Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Ihan asiallista ja normaalia minusta, että ihmiset jakavat mielipiteitään kokeen haastavuudesta, ihmiset kuitenkin panostaneet kokeeseen kukin tavallaan ja on ymmärrettävää, että harmittaa jos kokee ettei osannut riittävän hyvin. Sitä paitsi on eri asia se, että onko koe vaikea vai niin vaikea, että hyväksytyn alimpia pisteitä joudutaan tiputtamaan. Päätyisin siis tulokseen, että englannin osio liian vaikea ollut.
pulutossu kirjoitti:
Minä haluaisin toimintaterapeutiksi. Olen joitakin vuosia tehnyt töitä kehitysvammaisten ja autististen lasten kanssa ja olen siinä todella hyvä. Toimintaterapia on kutsumusammattini ja lapset pitävät minusta, olen kärsivällinen, empaattinen, johdonmukainen, jämäkkä ja osaava. En tule kuitenkaan koskaan pääsemään toimintaterapeutiksi, koska olen matemaattisesti lahjaton. Se rehellisesti sanottuna katkeroittaa ja suututtaa.
Katsopa tätä:
Pidän itseäni kohtuullisen taitavana englannin kielessä, koska olen opiskellut yhden korkeakoulututkinnon ja joutunut lukemaan ja opettelemaan paljon englannin kielisiä sanoja. Hain nyt sairaanhoitajaksi ja mielestäni ne englannin tehtävät, jossa piti valita samaa tarkoittava sana, oli haastavimmat. Tiesin, mitä kaikki sanat tarkoittivat, mutta luulen että tässä olisi vaadittu myös syvällisempää englannin taitoa, jotta tietäisi missä yhteydessä mitäkin sanaa pitää käyttää? Ne muut enkun tehtävät olivat paljon helpompia ja uskon niiden menneen hyvin.
Alimpien hyväksyttyjen pistemäärien alentamista haluasin vielä spekuloida. Kuten täällä on jo arveltu, en itsekään keksi tähän muuta syytä kuin, että joihinkin koulutuksiin ei olisi muuten saatu riittävästi valittuja ja/tai riittävästi hyväksyttyjä varasijoille. Kokeen suunnittelu/pisterajojen määrittäminen ei siis ole ollut aivan onnistunut. Outoa, että muutoksesta ei ollut tiedotetta selityksineen sivuston uutisissa vaan ilmoitus oli vaikeasti löydettävissä. En olisi varmaan huomannut koko asiaa, jos joku ei olisi kertonut.
Muutoksesta on voinut seurata seuraavanlaisia tilanteita. Hakija A:lla on ollut alhaiset kokonaispisteet, mutta kaikki osiot ovat hyväksytty. Hän on saattanut tehdä koeatta mahdollisuuksien mukaan sillä taktiikalla, että ainakin saisi hyväksytyn valintakoetuloksen. Hakija B:llä on A:ta korkeammat kokonaispisteet, mutta äidinkielen osio on hyvätty. Hänellä ei ole hyväksyttyä valintakoetulosta. Kesken valinnan osioiden alarajoja alennetaan. Tämän seurauksena B:llä onkin hyväksytty valintakoetulos ja hän siirtyy valintajonossa A:n edelle.
Olisi kiva kuulla päätösten tekijöiltä selitys sääntöjen muuttamiseen kesken valinnan ja etenkin tieto, että alarajojenmuutos ei vaikuttanut heikentävästi kenenkään hakijan tilanteeseen.
pulutossu kirjoitti:
Minä haluaisin toimintaterapeutiksi. Olen joitakin vuosia tehnyt töitä kehitysvammaisten ja autististen lasten kanssa ja olen siinä todella hyvä. Toimintaterapia on kutsumusammattini ja lapset pitävät minusta, olen kärsivällinen, empaattinen, johdonmukainen, jämäkkä ja osaava. En tule kuitenkaan koskaan pääsemään toimintaterapeutiksi, koska olen matemaattisesti lahjaton. Se rehellisesti sanottuna katkeroittaa ja suututtaa.
No mutta eihän tuonne tarvitse olla mitään erityisiä matemaattisia lahjoja poislukien ehkä insinööripuoli. Ihan normaalia lukion lyhyttä matikkaa ja vielä helpoimmasta päästä. Osa jopa ihan peruskoulukamaa. Laskurutiinia vain tarvitset ettet panikoidu kun tehtävät lyödään eteen! Sillä aiheutat vain lukkoon menemisen ja että päälyö tyhjää, vaikka oikeasti luultavasti osaisit tehtävän kun saisit rauhassa sitä miettiä. Kokeessa kiire ja stressi saa tehtävät tuntumaan vaikeammilta.
Itsekään en ole matikassa mikään erityisen näppärä, lyhyestä matikasta M ja peruskoulussa n.7-8. Laskin nyt ennen pääsykoetta lyhyen matikan ensimmäisen kirjan kannesta kanteen. Aikaa meni 2,5 viikkoa kun hyvin rauhaksiin ja perusteellisesti etenin. Tuohon kurssiin kuuluu helpot yhtälöt ja mm. prosenttilaskut. Niitä tullaan varmasti aina kysymään jatkossakin! Matikan osuus oli minulle nyt yllättäen helpoin ja tuntui, että tehtävät soljuivat vähän niin kuin omalla painollaan ripeästi. Väitän, että tällä laskurutiinilla oli todella merkittävä vaikutus ihan jo yleiseen fiilikseeni kun matikan osiota tein, vaikka oli kyse näinkin lyhyestä valmistautumisesta!
Jatkossa jos en nyt pääse, meinaan toimia samoin. Lisäksi koska laskinta ei saanut käyttää, meinaan kerrata allekkain kertolaskun, jakokulman ja kertotaulut. Yksikkömuunnokset myös! Nämä on kaikki jo ala-asteella opeteltavia asioita :D
Huutista vammasille, pääsin suoraan todistuksella sisään eikä tarvinnut osallistua edes valintakokeeseen. Koe oli muutenkin varmaan yhtä tissien läpsyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Alimpien hyväksyttyjen pistemäärien alentamista haluasin vielä spekuloida. Kuten täällä on jo arveltu, en itsekään keksi tähän muuta syytä kuin, että joihinkin koulutuksiin ei olisi muuten saatu riittävästi valittuja ja/tai riittävästi hyväksyttyjä varasijoille. Kokeen suunnittelu/pisterajojen määrittäminen ei siis ole ollut aivan onnistunut. Outoa, että muutoksesta ei ollut tiedotetta selityksineen sivuston uutisissa vaan ilmoitus oli vaikeasti löydettävissä. En olisi varmaan huomannut koko asiaa, jos joku ei olisi kertonut.
Muutoksesta on voinut seurata seuraavanlaisia tilanteita. Hakija A:lla on ollut alhaiset kokonaispisteet, mutta kaikki osiot ovat hyväksytty. Hän on saattanut tehdä koeatta mahdollisuuksien mukaan sillä taktiikalla, että ainakin saisi hyväksytyn valintakoetuloksen. Hakija B:llä on A:ta korkeammat kokonaispisteet, mutta äidinkielen osio on hyvätty. Hänellä ei ole hyväksyttyä valintakoetulosta. Kesken valinnan osioiden alarajoja alennetaan. Tämän seurauksena B:llä onkin hyväksytty valintakoetulos ja hän siirtyy valintajonossa A:n edelle.
Olisi kiva kuulla päätösten tekijöiltä selitys sääntöjen muuttamiseen kesken valinnan ja etenkin tieto, että alarajojenmuutos ei vaikuttanut heikentävästi kenenkään hakijan tilanteeseen.
Sitä tulostahan emme koskaan saa tietää jos niin kävisi. Tosin alhaisilla kokonaispisteillä ei silti kovin helposti pääse sisään mihinkään, kun paikkoja niin vähän. Ihmetellyt kaikkia samoja asioita tiedotuksen osalta aiheesta kuin sinä.
pulutossu kirjoitti:
Ei kukaan ole "matemaattisesti lahjaton", jos ei ole aivovauriota tms. Onko tuon sinulle joku lapsena sanonut ja olet alkanut toteuttaa tätä "ominaisuutta". Kaikki pystyvät amk-valintakokeeseen vaadittavaa yläastetason matematiikkaa oppimaan, jos niin haluavat. Vaihtoehtona on myös tuo avoimen väylä.
- Tuo Vipunen päivittyy aamupäivisin eli seuraavan kerran huomenna
- True/false-tekstit eivät suoraan liity siihen saitko paikkaa vai et. Niitä käytetään ohjelmoinnissa kattamaan myös paljon muitakin komentoja.
- Opintopolun tuloksia koulut julkaisevat omaa tahtia, kun sijoittelu on tehty ja tulokset tarkastettu.
- ViimeisinHakemuksenTilanmuutos-viittaa siihen, että hakemusta on muokattu; on lisätty pisteitä, tehty jonosijoittelua jne. Se usein antaa osviittaa siihen, että tuloksia voipi odotella parin vuorokauden sisään.
Ottakaa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Rauhamaassa kirjoitti:
Jos pisterajoja on alennettu, tarkoittaa se varmaankin sitä, että monelle alalle ei ole ollut tarpeeksi hakijoita jotka ovat ylittäneet aikaisemmat pisterajat. Ja laskemalla pisterajoja, saadaan näille aloille enemmän opiskelijoita. Ja en näe mitään syytä miksi tämä pidentäisi vastausaikoja.
Joku puhui tuosta "koodihelvetistä" https://opintopolku.fi/omatsivut/secure/applications
Itsellä ei ole koodi muuttunut miksikään. Jonosija:110 ollut sama koepäivästä tähän päivään.
julkaistavissa":true,"ehdollisestiHyvaksyttavissa":false
Tuo tekstipätkä mietityttää. Eli tulokset on julkaistavissa minun osaltani, mutta ei hyväksyttävissä koska pisteitä ei tarpeeksi? Mene ja tiedä. Turhaa spekulointia. Tulokset tulee kun tulee. Palataan sitten asiaan.
Tsemppiä kaikille odotteluun!
Tänää on koodissa tapahtunut jotain ! Jonosijat ovat hävinneet. Ja nyt lukee julkaistavissa; false ja ehdollisesti hyväksyttävissä; false minulla. Mitä sinulla lukee nyt niissä ?
Näköjään muuttunut toisen valintapaikkani teksti. Jonosija poistunut ja samoissa kohdissa false kun sulla. Kyseessä siis TAMK.
Ensimmäinen hakupaikkani HAMK tiedot eivät ole muuttuneet vielä ollenkaan.
Pidän edelleen peukkuja teille kaikille! (y)
Tuolla koodiviidakossa mulla lukee ensimmäisen hakutoiveen kohdalla varasija 9. ja toisen hakutoiveen kohdalla kesken. Tänä aamuna päivitetty tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla vastausvaihtoehdot ”luonteeltaan eettinen” ja ”luonteeltaan epäeettinen”. Onko niin että monet tässäkin keskusteluketjussa on ajatelleet että epäeettinen tarkoittaa myös ei-eettistä. Mitä on ei-eettinen? Sitä ettei jotain asiaa tarvitse ajatella eettisesti? Mulle eettinen tarkoittaa että jokin on moraalisesti oikein ja epäeettinen tarkoittaa että jokin on moraalisesti väärin. Ja sitten kun kokeessa oli esim ”alkoholin käyttö raskausaikana”, vastasin siihen ”luonteeltaan epäeettinen”. Eikä se edes ole mikään mielipide vaan tutkittu fakta. Musta se eettinen osuus tuntu niin helpolta mutta kun oon tätä keskustelua lukenut niin säikähdin että se saattoikin mennä ihan väärin! No onneks näistä voi vaan viisastua kun tulokset julkistetaan. 😅
Hupsista, tähän piti tuo selitykseni viime kevään sote-alan pääsykokeen eettisestä osiosta kirjoittaa. Nyt en saanut sitä kopioitua tähän. xd
Jos sellainen olisi ollut ja olisit vastannut näin, kaikki väärin!
Vierailija kirjoitti:
Koska hakijoita oli niin paljon, niin pakkohan tuon on ollut vaikuttaa toisten hakijoiden sijoitukseen heikentävästi.. mutta A hakija, joka on vain just ja just saanut minimipisteet, voisi silti jäädä ilman opiskelupaikkaa. Sisään otetaan parhaiten pisteitä saaneet, eli pelkkä minimisuoritus ei riitä. Samalla kun B ohittaa A:n, hänen kokonaisuudessaan saamansa hyvät pisteet nostavat pisterajoja, eikö vain.
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiallista ja normaalia minusta, että ihmiset jakavat mielipiteitään kokeen haastavuudesta, ihmiset kuitenkin panostaneet kokeeseen kukin tavallaan ja on ymmärrettävää, että harmittaa jos kokee ettei osannut riittävän hyvin. Sitä paitsi on eri asia se, että onko koe vaikea vai niin vaikea, että hyväksytyn alimpia pisteitä joudutaan tiputtamaan. Päätyisin siis tulokseen, että englannin osio liian vaikea ollut.
No mutta laskettiinhan niitä alimpia hyväksyttyjä pisteitä kaikkien muidenkin osioiden kohdalla? En siis ymmärrä, miten tuosta voisi päätellä, että nimenomaan englanti olisi ollut liian vaikea.
Itselleni englannin osio tuntui suht helpolta, joutui siinä toki vähän miettimään, mutta niin minusta pitääkin joutua. Suomalaiset puhuvat yleisesti ottaen englantia todella hyvin, joten tietysti tehtävien tulee olla haastavia pystyäkseen erottelemaan hakijoita. Minulle haasteita tuotti suomen kielen osio, mutta en silti ole vaatimassa, että sitä pitäisi helpottaa. Joillekin muille se osio oli helppo, joten he ansaitsevatkin hyötyä taidoistaan ja saada korkeammat pisteet kuin esim. minä.
Vierailija kirjoitti:
Huutista vammasille, pääsin suoraan todistuksella sisään eikä tarvinnut osallistua edes valintakokeeseen. Koe oli muutenkin varmaan yhtä tissien läpsyttelyä.
Toivottavasti en saa sinun kaltaisia opiskelukavereita.
Vaikutat henkisesti epäkypsältä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti en saa sinun kaltaisia opiskelukavereita.
Vaikutat henkisesti epäkypsältä ihmiseltä.
Älkää antako huomiota näille trolleille. Niiden tarkoitus ei ole kuin vain provosoida ja ärsyttää. Ohittakaa vain tuollaiset viestit eikä kannata loukkaantua niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannin osio oli ainoa, jonka alarajaa ei muutettu. Se oli alunperinkin 1/10.
En kestä tätä odottelua! Itsellä nyt kolmas kerta tämän vuoden sisään kun haen ammattikorkeaan sairaanhoitajaksi... Toivossa on hyvä elää, mutta luulo ei korvaa tietoa. Aiemmillakin kerroilla olen luullut että pääsisin sisään... Nimimerkillä koko ajan päivittämässä sähköpostia ja kyttäämässä opintopolkua.
Kärsimätön kirjoitti:
En kestä tätä odottelua! Itsellä nyt kolmas kerta tämän vuoden sisään kun haen ammattikorkeaan sairaanhoitajaksi... Toivossa on hyvä elää, mutta luulo ei korvaa tietoa. Aiemmillakin kerroilla olen luullut että pääsisin sisään... Nimimerkillä koko ajan päivittämässä sähköpostia ja kyttäämässä opintopolkua.
Sama täällä, koko ajan pitää päivittää vaikka aika varma oon ettei täl viikol mitää kuulu 😂