Miksi joidenkin miesten on niin vaikea hyväksyä että nainenkin voi olla älykäs?
Olen seurustelusuhteissani huomannut että miesten on vaikea hyväksyä sitä, että olen älykäs. Olen joutunut muutaman kerran käymään psykologisissa testeissä, joissa on tehty joku älykkyysprofiili(?) ja pärjännyt niissä hyvin. Kuviopäättelytestit ovat olleet minulle aina helppoja ja olen pärjännyt aina hyvin matemaattisissa aineissa. Toki minulla on haasteita sitten esimerkiksi sosiaalisissa taidoissa, mutta looginen päättelykykyni on hyvä.
Jostain syystä miesten on ollut hyvin vaikea käsittää tätä. Yksi eksäni tapasi aina selittää minulle jotain omia väärinymmärryksiään kuin idiootille, samalla päivitellen kuinka tyhmä olenkaan kun en nyt tätä ymmärrä. Ja asia oli sellainen, ettei kyseessä ollut mikään mielipide. Nykyinen puolisoni hymähti huvittuneena, kun joskus mietin että olisiko pitänyt mennä opiskelemaan alaa x, koska uskoisin pärjääväni siinä, koska siinä olisi suuri apu loogisesta päättelykyvystä. Tällöin kerroin että sellaista on minulta muutamaan kertaan testattu ja olen pärjännyt siinä. Mies totesi että hän uskoo niiden testien olevan sellaisia, että kaikille annetaan hyvät pisteet ettei kenellekään tule paha mieli. Olin ihan puulla päähän lyöty :D
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monet kammoaa naista joka on jollain tapaa todistetusti älykäs. Itselläni on akateeminen tutkinto fysiikasta ja teen koodaustöitä hommissa, joissa myös sitä fysiikkaa tarvitaan (liittyy meteorologiaan ja tähtitieteeseen). Tämän kun kertoo deittimiehelle niin oikein näkee miten yleensä kiinnostus tyssää siihen. Joskus tein kokeenkin ja kerroin olevani sairaanhoitaja, niin silloin tällaista kiinnostuksen lopahdusta ei tapahtunut.
Ihanko oikeasti teit vai oletko joku Miranda? Musta olis mahtavaa, jos nainen olis oikeasti älykäs (jolloin hänen tuskin tarvitsisi mainostaa sitä joka käänteessä) mutta ei kai sellainen nainen kiinnostuisi minusta. Ja toisaalta matemaattinen tms älykkyys ei ole sama asia kuin ihana ihminen.
Mainostaa joka paikassa älykkyyttään = kertoo treffeillä, mitä tekee työkseen.
Mainostaa joka paikassa älykkyyttään = osallistuu yhden viestin verran keskusteluun, jonka aihe on naisten älykkyys.
Uuh, pettämätöntä logiikkaa! Sun täytyy olla ihan super-mies!
Kuolutuksestaan puhuessaan nainen peitellysti viestii myös älykkyydestään. Vai tarkoittaako kenties vahvoja istumalihaksiaan? Siis ei kehtaa leuhkia älyllään, vaan puolihuolimattomasti kertoo olevansa Maisteri. Ja harmittelee mielessään, ettei löydä vertaistaan miestä.
*eri
On Suomi ankea maa älykkäille naisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ei siedä älykästä, oli kyseessä mies tai nainen. Itse erittäin älykkäänä miehenä yritin aikoinani etsiä oikeasti loogisesti älykästä naista, mutta eihän sellaista tuntunut mistään löytyvän. Luultavasti etsin vääristä paikoista. Moni mainostaa olevansa älykäs, mutta suusta tulee pelkkää ihmisoikeuskysymysten vatvomista tai ruokakassin eettisyydestä määkimistä. Minkäänlainen looginen päättely ei kuitenkaan heiltä yleensä onnistu.
Edes näin miehenä en ymmärrä missä on se ristiriita loogisen päättelyn ja ihmisoikeuksien tai eettisyyden välillä? Loogisuushan ei tarkoita tunteiden tai moraalin unohtamista elämässä.
Jos ihminen mainostaa esimerkiksi olevansa loogisesti älykäs, ja kuitenkin hänen mielestään kaikilla maapallon asukkailla on ihmisoikeus tulla Suomen sosiaaliturvan piiriin samalla kun Valtion talous on romahtamassa, tai on ehdottomasti sitä mieltä, että eksoottiset kasvikset maailman toiselta puolelta kuljetettuna ovat eettisempi valinta kuin suomalainen naudanliha, niin onhan siinä ristiriita.
Älykkäänä ihmisenä tiedät varmaan että "olkiukko" on klassinen argumentointivirhe. Ei tuollaisia ihmisiä juuri ole jotka ottaisivat tänne jokaisen mahdollisen ihmisen ilman mitään ehtoja. Toki aika moni on sitä mieltä että turvapaikka pitää antaa niille jotka niiden varsin tiukat kriteerit täyttävät ja sitä täältä hakevat.
Mutta se ei ole ollenkaan sama asia kuin tuo jota tuossa esität.
Tyrant kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen myös älykkäänä naisena pohtinut, ja vielä kauniina naisena.. Yksi selitys on, että miesten ego ottaa kolausta liian älykkäästä ja kyseenalaistavasta naisesta, joka ei ihsn kaikkea sulata ja hahmottaa suuris kokonaisuuksia jne. Vaikka nyjyään tämän pitäisi olla fine parisuhteissNJos multa naisena kysyttäis niin liian analyyttinen mies vois kansss olls turn-off, tai vaikka vain matemaattisesti älykäs mies. Emotionaalista älykkyyttä arvostsn enemmän kuin vakkka tohtorin tutkintoa matemstiikasta.. Se kertoo pärjäämisestä parisuhteessa ja muutenkin pärjäämisestä ihmisten kanssa. Miehelle saattaa riittää fyysinen puoli eli tarpeiden tyydytys ja että hän saa olla suhteessa se eniten tienaava tai eniten tietävä osapuoli. Älykäs nainen saattaa aiheuttss joillekin miehille tunteen, että asema on uhattuna tai suhteessa on kilpailullinen asetelma.
5/5 kirjoitusvirheistä 🥳
Olennaisin asia varmaan tällä palstalla. Saivare 6/5🤣🤣🐒
Kyllä naiset ovat älykkäitä mutta ne ovat eri asioissa älykkäitä kuin miehet.
Naiset ovat yleensä älykkäitä lasten kanssa,äidinkielessä naiset ovat myös usein älykkäitä sekä naiset ovat yleensä tunneälykkäitä.
Miehet taas ovat enemmänkin älykkäitä tekniikassa ja miehet osaavat toimia paremmin toiminnallisissa ympäristöissä älykkäästi.
Ja kohta joku valittaa että "voi kamala mitä yleistämistä".... mutta fakta on se että sukupuolet ovat erilaisia ja toki aina löytyy niitä muutamia poikkeuksia ketkä henkisesti muistuttavat vastakkaista sukupuolta mitä itse on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ei siedä älykästä, oli kyseessä mies tai nainen. Itse erittäin älykkäänä miehenä yritin aikoinani etsiä oikeasti loogisesti älykästä naista, mutta eihän sellaista tuntunut mistään löytyvän. Luultavasti etsin vääristä paikoista. Moni mainostaa olevansa älykäs, mutta suusta tulee pelkkää ihmisoikeuskysymysten vatvomista tai ruokakassin eettisyydestä määkimistä. Minkäänlainen looginen päättely ei kuitenkaan heiltä yleensä onnistu.
Edes näin miehenä en ymmärrä missä on se ristiriita loogisen päättelyn ja ihmisoikeuksien tai eettisyyden välillä? Loogisuushan ei tarkoita tunteiden tai moraalin unohtamista elämässä.
Jos ihminen mainostaa esimerkiksi olevansa loogisesti älykäs, ja kuitenkin hänen mielestään kaikilla maapallon asukkailla on ihmisoikeus tulla Suomen sosiaaliturvan piiriin samalla kun Valtion talous on romahtamassa, tai on ehdottomasti sitä mieltä, että eksoottiset kasvikset maailman toiselta puolelta kuljetettuna ovat eettisempi valinta kuin suomalainen naudanliha, niin onhan siinä ristiriita.
Hän voi olla sitä mieltä näistä asioista, ihan arvojensa perusteella. Esim. että eläimen henki on arvokkaampi kuin hedelmä. Tai että kaikilla on oikeus tulla tänne huolimatta valtiontaloudesta. Sinun korviisi tyhmiltä kuulostavat mielipiteet eivät tee hänestä loogisesti vähemmän älykästä. Vai väitätkö että esim. kukaan uskontoaan harjoittava ei voi olla loogisesti älykäs? Koska vaikka minulle ateistina uskonto tuntuu aikamoiselta huuhaalta, en silti ajattele etteikö uskova ihminen voisi olla älykäs...
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat yleensä älykkäitä lasten kanssa,äidinkielessä naiset ovat myös usein älykkäitä sekä naiset ovat yleensä tunneälykkäitä.
Miehet taas ovat enemmänkin älykkäitä tekniikassa ja miehet osaavat toimia paremmin toiminnallisissa ympäristöissä älykkäästi.
Ja kohta joku valittaa että "voi kamala mitä yleistämistä".... mutta fakta on se että sukupuolet ovat erilaisia ja toki aina löytyy niitä muutamia poikkeuksia ketkä henkisesti muistuttavat vastakkaista sukupuolta mitä itse on.
Luettelit erilaisia taitoja tai taipumuksia, mutta niillä on hyvän vähän tekemistä älykkyyden kanssa, poislukien se, että älykäs keskimäärin on parempi asioissa, joita tekee.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jossain määrin totta, mutta mikä on se juttu siinä, että jos olet nainen ja "älykäs tekniikassa" (kuten itse ilmaisit), niin miksi miehenä on vaikeaa hyväksyä, että tällaisiakin on? Vai onko se vain sitten joku niin turn-off, että kun yllättäen vuosien suhteen jälkeen havahdut että naisystäväsi on tällainen, yrität kuitata sen pois sillä ettet usko sen olevan totta?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jakaantuu kahteen leiriin:
Miehet, jotka ovat sovinisteja ja tihkuvat naisvihaa. Heille tämä naisten älykkyys nostattaa kieltämisen ja vihan tunteita yleisellä tasolla, puhumattakaan parinvalinnasta.
Miehet, jotka kyllä hyväksyvät ja ymmärtävät naistenkin älykkyyden, mutta parinvalinnassa se jotenkin tökkii. Jotain alemmuudentunteita, vääriä mielikuvia jne.
Ei se ole varmaan yleensä mitään alemmuudentunnetta, mutta voi olla, että joillakin menee sekaisin kaksi asiaa: älykkyys ja viileä rationaalisuus. Arkkityyppinen mies on rationaalisempi ja arkkityyppinen nainen sosiaalisesti älykkäämpi, ja miehillä älykkyys painottuu keskimäärin enemmän matemaattis-loogiselle ja naisilla verbaaliselle puolelle. Miehet yleensä hakevat naisessa enemmän sosiaalista ja verbaalista älykkyyttä kuin loogista päättelykykyä, ja pohjimmiltaan siinä on kyse siitä, että nuo edellämainitut ovat äidiksi tulevalle tärkeämpi ominaisuuksia. Eli ihan evoluutiopsykologisista syistä pitkälti miehet eivät viehäty naisessa yleensä loogisesta päättelykyvystä, se ei ole naiselle erityinen valtti parinvalinnassa.
Toisinpäin se on päinvastoin, koska miehessä rationaalisuus ja loogispainoitteinen älykkyys antavat viitteitä siitä, että mies pystyisi hankkimaan resursseja mahdolliselle tulevalle perheelle, jonka nainen ja mies perustavat.
Epäilen, että monesti, kun nainen valittaa, että nainen on "liian älykäs" miehille, niin kyse on juuri siitä, että se nainen on liian viileän rationaalinen miesten makuun. Mieti vaikka jotain stereotyyppistä koneinsinööriä ja laita sellainen luonne naiselle, niin uskotko, että monet miehet pitäisivät sitä viehättävänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jakaantuu kahteen leiriin:
Miehet, jotka ovat sovinisteja ja tihkuvat naisvihaa. Heille tämä naisten älykkyys nostattaa kieltämisen ja vihan tunteita yleisellä tasolla, puhumattakaan parinvalinnasta.
Miehet, jotka kyllä hyväksyvät ja ymmärtävät naistenkin älykkyyden, mutta parinvalinnassa se jotenkin tökkii. Jotain alemmuudentunteita, vääriä mielikuvia jne.
Ei se ole varmaan yleensä mitään alemmuudentunnetta, mutta voi olla, että joillakin menee sekaisin kaksi asiaa: älykkyys ja viileä rationaalisuus. Arkkityyppinen mies on rationaalisempi ja arkkityyppinen nainen sosiaalisesti älykkäämpi, ja miehillä älykkyys painottuu keskimäärin enemmän matemaattis-loogiselle ja naisilla verbaaliselle puolelle. Miehet yleensä hakevat naisessa enemmän sosiaalista ja verbaalista älykkyyttä kuin loogista päättelykykyä, ja pohjimmiltaan siinä on kyse siitä, että nuo edellämainitut ovat äidiksi tulevalle tärkeämpi ominaisuuksia. Eli ihan evoluutiopsykologisista syistä pitkälti miehet eivät viehäty naisessa yleensä loogisesta päättelykyvystä, se ei ole naiselle erityinen valtti parinvalinnassa.
Toisinpäin se on päinvastoin, koska miehessä rationaalisuus ja loogispainoitteinen älykkyys antavat viitteitä siitä, että mies pystyisi hankkimaan resursseja mahdolliselle tulevalle perheelle, jonka nainen ja mies perustavat.
Epäilen, että monesti, kun nainen valittaa, että nainen on "liian älykäs" miehille, niin kyse on juuri siitä, että se nainen on liian viileän rationaalinen miesten makuun. Mieti vaikka jotain stereotyyppistä koneinsinööriä ja laita sellainen luonne naiselle, niin uskotko, että monet miehet pitäisivät sitä viehättävänä?
Meinaat, että evoluutiopsykologisessa mielessä metsästäjä-keräilijän oli parempi valita jälkeläisensä äidiksi nainen, joka ei ollut hyvä tekemään loogisia päätelmiä? 🤔
Vai olisiko "evoluutiopsykologisessa mielessä" tehdyt päätelmäsi kuitenkin peräisin kulttuurisista lähtökohdista?
Jos nainen on vain liian viileän rationaalinen miehen makuun, miksi älykkään miehen täytyy alkaa alentaa naista epäilemällä tämän älykkyyttä? Miksi kirjoitit naisten älykkyydestä lainausmerkeissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta joku valittaa että "voi kamala mitä yleistämistä".... mutta fakta on se että sukupuolet ovat erilaisia ja toki aina löytyy niitä muutamia poikkeuksia ketkä henkisesti muistuttavat vastakkaista sukupuolta mitä itse on.Varmaan jossain määrin totta, mutta mikä on se juttu siinä, että jos olet nainen ja "älykäs tekniikassa" (kuten itse ilmaisit), niin miksi miehenä on vaikeaa hyväksyä, että tällaisiakin on? Vai onko se vain sitten joku niin turn-off, että kun yllättäen vuosien suhteen jälkeen havahdut että naisystäväsi on tällainen, yrität kuitata sen pois sillä ettet usko sen olevan totta?
Tuollainen "nainen" on kuin mies joten siksi miehet kammoksuvat sellaisia naisia.
Miehet haluavat olla tavallisen naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tästä sukupuolikysymystä tekisi. Itse olen naisena alani töitä tehdessä ja miesvaltaisissa harrastuksissani tullut aina kohdelluksi tasavertaisena. Jotkut karkeat aliarvioinnit ovat tulleet ihan muissa ympyröissä ja ihmisiltä jotka eivät selkeästi ole penaalin terävimpiä kyniä, ja arvelisin että monet miehet kohtaavat tällaisilta ihan samaa.
Sen olen kyllä huomannut, että parisuhteeseen miehet aika yleisesti valitsevat aika pehmeitä luonteita (tai sitten näitä "vahvoja naisia" eli vastahankaisia tuittupäitä), mutta se kai on biologiaa, eikä mikään looginen päätös. Eli vastaan ei ole siinä kohtaa väittämistä.
Kiitos tästä kommentista. Älykkäänä naisena haluan oppia, miten siellä penaaliviidakossa suunnistetaan. Osa on tylsiä, osa teräviä, check.
Omat huomioni ovat samansuuntaisia kuin ap:lla. Toisaalta täytyy todeta, että ihmiset eivät ylipäätään pidä itseään selvästi kyvykkäämmistä ihmisistä. Se on demokratian kannalta hiukan ongelmallista, js se johtaa siiihen, että eduskunta on täynnä viihdejuontajaa, missiä ja urheilijaa, jotka ovat kyllä keskivertokansalaista menestyneempiä, mutta tiedostavat riippuvaisuutensa massasuosiosta ja nöyristelevät sitten massoja sopivasti, jotta oman tulotason laskeminen vältetään. No, toistaiseksi näin ei ole käynyt. Asia näkyy kyllä verokeskusteluissa eli rallikuskia ei kadehdita (koska hän on tavallaan yksi meistä), mutta menestynyt yritysjohtaja on pirusta seuraava ja repinyt aivan kaiken proletariaatin selkänahasta. Tässä ei paljon paina se, että suomalainen työväenluokka on ammattitaitoista ja hyvin palkattua. NO, nykyjan taisteleviksi työläisiksi itsensä mieltävät ovat taistelleet lähinnä Kelan kanssa. Mutta joo, huomasin aikanaan, että miesten mielestä oli kivempi, kun kerroin graduni käsittelevän P.B. Shelleyn tuotantoa eikä yritystaloutta, kuten oikeasti oli laita. Havaintoni on, että miehen omaan koulutustasoon ei kannata tässä liikaa tuijottaa. Kannattaa selvittää, mitä yhteiskuntaluokkaa hänen vanhempansa ovat. Jos miehen äiti on korkeakoulutettu ja menestyvä, naisten älykkyys ei tule miekkoselle uutena juttuna.
Samat kokemukset. Olen myös blondi ja kaunis joka ennestään ruokkii mielikuvaa etten voi olla fiksu. Minulla on muutama aihe joista en ole mitenkään kiinnostunut enkä ole opiskellut näitä nuutakuin pakolliset, sanotaan vaikka maiden liput. Tämän perusteella sitten minun on pakko olla tyhmä kun en tiedä edes minkälainen on Ranskan lippu.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minulle ei ole ongelma, suorastaan preferenssi päinvastoin. V*ttumaista luonnetta toki älykkyys ei kompensoi, mutta siitähän tässä ei ollutkaan kyse.
Oletko tavannut useitakin älykkäitä naisia, joilla on v*ttumainen luonne?
Vierailija kirjoitti:
Älykäs olisi hyödyntänyt kykynsä mm. kouluttautumalla ammattiin, joka toisi konkreettista, materiaalista ja henkistä hyvää. Tämä palkitsisi monella tapaa pidemmän päälle.
Kuinka älykästä on jättää älykkyytensä hyödyntämättä?
Ei vaikuta älykkäältä toiminnalta.
Älykäs voi omasta tahdostaan asua mökissä keskelle metsää vailla kunnollista ammattia, tekee vain jotain hanttihommia. Usko tai älä, se voi olla suurinta älykkyyttä.
Monet sanovat täällä ettei tästä kannata tehdä sukupuolikysymystä. Jostain syystä en ole koskaan kokenut toisilta naisilta sellaista, että aletaan selittää kuin idiootille. Esimerkiksi itse en ole koskaan opinnoissani tai muuallakaan maininnut älykkyydestäni tai sen olemattomuudesta mitään. Opinnot olivat minulle helppoja ja esimerkiksi kaikki matematiikan ja fysiikan kurssit suoritin parhailla arvosanoilla. Luokaltani pari naista monesti kysyi tehtäviin apua ja sanoi että on kiva kun joku ymmärtää niin voi kysyä apua. Siis naisten puolelta en ole kokenut että osaamista jotenkin pidettäisiin vähä-arvoisena. Ja he kuitenkin kysyivät ennemmin minulta, kun joltain luokan pojalta/mieheltä, vaikka emme olleet muuten mitenkään läheisiä opiskelukavereita, tästä syystä oletan, että ehkä toiselta naiselta on helpompi kysyä, ehkä on ennakkoluuloja siitä että jos mieheltä kysyy apua, hän pitää sinua aivan tolvanana.
Miten se siiten kun miespuoliset opttajat kehottavat poikia tekemään matkikan läksyt -vain laskemalla oppii laskemaan. Ja tytöt, jotka osaavat matematiikkaa, niitä kehotetaan hakemaan sairaanhoitokouluun.
Valitset seurasi tyhmästi, se saa ehkä kyseenalaistamaan älykkyytesi. Älykkyys ja viisaus kun menee monilla sekaisin. Etsi fiksu mies elämääsi, en muuta neuvoa osaa antaa.