Kilpirauhasen vajaatoiminta, thyroxin pahentaa
Olen syönyt nyt yli kuukauden tyroksiinia 25 mikrogram annoksella. Lähtöarvot minulla oli TSH 5,47 ja T4V 19.30, oireita oli mutta nyt ovat vain pahentuneet. Iho mennyt huonoksi, väsyttää, paleltaa, masentaa.. Ainoaa positiivista on, että nukun taas hyvin eikä ole ollut heräilyjä.
Onko ihan tavallista että oireet pahenee aluksi? Kokemuksia kiitos!
Kommentit (46)
Aloittaja kirjoitti:
Halusin tulla kirjoittamaan tänne vielä, jos joku tätä eksyy lukemaan. Kun pari kuukautta kului ja annosnostoja tyroksiinin kanssa tehtiin, oloni parantui huomattavasti. Ennen lääkitystä olin lähes viikottain kipeä ja minulla oli monta kertaa kuukaudessa angiinoita joiden takia olin menossa jo nielurisaleikkaukseen. Kuitenkin kun tyroksiini alkoi tehota, en ole ollut enää kertaakaan sen jälkeen kipeänä tai angiinassa. Ja kuitenkin viime kevät-syksy akselilla olin kokoajan, parin viikon välein kipeänä.
Eli todellakin oireita voi olla vaikka jotkut ihmettelivätkin miten olin noilla arvoilla edes saanut lääkityksen🤦🏼♀️
Kiva lukea :) Oliko muita positiivisia vaikutuksia?
Kyllä, tuo sairastelun loppu oli vaan merkittävin sillä en tiennyt, että se voi vaikuttaa siihenkin. Mutta väsymys ja aivosumu sekä palelu ja hikoilemattomuus hävisivät, on ihanaa kun nykyään jaksaa ilman ihmeellisiä väsymyspiikkejä koko päivän! Lisäksi nukun myös taas hyvin ja hiusten kunto on lähtenyt paranemaan, ei enää katkeilua tai järjetöntä tippumista. Oon tosi tyytyväinen ja iloinen tästä, koska olo ennen lääkitystä/sen alussa oli ihan hirveä ja on selvästi ollut jo pidempään päällä. Ennen tuli töissäkin kamalia aivosumuja, mutta nyt ei oo enää ollenkaan niitäkään ollut.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla aika tavallinen tilanne, että osa ei saa thyroxinista apua. Joillekin se on erinomainen lääke ja tekee juuri minkä pitää, mutta sitten on muita joilla se ei auta eikä arvoja saada optimaalisiksi tai vointia hyväksi. Siksi ihmettelen Suomen linjaa, jossa T3 ja armour on pannassa ja niitä määrääviä lääkäreitä vainotaan Valviran toimesta. Jos T4+T3 yhdistelmähoidolla saadaan ihmisiä terveiksi, hyvinvoiviksi ja työkykyisiksi muualla maailmalla niin miksi sitä ei Suomessa tehdä? Ihan kuin Suomen terveydenhoito vihaisi kilpirauhaspotilaita.
Ihmisen elimistö ei muuten tee T4 hormonilla mitään, vaan muuntaa sen aktiiviseksi T3 hormoniksi. Joillain tämä konversio on jostain syystä häiriintynyt ja siksi väsymys ei väisty.
Thyroxin auttaa, jos taudissa on kyse tyroksiinituotannon vähäisyydestä. Lisäksi lääke pitää ottaa mahdollisimman säännöllisesti tyhjään vatsaan ja antaa imeytyä kunnolla tai siitä ei saa kaikkea hyötyä. Joka tapauksessa voi sanoa lähes varmasti, että kyse ei ole varsinaisesti kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jos labrat on otettu oikein ja T4-v on tapissa.
Mahdatkohan enää nähdä tätä. Kysyn kuitenkin; millaisella annoksella aloit syödä lääkettä? Itselläni samanlainen tilanne, että yhtäkkiä oireet pahemmat kuin ennen lääkitystä 😔 Oon aivan lopen uupunut
Halusin tulla kirjoittamaan tänne vielä, jos joku tätä eksyy lukemaan. Kun pari kuukautta kului ja annosnostoja tyroksiinin kanssa tehtiin, oloni parantui huomattavasti. Ennen lääkitystä olin lähes viikottain kipeä ja minulla oli monta kertaa kuukaudessa angiinoita joiden takia olin menossa jo nielurisaleikkaukseen. Kuitenkin kun tyroksiini alkoi tehota, en ole ollut enää kertaakaan sen jälkeen kipeänä tai angiinassa. Ja kuitenkin viime kevät-syksy akselilla olin kokoajan, parin viikon välein kipeänä.
Eli todellakin oireita voi olla vaikka jotkut ihmettelivätkin miten olin noilla arvoilla edes saanut lääkityksen🤦🏼♀️