Millaisella ihmisellä ei ole mitään vaatetta, jolla mennä hautajaisiin? Yksi sukulainen ei meinannut tulla lähiomaisen hautajaisiin, koska ei ole vaatteita.
Kyseessä 35-vuotias nainen, työssäkäyvä ja kaikinpuolin yhteiskunnassa kiinni oleva ihminen. Ei syrjäytynyt, ei mielenterveysongelmainen.
Lähetin kutsun tälle henkilölle, mutta vastasi, ettei voi tulla, kun ei ole hautajaisvaatteita. No, sanoin, että voi hyvin lainata minulta mitä vain - vaatteet eivät voi olla esteenä. Mustat sukkahousut ja mustia mekkoja on kaapit täynnä.
Millaisella ihmisellä ei ole oikeasti mitään vaatetta, millä mennä hautajaisiin??
Kommentit (131)
Ei kaikilla ole tuollaisia vaatteita kun ei ole juuri tarpeita sellaisiin. Sitten siinä on iso kynnys alkaa ostamaan yhtä tapahtumaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ei kaikilla ole niin isoa sukua, että jatkuvasti olisi hautajaisia. Minä en ole tainnut olla hautajaisissa kahteenkymmeneen vuoteen. Ei olisi kyllä kaapissa valmiina niihin sopivia vaatteita.
Oli aika, jolloin en kehdannut mennä kauppaan kuin pimeällä, kun ainoat siistit vaatteenikin oli moneen kertaan korjattu.
Olin minimikuntoutustuella monta vuotta, tienasin noin 600 €/kk-verot. Repikää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, kyse ei ollut vain siitä, ettei kaapista suoraan löytynyt vaatteita, vaan siitä, ettei työssäkäyvä ihminen voi mennä kauppaan ostamaan hautajaisiin sopivia vaatteita, vaan sanoo suoraan, ettei voi tulla. Koska ei ole niitä vaatteita.
Parempia syitä voisi olla, ettei ehdi mennä ostamaan vaatteita, ei halua tulla hautajaisiin, on muuta menoa, ei surultaan pysty tulemaan tms. Mutta että en voi tulla, koska ei ole vaatteita - sitä ihmettelin.
ap
Eikö työssäkäyvällä voi mielestäsi koskaan olla huono rahatilanne?
Ihan ohis, mutta elämänhallinnan ongelmista se kielii, jos työssäkäyvä tai työtönkään ihminen ei saa yhtä vaatekertaa hankittua.
Oma äitini käytti tuota ”ei ole vaatteita” -tekosyytä kaikkien juhlien suhteen. Hänellä oli hoitamattomia mielenterveysongelmia.
-Ei ap.
Koska mielenterveysongelmainen äitisi käytti tuota tekosyynä, niin mielestäsi kaikilla joilla ei ole vaatteita on siis mielenterveysongelmia tai vähintään elämänhallinnan ongelmia?
En ole koskaan saanut työttömyyskorvausta, mutta ainakin kuulemani perusteella se on niin naurettavan pieni, että on vaikea kuvitella miten sen varassa oleva voisi yllättävässä tilanteessa kyetä ostamaan koko hautajaisvaatekerran, jos kaapista ei löydy mitään sopivaa. Käytettynä tietysti, mutta jos hautajaiset ovat tulossa pian, niin ehtiikö kirpparilta löytää sopivat vaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti opetti, että kaapissa on aina oltava musta hautajaisasu. Koska monesti hautajaiskutsut tulevat nopealla aikataululla. Ei se yksi musta mekko/jakkupuku, kovin paljon tilaa kaapissa vie näin KonMarituksenkaan aikakaudella...
Sama. En välitä mekoista, joten on mustat housut ja neule. Olen noita muutenkin käyttänyt kun on ollut tarvetta pukeutua siististi, vaikken juuri mustaa käytäkään.
Jos juuri nyt tulisi hautajaiskutsu niin hukassa olisin - olen raskaana viikolla 35 ja vähemmän yllättäen siistit tummat vaatteeni eivät nyt mahdu.
Viime talvena olin sen verran murtunut tulevista hautajaisista, joten joka kerta kun meninkin vaatekauppaan murruin täysin. Menin sitten arkisissa, mustissa vaatteissa. Ei ollut juhlavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ei kaikilla ole niin isoa sukua, että jatkuvasti olisi hautajaisia. Minä en ole tainnut olla hautajaisissa kahteenkymmeneen vuoteen. Ei olisi kyllä kaapissa valmiina niihin sopivia vaatteita.
Oli aika, jolloin en kehdannut mennä kauppaan kuin pimeällä, kun ainoat siistit vaatteenikin oli moneen kertaan korjattu.
Olin minimikuntoutustuella monta vuotta, tienasin noin 600 €/kk-verot. Repikää siitä.
Tämä. Lisäksi joillakin on niin huono elämänhallinta ettei mitään varautumista osata ajatellakaan, vaikka rahaa siihen vähän olisikin. Marraskuussa ihmetellään että tuleeko talvi taas ja onpa talvitakit kalliita, kun ei ole tullut mieleen hakea huhtikuussa ale-hyllystä takkia tai kulkea kesän ajan kirpparilla talvitakki takaraivossa jyskyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Onnekkaalla ihmisellä, jolta ei ole pitkään aikaan kuollut yhtään läheistä, ja joka ei arjessaan tykkää pukeutua mustaan.
Itselläni on mustia mekkoja kaapit täynnä, koska se on työvaatetuksessani puolipakollinen väri. Mutta ei niistäkään kaikki hautajaisiin sovi, sillä osa on liian iloisella tavalla mustia ja osa taas liian arkisia. Voin hyvin kuvitella, ihmisiä, joilla ei ole sopivia vaatteita kaapissa odottamassa.
"Liian iloisella tavalla mustia" Ihana! 😄 Tämän otan käyttöön kun mustaa pukeutumistani taas kerran parjataan ja ihmetellään miksi pukeudun aina niin "synkästi". "Ai, täällä on ehkä sen verran hämärää, ettet huomannut, että vaatteeni ovat iloisella tavalla mustia!" 😃
Olen mennyt hautajaisiin villapaidassa ja farkuissa. Tietysti joku pahastui siitäkin, mutta nuorena ei ollut oikeasti rahaa. Nykyään on "hautajaismekko" kaapissa, on ollut mummon ja äidin hautajaisissa ja viisitoista vuotta roikkunut tyhjän panttina kaapissa siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, kyse ei ollut vain siitä, ettei kaapista suoraan löytynyt vaatteita, vaan siitä, ettei työssäkäyvä ihminen voi mennä kauppaan ostamaan hautajaisiin sopivia vaatteita, vaan sanoo suoraan, ettei voi tulla. Koska ei ole niitä vaatteita.
Parempia syitä voisi olla, ettei ehdi mennä ostamaan vaatteita, ei halua tulla hautajaisiin, on muuta menoa, ei surultaan pysty tulemaan tms. Mutta että en voi tulla, koska ei ole vaatteita - sitä ihmettelin.
ap
Eikö työssäkäyvällä voi mielestäsi koskaan olla huono rahatilanne?
Ihan ohis, mutta elämänhallinnan ongelmista se kielii, jos työssäkäyvä tai työtönkään ihminen ei saa yhtä vaatekertaa hankittua.
Oma äitini käytti tuota ”ei ole vaatteita” -tekosyytä kaikkien juhlien suhteen. Hänellä oli hoitamattomia mielenterveysongelmia.
-Ei ap.
Koska mielenterveysongelmainen äitisi käytti tuota tekosyynä, niin mielestäsi kaikilla joilla ei ole vaatteita on siis mielenterveysongelmia tai vähintään elämänhallinnan ongelmia?
En ole koskaan saanut työttömyyskorvausta, mutta ainakin kuulemani perusteella se on niin naurettavan pieni, että on vaikea kuvitella miten sen varassa oleva voisi yllättävässä tilanteessa kyetä ostamaan koko hautajaisvaatekerran, jos kaapista ei löydy mitään sopivaa. Käytettynä tietysti, mutta jos hautajaiset ovat tulossa pian, niin ehtiikö kirpparilta löytää sopivat vaatteet?
Oman kokemuksemme nojalla me kaikki täällä keskustelemme, ja minä väitän että jos hautajaisiin meno on vaatteista kiinni, on taustalla oikeasti jotain muuta.
Jos ei omasta kaapista eikä kirpparilta löydy mitään mustaa, tummansinistä tai harmaata, jää vielä vaihtoehdoksi vaikka että lainaa pari kymppiä halpamuotikauppaan. Siis jos tahtoo mennä.
Vierailija kirjoitti:
No voin kertoa itsestäni, niin saat esimerkin ihmisestä jolla "ei ole oikeasti mitään vaatetta, millä mennä hautajaisiin". Olen viisikymppinen, erittäin hyvässä virassa ja erittäin hyvätuloinen. Viimeksi olen ollut hautajaisissa vuonna 2009. Nyt kun muutama kuukausi sitten tuli sellaiset eteen, jouduin ostamaan kaikki vaatteet. Musta sukkuhousut ja avokkaat oli, mutta kaikki vaatteet jouduin ostamaan. En pidä mustasta, se ei sovi minulle, joten minulla ei ollut yhtäkään mustaa vaatetta vaatekaapissani.
Toki minulle oli mahdollista ja helppoa nuo vaatteet hankkia. Mutta valmiina niitä ei minulla ollut.
No eihän tuo vaadi nyt kuin yhden mustan mekon ostamisen. Saa halvalla mistä vaan. Muutama kuukausi sitten oli kesä, joten päällysvaatteitakaan ei tarvinnut ja harva niitä muutenkaan hautajaisia varten ostaa tummana.
Onpa ongelmat... Ollaan menty hautajaisiin juhlavaatteilla, värillä ei ole ollut väliä. Tosin meidän juhlavaatteetkaan ei ole mitään neonvärisiä. Ainakin kerran tyttöni laittoi punaisen mekon.
Hautajaisissa ollaan oltu kolmen eri uskonnon kirkoissa sekä uskonnottomien, onko musta joku värikoodi luterilaisuudessa? Ortodokseilta muistan violetin.
Minä esim.
Mulla on yhdet mustat housut mutta ovat pienet. En ole koskaan tarvinnut mustaa jakkua joten sellaista mulla ei ole. Olen kerran ollut hautajaisissa. Se oli v.2000.
Jenkeissä hautajaisissa voi olla muissakin kuin vain mustissa vaatteissa. Sopisi ehkä tännekin.
Tämä köyhä oli juuri hautajaisissa jalassaan erittäin halvat aletangolta vuosia sitten löytyneet mustat suorat housut. Ostin koska mulle äiti opetti aikanaan että yhdet tällaiset olisi varalta hyvä olla olemassa, menevät häät ja hautajaiset ja kaikki muutkin kekkerit.
Jalassa tokmannilta 8€ mustat kangastennarit joissa myös musta pohja, eivät hypänneet silmille.
Citarista musta mywear pitkähihainen ohut neulepusero alerekisä 6e.
Takki oli vanha tummansininen.
Pääni pantiksi ettei kukaan mun vaatteita muista tai hintoja miettinyt.
Jos ei olisi tennarilla pärjännyt, olisin ottanut Tokmannin halvimmat syys/talvinilkkurit mustana, ne olis olleet ehkä noin 20 e.
Mutta aloittajan tapauksessa ihmisellä oli ilmeisesti varaa vaatteisiin muttei halunnut tulla koska joutuisi ostamaan tai lainaamaan.
Syitä voi olla saituus, salattu talousongelma, tai se ettei halua tavata muuta sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voin kertoa itsestäni, niin saat esimerkin ihmisestä jolla "ei ole oikeasti mitään vaatetta, millä mennä hautajaisiin". Olen viisikymppinen, erittäin hyvässä virassa ja erittäin hyvätuloinen. Viimeksi olen ollut hautajaisissa vuonna 2009. Nyt kun muutama kuukausi sitten tuli sellaiset eteen, jouduin ostamaan kaikki vaatteet. Musta sukkuhousut ja avokkaat oli, mutta kaikki vaatteet jouduin ostamaan. En pidä mustasta, se ei sovi minulle, joten minulla ei ollut yhtäkään mustaa vaatetta vaatekaapissani.
Toki minulle oli mahdollista ja helppoa nuo vaatteet hankkia. Mutta valmiina niitä ei minulla ollut.
No eihän tuo vaadi nyt kuin yhden mustan mekon ostamisen. Saa halvalla mistä vaan. Muutama kuukausi sitten oli kesä, joten päällysvaatteitakaan ei tarvinnut ja harva niitä muutenkaan hautajaisia varten ostaa tummana.
Täytyyhän sen mekon lisäksi ostaa vähintään ainakin kengät.
Tulee mieleen, kun itsellä oli kahden sukulaisen hautajaiset ensin toisen talvella ja sitten kesällä seuraavat. Jouduin ostamaan sekä talvi että kesä vaatteet, kun ei ollut mitään sopivaa ja siistiä kokomustaa tai edes muuten sopivaa väriä vaatteissa. Ostin talviksi uutena kaikki on ei löytynyt kirppiksiltä ja mietin, että kuitenkin ne tulevat käyttöön. Neuletakin ja mustat housut ostin. Näihin meni tosin paljon rahaa, kun itselläni ei ole muutenkaan. Kesällä päätin, että mitään mekkoa on ala uutena ostamaan niin onneksi löytyi kirppikseltä halpa mekko ja siihen bolero sekä kengät. Olin kyllä jo hätää kärsimässä, kun meinasi jäädä vaatteiden löytyminen viime hetkeen ja näihin hautajaisiin oli pakko mennä, kun niin läheinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti opetti, että kaapissa on aina oltava musta hautajaisasu. Koska monesti hautajaiskutsut tulevat nopealla aikataululla. Ei se yksi musta mekko/jakkupuku, kovin paljon tilaa kaapissa vie näin KonMarituksenkaan aikakaudella...
No, mielummin mä kyllä sitten ostan sen asun kun säilön kaapissa vuosikymmeniä jotain hautajaisvaatetta.
Olen itse ollut hautajaisissa viimeksi vuonna 1998 jolloin olin parikymppinen Tuskin mulle edes mahtuisi se musta mekko jonka vaarin hautajasiin hankin.
Ei tuossakaan nyt ole mitään järkeä, että turhan päiten roikottaa kaapissa pölyttymässä jotain, jota ei ehkä koskaan tule käytettyä. Olen lukenut vastaavaa tällä palstalla - jossa muuten vallitsee äärimmäisen konservatiivinen ajatus hautajaispukeutumisesta muutenkin, lapsetkin pitää pukea päästä varpaisiin umpimustaan - että pitää olla hautajaisasu kaapissa, koska tarvitseehan sitä nyt vuosittain. Ei todellakaan tarvitse.