Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?

Vierailija
25.10.2019 |

Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....

Kommentit (1206)

Vierailija
181/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa niin nämä hyvätuloiset tässä ketjussa jotka nillittää kuinka "ei meilläkään lapsille osteta vaikka olisi varaakin". Lapsenne vielä joskus kirjoittavat vastaavalle palstalle kuinka heillä oli varakkaat mutta pihit vanhemmat 😂

Pihi = paha

Tuhlaava = hyvä

????

Mä kestän sen että mun lapset kritisoi mua mun valinnoista - varsinkin jos tekevät sen anonyymillä palstalla 😂

En tosin usko että tekevät - on heidän harrastuksiin (Ja yhteisiin matkoihin) sen verran ’sijoitettu’

Vierailija
182/1206 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa on kaunis ajatus, että annetaan vähävaraisten perheiden lapsille joulu. Mutta mutta. Kaikki tällaiset jouluavut ainoastaan ruokkivat avuttomuuden kierrettä. Ei oteta vastuuta itsestä, kun on opittu, että kerjäämällä saa kyllä. Ja siirretään sama seuraavillekin sukupolville. Nuokin hakijoiden aikuiset lapset ovat varmaan muutaman vuoden päästä kerjäämässä jouluapua omille lapsilleen.

Harva varmaan edes kertoo lapsille, että lahjat on saatu avustuksena. Ei ainakaan itselle tulisi mieleen.

Teineille tai aikuisille lapsille aivan varmasti kertoo. Vai ajattelitko, että uskovat vielä joulupukkiin?

En tiedä mihin uskovat. Taikaseinään?

Osui tuolla silmiin joku perhe jossa 12v lapsi nuorin - jotka toivoivat joulupukin käyntiä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soitan oman seurakunnan diakonissalle ja kysyn heiltä, voisinko auttaa jotenkin. Heillä asiakkaina oman alueen vähävaraisia lapsiperheitä. Olen vienyt sinne meidän lasten pieneksi jääneitä vaatteita sekä leluja.

Heidän avun piiriin on vaikea päästä, koska diakoniatyön puolella resurssipuute, joten vain kaikista heikoimmalla olevat otetaan mukaan avustusrinkiin

Vierailija
184/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa on kaunis ajatus, että annetaan vähävaraisten perheiden lapsille joulu. Mutta mutta. Kaikki tällaiset jouluavut ainoastaan ruokkivat avuttomuuden kierrettä. Ei oteta vastuuta itsestä, kun on opittu, että kerjäämällä saa kyllä. Ja siirretään sama seuraavillekin sukupolville. Nuokin hakijoiden aikuiset lapset ovat varmaan muutaman vuoden päästä kerjäämässä jouluapua omille lapsilleen.

Harva varmaan edes kertoo lapsille, että lahjat on saatu avustuksena. Ei ainakaan itselle tulisi mieleen.

Teineille tai aikuisille lapsille aivan varmasti kertoo. Vai ajattelitko, että uskovat vielä joulupukkiin?

Sellaisen on varmaan vaikea ymmärtää, joka ei ole itse köyhä, sitä köyhyyden häpeää. Ei sitä lapsille ja teineille kerrota, että tämä paketti tuli avustuksena. Ennemminkin niin, että jos kysymyksiä tulee, niin sitä sanoo alennusmyynnistä heinäkuussa ja joku möi facekirppiksellä käyttämättömän tuotteen. Ei sitäkään korosta, että tämä leipä on haettu leipäjonosta. Lasten pitää saada olla lapsia. Ei heidän tarvitse kantaa jatkuvasti harteillaan köyhyyden taakkaa ja varsinkaan jouluna.

Vierailija
185/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mihin uskovat. Taikaseinään?

Osui tuolla silmiin joku perhe jossa 12v lapsi nuorin - jotka toivoivat joulupukin käyntiä....

Hakemuslomakkeessa on valmiina rasti ruutuun esim. joulupukin vierailu, jouluruoka, joulukoristeet. Että, jos näitä hämmästellään, niin tiedoksi.

Vierailija
186/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kauhea ajatella, lapset joutuvat yhteiskunnan välinpitämättömyyden vuoksi asumaan perheissä, missä heidän jokapäiväisiä perustarpeitaan edes ei tyydytetä, vaan niitäkin kuulutellaan jossain Jouluksi "jouluhjoiksi". Se minua tässä hiertää.

Mikäli olisikin kyse asiallisesti hoidetuista köyhien kotien lapsista ja tavallisista joululahjoista, mutta eihän se edes ole niin tuolla! Perheet tulee huolehtia toimeentulotuen ja sosiaalityön piiriin ja katsoa lapsilla olevan arjessa itsestäänselvänä ehyet ja puhtaat vaatteet, hygienia, ruoka joka päivänä, harrastusvälineet kouluun, opiskeluvälineet, reput ja niin edelleen. Liian pienituloisen pitäisi saada ne koulu retki- varat kunnan sossusta niin, etteivät kaikki ne olisi rasittamassa sitä millä tämä perustoimeentulo.

Toinen vaihtoehto on ottaa lapset pois ja muualle, missä kyetään, viitsitään, tahdotaan.

Se perusasioiden puute on se mistä lapsi oikeasti kärsii tietysti sen lisäksi jos vanhemmat päihdeongelmaisia tai liian titityy, niin kuin niitäkin nyt ei sitten olisi minkä tulotason perheessä hyvänsä. Kukaan ei oikeasti KÄRSI pleikkarien puutteesta sen enempää kuin me aikuiset kaviaarin tai porschen tai golfkentän puutteeesta. Joulu on kaupallinen humpuukivillitys yleensä käytetyssä muodossaan. Mutta kyllä sitä nyt jotain lahjaksi kelpaavaa myös sentään löytyy itsestäänselvien perusvälttämättömyyksien ja täysin tarpeettoman ökytörsäämisen välistä. Tuolla pitäisi joka lapsesta olla,missä hån hyvä tai mistä pitää, ja pelaamisjutut kyllä kielletty.

Esimerkiksi ikätason mukaisi piirustus- ja maalaustarvikkeita sellaisille, joista se on kivaa.

Jollekin musiikkilahjaiselle jokin instrumentti ja tunteja olisi kehittävä harrastus.

Lukuvimmaiselle lahjakortti johlnkin mistä niitä saa eenä halvalla lapsen luuriin.

Urheiluvimmaiselle se pakollinen seuran jäsenmaksut, kortti sinne kulkemisiin, urheiluvaatteet, kengät, muut mahdolliset välineet ihan urheiluvaatelaukusta , kosmetiikkalaukusta, pesuvälineistä, muutamista pyyhkeistä alkaen. Jotain mikä mahdollistaa sen että nuorella on jotain mikä ... no. En keksi nyt ilmaisua. Mutta kyllä tällaisen lahjoitus jollekin tarpeessa olevalle lapselle on miljoona kertaa tärkeämpi kuin jotkin "jouluruuat", korusteet, sälä, konvehtirasiat, my little ponyt.

Yksi hyvä koko perheen juttu voisivat olla kasa pelejä ja tai urhrilumielessä pelaamisvälineitä.

Toinen voisi olla keitto- ja leipomiskirjoja, taloudenpitokirja. Tietynkaltsisissa perheissä ei välttämättä ole edes nähty. Me googlettaisimme nykyään monet tietysti, vaikka hyllyssä miten on, mutta --

Vierailija
187/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että taas on tullut tälläinen Jouluavun hakijoiden haukkumaketju. Vaikea ymmärtää, että joku kadehtii jos yh-äiti saattaa saada villasukat ja lapset pari pakettia jouluksi.

Kyllä kaikkea saa kritisoida. Kyse ei ole kateudesta vaan siitä, että jos rahaa on vähän tulisi sekin vähä osata käyttää tehokkaasti ja toivoa oikeasti tärkeitä ja tarpeellisia asioita. Moni toivoja ei kuitenkaan näin tee. 

Mikä on arvon raadin mielestä oikeasti tärkeää kun ei villasukat eikä alusvaatteetkaan sitä ole.

Laittakaa nyt joku esimerkki kertomus millainen perheentaustan ja historian ja nykytilanteen pitäisi olla ja heidän järkevät toiveet.

Vierailija
188/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aion osallistun Hopen lahjakeräykseen, kuten usein aiemminkin.

Tietääkö joku tarkistaako Hope avustusten hakijoilta tulo- tai muita taloudellisia tietoja?

Tietääkseni ei tarkista!

Kävin toukokuussa yhtenä arki aamuna Helsingin Hope pisteessä kahden tukilapsen kanssa ”akuuttiajan saaneena”. Tukilapset tarvitsivat kengät.

Samaan aikaan oli ulkomaalaistaustainen perhe tyhjentämässä hyllyjä Ikean kassiin vaatteita ja rohmusivat leluja.

Hopesta saa varattua ajan, jolloin apua tarvitsevalla on oikeus ottaa tavaraa varastosta vaikka kuinka paljon. Olin erittäin ihmeissäni?!

Eli, jos saat ajan aamuksi ensimmäiseksi, sinulla on oikeus tyhjentää vaikka koko Hopen varasto. Näin käsitin. Se ei tietenkään ole minulta pois, mutta tarvitseeko yksi perhe niin valtavasti esim. leluja.

Omat tukilapset löysivät kengät ja kävin vielä kysymässä, että onko Ok, saavatko lapset laittaa kengät heti jalkaan.

Mitä ap:n aloitukseen tulee, niin en osallistu Jouluapuun vaan ostan tukilapsilleni jotain lämmintä päällepantavaa ❤️

Vierailija
189/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime joulun alla eräs tuntemani kahlasi läpi useamman Lidlin. Siellä oli sesonkitarjoustuotteina sellaisia juttuja, kuin kaukoputki, kiikari, mikroskooppi sekä kaikenlaisia vastaavia. Olisiko jostain löynnyt karttapallonkin. Hän osti kaikki halvat tuontyyppiset lapselle, joka aloittaa koulutietä. Kävi niin monta Lidliä läpi, löysi ne kaikki. Kerralla niitä ei ollut tarkoitus antaa,vaan vähitellen. Onhan muuten myös hyvä esimerkki miten lahjojen hankinnassa itsekin säästää.

Vierailija
190/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity asiaan mutta toissa jouluna näin omin silmin kun köyhille jaettiin jouluruokaa.

Osa ihmisistä penkoi kassin läpi heti sen saatuaan ja tunki roskikseen ne elintarvikkeet mitkä ei miellyttänyt. Roskis täyttyi äkkiä niin joukulaatikoita ja rosolleja makasi maassa.

Tuntui tosi pahalta, tätäkö on oikea köyhyys?

(Helsinki, Tallinnanaukio 2017)

Vierailija
191/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että taas on tullut tälläinen Jouluavun hakijoiden haukkumaketju. Vaikea ymmärtää, että joku kadehtii jos yh-äiti saattaa saada villasukat ja lapset pari pakettia jouluksi.

Kyllä kaikkea saa kritisoida. Kyse ei ole kateudesta vaan siitä, että jos rahaa on vähän tulisi sekin vähä osata käyttää tehokkaasti ja toivoa oikeasti tärkeitä ja tarpeellisia asioita. Moni toivoja ei kuitenkaan näin tee. 

Mikä on arvon raadin mielestä oikeasti tärkeää kun ei villasukat eikä alusvaatteetkaan sitä ole.

Laittakaa nyt joku esimerkki kertomus millainen perheentaustan ja historian ja nykytilanteen pitäisi olla ja heidän järkevät toiveet.

No elämänhallinnan ongelmista kertoo

- yli 3 lasta perheessä ja lisää tehty vaikka työttömyyttä jo vuosia takana

- työttömyyttä yli 5 vuotta etenkin yli 10 vuotta (ei siis kuitenkaan tarpeeksi sairas jäädäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle)

- reipas ylipaino (xxxl vaatepyynnöt)

- villasukkia ei osaa itse tehdä jos on ollut työttömänä 10 vuotta (eli ajasta ei ainakaan ole kiinni)

- yli 20-vuotiaille "lapsille" lahjapyynnöt

Tässä siis esimerkkejä, joihin ne yksilön valinnat ovat vaikuttaneet ja on ilmiselvää, että joululahjoihin ei ole varaa koska on elämänhallintaongelmia. Mikään raha- tai lelumäärä ei tule parantamaan sellaisen perheen kokonaisuutta, vaan he tarvitsevat apua siinä, kuinka elää elämää ja ottaa vastuuta valinnoistaan. Eli henkisen puolen apua. 

Apu menisi tarkoitukseen jos kyseessä on normaali perhe, jolla on tilapäinen työttömyys tai aito sairaus tai sairas lapsi ja rahat tiukilla. Lapsiluku myös korkeintaan 3. 

Vierailija
192/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdiskelua kirjoitti:

On kauhea ajatella, lapset joutuvat yhteiskunnan välinpitämättömyyden vuoksi asumaan perheissä, missä heidän jokapäiväisiä perustarpeitaan edes ei tyydytetä, vaan niitäkin kuulutellaan jossain Jouluksi "jouluhjoiksi". Se minua tässä hiertää.

Mikäli olisikin kyse asiallisesti hoidetuista köyhien kotien lapsista ja tavallisista joululahjoista, mutta eihän se edes ole niin tuolla! Perheet tulee huolehtia toimeentulotuen ja sosiaalityön piiriin ja katsoa lapsilla olevan arjessa itsestäänselvänä ehyet ja puhtaat vaatteet, hygienia, ruoka joka päivänä, harrastusvälineet kouluun, opiskeluvälineet, reput ja niin edelleen. Liian pienituloisen pitäisi saada ne koulu retki- varat kunnan sossusta niin, etteivät kaikki ne olisi rasittamassa sitä millä tämä perustoimeentulo.

Toinen vaihtoehto on ottaa lapset pois ja muualle, missä kyetään, viitsitään, tahdotaan.

Se perusasioiden puute on se mistä lapsi oikeasti kärsii tietysti sen lisäksi jos vanhemmat päihdeongelmaisia tai liian titityy, niin kuin niitäkin nyt ei sitten olisi minkä tulotason perheessä hyvänsä. Kukaan ei oikeasti KÄRSI pleikkarien puutteesta sen enempää kuin me aikuiset kaviaarin tai porschen tai golfkentän puutteeesta. Joulu on kaupallinen humpuukivillitys yleensä käytetyssä muodossaan. Mutta kyllä sitä nyt jotain lahjaksi kelpaavaa myös sentään löytyy itsestäänselvien perusvälttämättömyyksien ja täysin tarpeettoman ökytörsäämisen välistä. Tuolla pitäisi joka lapsesta olla,missä hån hyvä tai mistä pitää, ja pelaamisjutut kyllä kielletty.

Esimerkiksi ikätason mukaisi piirustus- ja maalaustarvikkeita sellaisille, joista se on kivaa.

Jollekin musiikkilahjaiselle jokin instrumentti ja tunteja olisi kehittävä harrastus.

Lukuvimmaiselle lahjakortti johlnkin mistä niitä saa eenä halvalla lapsen luuriin.

Urheiluvimmaiselle se pakollinen seuran jäsenmaksut, kortti sinne kulkemisiin, urheiluvaatteet, kengät, muut mahdolliset välineet ihan urheiluvaatelaukusta , kosmetiikkalaukusta, pesuvälineistä, muutamista pyyhkeistä alkaen. Jotain mikä mahdollistaa sen että nuorella on jotain mikä ... no. En keksi nyt ilmaisua. Mutta kyllä tällaisen lahjoitus jollekin tarpeessa olevalle lapselle on miljoona kertaa tärkeämpi kuin jotkin "jouluruuat", korusteet, sälä, konvehtirasiat, my little ponyt.

Yksi hyvä koko perheen juttu voisivat olla kasa pelejä ja tai urhrilumielessä pelaamisvälineitä.

Toinen voisi olla keitto- ja leipomiskirjoja, taloudenpitokirja. Tietynkaltsisissa perheissä ei välttämättä ole edes nähty. Me googlettaisimme nykyään monet tietysti, vaikka hyllyssä miten on, mutta --

Et selvästikään tiedä mikä on tilanne monen köyhän kohdalla. Ottaisivat kyllä etuja ja soittimia vastaan, mutta ei niitä soittimia kukaan soittaisi vaan lojuisivat jossain mikäli ei myytäisi.

Asenne on erikoinen monella köyhällä ja siitä köyhyys pitkälti johtuukin. Ei tietenkään kaikilla.

Vierailija
193/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

En aio osallistua. Yrittämisestä pitäisi palkita, eikä luuseroinnista.

Maksan mieluummin avokätisesti esim. naapurin teinille meidän nurmikon leikkaamisesta kesällä.

Ei ole mitään järkeä antaa vastikkeetonta rahaa kenellekään, se ei tee hyvää ihmisille.

Minä olen koditon keski-ikää lähestyvä nainen. Mulla on myös koira, jonka otin kodista missä sitä hakattiin, silloin kun mulla vielä oli koti. Koirastani en luovu ihan siksi, että a) rakastan sitä ja b) olen ainoa ihminen johon se luottaa.

Asuin yhdessä miehen kanssa joka ajan myötä muuttui äärimmäisen väkivaltaiseksi ja kontrolloivaksi. Mulla ei ole luottotietoja (vuosia sitten kaatunut yritys), joten en ole saanut asuntoa lukuisista yrityksistä huolimatta.

Kun nenä murtuu kolmannen kerran, molemmat silmät ovat turvonneet hakkaamisesta umpeen, et saa omassa kodissasi käyttää kaukosäädintä tai esim. sulkea makuuhuoneen ovea, on aika häipyä.

Jos tämä on mielestäsi luuserointia, olen pahoillani.

En ole toivonut mitään mistään avustusjärjestöstä, ainoa mitä toivon jouluksi on katto pään päälle.

En käytähuumeita, en ole juoppo. Jos näkisit mut kadulla et luultavasti edes uskoisi mun olevan koditon.

En ole koskaan ollut ra isti, mutta kyllä myönnän suoraan, että tätä nykyä v tuttaa kun muualta tulleet saavat kodin, minä en.

Tämä on ihan hirveää.

Halusin vaan kertoa oman tarinani. Ei me kaikki yhteiskunnan laitamilla olla mitään työtävieroksuvia nistejä.

Hyvää joulun odotusta kaikille.

Paitsi Kelalle, minkä mielestäsi mun pitäisi mennä töihin. Miten, kun en tiedä missä nukun seuraavan yön, pääsen suihkuun tai mihin minä sen koiran laitan työpäivän ajaksi?? Kysynpä vaan.

Vierailija
194/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio. Osallistun vanhusten kukkalähetykseen ja kodittomien eläinten autamiseen. Ällöttää nämä perheiden pummaamiset. Sosiaalihuoltojärjestelmämme avuin nämä pummiperheet kyllä pystyvät säästämään joulua varten itsekin, valintoja tekemällä.

Työssäni näen liikaa näitä ns. köyhiä. Mustikoita ei metsästä käydä itse keräämässä, ne ostetaan kaupasta. Käytetyt vaatteet ja tavarat ovat noloja, meille työssäkäyville se on kierrätystä. Lähikaupasta ostokset koska edullisempaan markettiin on 4km kävelymatka. Mutta, kun avustuksilla ja kerjäämisellä pärjää: miksi tekisi itse asioiden parantamiseksi mitään?

Vierailija
195/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa karsea keskustelu...

Juu, minä olen samaa mieltä, että nää apua pyytävät on usein selkärangattomia, onnettomia, päämäärättömiä elämänhallinta kyvyn menettäneitä "luusereita". Joille paras joululahja olisi se elämänhallintakurssi.

Mutta heidän lapsensa lienevät viattomia. Ei se 3v tiennyt syntyessään että on työttömän isän ja pitkäaikaissairaan äidin kuudes lapsi. Eikä lapsi etenkään voi mitenkään vaikuttaa tilanteeseen!

Niinpä minusta tämä Jouluapua on tarkoitettu ilahduttamaan erityisesti näitä lapsia, jotka joutuvat näissä perheissä elämään.

Sen sijaan Joulupuu-keräyksestä minun pitää sanoa vähän samaa kuin joku tuossa jo aiemmin. Joillain paikoilla keräykseen tulee niin paljon tavaraa, että sitä jaetaan niillekin, joilla olisi varaa ja halukkuutta hankkia lahjat itse. Tietysti osa menee tarvitseville.

Siskon poika kävi pari vuotta sitten perheneuvolassa joissain tutkimuksissa. Joulukuun käyntikerralla sieltä oli annettu joululahja pojalle ja tämän siskolle. Oma siskoni eli lasten äiti oli vienyt lahjat lasten tietämättä takaisin kun ei heidän perheessään tosiaankaan ollut rahapulaa ja lapsille kyllä hankittiin lahjoja.

Itse törmäsin Joulupuu-keräykseen negatiivisessa mielessä ehkä 3 vuotta sitten tammikuussa kun perhekerhossa oli näitä paketteja jaossa kaikille ketkä halusi.

Vierailija
196/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kuulisin mielelläni, millainen on oikeaoppinen köyhä.

Terveisin sosiaalialalla työskentelevä

Vierailija
197/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sellainen tilanne, että jouduttiin perheen kanssa evakkoon ostamastamme talosta, joka paljastui hometaloksi. Nyt maksamme asuntolainaa ja helvetin isoa vuokraa pakotettuna koska alueellamme ei ollut muita vapaita vuokra-asuntoja. Autosta jouduimme luopumaan kun ei varaa pitää. Säästöt meni ja mieheni työkyky homeen aiheuttamien sairauksien takia. Velkaa on vaan helvetisti ja joka kuukausi on taistelua että saamme ruokaan ja lasten pakollisiin tarvikkeisiin rahaa. Silti mietin, että onko minulla oikeus tai kehtaanko mennä ruinaamaan apua tässä ryhmässä kun kuitenkin lytätään.

Vierailija
198/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimi saa halutessaan tiedot Kelasta mm. perustoimeentulotukea saavista lapsiperheistä. Siinä varmaan olisi hyviä kohteita joululahja-avustuksille. Mutta ei, pärstäkertoimella ja rasistin leiman pelkäämisellä mennään. Seurakunta taas jakaa apunsa perhekerhoissa juokseville.

Vierailija
199/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaisia helmiä:

- isälle vaatteita, koko 4XL tai isompi

- tyttö 18v, talvitakki kokoa XXL

- äiti, talvitakki kokoa XXL (perheen taloudellinen tilanne surkea, laskujen jälkeen ei jää rahaa ruokaan...)

- aikuisille lapsille leffalippuja ja kosmetiikkaa

- työkyvyttömyyseläkkeellä olevat vanhemmat toivovat muutaman kuukauden ikäiselle (herrajumala, mikä järki!!!) vauvalle vaatteita

- äidille pusero kokoa XXL

- järjestään tarvitaan joulukoristeita, eikö niitä muka ole ihmisillä jo ennestään?

Ja noiden sekaan uppoaa ne perheet, joissa toivotaan lapsille alushousuja :(

Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin huono ja epäterveellinen. Ei mua kummastuta yhtään.

Vierailija
200/1206 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perheeseen kuuluu äiti ja hänen viisi lastaan sekä tyttären 3v poika. Äiti saa äitiyspäivärahaa, joka ei kunnolla riitä joulun järjestämiseen. Kotona asuu myös opiskeleva tytär kolmevuotiaan poikansa kanssa. Vanhempien lasten isä asuu kauempana eikä ole mukana perheen arjessa kuin muutaman kerran vuodessa. Nuorimman lapsen isä ei myöskään paljoa osallistu lapsen elämään. Perheen tukiverkosto koostuu äidin äidistä ja kahdesta vanhemmasta sisaruksesta.

Poika 19v

Tyttö 18v

Tyttö 11v

Tyttö 8v

Poika 3v

Tyttö 7kk"

Olen sanaton. Tytär saanut ilmeisesti lapsen siis 15-vuotiaana ja äidilläkin 7kk ikäinen vauva. Ja isät ei mukana kuvioissa.

Tämä sama perhe oli viime joulunakin. Jäi vaan mieleen; silloin odotti tuota nuorinta. Miksiköhän piti mennä se viides lapsi vielä tekemään kun ei edellisetkään isät ole kuvassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi