Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Millä kahdella tavalla on tehty?
Oikea tapa oli arvioida oliko tilanne / näkökulma luonteeltaan ettinen vai ei luonteeltaan eettinen. Ovatko jotkut vastanneet esim. että onko tilanne mielestäsi eettisesti oikein? Vai mitenkä kysymys on ymmärretty? 🤔[/quote]
Muistaako joku miten tehtävänanto meni sanasta sanaan? Sehän tässä on aika oleellista. Mun mielestä se oli aseteltu niin että sen voi ymmärtää ihan todellakin kahdella eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vipunen?
No googlaapa niin selviää....
Linkkaisiko joku sen vipusen tänne
Vierailija kirjoitti:
Millä kahdella tavalla on tehty?
Oikea tapa oli arvioida oliko tilanne / näkökulma luonteeltaan ettinen vai ei luonteeltaan eettinen. Ovatko jotkut vastanneet esim. että onko tilanne mielestäsi eettisesti oikein? Vai mitenkä kysymys on ymmärretty? 🤔
Muistaako joku miten tehtävänanto meni sanasta sanaan? Sehän tässä on aika oleellista. Mun mielestä se oli aseteltu niin että sen voi ymmärtää ihan todellakin kahdella eri tavalla.
Juurikin näin se oli muotoiltu: onko tilanne / näkökulma luonteeltaan ettinen vai ei luonteeltaan eettinen. Näin ainakin minun kokeessa. Sitten menee oudoksi, jos toisten kokeissa on ollut erilainen kysymyksenasettelu.
Hämäävän tuosta teki sen että vaihtoehtoihin pystyi vastaamaan vaan eettinen ja ei-eettinen. Sekoitti ajatukset. Varmaan ymmärsin sitten väärinpäin koko homman. Sinne meni opiskelupaikka. Jos saa osiosta nolla pistettä niin ei taida olla mitään väliä vaikka muista osioista olisi kuinka hyvät pisteet😭
Miten joku TILANNE voi edes olla luonteeltaan eettinen tai ei-eettinen. Eikös siinä pitäisi puhua onko kyseessä eettinen kysymys, jos tätä kerran haettiin. Minun mielestäni se ei tarkoita mitään jos sanotaan että tilanne on eettinen tai ei-eettinen. Onko se edes suomen kieltä..
Minun mielestä on väärin, ettei oikeita vastauksia julkaista.
Olisi ollut ihan mukava katsella, että mikä meni pieleen niissä kysymyksissä joihin itse on vastannut väärin tai jättänyt vastaamatta.
Voisi jokunen ahaa aivan elämys tulla, ja taas olisi fiksumpi.
Onko kukaan kysynyt, mikä on syy, ettei vastauksia julkaista?
Vierailija kirjoitti:
Kokeiden kysymyksethän vaihtelivat osallistujasta ja päivästä riippuen niin varmaan aika hankalaa ruveta niitä julkaisemaan. Minulle riittäisi se että saan tietää kuinka monta pistettä olen saanut eri osioista. Jos eivät sitä kerro niin jää kyllä p*ska maku suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Hevosmiesten tietotoimisto kertoo: Siksi että niitä samoja kysymyksiä voidaan käyttää seuraavassakin haussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeiden kysymyksethän vaihtelivat osallistujasta ja päivästä riippuen niin varmaan aika hankalaa ruveta niitä julkaisemaan. Minulle riittäisi se että saan tietää kuinka monta pistettä olen saanut eri osioista. Jos eivät sitä kerro niin jää kyllä p*ska maku suuhun.
En kyllä ymmärrä millä tavalla kokeen tulokset ovat vertailukelpoiset? Ymmärrän että kysymykdet on erilaiset jos haet insinööriksi tai sairaanhoitajaksi (eri osiot siis). Mutta että samaan hakukohteeseen eri kysymykset?
Oliko sulla vastausvaihtoehdot ”luonteeltaan eettinen” ja ”luonteeltaan epäeettinen”. Onko niin että monet tässäkin keskusteluketjussa on ajatelleet että epäeettinen tarkoittaa myös ei-eettistä. Mitä on ei-eettinen? Sitä ettei jotain asiaa tarvitse ajatella eettisesti? Mulle eettinen tarkoittaa että jokin on moraalisesti oikein ja epäeettinen tarkoittaa että jokin on moraalisesti väärin. Ja sitten kun kokeessa oli esim ”alkoholin käyttö raskausaikana”, vastasin siihen ”luonteeltaan epäeettinen”. Eikä se edes ole mikään mielipide vaan tutkittu fakta. Musta se eettinen osuus tuntu niin helpolta mutta kun oon tätä keskustelua lukenut niin säikähdin että se saattoikin mennä ihan väärin! No onneks näistä voi vaan viisastua kun tulokset julkistetaan. 😅
Vaikuttaa vähän salamyhkäiseltä, jos vastauksia ei anneta ikinä. Kaikille sattuu virheitä, joten kysymysten laatijoillekin voi sattua lipsahduksia esim. niin että kaksi vastausta pitäisi hyväksyä oikeaksi. Tällaisia on yo-kirjoituksissa ja pääsykokeissa ollut ennenkin. Nyt jos vastauksia ei saa julkisesti tarkastella, niin voi jäädä pimentoon jotakin.
Mä ajattelin eettisen osion niin, että onko tilannetta mahdollista punnita oikean ja väärän kannalta. Eli onko se luonteeltaan eettinen vai ei. En ottanut siihen kantaa, onko se eettisesti oikein vai väärin. Mun mielestä alkoholin käyttö raskausaikana on nimenomaan luonteeltaan eettinen tilanne, jota toiset ovat vastaan tai toiset voivat sen sallia.
Turha tässä on lähteä merta edemmäs kalaan, selkeästi eettinen tilannehan tuo on ja sitä siinä kysyttiin.
Se eettinen osiohan mittasi hakijan taitoa tunnistaa eettisiä tilanteita. Tällöin ei käsketä ottaa kantaa siihen, onko se eettisesti oikein vai väärin. Alkoholin käyttö raskauden aikana on eettinen tilanne. Omasta mielestäni se ei ole moraalisesti hyväksyttävää, mutta en silti vastannut ei-eettinen.
Vierailija kirjoitti:
Se eettinen osiohan mittasi hakijan taitoa tunnistaa eettisiä tilanteita. Tällöin ei käsketä ottaa kantaa siihen, onko se eettisesti oikein vai väärin. Alkoholin käyttö raskauden aikana on eettinen tilanne. Omasta mielestäni se ei ole moraalisesti hyväksyttävää, mutta en silti vastannut ei-eettinen.
Näin myös minä vastasin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin eettisen osion niin, että onko tilannetta mahdollista punnita oikean ja väärän kannalta. Eli onko se luonteeltaan eettinen vai ei. En ottanut siihen kantaa, onko se eettisesti oikein vai väärin. Mun mielestä alkoholin käyttö raskausaikana on nimenomaan luonteeltaan eettinen tilanne, jota toiset ovat vastaan tai toiset voivat sen sallia.
Turha tässä on lähteä merta edemmäs kalaan, selkeästi eettinen tilannehan tuo on ja sitä siinä kysyttiin.
Juuri näin. Tästä syystä ei voisi olla kysymyksenasettelua onko jokin eettisesti oikein vai väärin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Eli onko tilanne faktatietoa/yksiselitteinen ilman oikein/väärin-tunnelatausta ja sisältääkö se jotain varaa mielipiteille. Asiasta ei voi järkevästi herätellä keskustelua tai väittelyä onko se oikein vai väärin. Esim. "Äiti ja Maija asuvat Porissa" tai "Maija on 5-vuotias" tai "Perjantaina Maijalla on uintiharjoitikset". Tällöin tilanne on "ei eettinen".
Seuraavissa on mahdollisuus pallotella ja väitellä onko ne oikein vai väärin, hyväksyttäviä jos olosuhteet ovat näin tai noin jne. Eli eettisiä tilanteita,olitpa niistä mitä mieltä tahansa. Ne ovat eettisiä, vaikka eivät olisi oikein tai vaikka olisivat mielestäsi oikein.
"Linda varastaa isoäitinsä lääkerasiasta lääkkeitä, koska myymällä niitä hän saa hiukan helpotusta opiskelijabudjettiinsa" tai "Mimmi tupakoi kovan stressin ja läheisen kuoleman aiheuttaman surun vuoksi, vaikka on raskaana" tai "Elina on ehkäisystä huolimatta raskaana ja pohtii aborttia" tai "Leikkauksia on kuntatasolla tehtävä painottuen joko vanhustenhoitoon tai opetukseen".
Anteeksi mutta onko nykyisin joka kouluun pyrkiessä osattava matematiikkaa? Olen merkonomi ja jos haluaisin täydentää osaamistani esim. tradenomiksi niin pitäisikö minun nyt suorittaa pääsykoe, jossa matematiikkaa?
Kyllä ainakin meikäläisellä jää jatko-opinnot sitten siihen mitä on. En ihan ymmärrä ryhmäkeskusteluja ja haastattelujakaan, ihan jokaiseen paikkaanko sellaisetkin on?
Mikä on vipunen?