Kilpirauhasen vajaatoiminta, thyroxin pahentaa
Olen syönyt nyt yli kuukauden tyroksiinia 25 mikrogram annoksella. Lähtöarvot minulla oli TSH 5,47 ja T4V 19.30, oireita oli mutta nyt ovat vain pahentuneet. Iho mennyt huonoksi, väsyttää, paleltaa, masentaa.. Ainoaa positiivista on, että nukun taas hyvin eikä ole ollut heräilyjä.
Onko ihan tavallista että oireet pahenee aluksi? Kokemuksia kiitos!
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama, että tyroksiini kokoajan vaan pahentanut ts. Tsh kokoajan vaan noussut lääkityksestä ja sen nostoista huolimatta.. kellään kokemuksia jatkosta tällaisen suhteen?
Onko sulta otettu TSH:n lisäksi T4 ja T3?
Mulla ei thyroxin auttanut ja sitten lopulta selvisi, että kyse ei ollut kilpirauhasen vajaatoiminnasta, vaan todella matalasta ferritiinistä. Verestäni ei löytynyt lainkaan kilpirauhasen vasta-aineita, aloin suödä rautaa, thyroxin lopetettiin ja arvot korjaantuivat kuin itsestään.
Taitaa olla aika tavallinen tilanne, että osa ei saa thyroxinista apua. Joillekin se on erinomainen lääke ja tekee juuri minkä pitää, mutta sitten on muita joilla se ei auta eikä arvoja saada optimaalisiksi tai vointia hyväksi. Siksi ihmettelen Suomen linjaa, jossa T3 ja armour on pannassa ja niitä määrääviä lääkäreitä vainotaan Valviran toimesta. Jos T4+T3 yhdistelmähoidolla saadaan ihmisiä terveiksi, hyvinvoiviksi ja työkykyisiksi muualla maailmalla niin miksi sitä ei Suomessa tehdä? Ihan kuin Suomen terveydenhoito vihaisi kilpirauhaspotilaita.
Ihmisen elimistö ei muuten tee T4 hormonilla mitään, vaan muuntaa sen aktiiviseksi T3 hormoniksi. Joillain tämä konversio on jostain syystä häiriintynyt ja siksi väsymys ei väisty.
Tanskan endokrinologit tuntevat Suomen maana jossa ei hoideta kilpirauhaspotilaita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei thyroxin auttanut ja sitten lopulta selvisi, että kyse ei ollut kilpirauhasen vajaatoiminnasta, vaan todella matalasta ferritiinistä. Verestäni ei löytynyt lainkaan kilpirauhasen vasta-aineita, aloin suödä rautaa, thyroxin lopetettiin ja arvot korjaantuivat kuin itsestään.
Miksiköhän tota ferritiiniä ei sitten katsota kaikilta keillä kilpirauhasen vajaatoiminta epäilyksenä?🤦🏼♀️ Pitääkö se sitten itse vaatia vai kuinka. Haluisin kyllä tuonkin tsekata, kun oireet täsmäis siihenkin mutta ferritiiniä ei olla katsottu laisinkaan.
Aloittajalla aika oudot arvot, kun molemmat korkeella. Varmaan helposti alkaa mennä myös liikatoiminnalle.. Eikö ois jo hyvä katsoa muitakin arvoja, jos löytyisi selitystä miksi TSH on koholla ja T4V myös korkeamman puoleinen. Minulla arvot oli tyroksiinin aloittaessani TSH 9 ja t4V 7, perinteinen vajiksen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tota ferritiiniä ei sitten katsota kaikilta keillä kilpirauhasen vajaatoiminta epäilyksenä?🤦🏼♀️ Pitääkö se sitten itse vaatia vai kuinka. Haluisin kyllä tuonkin tsekata, kun oireet täsmäis siihenkin mutta ferritiiniä ei olla katsottu laisinkaan.
Oman kokemukseni mukaan sitä ei katsota eikä sitä saa ainakaan julkisella puolella eikä YTHS:ssä mittautettua edes pyytämällä. Kolmelta eri lääkäriltä kerkesin pyytää ennenkun hoksasin, että sen voi itse mennä yksityiselle ilman lähetettä mittauttamaan. Ja siis itselläni on anemia taustaa. Hemoglobiini on alimmillaan huidellut 90 paikkeilla ja olen ollut rautakuurilla monta kertaa. Joka kerta hemoglobiini kyllä otettiin, mutta aina sanottiin, että ferritiiniä ei tarvitse tutkia, hemoglobiini riittää.
Ferritiini olikin 7. Ja on kilpirauhasen vajaatoiminta myös, joten voitte kuvitella millaisessa väsymyksessä ja sumussa sitä tuli elettyä ne vuodet. Opiskelut hidastui kun en välillä edes päässyt sängystä ylös. TSH oli lähes 18 ja YTHS:n lääkäri oli aluksi sitä mieltä, että en edes tarvitse lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olin syönyt tyroksiinia minimiannoksella pari vuotta, kun jossain todella laajassa verenkuvassa ihan muihin asioihin liittyen yllättäen oli mitattu ferritiinikin. Se oli 19, silloisen hoitavan lääkärin mielestä riittävä.
Söin kuitenkin omin luvin lisärautaa ja jossain vaiheessa kävin kilpparin kontrollissa. TSH noussut, toinen lääkäri nosti tyroksiiniannosta ja lupasi, että seuraavassa kontrollissa mitataan myös ferritiini.
Kontrollin jälkeen tyroksiinia nostettiin lisää ja määrättiin rautakuurille. Se itsenäisesti syömäni rauta oli nostanut ferritiinin peräti 29. Tämän lääkärin mielestä arvo olisi hyvä olla vähintään 70, mielellään sata.
Nyt kolme kuukautta enemmän tyroksiinia sekä lisärautaa eikä olo ole juurikaan sen kirkkaampi. Onneksi kohta pääsee taas kontrolliin, mutta mahtaako mulla sittenkin olla väsymysoireyhtymä tai muuta yhtä kökköä...
En tiedä mutta vajaatoimintaan lääkärit suhtautuvat tosi nuivasti. Tuntuu, ettei edes haluta hoitaa kunnolla tai oteta tosissaan. Harvassa on olleet ne, jotka on oikeesti kiinnittäneet huomiota arvoihin jne. Yksikin lääkäri väitti, että minun TSH on sopiva kun lääkityksellä saatiin se vajaaksi neljäksi. Sanoi ettei tartte enää tehdä annosnostoa, vaikka oireita yhä oli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan sitä ei katsota eikä sitä saa ainakaan julkisella puolella eikä YTHS:ssä mittautettua edes pyytämällä. Kolmelta eri lääkäriltä kerkesin pyytää ennenkun hoksasin, että sen voi itse mennä yksityiselle ilman lähetettä mittauttamaan. Ja siis itselläni on anemia taustaa. Hemoglobiini on alimmillaan huidellut 90 paikkeilla ja olen ollut rautakuurilla monta kertaa. Joka kerta hemoglobiini kyllä otettiin, mutta aina sanottiin, että ferritiiniä ei tarvitse tutkia, hemoglobiini riittää.
Ferritiini olikin 7. Ja on kilpirauhasen vajaatoiminta myös, joten voitte kuvitella millaisessa väsymyksessä ja sumussa sitä tuli elettyä ne vuodet. Opiskelut hidastui kun en välillä edes päässyt sängystä ylös. TSH oli lähes 18 ja YTHS:n lääkäri oli aluksi sitä mieltä, että en edes tarvitse lääkitystä.
Mulla taas mitattiin YTHS:llä ferritiini, vaikka hemoglobiini ja punasoluindeksit ovat aina olleet viitearvoissa. Ferritiini oli silloin alle 6. Olin kyllä jo kolmatta kertaa YTHS:llä väsymyksen ja muiden klassisten kilppari-/raudanpuuteoireiden takia, ja tästä myös on useampi vuosi, että voi olla että olivat silloin hanakampia laittamaan myös ferritinikokeeseen. Olisi ehdottomasti pitänyt ottaa sinultakin. Mutta en minä sieltä YTHS:ltä kyllä mitään hoitoa saanut, vain kehotuksen syödä rautaa 3kk, jossa ajassa ei kyllä ferritiini paljon noussut :)
Keskustelun aiheeseen liittyen eli minulla oli myös kilpirauhasarvoissa jotain häikkää, t4v matalahko (mutta viitearvoissa) ja tsh alle 4. Vasta-aineet eivät olleet koholla. Yksityinen lääkäri halusi kokeilla minulla pienellä annoksella thyroxinia ja se tuntui kyllä auttavan ja suurin osa oireista meni pois. MUTTA aloin myös silloin samalla syömään rautalisää (ferri oli aloittaessa 6). Myöhemmin aloin epäillä, että kilpirauhasoireilu johtuukin vain raudanpuutteesta. Olin tässä vaiheessa syönyt Thyroxinia 4 vuotta. Thyroxin lopetettiin asteittain ja muutaman kuukauden "vieroitusoireiden" jälkeen olo on ihan samanlainen kuin thyroxinin aikana, eli ihan ok ja pahimmat oireet ovat pysyneet poissa. Ferritiini nykyään 50 :)
Mutta tietysti kaikilla ei ole raudanpuute syynä, mutta katselisin eri vaihtoehtoja, jos ei tunnu Thyroxin auttavan ja olo on huono. Armour toimii monilla paremmin. Myöskin jos keho on ihan ylivirittyneessä tilassa esim pitkään jatkuneen stressin takia, niin voi oll sellaista outoa oireilua ja huonoa lääkevastetta. Suosittelisin myös itse aika paljon selvittämään asioita, omakin endokrinologi on ihan huippulääkäri ja tehnyt paljon tutkimusta aiheesta, mutta ei silti koskaan esimerkiksi kokenut aiheelliseksi seurata ferritiiniä, vaikka kävinkin tällä samalla lääkärillä vuosikaudet ja hänellä oli tiedossa minun aikaisemmat veriarvot ja runsaat kuukautiset. Ferritiinin ja kilpirauhasen yhteys on kuitenkin ihan tutkittua tietoa, eikä pelkkää mutuilua, että siten kokisin tarpeelliseksi myös ferritiinin testauksen kilpirauhaslääkärillä käydessä.
Voiko kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyä kunnon vatsaoireet ja pahoinvoinnit oksetuksineen? Sekä just tosi raju hiustenlähtö ja katkeilu, sekä kasvojen super kalpeus
Vierailija kirjoitti:
Voiko kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyä kunnon vatsaoireet ja pahoinvoinnit oksetuksineen? Sekä just tosi raju hiustenlähtö ja katkeilu, sekä kasvojen super kalpeus
Periaatteessa, mutta vatsaoireet voivat olla myös suolistoperäisiä/allergiaa/yliherkkyyttä. Kalpeus ja nuo hiusjutut ovat kilpparin lisäksi raudanpuutteen yleisimpiä oireita, eli onko ferritiini otettu?
Vierailija kirjoitti:
urheilet,syöt hyvin ja paino normaali ?
Kyllä kaikkia kolmea. Paino tosin nykyään on sellaista sorttia, että ei meinaa millään tippua vaikka ennen tällaisella urheilumäärällä ja syömisrytmillä paino tippui useita kiloja. Nyt saa paiskia hulluna että edes kilo lähtee..
En yhtään ihmettele että niillä keillä arvot vielä pahemmat, niin painoa kertyy helposti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa, mutta vatsaoireet voivat olla myös suolistoperäisiä/allergiaa/yliherkkyyttä. Kalpeus ja nuo hiusjutut ovat kilpparin lisäksi raudanpuutteen yleisimpiä oireita, eli onko ferritiini otettu?
Multa ei oo ferritiiniä otettu, allergioita ei pitäisi olla. Maksakysta on ollut, mutta se oli viimeisimmässä ultrassa pari vuotta sitten kadonnut, tai ainakaan ei enää löytänyt sitä. Ja olen siis 18v, joten sitä piti siksi seurata. Nyt mietin tota vajaatoimintaa kun on niin kummallisia oireita ollut jo jonkin aikaa. Lääkäri ei oo vielä ottanut kilpirauhasarvoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa ei oo ferritiiniä otettu, allergioita ei pitäisi olla. Maksakysta on ollut, mutta se oli viimeisimmässä ultrassa pari vuotta sitten kadonnut, tai ainakaan ei enää löytänyt sitä. Ja olen siis 18v, joten sitä piti siksi seurata. Nyt mietin tota vajaatoimintaa kun on niin kummallisia oireita ollut jo jonkin aikaa. Lääkäri ei oo vielä ottanut kilpirauhasarvoja
Kannattaa lukea tämä
https://esasoppi.fi/raudanpuute/piileva-raudanpuute-kilpirauhassairaude…
Voi olla hyvin kilpparista johtuvaa tai sit noita muita syitä mitä tuossa linkissä lukee. Jos on runsaat tai runsastuneet kuukautiset, kasvisravinto, tai yksipuolinen ruokavalio, niin ehdottomasti kilpparikokeiden lisäksi ferritiini (hemoglobiini ei riitä!).
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut lääkkeet noilla arvoilla???
Olen nuori ja mulla seurattu arvoja jo kauan, ja ovat olleet lievästi koholla, mutta nyt tuli iso pomppaus. Oireita oli esim voimakas hiustenlähtö, univaikeudet, vatsaoireet, kuukautiskiero sekaisin yms epämääräiset oireet. Mulla aiemmin tutkittu myös kortisoleja jotka oli tosi koholla kaikissa kokeissa, syytä ei löydetty ja tästä jo pari vuotta aikaa. Cushingia tällöin epäiltiin.
Itselläni oli samat oireet anemia vuoksi. Hb oli hyvä mutta ferriitti vain 7. Raudanpuute aiheuttaa oireita joita on lääkäreiden välillä vaikea tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
"Viitearvot vaihtelevat yleensä viitevälillä T4V 9-21 pmol/l ja TSH 0,4-4,5 mU/l. T4v-pitoisuus voi huomattavassakin kilpirauhasen vajaatoiminnassa olla varsin usein viitealueella ja subkliinisessä kilpirauhasen vajaatoiminnassa lähes aina viitealueella. "
Viitearvojen yläraja on TSH:n osalta nykyään 4,5. Ap:lla on vajaatoiminta. Useiden tutkimusten mukaan terveillä henkilöillä TSH ei nouse yli 2- tästä johtuen viitearvojakin on muutettu alemmaksi.
Itselläni oli pahimmillaan TSH 16, kun taas T4V pysyi viitealueella. Väsytti ihan julmetusti, tärisin joka päivä kun oli niin kylmä, nukkuminen meni mahdottomaksi, en muistanut mitään, ruokahalu katosi täysin kun oli vaikea niellä mitään, laihduin. Hashimoton tyreoidiitti teki omalla kohdallani tällaista. Sitten puhkesi toinen autoimmuunisairaus vielä siihen päälle.
Ap:lla kaksi vaihtoehtoa, joko annos on liian pieni tai kyse on jostain muusta. Voi olla mm. kaamosmasennus, d-vitamiinin puute, raudanpuute jne. Itse en ole ikinä voinut hyvin thyroxin lääkityksellä.
Epäselvissä tapauksissa pitäisi tietysti mitata T3.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut lääkkeet noilla arvoilla???
Olen nuori ja mulla seurattu arvoja jo kauan, ja ovat olleet lievästi koholla, mutta nyt tuli iso pomppaus. Oireita oli esim voimakas hiustenlähtö, univaikeudet, vatsaoireet, kuukautiskiero sekaisin yms epämääräiset oireet. Mulla aiemmin tutkittu myös kortisoleja jotka oli tosi koholla kaikissa kokeissa, syytä ei löydetty ja tästä jo pari vuotta aikaa. Cushingia tällöin epäiltiin.
Itselläni oli samat oireet anemia vuoksi. Hb oli hyvä mutta ferriitti vain 7. Raudanpuute aiheuttaa oireita joita on lääkäreiden välillä vaikea tunnistaa.
Voiko rautalisää ruveta vaan syömään tyroksiinin ohella ilman ferritiinin katsomista? Jos se auttais oloon!
Liika rautakaan ei ole hyväksi. Ei kannata omin päin ehkä syödä.
urheilet,syöt hyvin ja paino normaali ?