Äitiongelma (synnytyksen jälkeinen masennus)
Minulle syntyi vuosi sitten esikoinen ja sairastuin synnytyksen jälkeiseen vakavaan masennukseen n. kuukausi synnytyksen jälkeen. Jouduin 3 viikoksi osastolle koska olin niin ahdistunut, en pystynyt syömään ja minulla oli itsetuhoisia ajatuksia. Olen kärsinyt ahdistuksesta ja ADHD-tyyppisestä oireilusta koko ikäni joten uskon että silläkin oli vaikutusta asiaan..
Äitini oli jonkun aikaa silloin luonani auttelemassa ruoan laitossa ym. mitä töiltään ehti kun mieheni oli töissä. Hänen suhtautuminen ahdistukseeni on ollut aina vähättelevää ja myös tuon masennusjakson aikana hän vähätteli tuntemuksiani.
Nyt on yli vuosi kulunut, mutta aika-ajoin äitini aina muistuttaa minua siitä ajasta että miten raskasta se oli hänelle ja miten raskasta seuraa olin. Minusta tuollainen muisteleminen on todella kurjaa, koska en siinä tilanteessa ollut oma itseni enkä voinut mitenkään vaikuttaa olooni. Olen tämän sanonut äidilleni mutta hän ei ihan oikeasti tunnu tajuavan sitä.
Halusin vain purkaa tämän, en tiedä miksi :D
Kommentit (14)
Eikö miehesi pitänyt isyyslomaa?
Hänellä olisi myös ollut oikeus sairauslomaan.
Ja teillä oikeus kunnalliseen kotiapuun.
Ei kannata ottaa kotiinsa ihmisiä, joista tulee vain pahat fiilikset.
Minä erehdyin sanomaan äidilleni esikoisen syntymän jälkeen, että masentaa. Äiti haukkui minut pystyyn, käski minun pitää suuni kiinni ja sanoi, että olisit onnellinen, kun sinulla on terve lapsi. Toki olin lapsesta onnellinen, mutta se ei estänyt sitä, että vaunulenkeillä suunnittelin miten päätän päiväni. En uskaltanut neuvolassakaan puhua asiasta, mutta ei siellä taidettu edes kysyä, miten minä voin.
Äitisi reaktio kertoo, miksi olet masentunut. Äitisi on rakkaudeton omaa lastaan kohtaan.
Nyt kiireesti terapiaan, ettet tee samaa omalle lapsellesi.
Googlaa ja lue kirjoja aiheesta äitihaava / mother wound. Jatkathan edelleen säännölistä terapiaa? Hyvä jos akuutti masennus on hellittänyt mutta on pitkä tie oppia elämään sen taipumuksen kanssa varsinkin jos on monta muutakin haastettaa tunne-elämässä. Mutta ihminen oppii ja kehittyy joka päivä jos/kun itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallinen kotiapu? Ei tuollaista ole joka paikassa.
Äidit eivät ole hirviöitä. Eikä masennuksen tarvitse olla taipumus.
rikkinäinen ihminen tekee pahaa, kuten itselle on tehty. Sen voi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lakisääteinen palvelu. Se pitää löytyä joka paikasta ja äidin sairastuessa kyllä löytyy. Ja ainahan voi palkata apua - pieni hinta mielenterveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lakisääteinen palvelu. Se pitää löytyä joka paikasta ja äidin sairastuessa kyllä löytyy. Ja ainahan voi palkata apua - pieni hinta mielenterveydestä.
Ei ole. Itse olin monta kuukautta täysin autettava synnytyksen jälkeen eikä täällä ollut tarjota mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole tekemisissä. Miksi yleensä otit hänet avuksi?
Olin liian kiltti enkä uskaltanut sanoa ei kun hän tarjoutui tulemaan luokseni. Siinä kohtaa olin vain itkuinen ja väsynyt, joten ajattelin että kaikki apu varmasti on hyväksi. AP
Vierailija kirjoitti:
Piti isyysloman ja pienen loma perään eli oli kolme viikkoa kotona. Me ei rehellisesti tiedetty että hänellä olisi ollut oikeus sairaslomaan. Kotiapuun oli viikkojen jono eikä ostettu yksityiseltä kun pelättiin että maksaa liikaa.. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti isyysloman ja pienen loma perään eli oli kolme viikkoa kotona. Me ei rehellisesti tiedetty että hänellä olisi ollut oikeus sairaslomaan. Kotiapuun oli viikkojen jono eikä ostettu yksityiseltä kun pelättiin että maksaa liikaa.. AP
Ei kannata säästää niin, että siitä sitten vain kuormittuu liikaa. Minulla on kusipäinen äiti ja ihan viimeinen jonka haluan kuormakkseni, kun olen muutenkin vähänkään heikoilla. Ota nyt ainakin täysi radiohiljaisuus tuohon.
t. kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Minä erehdyin sanomaan äidilleni esikoisen syntymän jälkeen, että masentaa. Äiti haukkui minut pystyyn, käski minun pitää suuni kiinni ja sanoi, että olisit onnellinen, kun sinulla on terve lapsi. Toki olin lapsesta onnellinen, mutta se ei estänyt sitä, että vaunulenkeillä suunnittelin miten päätän päiväni. En uskaltanut neuvolassakaan puhua asiasta, mutta ei siellä taidettu edes kysyä, miten minä voin.
Samaistun täysin. En voi ymmärtää miten äiti voi olla noin paha suustaan omalle lapselleen :( AP
Älä ole tekemisissä. Miksi yleensä otit hänet avuksi?