Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ammattinimikkeistä poistuvat sukupuolta kuvaavat termit - saako enää äitiä kutsua äidiksi tai isää isäksi?

Bingoemäntä onkin bingoihminen
24.10.2019 |

Sehän on samanlaista sukupuolittamista - vai kuinka...?

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, kun miehet eivät halua tulla kutsutuksi ammatissaan naiseksi, neidiksi tai emännäksi, heille kehitetään omat ammattinimikkeet eikä kukaan korviaan lotkauta, se on ihan normaalia.

Mutta kun naiset eivät halua tulla ammatissaan kutsutuksi mieheksi, aletaan kauhistella, miten luonnotonta on tällainen ammattinimikkeiden vääristely, mitä väliä sillä nyt on ja pitääkö tällaisiin pikkuasioihin nyt tarttua. Ihan hirveetä, koko yhteiskuntajärjestys menee sekaisin ja maailma vajoaa rappiotilaan!!!

Kertoo vain siitä, miten naisia aina vaan vähätellään ja miehiä pidetään kaiken mittana.

Vierailija
142/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän edelleen sanontaa kassaneiti. Tuntuu vähän töpölle sanoa vaan kassa. Kun minusta siitä tulee assosiaatio siihen pelkkään kassakoneeseen. Jos kassalla on poika, niin sitten se on kassapoika. Kutsun myös naispuolisia ihmisiä tädeiksi lapsille varsinkin. Setä nimitys on myös käytössä.

On huoltomies, putkimies, palomies jne.

Eduskunnan puhemieskin on ihan itsestäänselvästi puhemies.

Ei kieltä tarvitsee supistaa ja köyhdyttää. Ei ainakaan minkään modernismin ja tasa-arvon tähden.

Eihän se ole kielen köyhdyttämistä, jos tulee uusia, paremmin kuvaavia sanoja. Kielihän elää koko ajan. Kielen kehityksen rajoittaminen taas on lyhytnäköistä ja köyhdyttävää. Kieli on väline, joka kuvaa todellisuutta. Ei mikään staattinen itseisarvo, jonka sääntöihin todellisuuden on mukauduttava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun monen maatilan omistaja ja pääasiallinen pyörittäjä on nainen, törmää surkuhupaisiin tilanteisiin. Tällaista naista kutsutaan isäntäemännäksi/emäntäisännäksi tai naisisännäksi mutta eipä sitä miespuolisoa tohdita kutsua emännäksi kuin korkeintaan kettuilumielessä.

Ihan oikeasti edelleen törmää asenteeseen, jossa ajatellaan että naisen kutsuminen isännäksi on kehu mutta miehen kutsuminen emännäksi solvaus.

Minä olen kyllä ihan ylpeästi emäntä ammatiltani. Verottaja puhuu maatalousyrittäjästä, mutta emäntä minä olen.

Mutta sinä oletkin nainen? Jos miestäsi kutsutaan emännäksi, onko hän yhtä ylpeä?

No hän on tietenkin isäntä.

Mutta jos ei ole isäntä? Sitten hän on kai maatalousyrittäjän puoliso.

Talon ulkopuolella töissä hänellä on sen työpaikan nimike ja tilan töissä isännän nimike. Jos ei tekisi tillan töitä ei olisi isäntä enkä minä emäntä.

Eihän häntä nyt kukaan tilan ulkopuolisissa töissä isännäksi kutsu eikä minun nimikkeelläni😀 En minäkään ole insinöörin puoliso ammatiltani, miksi hän olisi maatalousyrittäjän puoliso ammatiltaan?

Ei kai kukaan ole puolison nimikkeellä nykypäivänä?

Tarkoitinkin siellä maatilalla, jos hänelle pitää joku nimike antaa. Jos hän ei ole tilan isäntä, siis ei omista tilaa, niin ei kai voi oikein isännäksi kutsua? Eikä insinööriksi kotona?

Vierailija
144/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun monen maatilan omistaja ja pääasiallinen pyörittäjä on nainen, törmää surkuhupaisiin tilanteisiin. Tällaista naista kutsutaan isäntäemännäksi/emäntäisännäksi tai naisisännäksi mutta eipä sitä miespuolisoa tohdita kutsua emännäksi kuin korkeintaan kettuilumielessä.

Kylläpä se tahtoo useimmissa tapauksissa kuitenkin olla niin että pariskunnat isännöivät maatilaa yhdessä Näitä emäntäisäntiä on lähinnä sellaisissa maatiloissa joista toinen puoliso puuttuu kokonaan.

Vierailija
145/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaadin, että pyykkipoika sana kielletään vihapuhepykälän mukaisesti.

Mutta olen hyvin tyytyväinen tähän esitykseen. Sataa täydellisesti persujen laariin ja seuraavissa vaaleissa tulee kaikkien aikojen voitto.

Vierailija
146/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän edelleen sanontaa kassaneiti. Tuntuu vähän töpölle sanoa vaan kassa. Kun minusta siitä tulee assosiaatio siihen pelkkään kassakoneeseen. Jos kassalla on poika, niin sitten se on kassapoika. Kutsun myös naispuolisia ihmisiä tädeiksi lapsille varsinkin. Setä nimitys on myös käytössä.

Ei kieltä tarvitsee supistaa ja köyhdyttää. Ei ainakaan minkään modernismin ja tasa-arvon tähden.

Eihän se ole kielen köyhdyttämistä, jos tulee uusia, paremmin kuvaavia sanoja. Kielihän elää koko ajan. Kielen kehityksen rajoittaminen taas on lyhytnäköistä ja köyhdyttävää. Kieli on väline, joka kuvaa todellisuutta. Ei mikään staattinen itseisarvo, jonka sääntöihin todellisuuden on mukauduttava.

Toi on semmosta väkisin vääntämistä. Ei normaalia kielen muokkautumista.

147/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet, ap., tähän mennessä käyttänyt äidin sijaan nimitystä "äitimies", niin nyt viimeistään on hyvä lopettaa :)

Minusta uudistus on hyvä. Miksi kutsua bingoemännäksi miestä joka ohjaa bingoa ? Tai miksi kutsua puhemieheksi  naista, joka johtaa kokouksia? Ennen kaikkea en ymmärrä, miksi tämä muutos herättää joissain ihmisisissä vastustusta. Sehän on vain hyvä asia, että kielen ilmaukset vastaavat todellisuutta.

Ap:n kysymyksellä äidistä ja isästä tällä asialla ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
148/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaadin, että pyykkipoika sana kielletään vihapuhepykälän mukaisesti.

Mutta olen hyvin tyytyväinen tähän esitykseen. Sataa täydellisesti persujen laariin ja seuraavissa vaaleissa tulee kaikkien aikojen voitto.

Oletko siis nainen ja haluaisit hakeutua pyykkipojan ammattiin?

Vierailija
149/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti edelleen törmää asenteeseen, jossa ajatellaan että naisen kutsuminen isännäksi on kehu mutta miehen kutsuminen emännäksi solvaus.

Minä olen kyllä ihan ylpeästi emäntä ammatiltani. Verottaja puhuu maatalousyrittäjästä, mutta emäntä minä olen.

Mutta sinä oletkin nainen? Jos miestäsi kutsutaan emännäksi, onko hän yhtä ylpeä?

Talon ulkopuolella töissä hänellä on sen työpaikan nimike ja tilan töissä isännän nimike. Jos ei tekisi tillan töitä ei olisi isäntä enkä minä emäntä.

Eihän häntä nyt kukaan tilan ulkopuolisissa töissä isännäksi kutsu eikä minun nimikkeelläni😀 En minäkään ole insinöörin puoliso ammatiltani, miksi hän olisi maatalousyrittäjän puoliso ammatiltaan?

Tarkoitinkin siellä maatilalla, jos hänelle pitää joku nimike antaa. Jos hän ei ole tilan isäntä, siis ei omista tilaa, niin ei kai voi oikein isännäksi kutsua? Eikä insinööriksi kotona?

Omistamme tilan yhdessä. Mies tekee oman hommansa viljanviljelyn ja metsätalouden ja minä oman hommani eli vihannekset ja suoramyynnin. Lisäksi mies käy tilan ulkopuolella töissä, kun se vilja ei vaadi kokoaikaista paikallaoloa. Mies on isäntä ja minä olen emäntä.

Jos mies ei olisi tilalla töissä niin miksi hänellä olisi joku nimike tänne tilanpitoon liittyen? Silloin tämä talo olisi ihan vain koti hänelle. Eihän muillakaan ole puolison ammattiinliittyvää nimikettä. Missä ihmeessä semmoista maatalousyrittäjän puoliso nimikettä oikein käytettäisiin?

Vierailija
150/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

No jos olet, ap., tähän mennessä käyttänyt äidin sijaan nimitystä "äitimies", niin nyt viimeistään on hyvä lopettaa :)

Minusta uudistus on hyvä. Miksi kutsua bingoemännäksi miestä joka ohjaa bingoa ? Tai miksi kutsua puhemieheksi  naista, joka johtaa kokouksia? Ennen kaikkea en ymmärrä, miksi tämä muutos herättää joissain ihmisisissä vastustusta. Sehän on vain hyvä asia, että kielen ilmaukset vastaavat todellisuutta.

Niin toi puhemies juttu on siinämielessä ihan turha juttu, kun meillä on ihan kelpo vanha sana puheenjohtaja.

151/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä pappa on mun iså/faija/pappa ja äitee muori/äiskä/mamma

Vierailija
152/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on semmosta väkisin vääntämistä. Ei normaalia kielen muokkautumista.

Mun mielestä ei ole keinotekoista, vaan luonnollista kehitystä, joka kuvaa todellisuutta. Naiset ja miehet tekevät yhä enemmän samoja töitä. Kieli elää yhteiskunnan muutoksen mukaan. Keinotekoista olisi estää sitä muuttumasta.

Vierailija
153/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Sehän on yritysten vapaus valita mitä sanoja käyttää. Miksi tällainen herättää vastustusta? Tehän sallitte nimiperinteen jonka takia naisia poistetaan väestöstä ja heidän syntymä on suru. Tietysti tällainen sanamuutos on luonnollinen asia.

Miksi ette taistele syrjiviä sanoja vastaan? Miksi ette tuomitse sitä, että tyttöjä poistetaan väestöstä miehen sukuun liittymisen takia? Luuletteko oikeasti että miehet vaihtaisi nimeä jos heitä poistettaisiin väestöstä naisen sukuun liittymisen takia?

Ei ihme että naisia pidetään idiootteina, koiran tasoisina eläiminä lähes kaikissa kulttuureissa.

Ärsyttääkö konservatiiveja? Omat sanavalintanne johtavat väkivaltaan. Ottakaa mallia tästä.

Vierailija
154/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Jos teet niin niin poliisi tulee ja leikkaa kielen pois.

Vierailija
155/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko panomies sitten panohenkilö tulevaisuudessa?

Vierailija
156/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko panomies sitten panohenkilö tulevaisuudessa?

Että semmoinen ammattinimike sitten. Toisaalta yhtä lailla ammattinimike kuin äiti, isä, mummo ja vaari.

Vierailija
157/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiehestä juristi- täysin järkevää ja toimivaa käytäntöä samoin moni muu ehdotus. Aloittaja haluaa piristää päiväänsä keksimällä muka hyvän jankkauskohteen. Turhaan.

Vierailija
158/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän tekee tilalla isännän työt ja asuu siellä hän on isäntä vaikka appivanhemmat omistaisivat. Se on työnimike.

Vierailija
159/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti olisi setä jos sillä olisi munat uusi versio henkilö olisi henkilö jos sillä olisi munat.

Vierailija
160/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Niin toi puhemies juttu on siinämielessä ihan turha juttu, kun meillä on ihan kelpo vanha sana puheenjohtaja.

Eduskunnan puhemiehen asema määritellään tarkasti perustuslaissa. Lisäksi eduskunnan puhemiehen asema on ihan eri kuin jonkun kyläkerhon puheenjohtajan.

Eduskunnan puhemies on instituutio siinä missä presidenttikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi