Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?
Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....
Kommentit (1206)
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen koditon keski-ikää lähestyvä nainen. Mulla on myös koira, jonka otin kodista missä sitä hakattiin, silloin kun mulla vielä oli koti. Koirastani en luovu ihan siksi, että a) rakastan sitä ja b) olen ainoa ihminen johon se luottaa.
Asuin yhdessä miehen kanssa joka ajan myötä muuttui äärimmäisen väkivaltaiseksi ja kontrolloivaksi. Mulla ei ole luottotietoja (vuosia sitten kaatunut yritys), joten en ole saanut asuntoa lukuisista yrityksistä huolimatta.
Kun nenä murtuu kolmannen kerran, molemmat silmät ovat turvonneet hakkaamisesta umpeen, et saa omassa kodissasi käyttää kaukosäädintä tai esim. sulkea makuuhuoneen ovea, on aika häipyä.
Jos tämä on mielestäsi luuserointia, olen pahoillani.
En ole toivonut mitään mistään avustusjärjestöstä, ainoa mitä toivon jouluksi on katto pään päälle.
En käytähuumeita, en ole juoppo. Jos näkisit mut kadulla et luultavasti edes uskoisi mun olevan koditon.
En ole koskaan ollut ra isti, mutta kyllä myönnän suoraan, että tätä nykyä v tuttaa kun muualta tulleet saavat kodin, minä en.
Tämä on ihan hirveää.
Halusin vaan kertoa oman tarinani. Ei me kaikki yhteiskunnan laitamilla olla mitään työtävieroksuvia nistejä.
Hyvää joulun odotusta kaikille.
Paitsi Kelalle, minkä mielestäsi mun pitäisi mennä töihin. Miten, kun en tiedä missä nukun seuraavan yön, pääsen suihkuun tai mihin minä sen koiran laitan työpäivän ajaksi?? Kysynpä vaan.Surullinen tämä tarinasi.
Minua jäi silti ihmtyttänään, että silloin kun otit koiran, ajattelitko yhtään, miten koira pärjää, kun olet itse töissä? Vai laskitko sen varaan, että et enää palaa työelämään?
Oletko nyt ihan tosissaan sitä mieltä, että kukaan koiranomistaja ei voi käydä töissä? Että koira ei voi olla 8 tuntia yksin kotona? Miten muut koiranomistajat ovat asian järjestäneet, mitä luulet?Ja sitten tuo asuntotilanteesi. Kaupunki tarjoaa kriisiasuntoja esim. perheväkivallan vuoksi kotoa muuttaneille. Ota yhteys alueesi sosiaalitoimistoon. Saat asunnon ihan varmasti. Asunnottomille naisille on myös asuntolatyyppisyä asumista tarjolla. Niemikotisäätiö tarjoaa edullista tuettua asumista mt-kuntoutujille.
Ohis...et näyttänyt ymmärtävän edellisen kirjoittajan kommenttia. Tavallinen työssäkäyvä jättää koiransa työpäivän ajaksi KOTIIN, mutta kodittomalla ei ole kotia, johon voisi koiransa jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia helmiä:
- isälle vaatteita, koko 4XL tai isompi
- tyttö 18v, talvitakki kokoa XXL
- äiti, talvitakki kokoa XXL (perheen taloudellinen tilanne surkea, laskujen jälkeen ei jää rahaa ruokaan...)
- aikuisille lapsille leffalippuja ja kosmetiikkaa
- työkyvyttömyyseläkkeellä olevat vanhemmat toivovat muutaman kuukauden ikäiselle (herrajumala, mikä järki!!!) vauvalle vaatteita
- äidille pusero kokoa XXL
- järjestään tarvitaan joulukoristeita, eikö niitä muka ole ihmisillä jo ennestään?
Ja noiden sekaan uppoaa ne perheet, joissa toivotaan lapsille alushousuja :(
Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin huono ja epäterveellinen. Ei mua kummastuta yhtään.
Ja pa*kat ole kalliimpaa. Perunaa, juureksia, kananmunia, lihaa ja muita peruselintarvikkeita saa kyllä ihan edullisesti. Niistä vaan pitää ihan itse laittaa sitä saamarin ruokaa ja sehän ei nykyään isolle osalle käy. Ihan niinkuin ne jouluruoatkin. Edullisesti sais tehtyä, mut kun ei. Valmiina pitää saada, mikron kautta pöytään.
Ärsyttää se ainanen vinkuminen, miten ei ole varaa syödä terveellisesti, kun ei edes yritetä. Luulis että työttömillä olis uhrata päivästään tunti ruoanvalmistukseen.
Miksi edes avasin tuon sivun. Toiveissa 22 jopoa. 22! En ikinä ostaisi edes omalle lapselleni niin sysipaskaa pyörää joka on törkeän ylihintainen. Nyt jotain järkeä päähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran "perheellä ollut haastavaa taloudellisesti jo vuosia" on siis 5 lasta, joista yksi 2v ja 8kk. Sterilisaatio olisi joskus kova sana. Vanhemmille lapsille pyydetään ps4 pelejä, on ollut sitten varaa kuitenkin ostaa monensadan laite.. nyt ei pystytä edes ostamaan jouluruokia-huoh.
Samaa mietin kuin luin yhden perheen lasten toiveita bluetooth-kuulokkeista. Ei ne taida ihan itsestään musiikkia toistaa? En kyllä ole mikään tekniikan ihmelapsi mutta epäilen ettei kuulokkeista kuulu mitään ilman jonkunlaista lisälaitetta. Siihen on kuitenkin ollut varaa? ja samassa perheessä 3 lasta näitä toivoi. Köyhyys on ihan erilaista Suomessa kuin itse olen aina kuvitellut. Lapsilla on kaikkea sellaista mihin itsellä ei koskaan ole ollut varaa, enkä silti ole itseäni köyhänä koskaan pitänyt. Lisäksi kun näkee "köyhien" koteja, tavaraa pursuaa pöydät ja kaapit täynnä. Miksi ei osata myydä pois jotain että on taas rahaa ostaa uutta? Ei jakseta eikä viitsitä. Ei edes opetella sukkia neulomaan, vaikka vuosi olisi aikaa talveen ja jouluun varautua. Lankoja saa kirppikseltä usein parilla eurolla. Valmiita sukkiakin saa lapsille muutamalla eurolla jos ei jaksa/osaa itse tehdä. Suunnitelmallisuutta ihmiset! Joulu tulee joka vuosi.
Käytännössä kaikilla on lisälaite=puhelin. Läppärin ja muistikortin avulla siihen muutaman kympin kapulaankin saa ladattua musiikkia, jos ei ole älypuhelinta. Bluetooth-kuulokkeet kyllä kuulostaa liioittelulta, kun langallisia saa tosi halvalla Lidlistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesyllä on miljoonaomaisuus ja Pelastusarmeija on lgbt-syrjivä.
Hesyllä ei ole miljoonaomaisuutta. Tilintarkastus 2017: Alijäämä n. 57 000e. Löytyy helposti googlettamalla.
https://www.hesy.fi/hesy/vuosikertomukset/
Tilinpäätös 2018/tase: rakennukset lähes 2 miljoonaa, sijoitukset 3 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia helmiä:
- äiti, talvitakki kokoa XXL (perheen taloudellinen tilanne surkea, laskujen jälkeen ei jää rahaa ruokaan...)
- työkyvyttömyyseläkkeellä olevat vanhemmat toivovat muutaman kuukauden ikäiselle (herrajumala, mikä järki!!!) vauvalle vaatteita
- järjestään tarvitaan joulukoristeita, eikö niitä muka ole ihmisillä jo ennestään?
Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin huono ja epäterveellinen. Ei mua kummastuta yhtään.
Kun olin köyhä, söin paljon lihapiirakoita. Mutta ei minulla ollut varaa syödä kuin 1 piirakka päivässä. Olin kokoa XS, en XXL. Jaksoin silti tehdä siivoojan töitä. Jos on oikeasti köyhä, silloin mitään ruokaa ei voi syödä niin paljon että on lihava.
Jouluapua -sivusto on tarkoitettu sekä yksityishenkilöille että yrityksille. Tuskin kalliiden toiveiden toteuttaminen on tarkoitettukaan yksityishenkilöille, mutta yritykset saattavat hyvinkin toteuttaa jonkun kalliimman toiveen.
Vierailija kirjoitti:
Toivoihan tuolla 17v poika autoakin :D Mahtaa joku ostaa...
Leluauto?
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elävät hankkivt lapsia siksi, että se vaikuttaa tuloihin aivan päinvastoin kuin työssäkäyvillä. Työssäkäyvillä se jaettava kakku on edelleen samankokoinen, tai oikeastaan paljon pienempi sen ajan kun äiti on kotona eikä töissä, mutta se pitää jakaa useammalle hengelle. Jos elää pelkästään tuilla, jokainen lapsi vain kasvattaa jaettavaa kakkua. Monella pitkään tai aina tuilla eläneillä on aivan vääristynyt kuva työssäkäyvien tulotasosta, vaikka monilapsinen perhe, jonka vanhemmat ovat pienituloisia, saattavat hyvinkin saada käteen vähemmän kuin monilapsinen perhe toimeentulotuella.
Totta varmaankin. Erään suurperheen isä myönsi että lapset on tehty rahan vuoksi. Siihen maailman aikaan lapsesta sai suuren verovähennyksen (nyt ei senttiäkään) ja lapsia heillä oli lähemmäs 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia helmiä:
Kun olin köyhä, söin paljon lihapiirakoita. Mutta ei minulla ollut varaa syödä kuin 1 piirakka päivässä. Olin kokoa XS, en XXL. Jaksoin silti tehdä siivoojan töitä. Jos on oikeasti köyhä, silloin mitään ruokaa ei voi syödä niin paljon että on lihava.
Peruna on halpaa ja hiilihydraattipitoisena liikaa syötynä lihottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia helmiä:
Melkein kaikki on liikaa syötynä lihottavaa.
Poika harrastaa jääkiekkoa, josta äiti maksaa 125 €/kk... Viisi vuotta jo harrastanut.
Jouluruuat ja lahjat sitten näköjään kerjätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia helmiä:
En jaksa uskoa, että keitettyä perunaa syömällä kukaan lihoo.
Eri asia jos ne rasvassa valmistettu.
Miksi monilapsisessa perheessä ei kierrätetä vaatteita seuraavalle lapselle? Eräskin 7-lapsinen perhe toivoo jokaiselle uudet vaatteet ja kokoeroa tosiaan se muutama cm seuraavaan lapseen....
Lapsilisäkin kasvaa jokaisesta lapsesta. Se raha on tarkoitettu lasten menoihin ja siihen muut tuet päälle mutta ei ole siltikään lapsille ruokaa eikä vaatteita.
Likaiset vaatteet heitetään vissiin roskiin tai sitten ne vaan lojuvat jossain kasassa. Ja sitten volistaan, että ei ole vaatteita...
Itse autan kyllä mielelläni köyhiä, mutta Suomessa ei ole köyhiä. Eli en aio osallistua.
Annan rahaa mieluummin esim. Kirkon ulkomaanavulle.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
En aio "auttaa". Joululahjoja ei tarvitse kukaan. Niitä vaan halutaan. Ruokaan voisin lahjoittaa rahaa mut en turhaan materiaan.
Miksei noita vaatekeräyksiä voisi olla koko ajan ympäri vuoden toimeentulotukea saaville? Ihmisillä on valtavat määrät hyviä vaatteita, joita eivät itse käytä. Mieluusti minäkin veisin ne omani johonkin sossun laatikkoon enkä uffin. Vai miten tämä vaatteiden kierrätys oikein toimii?
Kummastuttaa nämä vaatetoiveet, eikö ihmisillä ole varaa edes ale/kirppiskenkiin? Lasten toppahaalarin löytää kirppikseltä alle kympillä. Ei ehkä merkkituote, mutta ehjä ja lämmin. Suomessa on kuitenkin kylmä 80% ajasta joten lapsille ja aikuisille pitäisi olla vaatetta saatavilla aina, jos tarve.
Samaa mietin kuin luin yhden perheen lasten toiveita bluetooth-kuulokkeista. Ei ne taida ihan itsestään musiikkia toistaa? En kyllä ole mikään tekniikan ihmelapsi mutta epäilen ettei kuulokkeista kuulu mitään ilman jonkunlaista lisälaitetta. Siihen on kuitenkin ollut varaa? ja samassa perheessä 3 lasta näitä toivoi. Köyhyys on ihan erilaista Suomessa kuin itse olen aina kuvitellut. Lapsilla on kaikkea sellaista mihin itsellä ei koskaan ole ollut varaa, enkä silti ole itseäni köyhänä koskaan pitänyt. Lisäksi kun näkee "köyhien" koteja, tavaraa pursuaa pöydät ja kaapit täynnä. Miksi ei osata myydä pois jotain että on taas rahaa ostaa uutta? Ei jakseta eikä viitsitä. Ei edes opetella sukkia neulomaan, vaikka vuosi olisi aikaa talveen ja jouluun varautua. Lankoja saa kirppikseltä usein parilla eurolla. Valmiita sukkiakin saa lapsille muutamalla eurolla jos ei jaksa/osaa itse tehdä. Suunnitelmallisuutta ihmiset! Joulu tulee joka vuosi.