Triplassa kaikki englanniksi - edes ruoan tilaaminen ie onnistu suomella
Ruokaloita riittää mutta edes kahvia ei saa suomeksi.
Kommentit (296)
Englanniksi olen joutunut asioimaan seuraavissa paikoissa:
Fafa’s (kuuluu konseptiin?)
Itis Classic Pizza
Itis Vapiano
En tykkää ja osaan vältellä jatkossa.
Mutta kyllä pistää silmään tämänkin päivän uutisista erityisesti kaksi:
- ulkomaalaisen nimen omaavat pääsevät huonommin töihin kuin suomalaisen nimen omaavat (nyt pitää taas tavallisen suomalaisen niiiiiiiiiin hävetä, tutkijoilla oli oikein voitonriemuiset ilmeet, kun he asiaa selitti)
-suomen kielen osaamattomuuteen tyssää monen huippuosaajan työnsaanti (nyt pitää työpaikoilla heti siirtyä broken englishiin, uutisissa haastatellulla m'stalla miehellä oli lähes vahingoniloinen ilme, kun selitti, minkä asiantuntijan hänessä Suomi-parka nyt menettää, kun töitä ei tipu, kun ei viitsi/kehtaa opetella kieltä)
Eli nyt alkaa toden teolla suomen kielen alasajo ja syynä käytetään jälleen kerran sitä, että tänne on pakko saada työperäistä ma'hanmuuttoa ja työvoimaa, jotta... jne jne. Työnantajapuoli propagoi nyt urakalla ja teetättää tutkimuksia suomalaisten r'sismista ja junttikielen vaatimuksista. Tripla on vain esileikkiä. Ja oikea motiivi on tietysti saada halpaa ja helposti h'väksikäytettävää työvoimaa.
Niin kauan kuin muistan on työnantajapuoli hokenut, että kohta loppuu työvoima ja se on sitten so long hyvinvointivaltio (ihan kuin se työnantajapuolta mitenkään kiinnostaisi, niitä kiinnostaa vain osingot ja osinkojen suuruus). Ei ole vielä kyllä näkynyt sitä huikeaa työvoimapulaa.
Kyllä suomilampaat tämänkin kaiken nielevät mukisematta. Ei tartte mennä enää ulkomaille, kun ne ulkomaat tuleekin tänne. Vilken language sprechen vous next raz?
Vierailija kirjoitti:
Anoppini on töissä kauppakeskuksessa sijaitsevassa kahvilassa. Keski-ikäinen nainen, joka on tullut Suomeen vasta kolme vuotta sitten, puhuu auttavasti suomea mutta yrittää ihanasti. Toivon etteivät hänen intoaan oppia kieltä lannista joidenkin kommentoijien kaltaiset asiakkaat. Niin iloisesti hän palvelee asiakkaita parhaalla mahdollisella suomella, allergeenilista on käden ulottuvilla isolla printillä, ja jos jäät jäätelöaltaan eteen miettimään makua niin hän tarjoaa että ”halua maista?” :)
Miten sitä kieltä voi oppia, jos ei saa jostain aloittaa?
Ei tällainen haittaa yhtään. Toinen yrittää suomeksi ja arvostan sitä. Jos pitää toimittaa jotain hankalampaa asiaa, joka ei vastapuolelta suomeksi vielä taivu niin keskustelun voin hyvin vaihtaa enkuksi.
Suomessa pitää saada palvelua suomeksi, eikä sen haluamista tarvitse hävetä junttina jutttuna. Se on meidän kielemme.
Vierailija kirjoitti:
Näytä etusormea ja sano samalla coffee. Kyllä nyt varmaan jokainen tarjoilija osaa kahvilassa sanan "kahvi" myös suomeksi. Viranomaisiltahan ja julkisiltapalveluilta vaan vaaditaan laissa toi suomen osaaminen joten koita tottua että kohta ei ole kahviloita missä puhutaan suomea.
Minä olen viranomainen, jonka kielivaatimukset virassa ovat suomi ja ruotsi. Silti on väkeä, muualta tulleita, jotka olettavat saavansa kaiken palvelun automaattisesti englanniksi, jopa lapsen psykoterapian julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän väliin kaikki kahvilat ja ravintolat joissa ei saa palvelua suomeksi. Näitä alkaa olla valitettavan paljon. Ollaanko olevinaan niin kansainvälisiä vai mitä ihmettä tämä on?
Triplan jätän kyllä väliin jo parkkimaksunkin vuoksi.
Mitä jää jäljelle? ABC ja muutama muu huoltoaseman kahvila, ehkä joku pikkuinen konditoria ... ?
Tätä se kammottava työvoimapula teettää! Todistakaa minulle, että pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään työtöntä ja työkykyistä tarjoilijaa tai muuta suomalaista, joka kykenisi noihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Voi käydä vielä niin, että valtankeleksi tuleekin kiina.
Nii-i, kuka tietää. Sitten meidän lastenlapset naurais meille junttieläkeläisille , kun ei osata edes pitsaa tilata ravintolassa kiinaksi.
Ihan periaatteesta en tykkää tuosta. Minusta on älytöntä, että en saa omassa kotimaassani omalla kielelläni palvelua. Kyllä jokaisen tänne töihin tulevan pitää opetella kieli. Kielen opettelu lisää integraatiota yhteiskuntaan.
En tiedä hakevatko ravintolat tällä hienoa kansainvälisyyttä (joo metsään menee) vai halvempaa työvoimaa. Kumpikaan ei palvele minun etuani asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oikeasti alan olla huolissani suomen kielen asemasta omassa maassani! Koko kieli häviää tätä vauhtia 50 vuodessa.
Pahinta on se, että yliopistot ja nykyään jopa ammattikorkea ovat alkaneet käyttää pakollisossakin kursseissa enkunkielistä materiaalia.
Tieteen sanasto häviää uusilta ilmiöitä suomeksi.
Ystäväni pääsi yliopistoon suomenkieliselle linjalle.
90% opinnoista, tehtävistä ja luennoista oli englanniksi. Missään tästä ei kerrottu, vaan se oli vaan itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi käydä vielä niin, että valtankeleksi tuleekin kiina.
Nii-i, kuka tietää. Sitten meidän lastenlapset naurais meille junttieläkeläisille , kun ei osata edes pitsaa tilata ravintolassa kiinaksi.
Eiköhän se tällä menolla tule olemaan arabia, samalla tavoin kuin saamme ilolla vastaanottaa heidän uskontonsakin.
Hyvin ainakin kebab-ja aasialaisravintoloiden yrittäjät ovat oppineet suomea. En tiedä mikä näitä muita vaivaa kun oletuspalvelukieli on enkku.
Halpatyövoimaa vaan maa täyteen, häivytetään koko suomalainen kulttuuri samantien ja tehdään tästä mini-USA.
Toivottavasti kuolen lähivuosina, en halua nähdä tämän maan lopullista tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Englanniksi olen joutunut asioimaan seuraavissa paikoissa:
Fafa’s (kuuluu konseptiin?)
Itis Classic Pizza
Itis VapianoEn tykkää ja osaan vältellä jatkossa.
Näitä löytyy jo pohjoisestakin, mm. Napapiirillä ravintola Rakas (?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yritit kahviasi tilata? Vaikea uskoa, ettei kukaan koko Triplassa olisi tilaustasi ymmärtänyt, jos kerran kaikki ruokalat läpi kävit.
"Mää halluun musttoo sumppii iliman maetoo."
Tuskin mistään kahvilasta saa tuota "sumppia", sillä sumppi tarkoittaa jo käytetyistä kahvinporoista valmistettua kahvilitkua. Oli pakko takertua.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kertaakaan osunut Helsingissä kahvilaan, ravintolaan tai baariin, jossa ei olisi ollut suomenkielistä palvelua ja olen asunut täällä kohta 30 vuotta aikuisikäisenä.
Sandro
Fafas
Olen joutunut opiskelemaan englanniksi mutta kyllä mäkin haluan puhua suomea Suomessa ravintolassa.
Sama ongelma sairaalassa, päivystävät yleensä venäjän- tai eestinkielisiä. Joo ja osaan eestiä mutta en halua päivystyksessä vertavuotavana puhua eestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yritit kahviasi tilata? Vaikea uskoa, ettei kukaan koko Triplassa olisi tilaustasi ymmärtänyt, jos kerran kaikki ruokalat läpi kävit.
Jos tarvolla on coffeeta, lattee ja expressoa niin miten itse tilaisit kahvin tekemättä itseäsi naurunalaiseksi?
Expresso XDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kertaakaan osunut Helsingissä kahvilaan, ravintolaan tai baariin, jossa ei olisi ollut suomenkielistä palvelua ja olen asunut täällä kohta 30 vuotta aikuisikäisenä.
Sandro
FafasOlen joutunut opiskelemaan englanniksi mutta kyllä mäkin haluan puhua suomea Suomessa ravintolassa.
Sama ongelma sairaalassa, päivystävät yleensä venäjän- tai eestinkielisiä. Joo ja osaan eestiä mutta en halua päivystyksessä vertavuotavana puhua eestiä.
Kenties voisitkin puhua viroa? Minäkin puhun ruotsia enkä Ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän väliin kaikki kahvilat ja ravintolat joissa ei saa palvelua suomeksi. Näitä alkaa olla valitettavan paljon. Ollaanko olevinaan niin kansainvälisiä vai mitä ihmettä tämä on?
Triplan jätän kyllä väliin jo parkkimaksunkin vuoksi.Mitä jää jäljelle? ABC ja muutama muu huoltoaseman kahvila, ehkä joku pikkuinen konditoria ... ?
Tätä se kammottava työvoimapula teettää! Todistakaa minulle, että pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään työtöntä ja työkykyistä tarjoilijaa tai muuta suomalaista, joka kykenisi noihin töihin.
Tämä menee taas pikkuisen yli. Itse olen työskennellyt mm. HOK-Elannolle ja Royal-ravintoloille, ikinä ei ole ollut työkaveria joka ei osaisi suomea. Tässä siis vain kaksi esimerkkiä, mutta on naurettavaa väittää, että suomeksi saa palvelua vain huoltoasemilla jne.
Tähän mennessä olen kerran tavannut baarimikon, joka puhui ainoastaan englantia. Yhden. 20:ssa vuodessa. Ja kyllä, asun Helsingissä.
Itse osaan puhua sujuvaa englantia. Periaatteni vaan on, että kyllä Suomessa pitää saada palvelua suomen kielellä. Se on huolestuttavaa miten suomen kieltä ei osata arvostaa.
Tyhmä... Kysymys on periaatteesta, että miksi suomalaisten tulisi tuhota kielensä ja kulttuurinsa.
Nämä englanninkielisen palvelun yleistymisen ymmärtäjät ovat näköalattomia tolloja, jotka eivät ymmärrä asioiden kehityssuuntaa ja sen vaikutuksia pidemmällä aikavälillä.