Nyt ammattinimikkeistä poistuvat sukupuolta kuvaavat termit - saako enää äitiä kutsua äidiksi tai isää isäksi?
Sehän on samanlaista sukupuolittamista - vai kuinka...?
Kommentit (169)
Mitä jos englannin kieliset maat ryhtyis tähän samaan?
woMAN, huMAN?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palomies on jo nykyisin pelastaja, muutenkin parempi nimitys kun kaikki tilanteet ei liity muutenkaan tulipaloihin, esim. hukkuvan pelastaminen vedestä.
"Talo tulessa! Äkkiä! Soita Pelastajille!"
"Siis häh? Ei kun soitan palomiehet apuun."Vaikuttaa vähän sekavalta termiltä käytännön kannalta. Pelastaja voi olla joku ihan perusjantterikin eikä välttämättä palomies.
Kukaan ei soita enää suoraan paloasemalle, vaan soitetaan hätänumeroon, jossa hätäkeskusvirkailija hälyttää oikean instanssin apuun.
"Joku hukkuu! Soita palokunta!"
"Siis häh? Eihän täällä mitään pala."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan paloasemalle soittele. Yleinen hätänumero, never heard?
Hätänumero mielletään yleensä palomiesten numeroksi, lopeta näsäviisastelu. Jos talo palaa niin ihmiset huutaa joko että "soita palokunta" tai "soita 112" mutta samaa numeroa tarkoittavat. Ei kukaan kailota jostain "Pelastajista".
Yhdesti olen tulipalosta soittanut hätänumeroon, mutta huomattavasti useammin tilatakseni ambulanssin. Eli kyllä mä miellän sen muuksi, kuin palomiesten numeroksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos englannin kieliset maat ryhtyis tähän samaan?
woMAN, huMAN?
Ja taas. Nainen ja ihminen eivät ole ammattinimikkeitä. Tässä oli kyse ammattinimistä.
oikaisu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palomies on jo nykyisin pelastaja, muutenkin parempi nimitys kun kaikki tilanteet ei liity muutenkaan tulipaloihin, esim. hukkuvan pelastaminen vedestä.
"Talo tulessa! Äkkiä! Soita Pelastajille!"
"Siis häh? Ei kun soitan palomiehet apuun."Vaikuttaa vähän sekavalta termiltä käytännön kannalta. Pelastaja voi olla joku ihan perusjantterikin eikä välttämättä palomies.
Voi taivas! Eihöhän tässä olla jo niin kauan soitettu pelkästään hätäkeskukseen, että kaikki soittaa sinne.
Ei minulle ainakaan tulisi mieleenkään yrittää etsiä palokunnan saatika "palomiehen" numeroa. Siinä saattasi talo palaa perustuksiaan myöten, ennekuin sellainen numero löytyisi ja tuskin sillä numerolla mihinkään pääsisikään.
Jopa kännykässä on valmiina "soitto vain hätänumeroon".
Onko enää edes olemassa omia numeroita palo"miehille" tai polisiisille?
Eihän numeroa millekään "polisiisille", tai "palomiehille" ole luetteloissa ollut tähänkään mennessä.
Poliisille oli kyllä vielä kymmenisen(?) vuotta siten ihan oma numero. 10022.
Milloin luovutaan 'maan äiti' nimikkeestä lehdistössä (istuvan (mies-)presidentin
puolisoa tarkoitettaessa ?)
Ja vaikka siitä olisi suurimmaksi osaksi jo luovuttukin, niin en kyllä muista että olisi koskaan Halosen aikana sanottu, kuinka hänen puolisonsa,hra P.Arajärvi 'edusti hymyillen valloittavasti ja sulatti kaikkien sydämet ihastuttavassa, tyylikkäästi valitussa asussaan seisoen reippaasti puolisonsa rinnalla läpi koko syysilmassa pidetyn tilaisuuden ja vilkutti sitä seuraamaan tulleelle runsaalle yleisölle...'
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama niin kauan, kuin täällä ei ruveta lainsäädännöllä pakottamaan ihmisille sanoja suuhun, kuten Kanadassa on jo vähän livetty. Minä käytän niitä sanoja mitä itse haluan.
Joopa - vastaavasti meillä on sukupuolettuneita liikennemerkkejä, jotka nyt kymmenen vuoden siirtymäajan puitteissa joudutaan vaihtamaan sukupuolineutraaleihin. Tällaisia merkkejä, joissa henkilön sukupuoli on tunnistettavissa ovat esim. suojatien, jalkakäytävän, jalankulku kielletty, ratsastajia merkit ja tiettävästi listalla on myös hirvieläimistä varoittava merkki, jossa on uroshirvi sarvine ja partoineen...
Vierailija kirjoitti:
Milloin luovutaan 'maan äiti' nimikkeestä lehdistössä (istuvan (mies-)presidentin
Ja vaikka siitä olisi suurimmaksi osaksi jo luovuttukin, niin en kyllä muista että olisi koskaan Halosen aikana sanottu, kuinka hänen puolisonsa,hra P.Arajärvi 'edusti hymyillen valloittavasti ja sulatti kaikkien sydämet ihastuttavassa, tyylikkäästi valitussa asussaan seisoen reippaasti puolisonsa rinnalla läpi koko syysilmassa pidetyn tilaisuuden ja vilkutti sitä seuraamaan tulleelle runsaalle yleisölle...'
Niinpä. En ole kyllä kuullut koskaan "maan äiti" nimitystä. Mutta just tuo pukeutumiseen ja tyyliin keskittyminen, kun on NAISpuolisosta kyse.
Kyllä äitiä voi edelleen kutsua äidiksi ja isää isäksi. Isä ja äiti liittyvät biologiaan. Bingon vetäjän tehtävä ei. Mutta älä kuitenkaa sorru höpö-hassutellessasi kutsumaan homoparin toista osapuolta äidiksi ja toista isäksi - ethän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama niin kauan, kuin täällä ei ruveta lainsäädännöllä pakottamaan ihmisille sanoja suuhun, kuten Kanadassa on jo vähän livetty. Minä käytän niitä sanoja mitä itse haluan.
Joopa - vastaavasti meillä on sukupuolettuneita liikennemerkkejä, jotka nyt kymmenen vuoden siirtymäajan puitteissa joudutaan vaihtamaan sukupuolineutraaleihin. Tällaisia merkkejä, joissa henkilön sukupuoli on tunnistettavissa ovat esim. suojatien, jalkakäytävän, jalankulku kielletty, ratsastajia merkit ja tiettävästi listalla on myös hirvieläimistä varoittava merkki, jossa on uroshirvi sarvine ja partoineen...
Ei. Ammattinimikkeistä vain oli kyse, ei liikennemerkkien kuvista.
Miten suojatie -merkissä näkyy kävelijän sukupuoli? Entä jalkakäytävä -merkissä? Kai ihmiset saa pukeutua miten tykkäävät? Kyllä ne kävelijät voivat olla ihan ihmisiä sukupuolesta riippumatta. Vai vilkkuuko siellä liikennemerkissä sukupuolielin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun monen maatilan omistaja ja pääasiallinen pyörittäjä on nainen, törmää surkuhupaisiin tilanteisiin. Tällaista naista kutsutaan isäntäemännäksi/emäntäisännäksi tai naisisännäksi mutta eipä sitä miespuolisoa tohdita kutsua emännäksi kuin korkeintaan kettuilumielessä.
Ihan oikeasti edelleen törmää asenteeseen, jossa ajatellaan että naisen kutsuminen isännäksi on kehu mutta miehen kutsuminen emännäksi solvaus.
Minä olen kyllä ihan ylpeästi emäntä ammatiltani. Verottaja puhuu maatalousyrittäjästä, mutta emäntä minä olen.
Mutta sinä oletkin nainen? Jos miestäsi kutsutaan emännäksi, onko hän yhtä ylpeä?
No hän on tietenkin isäntä.
Nämä hömppelöjutut varmaan tarjoillaan ihmisille siksi, että v-tus kohdistuu johonkin tyhjänpäiväiseen aiheeseen, eivätkä sitten huomaa ollenkaan niitä todellisia epäkohtia. Tätä taktiikkaa ovat vallanpitäjät aina soveltaneet. Outoa, että se yhä toimii näinkin tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun monen maatilan omistaja ja pääasiallinen pyörittäjä on nainen, törmää surkuhupaisiin tilanteisiin. Tällaista naista kutsutaan isäntäemännäksi/emäntäisännäksi tai naisisännäksi mutta eipä sitä miespuolisoa tohdita kutsua emännäksi kuin korkeintaan kettuilumielessä.
Ihan oikeasti edelleen törmää asenteeseen, jossa ajatellaan että naisen kutsuminen isännäksi on kehu mutta miehen kutsuminen emännäksi solvaus.
Minä olen kyllä ihan ylpeästi emäntä ammatiltani. Verottaja puhuu maatalousyrittäjästä, mutta emäntä minä olen.
Mutta sinä oletkin nainen? Jos miestäsi kutsutaan emännäksi, onko hän yhtä ylpeä?
Mutta jos ei ole isäntä? Sitten hän on kai maatalousyrittäjän puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Nämä hömppelöjutut varmaan tarjoillaan ihmisille siksi, että v-tus kohdistuu johonkin tyhjänpäiväiseen aiheeseen, eivätkä sitten huomaa ollenkaan niitä todellisia epäkohtia. Tätä taktiikkaa ovat vallanpitäjät aina soveltaneet. Outoa, että se yhä toimii näinkin tehokkaasti.
Taustalla varmaankin maksellaan Kreikan velkoja ja sorvataan sähköautopakkoa kaikille ajokortillisille...
Vierailija kirjoitti:
Pertti ei ehkä hymyillyt ja vilkuttanut tarpeeksi 😀 miltä vuodelta toi sitaatti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko yksin maatilaa tai ainakin pääsiallisesti? Siis mies ei ole maatalousyrittäjä?
Yhdessä, kummallakin omat työt tilalla. Mutta mies käy myös talon ulkopuolella työssä.
Sittenhän teillä lienee suht perinteinen tilanne, eikä koeta nimitysongelmia. Monella kuitenkin (vanhemmassa polvessa) menee silloin kieli solmuun kun vain nainen on vastuussa maatilasta, eikä tiedetä ketä kutsuisi isännäksi. Kun emäntä mielletään tuvassa ja navetassa häärääjäksi eikä puimurikuskiksi.
Ei se päätösvalta ole nimikkeestä kiinni. Minä hoidan vihannesviljelyn ja suoramyynnin ja mies hoitaa viljan ja metsät. Kummallakaan ei ole nokan koputtamista toisen töihin ja minä olen emäntä ja mies isäntä.
Yhtesityökumppanitkin tietävät kenen kanssa hoidetaan mikäkin asia.
Mä käytän edelleen sanontaa kassaneiti. Tuntuu vähän töpölle sanoa vaan kassa. Kun minusta siitä tulee assosiaatio siihen pelkkään kassakoneeseen. Jos kassalla on poika, niin sitten se on kassapoika. Kutsun myös naispuolisia ihmisiä tädeiksi lapsille varsinkin. Setä nimitys on myös käytössä.
On huoltomies, putkimies, palomies jne.
Eduskunnan puhemieskin on ihan itsestäänselvästi puhemies.
Ei kieltä tarvitsee supistaa ja köyhdyttää. Ei ainakaan minkään modernismin ja tasa-arvon tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon ulkopuolella töissä hänellä on sen työpaikan nimike ja tilan töissä isännän nimike. Jos ei tekisi tillan töitä ei olisi isäntä enkä minä emäntä.
Eihän häntä nyt kukaan tilan ulkopuolisissa töissä isännäksi kutsu eikä minun nimikkeelläni😀 En minäkään ole insinöörin puoliso ammatiltani, miksi hän olisi maatalousyrittäjän puoliso ammatiltaan?
Ei kai kukaan ole puolison nimikkeellä nykypäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun puolisosi sinun työnimikkeellä?
005 oli palokunta