni aikana varmasti jo yli 20 kertaa, silti olen nyt lihavampi kuin koskaan.
Kyllä, olet oikeassa, ihmisestä itsestään sen tulee lähteä. Mutta ihminen ei kyllä herää tilanteeseensa, jos kaikki ympärillä sanoo, et on täysin ok olla ylipainoinen. Kyllä sitä on ihan tutkittukin (ja jokaisen todettavissa) että sosiaalisella paineella on merkitystä. Jos yhteisössä kaikki muutkin ovat reilusti lipainoisia, niin se vaikuttaa eri tavalla arvioimaan omaa tilannetta kuin että kaikki olisivat hoikkia/normaalipainoisia
Höpöhöpö, ei tämä pidä paikkaansa ja vaikka pitäiskin, niin ei ole kuitenkaan sun tehtävä mennä tuntemattomia haukkumaan, keskity omaan elämääsi kuule vaan ja ole iloinen hyvistä geeneistäsi.
Tää lähtee jo lapsena vääristyneestä syömisestä.
Tässä esimerkki: kun lapseni olivat pieniä ja kavereilla saman ikäisiä pikkulapsia. Osalla kavereista oli tapana antaa lapselle vähän väliä joku välipalakeksi ja pillimehu: "kun se söi niin huonosti lounaalla, että tulee muuten kiukku, kun verensokeri laskee liikaa"
Siis eihän nyt terveellä lapaella verensokeri laske liian alas, jos ei tuntiin tai pariin ole syönyt kunnolla. Eikä se kiukku varmaan ole hengenvaarallinen tila myöskään. Noh, nämä nykyään kouluikäiset lapset on jo nyt sellailia hieman lölleröisiä marisijoita ja napostelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne kuin pari ylipainoista ihmistä, miten mahdollista?
Onhan sulla silmät päässä. Katso ihmisiä kun käyt kaupungilla, tukevia riittää.
Tuosta lihavuudestahan on jo tullut niin normaalia, että selkeästi ylipainoista pidetään aivan normaalina, terveen ihmisen perikuvana. Hoikkia, eli niitä normaaleja pidetään laiheliineina tai jopa anorektikkoina. Siinäpähän lihottavat itseään, itse en ole lähtenyt mukaan tuohon villitykseen enkä aio lähteäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/38
Ennen oli paremmin, että ruoka oli aidosti "aitoa".Jep. Puolukassakin on kymmeniä E-koodiaineita.
Ai siinä minkä keräät metsästä? Tai ostat torilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta mutta kauhistelu ei auta.
Kauhistelu on nimenomaan se sysäävä voima, joka saa aikaan ihmisessä muutoksenhalun ja synnyttää toimintaa. Kehopositiivisuus on myrkkyä silloin kun se pitää ylipainoa jotenkin positiivisena asiana. Moni onnistunut laihdutustarina alkaa: "näin itseni valokuvissa ja kauhistuin" tai "kauhistuin kun en saanut enää xxl-housujani kiinni" tai "oli kauheaa huomata, etten jaksa kävellä ylämäkeä pitämättä taukoja" jne.
Mutta ei yhtään tarinaa että "vauvapalstalla haukuttiin läskejä, joten päätin laihduttaa". Nuo mainitsemasi hoksaamiset on lähteneet ihmisestä itsestään, ei ulkopuolisten kauhisteluista. Jälkimmäinen vain masentaa ja alentaa ihmisarvoa, eikä auta laihduttamaan.
Sen lisäksi LAIHDUTTAMINEN ei ole edes hyvä asia, olen minäkin laihduttanut elämäni aikana varmasti jo yli 20 kertaa, silti olen nyt lihavampi kuin koskaan.
Kyllä, olet oikeassa, ihmisestä itsestään sen tulee lähteä. Mutta ihminen ei kyllä herää tilanteeseensa, jos kaikki ympärillä sanoo, et on täysin ok olla ylipainoinen. Kyllä sitä on ihan tutkittukin (ja jokaisen todettavissa) että sosiaalisella paineella on merkitystä. Jos yhteisössä kaikki muutkin ovat reilusti lipainoisia, niin se vaikuttaa eri tavalla arvioimaan omaa tilannetta kuin että kaikki olisivat hoikkia/normaalipainoisia
Höpöhöpö, ei tämä pidä paikkaansa ja vaikka pitäiskin, niin ei ole kuitenkaan sun tehtävä mennä tuntemattomia haukkumaan, keskity omaan elämääsi kuule vaan ja ole iloinen hyvistä geeneistäsi.
Osoitapa mulle se kohta, jossa haukun jotain tuntemattomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa lisää kouluihin. Määrät ovat nykyisin aivan naurettavia, seiskaluokkalaisella tytölläni oli viime vuonna 2h/viikossa. Joka päivä 2h olisi parempi.
Liikuntamäärissä moni valehtelee. Jos täällä kysytään, kaikki urheilevat joka päivä, mutta tosielämässä en tunne montakaan. Töissä meillä on arviolta sata naista, ja heistä n.5 on selkeästi liikunnallisia (tarkoitan tällä että harrastavat kunnon hikiliikuntaa ja lihaskuntoa useasti viikossa). Ja myös sen näköisiä.
Voit ihan itse kasvattaa lastasi ja huolehtia että liikkuu 2h päivässä, se ei ole koulun tehtävä huolehtia siitä(kin).
Kyllä se olisi syytä olla koulun tehtävä tarjota liikuntaa lapsille. Ei ole mitään järkeä istuttaa lapsia typerillä tunneilla pänttäämässä asioita, jotka löytyvät googlesta. Liikunta sitä paitsi vähentää tulehdusarvoja ja näin ollen ehkäisee diabetestä ja tsiljoonaa muuta sairautta. Liikunta boostaa aivoja parempaan suoritukseen kun happi kiertää paremmin elimistössä.
Mutta juu. Ei liikuntaa lisää kouluihin. Tehdään lapsista tahallaan tyhmiä ja sairaita, sehän on mahtava bisnes lääketeollisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Ihannepainossa olisin 60-65kg ja se olisi naisille turn off
Minä painan tuon 60 kg ja pituutta on huimat 172 cm, ikää jo 37 vuotta. Kaikki naisystäväni ovat olleet minua painavampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoivapaikoissa joutuu hoitamaan näitä 150-200 kg painavia , jotka eivät itse pysty liikkumaan. Henkilökunta on kovilla, kun näitä lihavia yritetään hoitaa. Rasvakerroksien alta hoidellaan hiiva-yms. Infektioita. Nämä makaavat kuin valaat, odottaen ruokaa ja palvelua.
Miten ne muka pysyvät tuon painoisina kun ei hoivapaikoissa mitään santsikierroksia voi tilata ja ruoka on perusterveellistä? Kantaako joku sukulainen niille herkkuja?
Niillä 200 kiloisilla on aina diabetes, johon joko syödään tai piikitetään diabeteslääkkeitä. Lisäksi diabeetikoita ruokitaan hillittömillä hiilarikuormilla, "ettei vaan verensokeri laske". Insuliini on hormoni joka varastoi rasvaa. Kun syö runsaasti hiilihydraatteja, niistä noin 5g mahtuu kerrallaan verenkiertoon, loput muutetaan rasvaksi. Ja kun insuliinia on runsaasti paikalla verenkierrossa, niin lopputulos on taattu (rasvan määrä lisääntyy). Eipä ole ihmekään, että ei pääse vahingossakaan laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on pois jostain muusta jos koulun tunteja käytetään enemmän liikuntaan. Parempi olisi järjestää maksuttomia liikuntakerhoja koulun jälkeen. Omassa lapsuudessani 80-90-luvulla niitä vielä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että nuoret on niitä lihavia? Näin lukiolaisena voin sanoa, että ehkä 5% on ylipainoisia.
Ei ne lihavat nuoret ehkä ole lukioissa. Ja luulen että riippuu missäpäin asuu. Ehkä olen väärässä, mutta muistelen myös lukeneeni jostain, että maaseudulla ihmiset ovat lihavampia Suomessa.
En tiedä onko tässä mitään perää, mutta olen miettinyt että maaseudulla voi olla vielä tuota vanhaa ajatusmallia, että lihavuus tarkoittaa eräänlaista rikkautta. Ennenhän näin on ollut, rikkaiden talojen isännät ovat olleet paksuja kun palkolliset ovat tehneet työt isännän maatessa sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Tää lähtee jo lapsena vääristyneestä syömisestä.
Tässä esimerkki: kun lapseni olivat pieniä ja kavereilla saman ikäisiä pikkulapsia. Osalla kavereista oli tapana antaa lapselle vähän väliä joku välipalakeksi ja pillimehu: "kun se söi niin huonosti lounaalla, että tulee muuten kiukku, kun verensokeri laskee liikaa"
Siis eihän nyt terveellä lapaella verensokeri laske liian alas, jos ei tuntiin tai pariin ole syönyt kunnolla. Eikä se kiukku varmaan ole hengenvaarallinen tila myöskään. Noh, nämä nykyään kouluikäiset lapset on jo nyt sellailia hieman lölleröisiä marisijoita ja napostelijoita.
Ihmiset syö keskimäärin 3 tunnin välein, pienet lapset varsinkin, joten jos lapsi on syönyt lounaalla huonosti, hän ollut syömättä kunnolla vähintään 3 tuntia, ehkä jopa 5 tuntia ja se on aika pitkä aika aikuisellekkin.
Se on totta että sokerivälipalat on huono juttu. Mutta esim. minä olen lihava ja sen lisäksi että on geneettistä taipumusta siihen (sisarukseni eivät ole lihavia, vaikka sama kasvatus, osalla sisaruksista eri isä), niin lapsena oli ihan ylitiukkaa ruokailuiden suhteen, piti syödä lautanen tyhjäksi, ei saanut itse päättää annoskokoa vaan vanhempi mätti lautaselle kysymättä, ruoka-ajat oli tiukkoja, kaapit tursusi herkkuja joita ei olis saanut syödä (syötiin niitä salaa sitten), herkkuja sai syödä vain karkkipäivänä (mikä ei sekään ole hyvä juttu, siis karkkipäivä) ja sitten syötiinkin ihan valtavia määriä ja herkut liittyi aina kaikkiin mukaviin juttuihin, kyläilyihin, juhliin, viikonloppuun, matkustamiseen.
Karkkipäivä on tosiaan huono asia, kun se tekee herkuista ihan älyttömän numeron, koko viikon suunnittelee ja miettii mitä herkkuja syö sitten karkkipäivänä ja pam kun se aika koittaa, on se määrä ihan tolkuton kun koko viikon sitä odotellut. Herkkujen kanssakin pitäisi oppia elämään ihan arkea, jos tekee mieli niin voi syödä, mutta kohtuullisesti, jos syö säännöllisesti ruokaa niin luultavasti ei kovin usein edes tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/38
Pitääkö elintarviketeollisuus ajaa alas ja kieltää kaikki epäterveelliset tuotteet? Tässä halutaan taas valtiota holhoamaan kansalaisia. Vahvistuu koko ajan se fakta, että suomalainen on lammas joka tarvitsee paimenen (valtion) ohjaamaan ja tekemään päätöksiään puolestaan, kun itse ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoivapaikoissa joutuu hoitamaan näitä 150-200 kg painavia , jotka eivät itse pysty liikkumaan. Henkilökunta on kovilla, kun näitä lihavia yritetään hoitaa. Rasvakerroksien alta hoidellaan hiiva-yms. Infektioita. Nämä makaavat kuin valaat, odottaen ruokaa ja palvelua.
Miten ne muka pysyvät tuon painoisina kun ei hoivapaikoissa mitään santsikierroksia voi tilata ja ruoka on perusterveellistä? Kantaako joku sukulainen niille herkkuja?
Niillä 200 kiloisilla on aina diabetes, johon joko syödään tai piikitetään diabeteslääkkeitä. Lisäksi diabeetikoita ruokitaan hillittömillä hiilarikuormilla, "ettei vaan verensokeri laske". Insuliini on hormoni joka varastoi rasvaa. Kun syö runsaasti hiilihydraatteja, niistä noin 5g mahtuu kerrallaan verenkiertoon, loput muutetaan rasvaksi. Ja kun insuliinia on runsaasti paikalla verenkierrossa, niin lopputulos on taattu (rasvan määrä lisääntyy). Eipä ole ihmekään, että ei pääse vahingossakaan laihtumaan.
Sen verran vielä että tuo "perusterveellinen" ruoka ei todellakaan ole terveellistä ruokaa. Laitosruoka on eineksiä, suureksi osalta hiilihydraattipitoista. Peruna, pasta, riisi, vehnäjauho jne on edullista ja sillä on helppo "jatkaa" ateriaa jolloin kalliimpia ruoka-aineita (proteiinia) tarvitaan vähemmän. Puhumattakaan sitten teollisista rasvoista, jotka aiheuttavat omat ongelmansa (siemenöljyt, transrasvat).
Kun elimistö ei pysty käsittelemään niin suurta hiilihydraattikuormaa, mikä virallisterveellinen ruokavalio päivittäin antaa, ihminen lihoo ja pysyy lihavana.
Tuntuu että hoikkana naisena (BMI 21) alkaa jo olla epänormaali muihin verrattuna. Ihmetellään kun en koskaan syö roskaruokaa tai syötä lapsilleni jatkuvasti karkkia. Katsokaa peiliin ja lakatkaa nälvimästä hoikkia!
Pahinta mitä voi lapselleen tehdä, on lihottaa tämä.
Liikunta ei laihduta, jos se on tolkullisissa määrissä. Itse liikun 2 tuntia päivässä (vähintään) ja olen silti kymmeniä kiloja ylipainoinen. Kuitenkin, tuon liikkumisen ansiosta olen terveempi kuin muuten olisin, mutta se ei laihduta, voi jopa vaikeuttaa syömisen kontrollointia, koska nälkä kasvaa kun liikkuu, mutta pitää silti muistaa, ettei sen vuoksi syö ylettömästi.
On hyväksi syödä aamupala ja muutenkin säännöllisesti 5 x päivässä. Kyse on kokonaiskalorimäärästä eikä siitä, kuinka usein syöt.