Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
301/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan en ymmärrä miksi joku hakee vuosi toisensa jälkeen ammattikorkeakouluun vaikka ei pääse sisälle. Eikö se jo kerro, että et kuitenkaan ole soveltuva alalle tai tarpeeksi älykäs käydäksesi ko. koulutuksen?

Ei kaikista yksinkertaisesti voi tulla korkeasti koulutettuja, jos ei lahjat riitä niin sitten vaan reippaasti ammattikoulun puolelle opiskelemaan. Jokainen löytää kyllä paikkansa yhteiskunnassa.

Ei kaikki välttämättä löydä omaa paikkaansa yhteiskunnassa. Jotkut ovat niin leipiintyneitä tai loppuunpalaneita omaan työhönsä tai eivät voi jatkaa vanhassa ammatissa jostain syystä (esim. sairauden takia), niin silloin on pakko yrittää jotain muuta ja hakea sinnikkäästi vaikka opiskelemaan, jopa useamman kerran. Onhan se ihan ymmärrettävää. Eikä uuden ammattitutkinnon hankkiminen välttämättä paranna omaa tilannetta, siksi haetaan ammattikorkeaan.

Eikä kaikille välttämättä löydy mieleistä alaa ammattikoulusta, joten miksi hankkisi sieltä toisen tutkinnon jonka töiden parissa ei viihdy, jos nykyinenkin ala ja työ ottaa päähän? Siinä ei tosiaan tilanne muuksi muutu, kuten edellinen vastaaja kirjoitti. Kannattaa sinne amk:hon siis silti pyrkiä useammankin kerran, etenkin jos jää vain muutamista pisteistä kiinni.

Minä haluaisin suuhygienistiksi ja hain pari kertaa, mutta en päässyt. Olin hakenut toiselle alalle aiemmin ennen kuin keksin tämän shg:n, joten yhteensä useampi hakukerta ilman opiskelupaikkaa sai minut pitämään taukoa hakemisesta. Mietin jo yhdessä vaiheessa pitäisikö hakea lähihoitajaksi ja valita hammashoitajalinja. Jätin sen ajatuksen pois kuitenkin, koska a) eihän olisi varmaa valittaisiinko minua hammashoitajalinjalle ja b) jos minusta tulisi hammashoitaja, olisiko se vaan veitsen kääntämistä ja miettisinkö aina vaan, että hitsi kun olisi päässyt amk:hon.

Vierailija
302/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijamäärät on toki suuria, mutta hakijoista 30 % ei edes vaivautunut kokeeseen paikalle, joten todellisuudessa kilpailijoita ei niin paljoa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen minäkin näitä valintakokeita. Juuri esim äikän ja enkun tasoa. Minulla on taskussa amk paperit, haluaisin kipeästi vaihtaa alaa. Valmiiksi jo vituttaa se ajanhukka ja turha työ mikä edessä on jos mielii pätevyyden saada ja opiskelupaikan saa. Monelta linjalta valmistuisi 1,5 vuodessa jos piirileikit ja loputtomat ryhmätyöt jätettäisiin vähemmälle. Muutenkin perheellisenä ärsyttää, että pitää ryhmätyöaikoja säätää 18v. pimatsujen kanssa. Ärsytti jo edellisen tutkinnon aikaan lapsettomana se "emmä kyl hei todellakaan ennen kymppiä siis pysty mitään tekee", "mä sit taas oon salilla sillon niin käy vasta kolmen jälkeen...". Argh, pää hajoaa. Voi kun saisi vaan huolehtia omista opinnoista ja hoitaa ne rivakasti, eikä tarvitsisi säätää ryhmätöiden aikataulujen ja muun älyttömän kanssa. Ja juu juu, työelämässä pitää osata ryhmätöitä. Pitää kyllä, mutta amk-opinnot opettavat vain vihaamaan ryhmätöitä ja työelämässä sentään saa pääosin aikuisten kanssa tehdä töitä.

Vierailija
304/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen minäkin näitä valintakokeita. Juuri esim äikän ja enkun tasoa. Minulla on taskussa amk paperit, haluaisin kipeästi vaihtaa alaa. Valmiiksi jo vituttaa se ajanhukka ja turha työ mikä edessä on jos mielii pätevyyden saada ja opiskelupaikan saa. Monelta linjalta valmistuisi 1,5 vuodessa jos piirileikit ja loputtomat ryhmätyöt jätettäisiin vähemmälle. Muutenkin perheellisenä ärsyttää, että pitää ryhmätyöaikoja säätää 18v. pimatsujen kanssa. Ärsytti jo edellisen tutkinnon aikaan lapsettomana se "emmä kyl hei todellakaan ennen kymppiä siis pysty mitään tekee", "mä sit taas oon salilla sillon niin käy vasta kolmen jälkeen...". Argh, pää hajoaa. Voi kun saisi vaan huolehtia omista opinnoista ja hoitaa ne rivakasti, eikä tarvitsisi säätää ryhmätöiden aikataulujen ja muun älyttömän kanssa. Ja juu juu, työelämässä pitää osata ryhmätöitä. Pitää kyllä, mutta amk-opinnot opettavat vain vihaamaan ryhmätöitä ja työelämässä sentään saa pääosin aikuisten kanssa tehdä töitä.

Tämän takia hainkin kohteeseen, jossa voi tehdä kaiken verkko-opintoina töiden ohella. Kaikki ovat siis jo työelämässä, joten uskoisin, että ryhmätyöt tulee menemään siten, että kukin tekee vain oman osansa siitä.

T. Nainen 35v.

Vierailija
305/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen!

Onko ryhmätyö jokin opettajien tapa päästä helpolla? Sekin oikeasti harmittaa, jos tekee oman osansa kiitettävästi ja sitten joku toinen krapulassa viimeisenä päivänä tekee omansa vasemmalla kädellä niin, että just ja just pääsee läpi. Siellä voisi olla vaikka vaihtoehdot, että kukin saa valita tekeekö yksin vai yhdessä. Monissa työpaikoissa joo tarvitaan yhteistyötaitoja, mutta niitä ei välttämättä opita noilla lukemattomilla väkinäisillä ryhmätöillä. Ihmiset on erilaisia oppijoita, jotkut oikeasti oppivat parhaiten niillä massaluennoilla, jossa voi keskittyä vain kuunteluun ja muistiinpanoihin. Toiset sillä, että pitää itse tutkia ja selvittää.

Vierailija
306/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuka tahansa voi ilmoittautua kokeilemaan onneaan kokeeseen ja hyvällä mäihällä saa jopa paikan. Jos paikan saa, voi katsella sitten kiinnostaako vai ei,ottaa paikan vastaan paremman puutteessa jne. Ei ole penniäkään kiinni siinä hommassa kun ei ole mitään vaivaa tarvinnut nähdä. Sen kun kokeillut kepillä jäätä.

Juuri näin tein itsekin. On vakityö ja korkeakoulutus pohjalla (KM) , mutta ei oikein ala kiinnosta. Huomasin ettei nyt ole mitään valmistautumista vaativaa kokeessa, joten päätin kokeilla kun eipä siinä mitään häviäkään. Jos pääsen, pyydän opintovapaata tai irtisanoudun. Onpahan sitten varmuuden vuoksi toinenkin tutkinto jos haluaa työnkuvaa muuttaa. Mutta motivaatio opiskelua kohtaan, hmmm.... Ei kovin korkea. Kunhan kokeilin ja itse asiassa luultavasti meni jopa ihan hyvin.

Minulla sama tilanne, vakituinen työ ja melko tuore korkeakoulututkinto arvostetulta alalta, mutta amk-opinnot kiinnostavat ja haluan kouluttautua. Motivaatio on korkea, vaikka mikään hätä kouluun pääsyllä ei olekaan. Pääsykoe oli helpohko, ja pidän siitä, että se antoi yhtäläiset mahdollisuudet myös meille toista tutkintoa suorittamaan haluaville. Toki aikaisemmista opinnoistani oli hyötyä kokeessa, mutta eiköhän amkkiin pääse kuitenkin kaikki, jotka sinne riittävästi haluavat ja ovat valmiita tarpeeksi tekemään töitä sen eteen. Ne, jotka eivät osaa yksinkertaisia prosenttilaskuja, voivat opiskella ammattikoulussa.

Vierailija
307/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maikku123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuka tahansa voi ilmoittautua kokeilemaan onneaan kokeeseen ja hyvällä mäihällä saa jopa paikan. Jos paikan saa, voi katsella sitten kiinnostaako vai ei,ottaa paikan vastaan paremman puutteessa jne. Ei ole penniäkään kiinni siinä hommassa kun ei ole mitään vaivaa tarvinnut nähdä. Sen kun kokeillut kepillä jäätä.

Juuri näin tein itsekin. On vakityö ja korkeakoulutus pohjalla (KM) , mutta ei oikein ala kiinnosta. Huomasin ettei nyt ole mitään valmistautumista vaativaa kokeessa, joten päätin kokeilla kun eipä siinä mitään häviäkään. Jos pääsen, pyydän opintovapaata tai irtisanoudun. Onpahan sitten varmuuden vuoksi toinenkin tutkinto jos haluaa työnkuvaa muuttaa. Mutta motivaatio opiskelua kohtaan, hmmm.... Ei kovin korkea. Kunhan kokeilin ja itse asiassa luultavasti meni jopa ihan hyvin.

Minulla sama tilanne, vakituinen työ ja melko tuore korkeakoulututkinto arvostetulta alalta, mutta amk-opinnot kiinnostavat ja haluan kouluttautua. Motivaatio on korkea, vaikka mikään hätä kouluun pääsyllä ei olekaan. Pääsykoe oli helpohko, ja pidän siitä, että se antoi yhtäläiset mahdollisuudet myös meille toista tutkintoa suorittamaan haluaville. Toki aikaisemmista opinnoistani oli hyötyä kokeessa, mutta eiköhän amkkiin pääse kuitenkin kaikki, jotka sinne riittävästi haluavat ja ovat valmiita tarpeeksi tekemään töitä sen eteen. Ne, jotka eivät osaa yksinkertaisia prosenttilaskuja, voivat opiskella ammattikoulussa.

Onneksi ensikertalaiskiintiö on olemassa.

Vierailija
308/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiukuliini kirjoitti:

Itselläni on kokemusta niin hoitotyöstä kun sosiaalipuolelta ja kummassakaan en ole tarvinnut englantia. Jos englannille olisi tarvetta niin se olisi hyvin arkista sanastoa liittyen käytäntöön. Itse olen paljon matkustellut ja ulkomaillakin jonkun aikaa asunut eikä ole ollut ongelmia hoitaa asioita englanniksi. Eilisessä kokeessa oli todella paljon vaikeita sanoja ja käsitteitä. Missä terveydenhuollossa mielestäsi tarvitaan englantia?

Se on selvää että pitää kyetä esim juttelemaan asioita englanniksi asiakkaan kanssa tms. On eri asia osata englantia kun tulkita eilistä tekstiä ja vastata sen vaikeasti muotoiltuihin kysymyksiin.

Kaikki asiakkaat Suomessakaan eivät puhu suomea tai ruotsia. Voi siis joutua puhumaan heille englantia.

Lisäksi joka organisaatiossa on yhä enemmän kansainvälistymistä. On ulkomaisia kumppaneita ym.

Vierailija
309/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollekin tullut jo tulokset sosionomiksi Oulun amk:sta?

Vierailija
310/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai englannin osio on ollut haastava siksi, että ammattikorkeakouluopiskelijan pitää osata lukea tieteellisiä julkaisuja englanniksi ja ammattikorkeakoulut haluavat profiloitua korkeatasoista opetusta antaviksi oppilaitoksiksi yliopistojen rinnalle?

Vietin viime vuoden amk:ssa, koska sinne pääsin (en suositulle alalle) ja yliopistoon vielä en. Amk:ssa vietettiin iso osa syksystä leikkimällä jotain tutustumisleikkejä ja ”ryhmäytymällä”. Jokaisella tunnilla piti alkuun esitellä itsensä jollain mukahauskalla tavalla ja ensimmäisen viikon jälkeen olit kuullut koko ryhmän kaikkien opiskelijoiden toistavan samat lätinät itsestään noin 25 kertaa. Valmistua voisi paljon nopeamminkin, mutta koulua ei ole joka päivä ja osa opiskeluajasta menee juuri tuollaiseen pelleilyyn.

Sitten amk:ssa on täysin käsittämätön ja mihinkään perustumaton tapa antaa tehtäviä, joissa pitää kirjoittaa viisi sivua aiheesta X. Vaikka osaisit kirjoittaa hyvin, tiivistää ja poimia aiheesta ne tärkeät asiat, niin neljä sivua ei mene läpi. Pitää olla se määrätty viisi sivua. Tämä ei ollut yhden tai kahden opettajan tapa, vaan ihan käytäntö. Sitten ne ryhmätyöt. Kaikesta ja mistä tahansa pitää tehdä ryhmätöitä. Kaikki ihmiset eivät opi samalla tavalla.

Oli vuoden jälkeen erittäin korkea motivaatio päästä yliopistoon.

Ryhmätyöt on turhia. Ne ei oikeasti toimi. Monesti yksi tekee kaiken ja seuraavassa hommassa toinen ryhmässä. Tai sitten jaetaan homma osiin, jotka tehdään jokainen itsekseen ja copypastetaan yhteen. Opiskelijoilla ei ole aikaa tehdä aidosti ryhmätyötä, koska se vie liikaa aikaa ja on epäkäytännöllistä.

Vierailija
311/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-kokeita saa uusia nykyisin niin usein kuin haluaa. Myös 10 v sitten tai aiemminkin kirjoittaneet.

Vierailija
312/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abi kirjoitti:

Yo-kokeita saa uusia nykyisin niin usein kuin haluaa. Myös 10 v sitten tai aiemminkin kirjoittaneet.

Kiitos tiedosta! Matemaatikkoa musta ei oo tullut vieläkään näiden vuosien saatossa, mutta englanti esimerkiksi on paljon vahvempi kuin lukioaikana ja luulisin, että yleistietoakin on kertynyt.

Vierailija
313/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalla kerrottiin kokeen suunnittelijan sanoneen, ettei oikeita vastauksia julkaista eikä koetta muutenkaan kommentoida millään tavalla. Eikö kuulosta erikoiselta?

Vierailija
314/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan ne oikeat vastaukset mukava saada! Onhan ennenkin pääsykokeissa ollut sellaisia kysymyksiä, että on pitänyt hyväksyä useampi vastaus oikeaksi.

Vierailija
315/2017 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen!

Onko ryhmätyö jokin opettajien tapa päästä helpolla?

On. Opiskelen nyt lähihoitajaksi ja joka viikko on/oli joku ryhmätyö. Ei niistä opi mitään. Itse muistan vain sen, että intiassa tyttö voi mennä naimisiin oman enonsa kanssa.

Vierailija
316/2017 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko saaneet jo valintakokeen tuloksia?

Vierailija
317/2017 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kokeesta pisteet olisikin selvillä piankin, koska konehan ne laskee, niin luulisin, että tuloksiin menee silti aikaa. Pitäähän laskea, kuka pääsee mihinkin hakuvaihtoehtoon ja mikä on pisteraja mihinkin millä pääsee ja ketkä jää sitten varasijalle.

Vaikea oli koe, varsinkin äidinkieli ja englanti. Ja kyllä olisi hyvä olla joku haastattelu tai edes essee, ainakin sosiaalialalle.

Vierailija
318/2017 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut kaksi kertaa sotelikokeeseen ja ainakin matikan osalta täytyy sanoa, että tässä pääsykokeessa oli mielestäni hyvin samankaltainen taso matikassa. Myös englanti on ollut niissä haastavaa, mutta välttämättä ei ihan niin vaikeaa, mitä uudessa amk-kokeessa. Myös tiukka aikaraja oli tuttua sotelista. Ehkä siis tiesin jotakuinkin, minkälaista tasoa odottaa tässä kokeessa.. Se, miten vaikeana kokeen kokee, on varmaan paljolti kiinni siitä omasta koerutiinista ja miten on tottunut tekemään tuonkaltaisia kokeita, joissa ei ole turhaa aikaa hukattavaksi.. loppuen lopuksi tehtävät eivät olleet niin erikoisen vaikeita, mutta jotenkin tuollaisessa tilanteessa tulee helposti ajateltua vaikeamman kautta 😕 Esimerkiksi loogisessa osiossa ne matka- ja ruokatehtävät ja hierojan nimen etsintä olivat aika käytännönläheisiä ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotilanteita, joista ihminen voi helposti itsensä löytää ja joiden ratkaisu ei pitäisi olla vaikeaa, kun kaikki tarvittavat tiedot on annettu tehtävässä ja tulkinnanvaraa ei ole vastauksissa. Vaikeamman siitä tekee se, kun kysymys ja vastausvaihtoehdot on ns käännetty..

Vierailija
319/2017 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukimmille aika meni äidinkielen osiossa, jossa lukemista oli niin paljon. Aika meni siihen, kun ruutua piti rullata edestakaisin tekstin ja kysymysten välillä.

Matikasta ja ongelmanratkaisuista selvisi kyllä, jos rauhallisesti mietti maalaisjärjellä.

Vierailija
320/2017 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ne silti hakijoitten omat pisteet sähköpostiin lähettää.