Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Tuossa taulukossa lukee että Ruotsin luku on epävarma, perustuu itsearviointiin. Joo ei suomalaisetkaan ylipainoisia olisi jos itse arvioisivat.
En ymmärrä sekopäisiä ravitsemussuosituksia, joissa puputetaan jotain naamaariin muutaman tunnin välein. Aamupala, raskas lounas, päiväkahvi pullineen, välipala, illallinen, iltapala. Niissä ei oteta mitenkään huomioon yksilöllisiä tarpeita. Esimerkiksi toimistotyöläinen pärjäisi ilman aamupalaa ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jätin leivän (viljat) pois ja enää 4-5 kg ylipainoa. =D=D
Kaikki eivät ymmärtäneet viestin tarkoitusta vaan tuli alapeukkuja.
Viesti tarkoitti että pienillä valinnoilla voi saada rutkasti lisää energiaa ja kilot häviää kuin itsestään.
Olo 1000 kertaa parempi ja mieli virkeä.
Suosittelen todella kokeilemaan, tulokset näkyvät hyvin nopeasti.
Mutta se ei ole kaikille helppoa, edes kokeilla. =D=D
En itsekään usko, että suurin ongelma Suomessa olisi liian epätervellinen ruoka. Toki moni syö liian vähän kasviksia. Ongelma on ruan liian suuri määrä. Ei kestä passiivisen toimistotyöntekijän metabolia sitä, että elimistöä rasitetaan syömällä muutaman tunnin välein. Jos suomalaiset söisivät kerran-pari päivässä ja antaisivat elmistönsä levätä, ei ylipaino-ongelmia olisi näin paljon.
Suomessa pelätään verensokeri laskua kuin syöpää. Ihan kauhistellaan isoon ääneen, jos ei ole muutaman tunnin välein syömässä jotain. Kamalaa, sehän on epätervellistä! Kyllä kai se verensokeri heittelee, kun koko ajan pitää olla puputtamassa naamariin jotain, ja kiloja sen kun kertyy vyötärölle.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään usko, että suurin ongelma Suomessa olisi liian epätervellinen ruoka. Toki moni syö liian vähän kasviksia. Ongelma on ruan liian suuri määrä. Ei kestä passiivisen toimistotyöntekijän metabolia sitä, että elimistöä rasitetaan syömällä muutaman tunnin välein. Jos suomalaiset söisivät kerran-pari päivässä ja antaisivat elmistönsä levätä, ei ylipaino-ongelmia olisi näin paljon.
Suomessa pelätään verensokeri laskua kuin syöpää. Ihan kauhistellaan isoon ääneen, jos ei ole muutaman tunnin välein syömässä jotain. Kamalaa, sehän on epätervellistä! Kyllä kai se verensokeri heittelee, kun koko ajan pitää olla puputtamassa naamariin jotain, ja kiloja sen kun kertyy vyötärölle.
Ongelma määrässä ja ruuan laadussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vasta oli lehdessä että suomessa harrastetaan enemmän liikuntaa kuin missään maailmassa. Kaikkialla ei ole edes aikaa moiseen. Syy löytyy ruokapöydästä, ei liikunnasta. Me kuvitellaan syövämme terveellisesti. Suomessa ei edes ravintolasta saa kunnon kasvisruokaa koska sitä ei osata tehdä. Meidän lautaset on puolet isompia kuin vaikka ranskassa. Me syödään maailman eniten karkkia suklaata ja leivonnaisia eikävain vähän vaan isoja annoksia. Me ollaan ruoan suhteen tietämättömiä ja yksinkertaisia. Lopputuloksen näkeemm. tuosta tilastosta. Meillä on myös maailman eniten autoimmuunisairauksia ja osteoporoosia, miksi? Syy löytyy ravinnosta.
Se että Suomessa ei saa kunnon kasvisruokaa ravintolassa ei ole todellakaan syy ylipainoon Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kyllä on tapahtunut.
Juuri tänä kesänä oltiin terassibileissä kaveriporukalla ja parikin naista taivasteli että olenpa hoikka (en ole varma tarkoittivatko he sitä positiivisessa mielessä).
Olen kuitenkin aivan ylipainoisen rajamailla (!).
Porukassa oli yksi nainen jota voisi pitää hoikkana, kaikilla muilla oli selkeästi ylimääräistä, ja minä olin ainoa mies jolla ei selkeästi ollut mahaa. Porukka ihan tavallista, duunarista valkokaulustyöläiseen ja yrittäjään.
M/38
Maailman lihavimmat ihmiset asuvat tyynenmeren saarilla, jonne on tullut länsimainen pikaruoka glyfosaatteineen, maissisiirappeineen, aspartaameineen yms lisäainemyrkyillä höystetty ultraprosessoitu teollinen ravintoköyhä ihmisen suolistolle äärimmäisen epäsopiva ruokavalio.
Ennen olivat laihoja ja terveitä.Elintarviketeollisuus kyllä tietää, että esim glukoosimaissisiirappi on äärimmäisen huono lihottava ja ruuan addiktiota lisäävä aine, mutta koska rahallinen profitti ennen terveyttä on arvopohja niin siitä kärsivät kaikki länsimaisen ruokavalion kansakunnat.
Ratkaisu on helppo: mahdollisimman luomu lähiruoka ja liikunnan radikaali lisääminen kouluihin ja työpaikoille. Mutta ei tule tapahtumaan, koska bisnes on bisnes ja terveys on vain terveys.
Joo elintarviketeollisuuden vika, että ihmiset on lihavia. Kyllä nyt yhteiskunnan täytyy puuttua tähän ongelmaan ja lisätä liikunnan määrää radikaalisti kouluihin ja työpaikkoihin. Hohhoijaah, missä yksilön vastuu? Japanissa ei ole lihavia, koska siellä on sosiaalinen paine olla hoikka ja ylipainoinen on alempaa kastia. Siitä johtuu, että ihmiset siellä tekee oikeita valintoja elintapojen suhteen. Joku läskivero tänne pitää saada, verotuloja tulisi valtavasti.
Ei mutta se ei tee sitä helpommaksi. Ihmisten pitäisi opetella ostamaan aitoa ruokaa, ei noita elintarviketeollisuuden uutuuksia ja keksintöjä. Niitä ei ihan oikeasti ole esimerkiksi täällä Ruotsissa sellaisia määriä kuin Suomessa. Kaupassakäynti on siinä mielessä myös helpompaa, houkutuksia on vähemmän. Suomalaisia vähän kushetetaan ostamaan tuollaista.
No aika vaikeaa on kyllä löytää yhtään mitään tuotetta, missä ei olisi jotain lisäainetta. Ja jos ostat "aitoa" ruokaa niin se jauho on tehty todennäköisesti viljasta johon ruiskutettu glyfosaattia. Ja mitäpä muita aineita. Vesijohtovesikin täynnä mikromuovia.
Ennen oli paremmin, että ruoka oli aidosti "aitoa".
Vierailija kirjoitti:
Se on totta mutta kauhistelu ei auta.
Kauhistelu on nimenomaan se sysäävä voima, joka saa aikaan ihmisessä muutoksenhalun ja synnyttää toimintaa. Kehopositiivisuus on myrkkyä silloin kun se pitää ylipainoa jotenkin positiivisena asiana. Moni onnistunut laihdutustarina alkaa: "näin itseni valokuvissa ja kauhistuin" tai "kauhistuin kun en saanut enää xxl-housujani kiinni" tai "oli kauheaa huomata, etten jaksa kävellä ylämäkeä pitämättä taukoja" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kyllä on tapahtunut.
Juuri tänä kesänä oltiin terassibileissä kaveriporukalla ja parikin naista taivasteli että olenpa hoikka (en ole varma tarkoittivatko he sitä positiivisessa mielessä).
Olen kuitenkin aivan ylipainoisen rajamailla (!).
Porukassa oli yksi nainen jota voisi pitää hoikkana, kaikilla muilla oli selkeästi ylimääräistä, ja minä olin ainoa mies jolla ei selkeästi ollut mahaa. Porukka ihan tavallista, duunarista valkokaulustyöläiseen ja yrittäjään.
M/38
Maailman lihavimmat ihmiset asuvat tyynenmeren saarilla, jonne on tullut länsimainen pikaruoka glyfosaatteineen, maissisiirappeineen, aspartaameineen yms lisäainemyrkyillä höystetty ultraprosessoitu teollinen ravintoköyhä ihmisen suolistolle äärimmäisen epäsopiva ruokavalio.
Ennen olivat laihoja ja terveitä.Elintarviketeollisuus kyllä tietää, että esim glukoosimaissisiirappi on äärimmäisen huono lihottava ja ruuan addiktiota lisäävä aine, mutta koska rahallinen profitti ennen terveyttä on arvopohja niin siitä kärsivät kaikki länsimaisen ruokavalion kansakunnat.
Ratkaisu on helppo: mahdollisimman luomu lähiruoka ja liikunnan radikaali lisääminen kouluihin ja työpaikoille. Mutta ei tule tapahtumaan, koska bisnes on bisnes ja terveys on vain terveys.
Joo elintarviketeollisuuden vika, että ihmiset on lihavia. Kyllä nyt yhteiskunnan täytyy puuttua tähän ongelmaan ja lisätä liikunnan määrää radikaalisti kouluihin ja työpaikkoihin. Hohhoijaah, missä yksilön vastuu? Japanissa ei ole lihavia, koska siellä on sosiaalinen paine olla hoikka ja ylipainoinen on alempaa kastia. Siitä johtuu, että ihmiset siellä tekee oikeita valintoja elintapojen suhteen. Joku läskivero tänne pitää saada, verotuloja tulisi valtavasti.
Ei mutta se ei tee sitä helpommaksi. Ihmisten pitäisi opetella ostamaan aitoa ruokaa, ei noita elintarviketeollisuuden uutuuksia ja keksintöjä. Niitä ei ihan oikeasti ole esimerkiksi täällä Ruotsissa sellaisia määriä kuin Suomessa. Kaupassakäynti on siinä mielessä myös helpompaa, houkutuksia on vähemmän. Suomalaisia vähän kushetetaan ostamaan tuollaista.
No aika vaikeaa on kyllä löytää yhtään mitään tuotetta, missä ei olisi jotain lisäainetta. Ja jos ostat "aitoa" ruokaa niin se jauho on tehty todennäköisesti viljasta johon ruiskutettu glyfosaattia. Ja mitäpä muita aineita. Vesijohtovesikin täynnä mikromuovia.
Ennen oli paremmin, että ruoka oli aidosti "aitoa".
Varmaankin on näin, että mitään "tuotetta" ei löydy ilman lisäaineita. Ruokaa sen sijaan kyllä löytyy.
Voisi aloittaa siitä, että herkkuja ei saisi kaupassa sijoittaa kassojen viereen, halvennettaisiin terveellisiä tuotteita ja yleensäkkin Suomessa on ihan älytön valikoima sipsejä ja karkkeja ihan pienissä kaupoissakin verrattuna Norjaan ja Ruotsiin, unohtamatta jäätelöallasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina syönyt viljoja ja leipää ja olen silti alipainon puolella. Miten tämän selität?
Pointtini on se että ei se yksi ainesosa kaikkea muuta. Jos jättää leivän pois mutta vetää makkaraa, siideriä ja jäätelöä niin silti lihoaa. Itse syön viljoja joka päivä, mutten koske makkaraa, siideriin ja jäätelöön kuin aniharvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistelu on nimenomaan se sysäävä voima, joka saa aikaan ihmisessä muutoksenhalun ja synnyttää toimintaa. Kehopositiivisuus on myrkkyä silloin kun se pitää ylipainoa jotenkin positiivisena asiana. Moni onnistunut laihdutustarina alkaa: "näin itseni valokuvissa ja kauhistuin" tai "kauhistuin kun en saanut enää xxl-housujani kiinni" tai "oli kauheaa huomata, etten jaksa kävellä ylämäkeä pitämättä taukoja" jne.
Mutta ei yhtään tarinaa että "vauvapalstalla haukuttiin läskejä, joten päätin laihduttaa". Nuo mainitsemasi hoksaamiset on lähteneet ihmisestä itsestään, ei ulkopuolisten kauhisteluista. Jälkimmäinen vain masentaa ja alentaa ihmisarvoa, eikä auta laihduttamaan.
Sen lisäksi LAIHDUTTAMINEN ei ole edes hyvä asia, olen minäkin laihduttanut elämäni aikana varmasti jo yli 20 kertaa, silti olen nyt lihavampi kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Outoa... Minulle kun ravitsemus- ja terveysalan asiantuntijat neuvoivat nimenomaan verensokerin tasaisuuden vuoksi syömään tasaisin välein (n 3h) kun minulla oli raskausdiabetes. Ja toden totta, verensokeri pysyi tuolla kurissa eikä noussut liian korkeaksi. Saanko kysyä, mihin sinun väitteesi perustuu? Millainen pätevyys sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina syönyt viljoja ja leipää ja olen silti alipainon puolella. Miten tämän selität?
Pointtini on se että ei se yksi ainesosa kaikkea muuta. Jos jättää leivän pois mutta vetää makkaraa, siideriä ja jäätelöä niin silti lihoaa. Itse syön viljoja joka päivä, mutten koske makkaraa, siideriin ja jäätelöön kuin aniharvoin.
Ei tee mieli alkoholia eikä makeita kun verensokeri ei hilaa ees taas. Mikä vika makkarassa on? Puhummehan toki a-luokan makkarasta?
Vierailija kirjoitti:
Voisi aloittaa siitä, että herkkuja ei saisi kaupassa sijoittaa kassojen viereen, halvennettaisiin terveellisiä tuotteita ja yleensäkkin Suomessa on ihan älytön valikoima sipsejä ja karkkeja ihan pienissä kaupoissakin verrattuna Norjaan ja Ruotsiin, unohtamatta jäätelöallasta.
Puolet kauppojen valikoimasta on epäterveellisiä herkkuja, ehkä yli puoletkin: Karkkihyllyt, sipsihyllyt, keksihyllyt, jäätelöaltaat, limukka/alkoholijuomakäytävät, sokerimurot, vanukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on Suomessa hyvin usein maustettu runsaalla kermalla ja voilla, kun taas täällä Keski-Euroopassa se ei sitä ole, eli ollaan hoikempia jo senkin takia. Olen asunut myös Brittein saarilla ja huomannut myös sen, että kovia rasvoja ei niinkään käytetä.
Mitäs täällä taas valehdellaan? Ranskassa kulutetaan voita reilut 8 kg voita asukasta kohden, Suomessa taas 3,5 kg. Suomalaiset ovat lihavampia kuin ranskalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei yhtään tarinaa että "vauvapalstalla haukuttiin läskejä, joten päätin laihduttaa". Nuo mainitsemasi hoksaamiset on lähteneet ihmisestä itsestään, ei ulkopuolisten kauhisteluista. Jälkimmäinen vain masentaa ja alentaa ihmisarvoa, eikä auta laihduttamaan.
Sen lisäksi LAIHDUTTAMINEN ei ole edes hyvä asia, olen minäkin laihduttanut elämäni aikana varmasti jo yli 20 kertaa, silti olen nyt lihavampi kuin koskaan.
Kyllä, olet oikeassa, ihmisestä itsestään sen tulee lähteä. Mutta ihminen ei kyllä herää tilanteeseensa, jos kaikki ympärillä sanoo, et on täysin ok olla ylipainoinen. Kyllä sitä on ihan tutkittukin (ja jokaisen todettavissa) että sosiaalisella paineella on merkitystä. Jos yhteisössä kaikki muutkin ovat reilusti lipainoisia, niin se vaikuttaa eri tavalla arvioimaan omaa tilannetta kuin että kaikki olisivat hoikkia/normaalipainoisia
Liikuntaa lisää kouluihin. Määrät ovat nykyisin aivan naurettavia, seiskaluokkalaisella tytölläni oli viime vuonna 2h/viikossa. Joka päivä 2h olisi parempi.
Liikuntamäärissä moni valehtelee. Jos täällä kysytään, kaikki urheilevat joka päivä, mutta tosielämässä en tunne montakaan. Töissä meillä on arviolta sata naista, ja heistä n.5 on selkeästi liikunnallisia (tarkoitan tällä että harrastavat kunnon hikiliikuntaa ja lihaskuntoa useasti viikossa). Ja myös sen näköisiä.