Miksi joidenkin miesten on niin vaikea hyväksyä että nainenkin voi olla älykäs?
Olen seurustelusuhteissani huomannut että miesten on vaikea hyväksyä sitä, että olen älykäs. Olen joutunut muutaman kerran käymään psykologisissa testeissä, joissa on tehty joku älykkyysprofiili(?) ja pärjännyt niissä hyvin. Kuviopäättelytestit ovat olleet minulle aina helppoja ja olen pärjännyt aina hyvin matemaattisissa aineissa. Toki minulla on haasteita sitten esimerkiksi sosiaalisissa taidoissa, mutta looginen päättelykykyni on hyvä.
Jostain syystä miesten on ollut hyvin vaikea käsittää tätä. Yksi eksäni tapasi aina selittää minulle jotain omia väärinymmärryksiään kuin idiootille, samalla päivitellen kuinka tyhmä olenkaan kun en nyt tätä ymmärrä. Ja asia oli sellainen, ettei kyseessä ollut mikään mielipide. Nykyinen puolisoni hymähti huvittuneena, kun joskus mietin että olisiko pitänyt mennä opiskelemaan alaa x, koska uskoisin pärjääväni siinä, koska siinä olisi suuri apu loogisesta päättelykyvystä. Tällöin kerroin että sellaista on minulta muutamaan kertaan testattu ja olen pärjännyt siinä. Mies totesi että hän uskoo niiden testien olevan sellaisia, että kaikille annetaan hyvät pisteet ettei kenellekään tule paha mieli. Olin ihan puulla päähän lyöty :D
Kommentit (211)
Tyhmä ei siedä älykästä, oli kyseessä mies tai nainen. Itse erittäin älykkäänä miehenä yritin aikoinani etsiä oikeasti loogisesti älykästä naista, mutta eihän sellaista tuntunut mistään löytyvän. Luultavasti etsin vääristä paikoista. Moni mainostaa olevansa älykäs, mutta suusta tulee pelkkää ihmisoikeuskysymysten vatvomista tai ruokakassin eettisyydestä määkimistä. Minkäänlainen looginen päättely ei kuitenkaan heiltä yleensä onnistu.
Älykäs olisi hyödyntänyt kykynsä mm. kouluttautumalla ammattiin, joka toisi konkreettista, materiaalista ja henkistä hyvää. Tämä palkitsisi monella tapaa pidemmän päälle.
Kuinka älykästä on jättää älykkyytensä hyödyntämättä?
Ei vaikuta älykkäältä toiminnalta.
Siis onko noi kuviotestit ainoa, jossa olet "pärjännyt"? Sosiaalisissa/tunnetaidoissa sitten selviä puutteita? Ei koulutusta tai työpaikkaa? Onko sillä loppujen lopuksi väliä miten pärjäät jossain kuviotesteissa? Se nyt vaan ei ole seksikästä, jos kehuu psykologisten testiensä tuloksilla.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ei siedä älykästä, oli kyseessä mies tai nainen. Itse erittäin älykkäänä miehenä yritin aikoinani etsiä oikeasti loogisesti älykästä naista, mutta eihän sellaista tuntunut mistään löytyvän. Luultavasti etsin vääristä paikoista. Moni mainostaa olevansa älykäs, mutta suusta tulee pelkkää ihmisoikeuskysymysten vatvomista tai ruokakassin eettisyydestä määkimistä. Minkäänlainen looginen päättely ei kuitenkaan heiltä yleensä onnistu.
Kyllä löytyy älykkyyttä, nimittäin tunneälykkyyttä (?).
Vierailija kirjoitti:
No , looginen älykkyyshän ei takaa yhtään mitään ihmisessä. Kyllä ne "määkijät" voivat olla hyvinkin loogisesti älykkäitä, se vain ei tee heistä sinun mieltymystesi mukaisia tai samat arvot omaavia.
Vierailija kirjoitti:
Edes näin miehenä en ymmärrä missä on se ristiriita loogisen päättelyn ja ihmisoikeuksien tai eettisyyden välillä? Loogisuushan ei tarkoita tunteiden tai moraalin unohtamista elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No , looginen älykkyyshän ei takaa yhtään mitään ihmisessä. Kyllä ne "määkijät" voivat olla hyvinkin loogisesti älykkäitä, se vain ei tee heistä sinun mieltymystesi mukaisia tai samat arvot omaavia.
Juuri näin. Moni "loogisuuden vaatija" ajattelee ikään kuin elämästä olisi mahdollista poistaa inhimillisyys ja tunteet ja korvata ne logiikalla. No olisihan se helppoa jos kaikki toimisi kylmällä logiikalla mutta kun ei vain toimi. Eikä sitä vastaan pyristely ja vänkääminen ole mitenkään älykästä.
Vierailija kirjoitti:
Ja monet kammoaa naista joka on jollain tapaa todistetusti älykäs. Itselläni on akateeminen tutkinto fysiikasta ja teen koodaustöitä hommissa, joissa myös sitä fysiikkaa tarvitaan (liittyy meteorologiaan ja tähtitieteeseen). Tämän kun kertoo deittimiehelle niin oikein näkee miten yleensä kiinnostus tyssää siihen. Joskus tein kokeenkin ja kerroin olevani sairaanhoitaja, niin silloin tällaista kiinnostuksen lopahdusta ei tapahtunut.
Ihanko oikeasti teit vai oletko joku Miranda? Musta olis mahtavaa, jos nainen olis oikeasti älykäs (jolloin hänen tuskin tarvitsisi mainostaa sitä joka käänteessä) mutta ei kai sellainen nainen kiinnostuisi minusta. Ja toisaalta matemaattinen tms älykkyys ei ole sama asia kuin ihana ihminen.
Ap: mainitsin että olisin pärjännyt työssä X, ja miehen tuhahduksen jälkeen kertoi miksi niin ajatteli (eli että oli pärjännyt yhdessä älykkyyttä mittaavassa testissä jota työssä X tarvitaan ).
Palstalaiset: kukaan ei tykkää siitä että kehuskellaan älykkyydestä ja et sinä ole älykäs kun en tee työtä missä käyttäisit älykkyyttäsi ja oletpa tyhmä, koska tyhmät ei tiedä olevansa tyhmiä ja ap on tyhmä koska on työtön, ja ap:han on työtön, koska ei viestissä kertonut olevansa töissä.
Tätä olen myös älykkäänä naisena pohtinut, ja vielä kauniina naisena.. Yksi selitys on, että miesten ego ottaa kolausta liian älykkäästä ja kyseenalaistavasta naisesta, joka ei ihsn kaikkea sulata ja hahmottaa suuris kokonaisuuksia jne. Vaikka nyjyään tämän pitäisi olla fine parisuhteissNJos multa naisena kysyttäis niin liian analyyttinen mies vois kansss olls turn-off, tai vaikka vain matemaattisesti älykäs mies. Emotionaalista älykkyyttä arvostsn enemmän kuin vakkka tohtorin tutkintoa matemstiikasta.. Se kertoo pärjäämisestä parisuhteessa ja muutenkin pärjäämisestä ihmisten kanssa. Miehelle saattaa riittää fyysinen puoli eli tarpeiden tyydytys ja että hän saa olla suhteessa se eniten tienaava tai eniten tietävä osapuoli. Älykäs nainen saattaa aiheuttss joillekin miehille tunteen, että asema on uhattuna tai suhteessa on kilpailullinen asetelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat kyllä ollakin, mutta tuntemani eivät ole olleet. Heillä on ollut joka asiaan kärkeviä mielipiteitä, joita julistavat oikeaksi, mutta jotka ovat loogisesti täysin ristiriidassa keskenään. Sitten jos on yrittänyt keskustella jostain oikeasti älyä vaativasta, niin puheenaihe on muuttunut aika nopeasti. Arvoilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko noi kuviotestit ainoa, jossa olet "pärjännyt"? Sosiaalisissa/tunnetaidoissa sitten selviä puutteita? Ei koulutusta tai työpaikkaa? Onko sillä loppujen lopuksi väliä miten pärjäät jossain kuviotesteissa? Se nyt vaan ei ole seksikästä, jos kehuu psykologisten testiensä tuloksilla.
On minulla korkeakoulututkinto ja alan työpaikkakin. Kunhan nyt satuin miettimään lisäkoulutusta, jossa tuosta olisi hyötyä ja mitä vielä voisin hyödyntää nykyisessä työssäni. En ollut ajatellut tämän olevan joku tabu, mitä ei pitkässä parisuhteessa saa tuoda esille. Enkä koe että on kehuskelemista, jos neutraalisti sanoo, että tuo koulutus kiinnostaa ja uskoisin pärjääväni siinä, koska minulla on hyvä looginen päättelykyky. Sitten kun siihen hymähdettiin huvittuneesti, sanoin etten ole itse tätä keksinyt, vaan olen pärjännyt niissä testeissä.
En edes muista, mitä osa-alueita noissa testeissä testattiin, mutta tunne- ja sosiaaliset taidot eivät todella ole vahvuuksiani. En viihdy sosiaalisissa tilanteissa tai koe oloani niissä luontevaksi. Mutta kyllä minä ihan normi elämässä kuitenkin pärjään, koen ne vain hyvin raskaina. En ikinä lähtisi tekemään työtä jossa työskennellään asiakasrajapinnassa, koska se ei ole vahvuuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monet kammoaa naista joka on jollain tapaa todistetusti älykäs. Itselläni on akateeminen tutkinto fysiikasta ja teen koodaustöitä hommissa, joissa myös sitä fysiikkaa tarvitaan (liittyy meteorologiaan ja tähtitieteeseen). Tämän kun kertoo deittimiehelle niin oikein näkee miten yleensä kiinnostus tyssää siihen. Joskus tein kokeenkin ja kerroin olevani sairaanhoitaja, niin silloin tällaista kiinnostuksen lopahdusta ei tapahtunut.
Ihanko oikeasti teit vai oletko joku Miranda? Musta olis mahtavaa, jos nainen olis oikeasti älykäs (jolloin hänen tuskin tarvitsisi mainostaa sitä joka käänteessä) mutta ei kai sellainen nainen kiinnostuisi minusta. Ja toisaalta matemaattinen tms älykkyys ei ole sama asia kuin ihana ihminen.
Mainostaa joka paikassa älykkyyttään = kertoo treffeillä, mitä tekee työkseen.
Mainostaa joka paikassa älykkyyttään = osallistuu yhden viestin verran keskusteluun, jonka aihe on naisten älykkyys.
Uuh, pettämätöntä logiikkaa! Sun täytyy olla ihan super-mies!
Vierailija kirjoitti:
Koska miehuus usein perustuu sille, että on isompi, vahvempi, osaavampi, älykkäämpi kuin nainen. Siis luulee olevansa.
Yleensä mies on kahta ensimmäistä, kolmas kohta korreloi sen kanssa missä ihminen on hyvä ilman, että kysymys olisi miehen ja naisen vastakkaisin asettelusta. Viimeinen kohta ei pidä paikkaansa, koska naiset näkevät miesten heikkoudet ja vahvuudet ajatella, aivan kuten miehet naisten kyvyissä. Miehet ja naiset ovat tarkoitettu täydentämään toisiaan ja siksi heidän ajattelutapansa ja logiikkansa saattaa hieman poiketa. Älykkyyden arviointi on hyvin subjektiivista, joku voi ajatella älykkyyden olevan pilvenpiirtäjä keskellä New Yorkia ja joku taas mummon mökin keskellä periferiaa. Näitä kannattaa myös miettiä ennen, kuin arvioi omaa tai toisten älykkyyttä ja viisaus on sitten taas eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen myös älykkäänä naisena pohtinut, ja vielä kauniina naisena.. Yksi selitys on, että miesten ego ottaa kolausta liian älykkäästä ja kyseenalaistavasta naisesta, joka ei ihsn kaikkea sulata ja hahmottaa suuris kokonaisuuksia jne. Vaikka nyjyään tämän pitäisi olla fine parisuhteissNJos multa naisena kysyttäis niin liian analyyttinen mies vois kansss olls turn-off, tai vaikka vain matemaattisesti älykäs mies. Emotionaalista älykkyyttä arvostsn enemmän kuin vakkka tohtorin tutkintoa matemstiikasta.. Se kertoo pärjäämisestä parisuhteessa ja muutenkin pärjäämisestä ihmisten kanssa. Miehelle saattaa riittää fyysinen puoli eli tarpeiden tyydytys ja että hän saa olla suhteessa se eniten tienaava tai eniten tietävä osapuoli. Älykäs nainen saattaa aiheuttss joillekin miehille tunteen, että asema on uhattuna tai suhteessa on kilpailullinen asetelma.
5/5 kirjoitusvirheistä 🥳
Vierailija kirjoitti:
Et sä miltään neropatilta vaikuta! Päinvastoin!
Toisaalta: tyhmä ei tajua omaa tyhmyyttään. Mieti sitä.
Olenko mä joku poikkeus sitten? Tajuan kyllä olevani muita tyhmempi ja tajusin sen jo ihan eskari-ikäisenä.
En kyllä tästä sukupuolikysymystä tekisi. Itse olen naisena alani töitä tehdessä ja miesvaltaisissa harrastuksissani tullut aina kohdelluksi tasavertaisena. Jotkut karkeat aliarvioinnit ovat tulleet ihan muissa ympyröissä ja ihmisiltä jotka eivät selkeästi ole penaalin terävimpiä kyniä, ja arvelisin että monet miehet kohtaavat tällaisilta ihan samaa.
Sen olen kyllä huomannut, että parisuhteeseen miehet aika yleisesti valitsevat aika pehmeitä luonteita (tai sitten näitä "vahvoja naisia" eli vastahankaisia tuittupäitä), mutta se kai on biologiaa, eikä mikään looginen päätös. Eli vastaan ei ole siinä kohtaa väittämistä.
Luulen tämän johtuvan siitä, että edelleen todella monet, varsinkin yhtään vanhemmat ja konservatiivisemmista piireistä tulevat miehet ovat pohjimmiltaan todella sovinistisia, osa täysin tietoisesti ja osa taas ehkä tiedostamattaan. He ovat aina eläneet kulttuurissa, jossa mies on ihminen, ja nainen on sitten se toinen, kaikin tavoin huonompi vaihtoehto. Heille on hirveä nöyryytys ja häpeä olla naista, alempiarvoista olentoa huonompi missään asiassa, ja sen takia he myös kohtelevat naisia ikään kuin naiset olisivat lapsen kaltaisia, herkkiä idiootteja. Minä olen musiikkialan ammattilainen, ja olen törmännyt useisiin miehiin, jotka ryhtyvät selittämään minulle asiantuntevasti asioita joista he eivät tiedä juuri hölkäsen pöläystäkään, koska eihän nyt nainen voi tietää mitään sähkökitaran toiminnasta. Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes näin miehenä en ymmärrä missä on se ristiriita loogisen päättelyn ja ihmisoikeuksien tai eettisyyden välillä? Loogisuushan ei tarkoita tunteiden tai moraalin unohtamista elämässä.
Jos ihminen mainostaa esimerkiksi olevansa loogisesti älykäs, ja kuitenkin hänen mielestään kaikilla maapallon asukkailla on ihmisoikeus tulla Suomen sosiaaliturvan piiriin samalla kun Valtion talous on romahtamassa, tai on ehdottomasti sitä mieltä, että eksoottiset kasvikset maailman toiselta puolelta kuljetettuna ovat eettisempi valinta kuin suomalainen naudanliha, niin onhan siinä ristiriita.
Varmaan jakaantuu kahteen leiriin:
Miehet, jotka ovat sovinisteja ja tihkuvat naisvihaa. Heille tämä naisten älykkyys nostattaa kieltämisen ja vihan tunteita yleisellä tasolla, puhumattakaan parinvalinnasta.
Miehet, jotka kyllä hyväksyvät ja ymmärtävät naistenkin älykkyyden, mutta parinvalinnassa se jotenkin tökkii. Jotain alemmuudentunteita, vääriä mielikuvia jne.