Kilpirauhasen vajaatoiminta, thyroxin pahentaa
Olen syönyt nyt yli kuukauden tyroksiinia 25 mikrogram annoksella. Lähtöarvot minulla oli TSH 5,47 ja T4V 19.30, oireita oli mutta nyt ovat vain pahentuneet. Iho mennyt huonoksi, väsyttää, paleltaa, masentaa.. Ainoaa positiivista on, että nukun taas hyvin eikä ole ollut heräilyjä.
Onko ihan tavallista että oireet pahenee aluksi? Kokemuksia kiitos!
Kommentit (46)
En tiedä, onko kovin tavallista, että oireet pahenevat. Sinulla oli kuitenkin aika hyvät lähtöarvot, TSH kyllä vähän korkea, mutta T4V kuitenkin ihan ok. Mitä oireita sinulla sitten oli, kun lääkitys aloitettiin?
Miten olet saanut lääkkeet noilla arvoilla???
Jos oma tuotantosi on nyt vähentynyt, kun saat ulkopuolista hormonia ja TSH laskenut?
Vierailija kirjoitti:
Miten olet saanut lääkkeet noilla arvoilla???
Olen nuori ja mulla seurattu arvoja jo kauan, ja ovat olleet lievästi koholla, mutta nyt tuli iso pomppaus. Oireita oli esim voimakas hiustenlähtö, univaikeudet, vatsaoireet, kuukautiskiero sekaisin yms epämääräiset oireet. Mulla aiemmin tutkittu myös kortisoleja jotka oli tosi koholla kaikissa kokeissa, syytä ei löydetty ja tästä jo pari vuotta aikaa. Cushingia tällöin epäiltiin.
Mulla paheni oireet alkuun ja arvot oli paremmat kuin sulla aloittaessa. Annoksen nostolla oireet hävisi ja iski se ”pirteys” mistä lääkäri oli sanonut jo pienemmän annoksen kohdalla, mulla se vain väsytti silloin.
Jospa tilanne paranee, kun annosta nostetaan? Jos ei, niin sinulla voi olla jotain muuta hormonihäiriötä, johon ei tyroksiini auta.
Niin, mietin just sitä että mikähän nykysin ton kortisolin laita mahtaa olla, koska sitä ei oo sen jälkeen katottu ollenkaan. Lääkärille kun kerroin niin naurahti ettei tarvii ottaa, ei oo cushingin ulkoista habitusta. Omituista, koska sitä minulta kuitenkin aika kauan tutkittiin ollessani vielä pienikokoisempi.
Minä sain terveyskeskus lääkäriltä 25mikrog. Reseptin kuukausi sitten.
TSH 5,47 ja T4V 19
Väsyttää ja paleltaa
Kannattaa ottaa ne kontrolli labrat ja muutenkin keskustella lääkärin kanssa siitä annoskoon nostosta. Tuo 25mikrog on tosi pieni. Hassusti sinulla kummatkin TSH että T4V korkeamman puoleiset?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa ne kontrolli labrat ja muutenkin keskustella lääkärin kanssa siitä annoskoon nostosta. Tuo 25mikrog on tosi pieni. Hassusti sinulla kummatkin TSH että T4V korkeamman puoleiset?
Lääkäri sanoi, että minulla voi lähteä herkästi liikatoiminnan puolelle, että heti pitää ilmoittaa jos tulee tykyttelyjä tms. Mutta ei oo ollenkaan ollut ja esim kahvista sain ennen esim käsien tärinää enkä pystynyt juoda kuin yhden kupin päivässä. Nyt ei oo enää tullut.
"Viitearvot vaihtelevat yleensä viitevälillä T4V 9-21 pmol/l ja TSH 0,4-4,5 mU/l. T4v-pitoisuus voi huomattavassakin kilpirauhasen vajaatoiminnassa olla varsin usein viitealueella ja subkliinisessä kilpirauhasen vajaatoiminnassa lähes aina viitealueella. "
Viitearvojen yläraja on TSH:n osalta nykyään 4,5. Ap:lla on vajaatoiminta. Useiden tutkimusten mukaan terveillä henkilöillä TSH ei nouse yli 2- tästä johtuen viitearvojakin on muutettu alemmaksi.
Itselläni oli pahimmillaan TSH 16, kun taas T4V pysyi viitealueella. Väsytti ihan julmetusti, tärisin joka päivä kun oli niin kylmä, nukkuminen meni mahdottomaksi, en muistanut mitään, ruokahalu katosi täysin kun oli vaikea niellä mitään, laihduin. Hashimoton tyreoidiitti teki omalla kohdallani tällaista. Sitten puhkesi toinen autoimmuunisairaus vielä siihen päälle.
Ap:lla kaksi vaihtoehtoa, joko annos on liian pieni tai kyse on jostain muusta. Voi olla mm. kaamosmasennus, d-vitamiinin puute, raudanpuute jne. Itse en ole ikinä voinut hyvin thyroxin lääkityksellä.
Kannattaisi myös aivolisäke katsoa, ettei siellä ole mitään sotkemassa tuotantoa.
Mulla ei tavallinen tyroksiini auttanut, mutta se eläinperäinen on ollut hyvä (Armour), jossa on T3:sta.
Okei, nyt sitten otettiin labrat ja tuloksena TSH noussut reippaasti yli 6 ja T4V laskenut 18.
Ei ihme että on ollutkin niin kamala olo, nyt haluaisin vaan lopettaa koko tyroksiinin.
Aloittaja kirjoitti:
Okei, nyt sitten otettiin labrat ja tuloksena TSH noussut reippaasti yli 6 ja T4V laskenut 18.
Ei ihme että on ollutkin niin kamala olo, nyt haluaisin vaan lopettaa koko tyroksiinin.
On tärkeä hoitaa oireita, ei labra-arvoja. Huomaa TSH:n negatiivinen kytkentä. Eli kun hypotalamus piiksaa (TRH) kilpirauhasta vapauttamaan (TSH) tyroksiinia verenkiertoon, josta se sitten menee soluihin (dejodioituen), niin siinä säätelykaskadissa voi olla monta asiaa pielessä. Levotyroksiini jota syöt, voi olla esimerkiksi sinulle sopimatonta, tai sinulla voi olla geenivirhe. Lisäksi keho pyrkii homeostaasiin myös reseptoreiden ja hormoneiden suhteen. Kun ulkopuolelta tuodaan hormonia verenkiertoon, hormonia tuottava elin pienenee ja tässä vaiheessa myös labrat voivat olla mitä sattuu. Muutamien kuukausien jälkeen näkee mihin tilanne asettuu.
Minulla on lisäkilpirauhasen liikatoimintaa. Odotan pääsyä leikkaukseen. Oireita hiustenlähtö,palelu,ihon huononeminen ja kuivuus,käsien vapina,väsymys,huono uni. Kalsium ei mene luustoon vaan munuaisiin. Jos olen asian oikein ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lisäkilpirauhasen liikatoimintaa. Odotan pääsyä leikkaukseen. Oireita hiustenlähtö,palelu,ihon huononeminen ja kuivuus,käsien vapina,väsymys,huono uni. Kalsium ei mene luustoon vaan munuaisiin. Jos olen asian oikein ymmärtänyt.
Miten toi todettiin?
Annosnosto olisi varmaan paikallaan
Minulla sama, että tyroksiini kokoajan vaan pahentanut ts. Tsh kokoajan vaan noussut lääkityksestä ja sen nostoista huolimatta.. kellään kokemuksia jatkosta tällaisen suhteen?
On niin pieni annos, ettei vaikuta vielä. Aikakin on lyhyt. Nyt vaan tarvii kärsivällisyyttä. Annosnostojen myötä helpottaa. Aikaa voi mennä vuosikin, että annoskoko on oikea.