Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella ihmisellä ei ole mitään vaatetta, jolla mennä hautajaisiin? Yksi sukulainen ei meinannut tulla lähiomaisen hautajaisiin, koska ei ole vaatteita.

Vierailija
28.10.2019 |

Kyseessä 35-vuotias nainen, työssäkäyvä ja kaikinpuolin yhteiskunnassa kiinni oleva ihminen. Ei syrjäytynyt, ei mielenterveysongelmainen.

Lähetin kutsun tälle henkilölle, mutta vastasi, ettei voi tulla, kun ei ole hautajaisvaatteita. No, sanoin, että voi hyvin lainata minulta mitä vain - vaatteet eivät voi olla esteenä. Mustat sukkahousut ja mustia mekkoja on kaapit täynnä.

Millaisella ihmisellä ei ole oikeasti mitään vaatetta, millä mennä hautajaisiin??

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti opetti, että kaapissa on aina oltava musta hautajaisasu. Koska monesti hautajaiskutsut tulevat nopealla aikataululla. Ei se yksi musta mekko/jakkupuku, kovin paljon tilaa kaapissa vie näin KonMarituksenkaan aikakaudella...

No, mielummin mä kyllä sitten ostan sen asun kun säilön kaapissa vuosikymmeniä jotain hautajaisvaatetta.

Olen itse ollut hautajaisissa viimeksi vuonna 1998 jolloin olin parikymppinen Tuskin mulle edes mahtuisi se musta mekko jonka vaarin hautajasiin hankin. 

Ei tuossakaan nyt ole mitään järkeä, että turhan päiten roikottaa kaapissa pölyttymässä jotain, jota ei ehkä koskaan tule käytettyä. Olen lukenut vastaavaa tällä palstalla - jossa muuten vallitsee äärimmäisen konservatiivinen ajatus hautajaispukeutumisesta muutenkin, lapsetkin pitää pukea päästä varpaisiin umpimustaan - että pitää olla hautajaisasu kaapissa, koska tarvitseehan sitä nyt vuosittain. Ei todellakaan tarvitse.

Eikä se hautajaisasu riitä. Onhan monia muitakin juhlia, joihin pitäisi varautua. Ainakin kesä-, syksy-, talvi- ja keväthäät, ei sovi sama kukkamekko. Häät voi olla rento juhla tai hyvin muodollinen tilaisuus, ei sovi samat vaatteet. Tulee tärkeiden ihmisten virallisia syntymäpäivävastaanottoja ja väitöstilaisuuksia. Ei niihinkään käy samat vaatteet eri vuodenaikaan. Pelkästään noista tulee yksi vaatekaappi täyteen.

Vierailija
42/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin ei ole pakko laittaa mustia vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä se sanoa, että itse on oikeastaan kehtaisi sanoa kenellekään, ettei minulla ole vaatteita ja yrittäisin kyllä löytää, vaikka mistä sellaisen. Itsekin olen siis köyhä ihminen ja jouduin paljon vaivaa näkemään, että jotkut vaatteet sain hautajaisiin. Monesti ne ovat vielä aika nopeasti ja kiire meinaa tulla vaatteiden kanssa. Muistan yhden kerran, kun kirppiksellä eräät nuoret miettivät sopiiko ruskea takki hautajaisiin ja sitten viimein ostivat sen. Mietin vaan kuinka tyhmääkin se on jos aina pitää olla niin tarkasti joku väri. 

Vierailija
44/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä hautajaisissa voi olla muissakin kuin vain mustissa vaatteissa. Sopisi ehkä tännekin.

Riippuu piireistä missä liikkuu. Tietty luokka juhlii häitäkin farkuissa.

Vierailija
45/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30-vuotias. Olen ollut hautajaisissa kaksi kertaa, vuonna 91 kun isänisänäidinäitini kuoli ja vuonna 95 kun isänisänäitini kuoli. Sen jälkeen kukaan ei ole kuollut. Ei ole kaapissa hautajaisvaatteita. Mekot on ns bilemekkoja, ja arkisin kuljen jumppatrikoissa ja pitkissä kolitsipaidoissa.

Harva edes sukulaisista tietää, että joudun parhaillaan olemaan töistä poissa ja saan rahaa 600€/kk. Ei ole senttiäkään rahaa laittaa vaatteisiin.

Vierailija
46/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hautajaisiin tarvi olla mustaa, riittää että papilla on.

Luterilainen

Vierailija
47/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti opetti, että kaapissa on aina oltava musta hautajaisasu. Koska monesti hautajaiskutsut tulevat nopealla aikataululla. Ei se yksi musta mekko/jakkupuku, kovin paljon tilaa kaapissa vie näin KonMarituksenkaan aikakaudella...

No, mielummin mä kyllä sitten ostan sen asun kun säilön kaapissa vuosikymmeniä jotain hautajaisvaatetta.

Olen itse ollut hautajaisissa viimeksi vuonna 1998 jolloin olin parikymppinen Tuskin mulle edes mahtuisi se musta mekko jonka vaarin hautajasiin hankin. 

Ei tuossakaan nyt ole mitään järkeä, että turhan päiten roikottaa kaapissa pölyttymässä jotain, jota ei ehkä koskaan tule käytettyä. Olen lukenut vastaavaa tällä palstalla - jossa muuten vallitsee äärimmäisen konservatiivinen ajatus hautajaispukeutumisesta muutenkin, lapsetkin pitää pukea päästä varpaisiin umpimustaan - että pitää olla hautajaisasu kaapissa, koska tarvitseehan sitä nyt vuosittain. Ei todellakaan tarvitse.

Eikä se hautajaisasu riitä. Onhan monia muitakin juhlia, joihin pitäisi varautua. Ainakin kesä-, syksy-, talvi- ja keväthäät, ei sovi sama kukkamekko. Häät voi olla rento juhla tai hyvin muodollinen tilaisuus, ei sovi samat vaatteet. Tulee tärkeiden ihmisten virallisia syntymäpäivävastaanottoja ja väitöstilaisuuksia. Ei niihinkään käy samat vaatteet eri vuodenaikaan. Pelkästään noista tulee yksi vaatekaappi täyteen.

Minulla on pari siistiä asua, joilla olen mennyt monet tilaisuudet tässä vuosien varrella. On musta mekko (hautajaiset, viileän ajan siistimpää pukeutumista vaativat tilaisuudet), kesämekko (lämpimän ajan häät, lakkiaiset, rippijuhlat yms) ja mustat siistit housut ja luumun värinen silkkipaita (olen käyttänyt mm näyttelyn avajaisissa ja 60 v juhlissa). Väitöstilaisuuksissa (olen käynyt noin 20) on ollut perussiistit vaatteet, kun oli monet kavereiden karonkat (noin 15 kpl 10 v aikana) oli niitä varten yksi mekko, 2 kertaa olen vuokrannut iltapuvun kun sellaiselle oli tarvetta.

Vierailija
48/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 30-vuotias. Olen ollut hautajaisissa kaksi kertaa, vuonna 91 kun isänisänäidinäitini kuoli ja vuonna 95 kun isänisänäitini kuoli. Sen jälkeen kukaan ei ole kuollut. Ei ole kaapissa hautajaisvaatteita. Mekot on ns bilemekkoja, ja arkisin kuljen jumppatrikoissa ja pitkissä kolitsipaidoissa.

Harva edes sukulaisista tietää, että joudun parhaillaan olemaan töistä poissa ja saan rahaa 600€/kk. Ei ole senttiäkään rahaa laittaa vaatteisiin.

Kyllä sulle juhlavaatteita lainataan, kunhan kysyt.

Vierailija
49/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mustaa, mutta harmaita löytyy ja valkoista (paitapusero) näitä aioin käyttää seuraavissa hautajaisissa. En minä vaatteilla sure. Kaikki käy minusta, tosin kirkkaat jättäisin kaappiin.

Valkoinen, musta,harmaa, tummansininen ovat aivan käypiä.

Vierailija
50/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittavatko tänne kaikki Suomen "värilliset" ? Katukuvasta päätelleen jengi on matkalla hautajaisiin tai niistä pois. Mitään muuta ei ole kuin mustaa, mitä nyt jokin hilpeän harmaa asuste kokonaisuutta kruunaamassa. Ju tuolla syksyn pimeässä kun ilman heijastimia dallaa, niin pääsee kyllä omiin peijaisiinsa, Siellä ei sitten kledjuilla olekaan niin väliä.

Vierailija
51/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainataan? Onko kaikilla tosiaan tuttavapiirissä joku, jolta voi lainata sopivankokoisia vaatteita?

Vierailija
52/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siihen on monia syitä ettei ole eikä pysty hankkimaan pikavauhtia. Esimerkiksi: hankala koko, ns. parempia ostovaatteita (joihin hautajaisvaatteet kai yleensä kuuluvat) pitää aina lyhentää ja säätää ompelijalla ennen kuin ne sopivat =>ei onnistu kovin lyhyellä varoitusajalla, ei käytä mustaa eikä halua/pysty sijoittamaan vaatteisiin joille olisi vain kerran käyttöä, ja kirppareillekin on matkaa. Paniikkihäiriö, suolistosairaus tms. mistä ei ole sinulle avautunut =>ei pysty lähtemään shoppailukierrokselle tuosta vain. Netistä tilaaminen on vaihtoehto, mutta siihenkin voi mennä aikaa jos heti ei löydy juuri sopivaa vaatetta.

Varmasti on n. miljoona muutakin syytä. Tai sitten käyttää vaateasiaa tekosyynä eikä halua kertoa sinulle todellista syytä. Senkin ymmärrän, kun juokset heti ihmettelemään koko kansan palstalle.

Vierailija
53/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainataan? Onko kaikilla tosiaan tuttavapiirissä joku, jolta voi lainata sopivankokoisia vaatteita?

Kyllä mulla riittää naapuria, ystävää, työkaveria ja sukulaista. Eihän sen vaatteen pariksi tunniksi ihan niin sopivaa ollakaan. Tietty jos pituutta on 2m ja leveyttä sama, niin ei sit löydy mun piireistä. Mutta moni suostuisi ostamaan/teettämään, jos pyytäisin.

Vierailija
54/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei minulla ainakaan ole. Äitini ja siskoni ovat hoikkia ja siroja, tätini taas lähes parisataa kiloinen. Vaikea kuvitella että 85-vuotiaan mummonkaan kaapissa on sopivaa. Jos joku todella läheinen kuolisi, eli vanhempani tai isovanhempani, puolisoni, lapseni tai sisarukseni niin toki sitten menis vaikka niissä jumppatrikoissa mutta jos etäisempi "lähisukulainen" niin voi olla että jättäisin menemättä.

Vierailija
55/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista viime keväältä oman vanhempani hautajaisista, että millaisia vaatteita ihmisillä oli päällään. Ja joku takkikin pitäisi olla musta, no jo joillakin tarkkaa. Yksi omistamistani takeista on harmaa, muut mustia mutta en kyllä alkaisi ostamaan uutta takkia jos hautajaiset oisivat siihen aikaan vuodesta jolloin pidän tota harmaata. Eli alkusyksy, loppukevät. Tai kengät, jos on siistit kengät, niin ei se voi olla kellään niin tarkkaa että muka sillä olisi väliä. Jos joku tästä napisee, hän ei varmaan ole ketään oikeasti läheistä ja tärkeää elämästään menettänyt. Se joka on, tietää että ei siinä tapauksessa edes muista välttämättä syödä, saati sitten tarkkailla ihmisten kenkien väriä hautajaisissa.

Vierailija
56/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin velaksi koko perheelle mustat vaatteet kun mun isä kuoli yllättäen. Ei meillä, köyhällä lapsiperheellä mitään ollut kun se tuli niin äkkiä. Eikä olisi ollut rahaakaan.

Ja yllättävän vaikeaa se oli äkkiä etsiä mustia vaatteita. Miehelle toki löytyi musta pukukin helposti mutta mulla oli säätämistä vaikka hoikka olenkin. Lapsille en edes löytänyt mustaa ja tummansinistäkin oli vaikea löytää. Ei se niin helppoa ole vaikka luulisi, että kyllä nyt mustia vaatteita aina on kaupat väärällään.

Vierailija
57/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kuin yksi musta mekko, ja sekin hihaton ja kevyt kesämekko joka ei hautajaisiin sovi. Oma suku on sen verran rento että ne kahdet hautajaiset joissa olen viimeisen 10v sisään ollut meni mustilla housuilla ja neulepaidalla. Kyseiset housut ovat normaalikäytössä jo kuluneet rikki, eli nyt olen sellainen kolmikymppinen työelämässä kiinni oleva ihminen jolla ei ole edes rennomman asteen hautajaisvaatteita.

Vierailija
58/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan pelkkää tyhjää, epäuskottavaa selittelyä vaan.

Jos nimittäin se vainaja on jotain (tai yleensä mitään ) eläessään jollekin merkinnyt, niin  ne jotkut sinne hänen hautajaisiinsa sopivat  ja täysin edustuskelpoiset vaatteet löytyvät sinne päälle  kyllä ihan mistä tahansa lähimmästä kirppiksestä ja ihan reilusti , kenkineen kaikkineen alle viidenkymmenen euron. (...tai ehkä jopa alle 20:n euron) 

Vierailija
59/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan halua tulla kirjoitti:

Aivan pelkkää tyhjää, epäuskottavaa selittelyä vaan.

Jos nimittäin se vainaja on jotain (tai yleensä mitään ) eläessään jollekin merkinnyt, niin  ne jotkut sinne hänen hautajaisiinsa sopivat  ja täysin edustuskelpoiset vaatteet löytyvät sinne päälle  kyllä ihan mistä tahansa lähimmästä kirppiksestä ja ihan reilusti , kenkineen kaikkineen alle viidenkymmenen euron. (...tai ehkä jopa alle 20:n euron) 

Ja sinäkin,alapeukuttaja ,voit käydä tutustumassa niihin valikoimiin siellä,

Siis jos  peukullasi tuossa nyt epäilet, ettei muka löydy eikä ole . 

Vierailija
60/131 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas olisi ollut nippa nappa sopivat hautajaisvaatteet, mutten mennyt "läheiseni" hautajaisiin. Annoin heidän surra rauhassa, jotka tämän isovanhempani poismenoa surivat. Itseäni ei liikuttanut. Sopivia ja istuvia vaatteita en olisi lähtenyt hänen vuokseen erikseen ostamaan. Muitakin rahareikiä on jo ihan tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme