Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Onko täällä muita todistusvalinnassa hyväksyttyjä? Minulle ilmoitettiin ennen valintakoetta, että pääsin todistusvalinnassa Metropoliaan ja Opintopolussa on siitä asti lukenut tuon kohteen kohdalla ”Hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)”. Mutta tänään siinä lukeekin tuo ”Opiskelijavalinta kesken” niin kuin kaikissa muissakin hakukohteissa! Ja todistusvalinnan tiedot ovat kadonneet kokonaan koodista. Mitäköhän tämä tarkoittaa, vai tarkoittaako mitään?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita todistusvalinnassa hyväksyttyjä? Minulle ilmoitettiin ennen valintakoetta, että pääsin todistusvalinnassa Metropoliaan ja Opintopolussa on siitä asti lukenut tuon kohteen kohdalla ”Hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia)”. Mutta tänään siinä lukeekin tuo ”Opiskelijavalinta kesken” niin kuin kaikissa muissakin hakukohteissa! Ja todistusvalinnan tiedot ovat kadonneet kokonaan koodista. Mitäköhän tämä tarkoittaa, vai tarkoittaako mitään?
Että Opintopolussa on sijoittelu käynnissä ja tuloksia voi tulla piakkoin.
^ mulla täysin sama tilanne. Kuumottaaaa
Onko aiemmista pääsykokeista tullut tuloksia miten?
Viikkoa ennen viimeistään päivää, vai päivää paria aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Onko aiemmista pääsykokeista tullut tuloksia miten?
Viikkoa ennen viimeistään päivää, vai päivää paria aikaisemmin?
Päivää aiemmin tuli viime kevään tulokset, mutta siinä on saattanut olla hieman vaihtelua korkeakoulujen välillä, kun oli erilaisia valintakokeita.
Vierailija kirjoitti:
AMK: ssa pitää osata englantia, koska ainakin meillä oli opinnot viime keväänä puoli vuotta englanniksi (sh tutkinto). Toisaalta englannin kieli siitä paranee, kun on pakko opiskella.
Meillä oli vaa muutama englannin tunti, jossa piti tehdä 5min esitys ryhmän kanssa + paritentti missä vaan piti kääntää englannista suomeen sanoja.
Pääsin heittämällä sisään ja veetuttaa. En halua mennä mutta on pakko ja nyt itkettää.
Kärsimätön kirjoitti:
En kestä tätä odottelua! Itsellä nyt kolmas kerta tämän vuoden sisään kun haen ammattikorkeaan sairaanhoitajaksi... Toivossa on hyvä elää, mutta luulo ei korvaa tietoa. Aiemmillakin kerroilla olen luullut että pääsisin sisään... Nimimerkillä koko ajan päivittämässä sähköpostia ja kyttäämässä opintopolkua.
Ruotsiin olisit päässyt opiskelemaan ilman kokeita ja jännitystä. Vinkkinä jos et pääse sisään. ;)
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni kohtuullisen taitavana englannin kielessä, koska olen opiskellut yhden korkeakoulututkinnon ja joutunut lukemaan ja opettelemaan paljon englannin kielisiä sanoja. Hain nyt sairaanhoitajaksi ja mielestäni ne englannin tehtävät, jossa piti valita samaa tarkoittava sana, oli haastavimmat. Tiesin, mitä kaikki sanat tarkoittivat, mutta luulen että tässä olisi vaadittu myös syvällisempää englannin taitoa, jotta tietäisi missä yhteydessä mitäkin sanaa pitää käyttää? Ne muut enkun tehtävät olivat paljon helpompia ja uskon niiden menneen hyvin.
Mitä sanoja siellä sitten oli?
Toisessa ketjussa suomi24:ssa joku saanut tänään opiskelupaikkaviestin nyt illalla eli alkaa vastauksia tulemaan pian, luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa suomi24:ssa joku saanut tänään opiskelupaikkaviestin nyt illalla eli alkaa vastauksia tulemaan pian, luulisin.
Vai olisikohan provo?
Joka vuosi keskusteluihin tulee näitä tulokset tuli -trolleja, yleensä ne tunnistaa siitä, ettei niissä kerrota, että mistä paikka tuli. Vaikea uskoa, että muita kuin todistusvalinnan tuloksia olisi vielä julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi keskusteluihin tulee näitä tulokset tuli -trolleja, yleensä ne tunnistaa siitä, ettei niissä kerrota, että mistä paikka tuli. Vaikea uskoa, että muita kuin todistusvalinnan tuloksia olisi vielä julkaistu.
Olet vaan kateellinen kun et päässyt yliopistoon. Haahah!
Ihan oikeasti, turhaan te sitä koodia kyttäätte. Siellä ei näy onko päässyt sisään vai ei, sitä on katsottu jo vuosia ja joka kerta todettu tämä sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa mulla on jo maisterin paperit yliopistosta ja nyt hain ammattikorkeaan toiselle alalle ja ei-ensikertalaisena jäin varasijalle todistusvalinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa mulla on jo maisterin paperit yliopistosta ja nyt hain ammattikorkeaan toiselle alalle ja ei-ensikertalaisena jäin varasijalle todistusvalinnassa.
Miksi et hae ulkomaille opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun maisterin paperit on ulkomailta. Ja ensikertalaisuus meni kun otin yhden paikan vastaan Suomessa ihan tässä taannoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun maisterin paperit on ulkomailta. Ja ensikertalaisuus meni kun otin yhden paikan vastaan Suomessa ihan tässä taannoin.
Jaa jaa. Voitko vielä päästä amkkiin?
Onko nykyään amk:hon pääsy vaikeampaa kuin ennen? Hain itse 2006 haaga-heliaan liiketalouteen (vai mikäköhän se silloin olikaan) ja pääsin lukematta sisään, ja 2007 helsingin kauppikseen ja kovalla lukemisella pääsin sisään. Muistelen että nuo amk-kokeet oli ihan läpihuutojuttu silloin ja lähinnä pelkkä hätäratkaisu kun en muutakaan keksinyt. Enkä ollut mikään supernero, e:n paperit kirjoitin mutta matematiikkaa en osannut lainkaan.
Todella ikävää jos nykyään kouluun pääsy on vaikeaa, kyllä kaikkien halukkaiden pitäisi päästä opiskelemaan. Mielestäni olisi reilumpaa että sitten ensimmäisen vuoden jälkeen olisi iso karsinta, jolloin motivoituneimmat saisivat jatkaa.
Läpäistyäni esivalintakokeen pääsin Turkuun tekemään fysioterapeutin pääsykokeen. Siellä oli haastattelun ja liikuntakokeen lisäksi kirjallinen osio joka pohjautui ennakkomateriaaliin ja sisälsi lisäksi samantyyppisen englannin sekä etiikan osion kuin tässä uudessa amk-valintakokeessa. :)