Tunnetko yhtään elämäntapatyötöntä?
Eli henkilöä, joka on täysin terve ja kykenevä, ehkä jopa koulutettu, mutta on valinnut elämän tukien varassa? Itse en tunne yhtäkään. Mietin vaan miten paljon tällaisia oikeasti on, kun niistä kuitenkin mediassa aika ajoin puhutaan.
Kommentit (27)
On varmasti ihmisiä jotka ovat omasta tahdostaan työelämän ulkopuolella vaikka ovat koulutettuja ja kaikin puolin fiksuja ihmisiä, mutta luulen, että heistä aika harva elää tukien varassa.
En tunne. Olen itsekin työtön, tosin työkyvytön, mutta samaan laariinhan minutkin lasketaan.
En tunne. Niilläkin, jotka nuoruuden uhmalla huutelevat "en todellakaan mee mihinkään töihin, lololol!!", on vähintään (harmillisen usein diagnosoimattomia ja hoitamattomia) mielenterveysongelmia.
Tunnen yhden, naapurissa asuu 34v mies joka on elämantapatyötön.
En todellakaan.
Ärsyttää käydä töissä ja maksaa veroja, kun tuet menee niille jotka tähän työelämäksi kutsuttuun pskavatkaukseen oikein hinkuavat mukaan. Yritän lohduttaa itseäni sillä, että jossain joku työtön ihan oikeasti loisii mun vetorahoilla ja vastustaa tätä systeemiä. Itse jäisin heti elämäntapatyöttömäksi, jos en olisi ehtinyt hankkia perhettä ja asuntolainaa ennen kuin tämä kultaisen häkin ovi napsahti lukkoon.
Tunnen yhden, sattuu olemaan vanha opiskelukaveri. On käynyt AMK:in ja tiettävästi ihan ok arvosanoilla valmistunut, mutta töitä ei ole juurikaan elämänsä aikana tehnyt. Tämä on lievästi outo persoona muutenkin, ja epäilisin, että hänellä on joku diagnosoimaton mielenterveydenhäiriö. Satunnaisesti tulee tän kaverin luona käytyä, niin kämppä on sekainen, ja tavaraa lojuu sikin sokin kaikkialla. Häntä itseään ei selkeästi häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että on elämäntapatyötön? Onko kertonut vai oletko päätellyt itse?
vain yhden tavannut- muut vain syväkärsii työttömyydestään, karsee hätä. joo yks on 30v jätkä- asuu vanhempiensa luona- pyysi tyttöystävääkin- muuta meille jos naimisiin mennään. siinä kolmiossa asuis kaks avioparia. merkonomiopinnot jäi ihan kesken ja joskus oli hautuumaalla kesätöissä,mutta muu työ ei. menee aamulla äitinsä viereen jälkinukkumaan kun isänsä joo kyllä lähtee duuniin. äitinsä kotirouva- isä tekee illalla ne kotirouvankin työt.
poikansa kanssa ajelevat päivät tarjousten perässä. tyttöystävän haukku rumaksi hooksi ja repi hiuksista- sitä tyttöystävää ei ole.
eli vain yhden. nämä marginaalia ,mutta onko lisääntynyt-- ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että on elämäntapatyötön? Onko kertonut vai oletko päätellyt itse?
Hän on kertonut itse. Olemme ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
vain yhden tavannut- muut vain syväkärsii työttömyydestään, karsee hätä. joo yks on 30v jätkä- asuu vanhempiensa luona- pyysi tyttöystävääkin- muuta meille jos naimisiin mennään. siinä kolmiossa asuis kaks avioparia. merkonomiopinnot jäi ihan kesken ja joskus oli hautuumaalla kesätöissä,mutta muu työ ei. menee aamulla äitinsä viereen jälkinukkumaan kun isänsä joo kyllä lähtee duuniin. äitinsä kotirouva- isä tekee illalla ne kotirouvankin työt.
poikansa kanssa ajelevat päivät tarjousten perässä. tyttöystävän haukku rumaksi hooksi ja repi hiuksista- sitä tyttöystävää ei ole.
eli vain yhden. nämä marginaalia ,mutta onko lisääntynyt-- ehkä.
Saisiko saman myös suomeksi?
En tunne. Työttömiä tuttuja ja ystäviä kyllä on, ja epätoivon aste vaihtelee. Kaikki kuitenkin etsivät kiivaasti töitä.
Pari olen tuntenut, toinen on ollut kuolleena jo noin 15 vuotta, kumpikin syntynyt kuusikymmentä luvun alussa.
Tämä jo kuopattu opiskeli jonkin sortin insinööriksi, mutta opiskelujen edetessä vaput venähtivät aina pidemmiksi ja pidemmiksi niin, ettei koskaan valmistunut. Kova kokoomuksen kannattaja joka eli koko elämänsä työttömänä. 😁
Pari.. Liittyy siihen ettei työnteko kannata syystä tai toisesta
Tunnen yhden. On elämäntapatyötön ja puhunut siitä useinkin. En laita yksityiskohtia, mutta on kyllä junaillut asiansa hyvin määrätietoisesti.
Nykyään yhä useampi pakotetaan vastentahtoisesti "elämäntapatyöttömäksi", kun töitä, joihin voisi ihan oikeasti työllistyä ja jonka palkalla pystyy elämään, riittää yhä vähemmälle. Ja siivoaminenhan ei ole valtionvarainministerin mukaan oikeaa työtä, niin niihin hommiin ei kannata edes hakea, koska eivät ole ole oikeaa työtä, eli niitä hakemalla ei täytä työnhakuvelvoitettaan.
Siskopuoli on ollut työtön omasta halustaan jo 90-luvun alusta. Kokin paperit löytyy, työhaluja ei. Naureskelee mulle aina, että tyhmät töitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan.
Ärsyttää käydä töissä ja maksaa veroja, kun tuet menee niille jotka tähän työelämäksi kutsuttuun pskavatkaukseen oikein hinkuavat mukaan. Yritän lohduttaa itseäni sillä, että jossain joku työtön ihan oikeasti loisii mun vetorahoilla ja vastustaa tätä systeemiä. Itse jäisin heti elämäntapatyöttömäksi, jos en olisi ehtinyt hankkia perhettä ja asuntolainaa ennen kuin tämä kultaisen häkin ovi napsahti lukkoon.
Minäkin tunnen tällaisia vaikka kuinka monta. Niitä en, joilla rahat riittävät työttömänä lorvailuun. Kyllä kaikki tuntemani työttömät elävät kurjaa köyhyyttä, paitsi tietenkin ne joilla rahaa tulee pimeästi tai muuten jostain.
Moni "elämäntapatyöttömäksi" ilmoittautunut todennäköisesti haluaa vain peitellä työttömyyttä ja sen sen tuomaa ahdistusta. On helpompi olla, kun uskottelee myös itselleen työttömyyden olevan oma valinta. Kun vaihtoehtoja ei ole näköpiirissä, niin tilanteeseen sopeutuminen on yksinkertaisin keino selviytyä.
Ja siis mun oma aavistus on, että näitä on aivan kourallinen, mutta media käyttää niitä löytämiään luodakseen sellaista kuvaa, että heitä olisi paljonkin.
ap