Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Joo niin meni äidinkieli tiukille, itseltä jäi pari viimeistä kohtaa vastaamatta. Todella samankaltaisia ne vastausvaihdot myös, niin ei ole mitenkään yksiselitteistä mielestäni niihin vastaaminen.z
Minä haluaisin ainakin omat pisteet saada tietooni ja sitten myös pisterajat eri koulutuksiin, että pystyisi nähdä, mihin olisi omat rahkeet riittäneet, jos olisivat.. :D
Kyllä minäkin haluaisin tietää, paljonko sain pisteitä mistäkin osiosta, toivottavasti sen tiedon kuitenkin saa. Tietääpä sitten, jos ei nyt pääse ja aikoo hakea uudestaan, että mistä jäi kiinni.
Muuttuukohan koe nyt paljon ensi kevääksi, kun tämähän oli ensimmäinen koe tällä mallilla?
Mä veikkaan, että hirveitä muutoksia ei tulla tekemään. Ehkä näiden kokemusten perusteella joidenkin osioiden kysymyksenasettelua selvennetään (toiv. Eettinen osio) ja äidinkielessä ymmärrettäisiin, että annettu aika ei riitä moisen tekstin sisäistämiseen ja vastaamiseen millään.
Joku sanoi, että tätä koetta aio laatijat mitenkään kommentoida tai oikeita vastauksia ei anneta. Tästä jotenkin arvaan, että kysymykset pysyvät samankaltaisina myös keväänä ?
Abi kirjoitti:
Yo-kokeita saa uusia nykyisin niin usein kuin haluaa. Myös 10 v sitten tai aiemminkin kirjoittaneet.
Juu, mutta vain ensikertalaisille tästä on hyötyä. Jos takataskussa on tutkinto tai vuoden 2014 jälkeen aloitettu tutkinto, ei Yo-kokeiden korottamisesta ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi ne silti hakijoitten omat pisteet sähköpostiin lähettää.
Lukiko muuten missään, että tuleeko omat pistemäärät sähköpostiin? En jaksa selata ketjua läpi :D
Mielestäni missään ei ole asiaa ilmoitettu.
Kun valtakunnallisesti kaikki valinnan tulokset on julkaistu, saat sähköpostiisi viestin, josta pääset tuloskirjeeseen. Kirjeessä kerrotaan sen hetkinen valintamenestyksesi kaikkien hakukohteidesi osalta ja mahdollinen varasijatilanteesi eri koulutuksissa. Tuloskirjeessä sinulle kerrotaan lisäksi oma pistemääräsi sekä alin pistemäärä, jolla koulutukseen on hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Abi kirjoitti:
Yo-kokeita saa uusia nykyisin niin usein kuin haluaa. Myös 10 v sitten tai aiemminkin kirjoittaneet.
Juu, mutta vain ensikertalaisille tästä on hyötyä. Jos takataskussa on tutkinto tai vuoden 2014 jälkeen aloitettu tutkinto, ei Yo-kokeiden korottamisesta ole mitään hyötyä.
No voi siitä silti olla hyötyä ei-ensikertalaisillekin. Moni ei-ensikertalainen on kuitenkin suorittanut yo-tutkinnon vuoden 2014 jälkeen. Itse esim. sain nyt tässä syksyn haussa opiskelupaikan amk:sta todistusvalinnassa, vaikka en olekaan ensikertalainen.
Aion myös varmaan lähteä keväällä täydentämään yo-tutkintoani parilla uudella aineella, koska haluan yliopistoon ja mulla on liian vähän aineita kirjoitettuna hyötyäkseni yo-todistuksestani yliopistojen todistusvalinnassa. Haluamilleni aloille hyväksytään ei-ensikertalaisiakin enemmän todistusvalinnan kuin valintakokeen kautta, joten pakko kai tässä on yrittää maksimoida todistuspisteet.
Mielestäni olisi kyllä oikeudenmukaisempaa ja yksinkertaisempaa, jos kaikki tekisivät pääsykokeen ja parhaiten pärjänneet saisivat opiskelupaikan, mutta minkäs teet. Tänä keväänä yliopistoon hakiessani jäin 1. varasijalle ja puolen pisteen päähän opiskelupaikasta - pääsykoe meni todella hyvin, mutta ei-ensikertalaisten koekiintiössä kilpailu on vaan järkyttävän kovaa, kun paikkoja on vain muutama. Siksi tuo mahdollisuus käydä täydentämässä tutkintoa ja korottamassa arvosanoja on monille meistä ei-ensikertalaisistakin tosi tärkeä.
Komppaan edellistä siinä, että olisi reilua, että kaikki tekisivät pääsykokeen. Pääsykokeessa kuitenkin mitataan motivaatiotakin epäsuorasti, sillä motivoituneet ihmiset kyllä opettelevat englantia ja matematiikan peruslaskutoimitukset pääsykoetta varten. Tuo, että pelkällä todistuksella pääsee sisään, on huono myös sen kannalta, että sitten toiset ihmiset hakevat ”vain johonkin” sen kummemmin alaa, omia mielenkiinnon kohteita tai alalle sovultuvuutta miettimättä. Sitten sisään päästyään huomaakin, ettei ala olekaan oikea ja ensikertalaisuus menee siinä.
Jatkan vielä, että ja mikäli valintakokeen tekijöiden kesken on paljon hajontaa kokeessa menestymisen suhteen, niin sisään pääsevät he, joilla on oikeasti hyvät tiedot ja taidot. Sitten kun näiden lisäksi toiset tulevat sisään pisteytetyllä ammattikoulu- tai lukiotodistuksella, niin opiskelijoiden voisi ajatella olevan melko eri tasoisia :D Ei nyt tarkoita kuitenkaan lukion käyneitä vaan pikemminkin ammattikoulun todistuksella sisäänpäässeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun valtakunnallisesti kaikki valinnan tulokset on julkaistu, saat sähköpostiisi viestin, josta pääset tuloskirjeeseen. Kirjeessä kerrotaan sen hetkinen valintamenestyksesi kaikkien hakukohteidesi osalta ja mahdollinen varasijatilanteesi eri koulutuksissa. Tuloskirjeessä sinulle kerrotaan lisäksi oma pistemääräsi sekä alin pistemäärä, jolla koulutukseen on hyväksytty.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saitte pisteitä? Pisteet näkyvät jo opintopolussa kun kirjautuu sisään ja menee sen jälkeen tähän osoitteeseen:
En ole ollut mukana todistusvalinnoissa, kävin vain pääsykokeessa. Minulla näkyy jo tuolla jo pistemäärä ja varasijanro. Osaako joku sanoa, pitääkö nuo paikkaansa ja onko tuo minun valintakokeen pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saitte pisteitä? Pisteet näkyvät jo opintopolussa kun kirjautuu sisään ja menee sen jälkeen tähän osoitteeseen:
En ole ollut mukana todistusvalinnoissa, kävin vain pääsykokeessa. Minulla näkyy jo tuolla jo pistemäärä ja varasijanro. Osaako joku sanoa, pitääkö nuo paikkaansa ja onko tuo minun valintakokeen pisteet?
Ei minulla ainakaan näy.
Mihin kouluun hait?
Siinä näkyy todistusvalinnan pisteet ja siitä määrittynyt varasija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä siis hakenut ammattikoulupohjalta? Todistusvalinnassahan ovat mukana kaikki ylioppilaat. Jos sulla ei yo-todistusta ole, niin en keksi mitä muutakaan ne koodissa näkyvät pisteet voisivat olla, kuin koepisteesi. Mulla ei kyllä ainakaan koepisteitä vielä näy, pelkästään nuo todistuspisteet.
On mulla ylioppilastodistus ja ammatillinen opistotason tutkintokin. Eli ne pisteet on laskettu automaattisesti minun ylioppilastodistuksestani ja niillä on merkitystä valintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan näy.
Mihin kouluun hait?
Laureaan hain, tuolla näkyy että viimeisin hakemuksen tilan muutos 18.10.2019 ja sitten varasijanumeroita ja samalla rivillä pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan, että hirveitä muutoksia ei tulla tekemään. Ehkä näiden kokemusten perusteella joidenkin osioiden kysymyksenasettelua selvennetään (toiv. Eettinen osio) ja äidinkielessä ymmärrettäisiin, että annettu aika ei riitä moisen tekstin sisäistämiseen ja vastaamiseen millään.
Joku sanoi, että tätä koetta aio laatijat mitenkään kommentoida tai oikeita vastauksia ei anneta. Tästä jotenkin arvaan, että kysymykset pysyvät samankaltaisina myös keväänä ?
Eettinen osio oli täysin selkeä. Jos ymmärtää mitä tarkoittaa eettinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abi kirjoitti:
No voi siitä silti olla hyötyä ei-ensikertalaisillekin. Moni ei-ensikertalainen on kuitenkin suorittanut yo-tutkinnon vuoden 2014 jälkeen. Itse esim. sain nyt tässä syksyn haussa opiskelupaikan amk:sta todistusvalinnassa, vaikka en olekaan ensikertalainen.
Aion myös varmaan lähteä keväällä täydentämään yo-tutkintoani parilla uudella aineella, koska haluan yliopistoon ja mulla on liian vähän aineita kirjoitettuna hyötyäkseni yo-todistuksestani yliopistojen todistusvalinnassa. Haluamilleni aloille hyväksytään ei-ensikertalaisiakin enemmän todistusvalinnan kuin valintakokeen kautta, joten pakko kai tässä on yrittää maksimoida todistuspisteet.
Mielestäni olisi kyllä oikeudenmukaisempaa ja yksinkertaisempaa, jos kaikki tekisivät pääsykokeen ja parhaiten pärjänneet saisivat opiskelupaikan, mutta minkäs teet. Tänä keväänä yliopistoon hakiessani jäin 1. varasijalle ja puolen pisteen päähän opiskelupaikasta - pääsykoe meni todella hyvin, mutta ei-ensikertalaisten koekiintiössä kilpailu on vaan järkyttävän kovaa, kun paikkoja on vain muutama. Siksi tuo mahdollisuus käydä täydentämässä tutkintoa ja korottamassa arvosanoja on monille meistä ei-ensikertalaisistakin tosi tärkeä.
Mikähän tämä ala on, johon todistusvalintaan pääsee ei ensikertainen? En ole yhtään sellaista nähnyt.
Onko tosiaan niin, että sinulla on aiempi korkeakoulututkinto? Tuolla 2014 jälkeisellä yo tutkinnolla ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Lukiko muuten missään, että tuleeko omat pistemäärät sähköpostiin? En jaksa selata ketjua läpi :D