Osa papeista ei siunaa tuhkattua vainajaa – lukijat kertovat järkytyksestään: ”Kirkko kieltäytyi siunaamasta äitiäni”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1dcd2b-64ff-42cd-bf1a-a45493092479
Alkaisi olla hiljalleen tällaisen kirkon aika ohi?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaisuus on ennen tuhkausta. Tuossa jutussa on nyt jotain hämärää.
Siunaustilaisuus voidaan järjestää joko ennen tuhkaamista tsi tuhkaamisen jälkeen. Vaikka usein tehdään siten että siunaus on ennen tuhkaamista niin on mahdollistabtehdä myös toisinpäin, että siunaustilaisuus järjestetään vasta tuhkaamisen jälkeen. Mikäännlakihannei tästä määrää, että kumminpäin tehdään, vaan yleensä kyseessä on olosuhteet tai miten omaiset päättävät tehdä.
No ei se pelkästään omaisten päätöksestä kiinni ole! On siinä seurakunnallakin sanansa sanottavana. Ja suositus on edelleen, että vain poikkeustapauksessa siunataan hautaan vasta tuhkauksen jälkeen. Mutta kaipa se siitä rupeaa lipsumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun hautaustahdossa lukee näin:
Rakkaat lapset! Toivon, että minut tuhkataan ilman seremonioita ja tuhka sirotellaan puiden juurelle. Olen aina rakastanut puita ja tuulen huminaa niiden latvuksissa.
Mutta: koska olen kuollut, asia on minulle yhdentekevä. Toimikaa kuten parhaaksi näette, kunhan ette haaskaa maata, kiveä ja rahaa. Kuolleet eivät tarvitse mitään. Elävät tarvitsevat.Rakkaudella äiti
Jälkeenjääville on joskus ihana asia, jos on hautausmaalla oikea hautapaikka, jolla voi käydä. Erään kalastajan vaimo ulkomailla kertoi, että paikallisille oli traumaattista, kun joskus miehiä jäi kadoksiin merellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuli kyllä täytenä yllätyksenä. Ei sillä, että asialla olisi minulle henkilökohtaista merkitystä, en kuulu kirkkoon.
Onko kirkolla tänä päivänä oikeasti varaa kieltäytyä tällaisesta? Savon sanomien jutun mukaan jo nyt yli puolet suomalaisista tuhkataan.
Mielestäni nykyään siunataan vain ne, jotka ovat kuuluneet kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "kuollut äkkiä tuhkaksi ja pois käsistä" liittyy samaan kategoriaan että ikääntyvän pitäisi ajoissa älytä repiä kirjansa ja hävittää tavaransa ettei jälkipolven tarvitse rasittaa itseään.
Mä olen tuosta eri mieltä. Tuhkaamalla vainajan saa lisää aikaa järjestää muistotilaisuuden, koska tuhkia saa säilyttää paljon paljon kauemmin kuin ruumista. Vainajalla voi esim olla läheisiä toisella puolella maapalloa, jotka haluaisivat tulla siunaustilaisuuteen, mutta eivät pysty tulemaan niin lyhyellä varoitusajalla kuin mitä ruumista saa säilyttää.
Ruumista voidaan säilyttää vaikka 2 vuotta, joten ei huolta, kyllä jopa Greta ehtii purjeveneellä paikalle.
Miten Suomessa saa ruumiille kahden vuoden säilytysluvan? Ja missä säilytetään?
Tapaukset liittyvät yleensä lähiomaisten riitaisuuten. Esim. leski haluaa hautapaikan tietylle paikkakunnalle ja edesmenneen lapset jonnekin muualle.
Eiks se mene nykyään niin, että jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon niin puhuja hommataan itse jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "kuollut äkkiä tuhkaksi ja pois käsistä" liittyy samaan kategoriaan että ikääntyvän pitäisi ajoissa älytä repiä kirjansa ja hävittää tavaransa ettei jälkipolven tarvitse rasittaa itseään.
Mä olen tuosta eri mieltä. Tuhkaamalla vainajan saa lisää aikaa järjestää muistotilaisuuden, koska tuhkia saa säilyttää paljon paljon kauemmin kuin ruumista. Vainajalla voi esim olla läheisiä toisella puolella maapalloa, jotka haluaisivat tulla siunaustilaisuuteen, mutta eivät pysty tulemaan niin lyhyellä varoitusajalla kuin mitä ruumista saa säilyttää.
Sinulla taitaa mennä sekaisin siunaustilaisuus ja muistotilaisuus.
Pakkoko läheisten juuri siunaustilaisuudessa on olla läsnä? Muistotilaisuuden voi järjestää siunaustilaisuuden jälkeen vaikka vasta puolen vuoden päästä. Jos haluaa, niin vaikka uurnan maahanlaskun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumista voidaan säilyttää vaikka 2 vuotta, joten ei huolta, kyllä jopa Greta ehtii purjeveneellä paikalle.
Miten Suomessa saa ruumiille kahden vuoden säilytysluvan? Ja missä säilytetään?
Oulussa säilytetään kellarikomerossa olevassa pakastimessa.
Yhteen pakastimeen mahtuu monta vauvaa.
Täysin sopimatonta pelleillä tuolla tavalla. Taustalla on tragedia ja pienten ihmisolentojen elämän loppuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaisuus on ennen tuhkausta. Tuossa jutussa on nyt jotain hämärää.
Siunaustilaisuus voidaan järjestää joko ennen tuhkaamista tsi tuhkaamisen jälkeen. Vaikka usein tehdään siten että siunaus on ennen tuhkaamista niin on mahdollistabtehdä myös toisinpäin, että siunaustilaisuus järjestetään vasta tuhkaamisen jälkeen. Mikäännlakihannei tästä määrää, että kumminpäin tehdään, vaan yleensä kyseessä on olosuhteet tai miten omaiset päättävät tehdä.
No ei se pelkästään omaisten päätöksestä kiinni ole! On siinä seurakunnallakin sanansa sanottavana. Ja suositus on edelleen, että vain poikkeustapauksessa siunataan hautaan vasta tuhkauksen jälkeen. Mutta kaipa se siitä rupeaa lipsumaan.
Käytännössä on vain omaisten päätöksestä kiinni, omaisethan niistä hautajaisjärjestelyistä vastaavat. Mikäli seurakunnasss sattuu olemaan joku yksittäinen pappi joka ei omien periaatteidensa mukaan voi siunata jo tuhkattua vainajaa, niin omaiset sen kuin järjestävät toisen papin. Tosin nykyään harvat papit taitavat ensinkään kieltäytyä tästä, ehkä paitkin ovat tajunneet miten hölmö se ikiaikainen säännös on. Mihinkään lakiinhan se ei edes perustu.
Vierailija kirjoitti:
Eiks se mene nykyään niin, että jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon niin puhuja hommataan itse jostain.
Voi sen hommata seurakunnastakin.
Ja toisaalta vaikka vainaja kuuluisi kirkkoon, niin itse sen papin sieltä joutuu omaiset hommaamaan.
Pappien takia erosin kirkosta jo 30 vuotta sitten. Mikään ei näköjään ole muuttunut tänä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuli kyllä täytenä yllätyksenä. Ei sillä, että asialla olisi minulle henkilökohtaista merkitystä, en kuulu kirkkoon.
Onko kirkolla tänä päivänä oikeasti varaa kieltäytyä tällaisesta? Savon sanomien jutun mukaan jo nyt yli puolet suomalaisista tuhkataan.
Omaiset voivat pyytää siunattavaksi myös kirkkoon kuulumattoman vainajan, jollei vainaja eläessään ole tätä nimenomaisesti vastustanut. Ja jos pyydetään niin kyllä kirkko niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää toimintaa. Ei voi kuin kysyä, että mitäköhän Jeesus olisi tehnyt, kun surevat omaiset olisivat pyytäneet siunaamaan tuhkat. Olisiko alkanut nipottaa, että ei kuulu tapoihin? Vai olisiko siunannut ja auttanut omaisia jättämään jäähyväiset? Sitä sopisi näiden pappien miettiä.
Miksi eronnut kirkosta jos haluaa kuitenkin kirkon palveluita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiset voivat pyytää siunattavaksi myös kirkkoon kuulumattoman vainajan, jollei vainaja eläessään ole tätä nimenomaisesti vastustanut. Ja jos pyydetään niin kyllä kirkko niin tekee.
Mielestäni tuohon tuli joku muutos, koska kirkon rahat ovat vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sen hommata seurakunnastakin.
Ja toisaalta vaikka vainaja kuuluisi kirkkoon, niin itse sen papin sieltä joutuu omaiset hommaamaan.
Ennen pappi tuli, mutta mielestäni asiaan on tullut muutos tässä parin vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on silkkaa rahastusta, että ensin pitää ostaa siunaustilaisuuteen satojen eurojen arkku ja kukat. Sitten vielä se uurna. Itsekin olisin toivonut ensin tuhkausta ja sitten siunaus.
Arkku on pakollinen vaikka tuhkattaisiin. Krematorio ei suostu polttamaan ilman arkkua (eikä kelpaa pahviarkku). Uurnassa voi säästää. Mieheni haudattiin pahviuurnassa. Ei maksanut mitään.
Mikdi ihmeessä ei kelpaa pahviarkku poltettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hautaustahdossa lukee näin:
Rakkaat lapset! Toivon, että minut tuhkataan ilman seremonioita ja tuhka sirotellaan puiden juurelle. Olen aina rakastanut puita ja tuulen huminaa niiden latvuksissa.
Mutta: koska olen kuollut, asia on minulle yhdentekevä. Toimikaa kuten parhaaksi näette, kunhan ette haaskaa maata, kiveä ja rahaa. Kuolleet eivät tarvitse mitään. Elävät tarvitsevat.Rakkaudella äiti
Jälkeenjääville on joskus ihana asia, jos on hautausmaalla oikea hautapaikka, jolla voi käydä. Erään kalastajan vaimo ulkomailla kertoi, että paikallisille oli traumaattista, kun joskus miehiä jäi kadoksiin merellä.
Hautajaiset ja viimeinen säilytyspaikka ovat tarpeen läheisten surutyötä varten.
Ja surutyötä on monen lajista, monille perinteet ovat tärkeät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on silkkaa rahastusta, että ensin pitää ostaa siunaustilaisuuteen satojen eurojen arkku ja kukat. Sitten vielä se uurna. Itsekin olisin toivonut ensin tuhkausta ja sitten siunaus.
Arkku on pakollinen vaikka tuhkattaisiin. Krematorio ei suostu polttamaan ilman arkkua (eikä kelpaa pahviarkku). Uurnassa voi säästää. Mieheni haudattiin pahviuurnassa. Ei maksanut mitään.
Kun vainaja on puuarkussa, ruumis palaa tuhkaksi kovassa lämpötilassa. Ilman arkkua se ei ilmeisesti onnistu. Sitä selitettiin uutisissa, joissa puhuttiin tuhkauksesta.
Varmasti onnistuisi, kunhan nakittavat osan polttoainekuluista omaisille. Ja onhan perinteinen puinen arkku käytännöllinen ja arvokas esimerkiksi vainajan siirtämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikdi ihmeessä ei kelpaa pahviarkku poltettavaksi?
Poltettavaksi kelvannee kyllä mutta vainajan kuljetukseen tarvitaan riittävän tukeva ja vuotosuojattu arkku. Ihan kuljettajien työhygienankin ja ergonomian vuoksi.
Arkun voi tehdä itsekin, ohjeita löytyy netistä. Ehkä olisi näppärää käydä sopimassa paikallisen hautausurakoitsijan kanssa kuljetuksista ym että miten hinnoittelevat jos on oma arkku.
Vilkaisin äsken että halvimmat arkut maksaa hiukan yli 200 €, itse tehdessä saattaapi materiaalit maksaa enemmän.
Itse ainakin pyrin miehittämään suomenmaata niin kauan kuin voin vaikka kiusallani.
Luulin, että pitkä säilytys on nimenomaan se pääongelma nykyään ja omaisille se aiheuttaa kärsimystä. Tuhkauksia ei ehditä tehdä nopealla aikataululla. Iäkästä väestöä kuolee ja heidän lisäkseen tulevat sairauteen ja onnettomuuksissa kuolleet.