Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Vierailija kirjoitti:
Metropoliaan toteksi, varasija 91 :((
Mikä on tote?
Ensisijaisilla hakijoilla on kyseinen hakukohde ykkösenä.
Vierailija kirjoitti:
Kun vipusessa lukee toi ensisijaisia hakijoita niin tarkoittaako se näitä ensikertalaisia vai niitä jotka merkanneet sen ylimmäksi hakutoiveeksi?
Ylin hakutoive
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tote?
Toimintaterapeutti.
Mä en oikein ymmärrä tätä varasija hommaa kun eikö se oo aika turha? Omaankin ekaan hakutoiveeseen johon oon varasijalla niin on monta sataa ensisijaista hakijaa, miksi kukaan kuka saa tuon ylimmän hakutoiveen paikan niin luopuisi siitä? Onkos muuten todistusvalinnassa sisään pääsevillä omat varasijat?
Varasijoja voi olla molemmissa hakujonoissa tai sitten ei, riippuen AMK:n käytännöistä.
Mulla eka hakukohde, Turku AMK, varasija 20
2. kohde Turku AMK, varasija 20
3. kohde Turku AMK, varasija 7
4. Hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)
Miksi odottaa, eikö ne tulokset ylemmistä (Turku AMK) ole jo tullut kun kerran varasijat ilmoitettu?
Ikävä fakta on se, että kouluun ei pääse, jos ei älynlahjat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin aikoinaan ekaa kertaa hakiessa varasijalla 100 tai sinnepäin. Sitten seuraavana vuonna pääsin heittämällä sisään. Ei kannata lannistua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi odottaa, eikö ne tulokset ylemmistä (Turku AMK) ole jo tullut kun kerran varasijat ilmoitettu?
Jos pääset esim varasijalta 3 kohteeseen niin sitten 4 peruuntuu ja menet 3.
Haaga-Helian liiketalouden monimuotoon hyväksytty, 23. varasija IT-tradenomin monimuotoon.. Koepisteet 38,87/60 ja ei-ensikertalainen. 🎉
9. varasija Metropolia Optometristi ja hyväksytty Metropolia Terveydenhoitaja. Olisin vielä päässyt Fysioterapeutiksi Metropoliaan, mutta se valinta oli minulle kolmantena joten se peruuntui. Visti, en edes käynyt siinä kokeessa. :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Jos ne odottaa, että pääsetkö varasijoilta sisään?
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että myös yliopistolla on joitain paikkoja tarjolla eivätkä ole välttistä julkaisseet tuloksia. Vasta kun kaikki hakuun osallistuneet koulut ovat julkaisseet tulokset, niin paikat jaetaan lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin kouluun!! En ois kyllä ikinä uskonut! Metropolia sh, pisteet 34,49
Onnea! Kylläpä on alhaiset pisterajat :O
Näimpä, oikeen hyvä esimerkki ensikertalaiskiintiön epäreiluudesta....Vrt. pisteet jota ei-ensikertalaisella vaaditaan tohon paikkan. Ikävä tosiasia, että etenkin hoitoalalla harjotteluvaiheessa selviää usein, että henkilö ei sovellu käytännössä ollenkaan alalle (joko itse toteaa tai harjoittelun ohjaaja joutuu toteamaan) vaikka vetäisi kiitettäviä kokeista. Ja ikävä kyllä nää on usein just niitä lukiosta suoraan tulleita, jotka ei vielä hahmota ollenkaan vahvuuksiaan ym. On vain tosiasia, että soteammateissa ylipäättään sillä elämnkokemuksella, työkokemuksella ja itsetuntemuksella olisi niin iso etu.
Itse asiassa olen lähihoitaja ja aika kauan töitä jo tehny.. pidin näitä pääsykokeita yleisesti ottaen epäreiluna nimenomaa hoitoalan ihmisiä kohtaan, koska teorialla niin iso merkitys🤔
Nyt munkilla pääsin pienillä pisteillä sisään, mut uskon, että itse ammattin tarvittavat ihmissuhdetaidot on hyvät💪
Eikö TAMK ole vieläkään julkaissut tuloksia?? Mulla lukee kaikissa kohteissa vain opiskelijavalinta kesken..
Vierailija kirjoitti:
9. varasija Metropolia Optometristi ja hyväksytty Metropolia Terveydenhoitaja. Olisin vielä päässyt Fysioterapeutiksi Metropoliaan, mutta se valinta oli minulle kolmantena joten se peruuntui. Visti, en edes käynyt siinä kokeessa. :DDDD
Millä pisteillä terkka? :)
Mulla oli kanssa tuo hylätty, eli Valintakokeen osio hylätty (alle 1pistettä). Metropoliaan hain.
Mitähän tuo sitten tarkoittanee. En mitenkään usko, että olisin pääsykoetilanteessa noin pahasti tyrinyt. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Eikö TAMK ole vieläkään julkaissut tuloksia?? Mulla lukee kaikissa kohteissa vain opiskelijavalinta kesken..
Sama homma Diakin kanssa...
Kun vipusessa lukee toi ensisijaisia hakijoita niin tarkoittaako se näitä ensikertalaisia vai niitä jotka merkanneet sen ylimmäksi hakutoiveeksi?