Köyhällä/Vähävaraisella ei ole oikeutta parempaan elämään ja ylellisyyksiin?
Törmäsin tämmöiseen väitteeseen, mutta mitä mieltä ovat palstalaiset?
Kommentit (95)
Minulle on ihan se ja sama, mitä muut ajattelevat ostoistani.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on oikeus, mutta omalla työllä ja rahalla. Ei muiden.
Omalla rahalla tietenkin en muuta väittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan se ja sama, mitä muut ajattelevat ostoistani.
Se on hyvä se. Oletko köyhä?
Tietysti jokainen saa käyttää itse tienatut rahat miten haluaa.
Monelle on nyt todellisuutta se, että joutuu muuttamaan halvempaan asuntoon. Muuttaminen on kallista ja oikeasti vaikeaa. Muuttokustannukset syö rahat mutta uuteen kotiin ei mahdu tai vanhat huonekalut. Joudut myymään vanhat pois jotta saat muuttokustannukset maksettua. Uusiin ei riitä rahaa.
Se ylellisyys on toisille enemmän toisille vähemmän.
Palstahan täynnä näitä köyhille kateellisia. Jotka osa on kateellisia jopa silloin kun se köyhä saa töitä ja on supertyytyväinen siihen pieneen palkkaansakin.
Kaikilla on oikeus pieneen hyvään. Sitä varten nakkaan puurorahat joka joulu joulupataan. Pienenä oli iso juttu yksi pikku pahvipussi piparilla,omenalla kiiltokuvalla ja yhdellä karamellillä. Kyl sen jokaiselle suo. Jopa sille, joka ei syo sitä muille kuin Suomen tuhannelle rikkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos jollakulla on varaa ostaa ylellisyyksiä omalla rahalla, niin silloin hän ei ole enää köyhä.
No sama edessä keskiluokalla. Palkka menee koko ajan kasvaviin pakollsiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on omaa rahaa? Töissäkäyvienkin rahat on työnantajan rahoja.
Jokaisella on muelestäni oikeus hyvään elämään, oppimiseen ja hyvään toiveikkaaseen tilevaisuuteen. Ja asioihin. Ei ole mitään syytä estää tai pihistää niin, että joku toinen kärsii siitä koko elämänsä. Syrjintä on todella väärin. Mitään mustaa magiaa ei saa muita kohtaan harjoittaa. Antipatat pitää itse käsitellä kunkin ja väärinymmärrys muita kohtaan. Tosin osa tuskastuu joskus äitiinsä jos hankala tai isä, mutta se on toinen tarina.
Mitä kukakin ylellisyytenä pitää. Minä pidän esimerkiksi mahdollisuutta päästä metsään. Olla hiljaisuudessa luonnon keskellä, kuunnella linnunlaulua. En ikinä vaihtaisi pientä taloamme edes Manhattanin kalleimpaan luksuskämppään. Ylellisyyttä on, että on läheisiä ja muutama todella hyvä ystävä, joihin voi luottaa. Mahdollisuus opiskella, kulkea vapaasti ulkona ilman huntua tai miespuolista saattajaa. Päättää itse omaisuudestaan ja tekemisistään. Käsittääkseni esimerkiksi tällaiset asiat eivät suomalaisille maksa omaisuuksia. Ökymatkoja Arabiemiraatteihin en kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Ette te voi omistaa kaikkea maailman rahaa niin ettei sitä muille anneta. Raha on ainoa millä saa jotain. Muuten ei ole mitään. Herätys. Rahaa voi painaakin.
Miksi köyhän pitäisi saada jotain, mitä keskituloinen työssäkäyväkään ei saa? Keskituloisen palkasta annetaan iso osa köyhille ja lisäksi he joutuvat maksamaan samoista yhteiskunnan palveluista enemmän kuin muut esim. lasten päivähoitomaksut, omat harrastukset jne. Monesti työttömille ja eläkeläisille ne ovat alennetuilla hinnoilla.
Milloin Suomi muuttui sellaiseksi, että laiskuudesta palkitaan ja ahkeruudesta rangaistaan? Köyhiä pitää auttaa, mutta ei toisten hyvinvoinnin kustannuksella. Reiluus ja oikeudenmukaisuus pitää säilyttää verojen kantamisessakin.
Ylellisyyksiin ei monella köyhällä ole oikeasti varaa, (ei alemmalla keskiluokallakaan), mutta perus ihmisarvoiseen elämään on kaikilla oikeus. Oikeus parempaan elämään toki on eri asia. Kaikkihan sitä kohti pyrkivät.
Vierailija kirjoitti:
No sama edessä keskiluokalla. Palkka menee koko ajan kasvaviin pakollsiin menoihin.
Mulla keskiluokkaisena jää kyllä ihan reippaasti millä mällätä. Voi jopa ottaa duunista palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla keskiluokkaisena jää kyllä ihan reippaasti millä mällätä. Voi jopa ottaa duunista palkatonta.
Montako tulevaa veronmaksajaa elätät? Yksinäinen tai pariskunta pärjää varmaan kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos jollakulla on varaa ostaa ylellisyyksiä omalla rahalla, niin silloin hän ei ole enää köyhä.
Ylellisyys merkitsee jokaiselle eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan hän nimenomaan on köyhä. Ajattele nyt, olet köyhä ja hammasta purren säästät vaikka 1000€. Sitten pistät sen "luksukseen" ja ostat koko rahalla käsilaukun. Lopputulema on se, että sulla ei ole rahaa ja kädessäsi on veska jolla ei oikeastaan ole mitään arvoa kuin sinun mielikuvituksessasi. Olet siis köyhä edelleen.
Jos kannatat köyhyyttä, luot muille köyhyyttä, se ei ole oikein. Se palaa takaisin joku päivä, koska luot omaa matrixia silloin. Elämä on matrix.
Noin monet ajattelevat että ei ole oikeutta asuntoon, ruokaan, terveyshuollon menoihin, lääkkeisiin ja vaatteeisiin. Lähimmäisistä ei enää välitetä.