Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
681/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-ensikertalaisena on vaikeampi päästä nykyään amkiin. Mulla on hyvä yo-todistus, mutta ei-ensikertalaisena jäin varasijalle, eikä kyseessä ollut mikään suosittu hakukohde. Mulla on kuitenkin mahdollista vielä päästä, koska varasija on korkea.

Tavallaan ymmärrän ensikertalaisten suosimisen, mutta toisaalta en. Eikö ne paikat pitäisi antaa pelkästään pääsykoe- tai todistusmenestyksen perusteella eikä sen perusteella, että sattuu olemaan ensikertalainen?

Vierailija
682/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän itseäni kohtuullisen taitavana englannin kielessä, koska olen opiskellut yhden korkeakoulututkinnon ja joutunut lukemaan ja opettelemaan paljon englannin kielisiä sanoja. Hain nyt sairaanhoitajaksi ja mielestäni ne englannin tehtävät, jossa piti valita samaa tarkoittava sana, oli haastavimmat. Tiesin, mitä kaikki sanat tarkoittivat, mutta luulen että tässä olisi vaadittu myös syvällisempää englannin taitoa, jotta tietäisi missä yhteydessä mitäkin sanaa pitää käyttää? Ne muut enkun tehtävät olivat paljon helpompia ja uskon niiden menneen hyvin.

Mitä sanoja siellä sitten oli?

No ainakin muistan että englannin kielisessä tekstissä oli alleviivattu yrittää- sana ja englanniksi vaihtoehtoja oli try, strive ja endeavor. Mistä helkkarista tietää mikä noista nyt oli oikea juuri tässä kun kaikki tarkoittaa samaa 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensikertalainen ja varmaan viidesti yrittänyt päästä amkiin. Ei ole tärpännyt. Parhaimmillaan on ollut seitsemäs varasija. Olenko vain niin surkea vai onko kaikki muut parempia? Työelämässä pärjään hyvin.

Vierailija
684/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka heikkolahjainen pitää ihmisen olla, ettei pääse _AMKiin_? Ymmärtäisin ehkä, jos tuskailusi kohteena olisi vaikka oikis tai lääkis. No, ei kai kaikkia ole luotu akateemisiksi – jonkun pitää myös olla kaupan kassalla. Sekin on kyllä ainakin minusta ihan arvostettavaa työtä.

Vierailija
685/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ensikertalainen ja varmaan viidesti yrittänyt päästä amkiin. Ei ole tärpännyt. Parhaimmillaan on ollut seitsemäs varasija. Olenko vain niin surkea vai onko kaikki muut parempia? Työelämässä pärjään hyvin.

Jaa, milles alalle olet hakenut ja mihin kouluihin?

Vierailija
686/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotelle, oamkiin. 

Vierailija
687/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen luki 4. hakutoiveen kohdalla ”Hyväksytty (odottaa ylempien hakutoiveiden tuloksia)”. Tänään kaikissa hakutoiveissa ”Valinta kesken”. Mitähän tarkoittaa, kun status muuttui tuolla tavalla? Valintakokeen perusteella valinta kyseessä.

Vierailija
688/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä on todella törkeää tulla sanomaan, että kuinka heikkolahjainen pitää olla jos ei pääse AMKiin, itse olen ammattikoulupohjalta hakemassa. Edelliskerran olen harjoitellut matematiikassa esimerkiksi yhtälöitä yläasteella? EI NIITÄ TARVITSE sairaanhoitajakoulussa, miksi onkin mielestäni niin käsittämätöntä että esimerkiksi pääsykokeissa näitä taitoja vaaditaan, eikä esimerkiksi lääkelaskuja. Sekä englanninkieli, itse amiksessa opiskellessani kävimme _vain_ hoitajasanastoa englanniksi, joten melko hankalaa mennä valintakokeisiin jossa vaaditaan lukion oppimäärää jokaisessa valintakokeen osa-alueessa.

Mutta ymmärtäähän sen, että lukiolaisia näissä kokeissa suositaan, koska he eivät työllisty samalla tavalla kuin ammattikoulupohjalta tulleet.

Vierailija
689/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä on todella törkeää tulla sanomaan, että kuinka heikkolahjainen pitää olla jos ei pääse AMKiin, itse olen ammattikoulupohjalta hakemassa. Edelliskerran olen harjoitellut matematiikassa esimerkiksi yhtälöitä yläasteella? EI NIITÄ TARVITSE sairaanhoitajakoulussa, miksi onkin mielestäni niin käsittämätöntä että esimerkiksi pääsykokeissa näitä taitoja vaaditaan, eikä esimerkiksi lääkelaskuja. Sekä englanninkieli, itse amiksessa opiskellessani kävimme _vain_ hoitajasanastoa englanniksi, joten melko hankalaa mennä valintakokeisiin jossa vaaditaan lukion oppimäärää jokaisessa valintakokeen osa-alueessa.

Mutta ymmärtäähän sen, että lukiolaisia näissä kokeissa suositaan, koska he eivät työllisty samalla tavalla kuin ammattikoulupohjalta tulleet.

Mikä ihmeen lääkelaskujen mystifioiminen täälläkin on menossa? Nehän on käytännössä ensimmäisen asteen yhtälöitä.

Vierailija
690/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotelle, oamkiin. 

No jos kyse on jostain ensihoidosta ja fysioterapiasta, niin ne on kyllä todella suosittuja aloja.

Vierailija
691/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisen kerran yläasteella vai? No miksikäs et sitten kokeisiin harjoitellut kunnolla?

Vierailija
692/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotelle, oamkiin. 

No jos kyse on jostain ensihoidosta ja fysioterapiasta, niin ne on kyllä todella suosittuja aloja.

Bioanalyytikko, rtghoitaja ja sh. Viimeksi mainittua yritän nyt päästä opiskelemaan toden teolla.

Vierailija
693/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ammattikorkeakouluihin on sen takia nykyään vaikea päästä(varsinkin pk-seudulla), koska hakijamäärät ovat niin suuret. Ei ole rakettitiedettä tämä. Osalle aloista saatetaan ottaa sisään vain 2-5% hakijoista.

Vierailija
694/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotelle, oamkiin. 

Ja vielä jos hakee vain yhtä tiettyä alaa yhteen tiettyyn kouluun...

Vierailija
695/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki amistutkinnotkaan työllistä. Ja sh työllistää paremmin kuin lh. Jokaiselle hakijalle pitäisi olla tasavertaiset mahdollisuudet päästä sisään. Olen samaa mieltä kanssasi. 

Vierailija
696/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa muuttaa toiselle paikkakunnalle jos koko elämä on kaupungissa x. Minulla ainakin on täällä kotikaupungissa neliöihin nähden halpa vuokrakämppä hyvällä paikalla josta en tosiaankaan haluaisi irtisanoutua. Vaikka koulu ei ole kuin muutaman vuoden niin se on pitkä aika.

Vierailija
697/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne liuoslaskut yms ratkaistaan yhtälöllä, eli kyllä, tarvitset niitä sh-koulutuksessa 😁 pääsykokeissa ei nyt välttämättä ole suoraan lääkehoitoon liittyviä laskuja, mutta ratkaisutapa sama. Yhtälön muodostus pitää onnistua. Mulla oli pääsykokeessa matikan viimeinen lasku liuoslasku ja se oli yhtälöllä ratkaisu alle minuutissa.. eli matematiikkaan vaan rutiinia niin eiköhän se onnistu, jos nyt ei vielä tärppää.

Vierailija
698/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ”lääkelaskuja” sairaanhoitajan pääsykokeessa pitäisi olla? ”Lääkäri määrää potilaalle 1500mg buranaa vuorokaudessa, kuinka monta 600mg tablettia potilas joutuu siis ottamaan vrk aikana?” Sairaanhoitajaopinnoissakaan matematiikka ei ole kaikille mikään läpihuutojuttu, jos olet yhtään seurannut, miten opiskelijat tuskailevat lääkehoidon tenttien kanssa..

Englannin kieli oli pääsykokeessa turhan vaikea, siitä olen samaa mieltä.

Vierailija
699/2017 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, "enää" vaivainen viikko ja saadaan tulokset!

Siis jos ne tulisi edes päivää ennen...

Vierailija
700/2017 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen oli kyllä niin toivoa täynnä ja nyt tänne iski täys hiljaisuus.

Ollaanko me menetetty toivo siitä että tulokset tulis aiemmin😁

Luin toisesta keskustelusta et kokeessa on ollu muutamia kysymyksiä, joilla ei oo mitään painoarvoa pisteytyksessä. Tästä lukee kyl ihan virallisilla sivuilla mut mullon menny ihan ohi koko homma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi