Triplassa kaikki englanniksi - edes ruoan tilaaminen ie onnistu suomella
Ruokaloita riittää mutta edes kahvia ei saa suomeksi.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oikeasti alan olla huolissani suomen kielen asemasta omassa maassani! Koko kieli häviää tätä vauhtia 50 vuodessa.
Eikä kelpaa lapsillekaan suomalaiset etunimet, vaan pitää olla "kansainvälinen" = englanninkielinen (vaikka se englanninkielinen nimi itse olisi englantiin sopeutettu väännös ihan muunkielisestä alkuperäisestä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin viime viikolla ravintolassa, jossa oli ilmeisesti jostain kaakkoisesta Euroopasta tullut työntekijä. Ei osannut mitään niistä kielistä, joita yritin tarjoutua puhumaan (suomi, ruotsi, englanti, saksa, italia, espanja, ranska). Ravintola oli joku algerialainen tms., ehkä siis tarjoilijakin sieltäpäin.
Tosi vaivaannuttava kokemus. Enkä mene uudestaan, vaikka ruoka oli älyttömän hyvää.
Toiset menevät ravintolaan hyvän ruuan takia, toiset tenttaamaan kokkia. Mikäli ei läpäise yleisiä kielivaatimuksia niin boikottiin koko ravintola. 10/10..
Niin perus suomalainen ajattelu.. Toimii myös ulkomailla. Kaikki paikat missä puhutaan suomea ja saa wienerinleikkeen on täynnä suomalaisia. Eihän siinä vieressä ois ku vierestä pyydettyä tuoretta kalaa, tehtynä paikallisittain. Mutta kun kokki ei puhu suomea niin boikottiin menee. Suomenkielinen ruokalista iso plussa. Vaikka totuus on että noissa lafkoissa heittämällä paskimmat ja kalleimmat ruuat koko paikassa.
Wienerinleike? :D
Niin, eli siitä leivonnaisesta leikattu siivu. Mitä et tajua?
No kun minä haluan kokonaisen! :O
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä ihan trollaus avaus.
Just 30 min sitten tilasin kahvin Triplan Roberts Coffeesta ihan suomenkielellä ja suomenkieliseltä.
Tällaineb ketju kertoo paljon palstan 50plus tenapöksy-yleisöstä
50+ ikäisten vanhemmat on sodan aikana syntyneitä. Suomi kävi sotaa ennen itsenäistymistä. Opittiin myös tulemaan toimeen, ensin maataloudella. Tultiin vähällä toimeen ja oli kunnia-asia elättää itsensä ja perheensä. Teollistuminen tuli 50-luvulla, sosiaaliturva vasta 70-luvulla.
Että vanhemmat voi osata katsoa kokonaisuutta tarkemmin.
Tietäisittepä nuoret miten typerältä te itse kuulostatte joskus.
Onko Coffee Latte, Espresso tai Coffee Mocha kauhean vaikeita ulkomaisia sanoja?
Eikös pizzojen ja autojen nimet ole myöskin ulkomaisia?
Te ootte aika torvia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just 30 min sitten tilasin kahvin Triplan Roberts Coffeesta ihan suomenkielellä ja suomenkieliseltä.
Tällaineb ketju kertoo paljon palstan 50plus tenapöksy-yleisöstä50+ ikäisten vanhemmat on sodan aikana syntyneitä. Suomi kävi sotaa ennen itsenäistymistä. Opittiin myös tulemaan toimeen, ensin maataloudella. Tultiin vähällä toimeen ja oli kunnia-asia elättää itsensä ja perheensä. Teollistuminen tuli 50-luvulla, sosiaaliturva vasta 70-luvulla.
Että vanhemmat voi osata katsoa kokonaisuutta tarkemmin.Tietäisittepä nuoret miten typerältä te itse kuulostatte joskus.
Menkää ET-lehden palstalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yritit kahviasi tilata? Vaikea uskoa, ettei kukaan koko Triplassa olisi tilaustasi ymmärtänyt, jos kerran kaikki ruokalat läpi kävit.
Jos tarvolla on coffeeta, lattee ja expressoa niin miten itse tilaisit kahvin tekemättä itseäsi naurunalaiseksi?
Latte ja espresso ovat italiaa.
Triplaan en ota kantaa, mutta useamman kerran Helsingissä käydessäni olen saanut ravintolassa palvelua englanniksi ja tarjoilija ei ole osannut suomea. kyllä tilaukset ja muut onnistuu hyvin ja yleensä saa oikein ystävällistä palvelua, mutta kyl mua aina jää vaivaamaan, että Suomessa olisi kiva voida asioida suomeksi
Vierailija kirjoitti:
Tällaineb ketju kertoo paljon palstan 50plus tenapöksy-yleisöstä
Tiedoksi:
1) Nyt ei ole aprillipäivä.
ja...
2) väärän ja paikkaansapitämättömän tiedon levittämisellä ei sitten kannattaisi kehua, eikä sillä ainakaan ylpeillä
Enkä muuten usko ,että kukaan yli 50-vuotias suomalainen olisi esim. niin lapsellisen naivi, että uskoisi maailman muuttuvan joksikin harmonisen yhteisymmärryksen paratiisiksi ja henkiseksi ruusutarhaksi sillä,että muut kielet kuin englanti 'lakkautettaisiin'.
Vain joku, aivan naiivi, edes tuota omaa lausettaan tarkastelemaan kykenemätön teini-ikäinen pystyy sanomaan jotain noin.järkyttävän tyhmää ja typerää.
Vierailija kirjoitti:
Isäni ja äitini Tallinnassa pyörivät ihan tuskissaan kun kauppakeskuksen kahviloista sai vain erikoiskahveja .D Lopulta päätyivät johonkin kebabpaikkaan jossa oli kuulemma saanut HYVÄÄ, MUSTAA KAHVIA ILMAN KEPULIA ( kepuli siis tarkoittaa kieroa, epärehellistä). Uskon että mistä tahansa kahvilasta saa kyllä myös sen normikahvin, mutta äiti ja iskä saaneet hepulin jostain "soya latte"-mainoksesta kahvilan ovella ja kääntyneet pois.
Samaa sarjaa kuin appivanhemmat jotka eivät voi missään nimessä mennä syömään esim. Heseen koska sieltä ei saa wienerleikettä, maitoa ja ruisleipää ! Appukko myös polttaa missä tahtoo kielloista välitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yritit kahviasi tilata? Vaikea uskoa, ettei kukaan koko Triplassa olisi tilaustasi ymmärtänyt, jos kerran kaikki ruokalat läpi kävit.
Jos tarvolla on coffeeta, lattee ja expressoa niin miten itse tilaisit kahvin tekemättä itseäsi naurunalaiseksi?
Yks kahavi, mustana. Kiitos.
Puhun suomea Suomessa aluksi kaikille. Jos toinen ei sitä osaa, häkeltymättä vaihdan toiseen kotimaiseen ruotsiin. Jos toinen ei osaa sitäkään, yritän vaikuttaa mahdollisimman ällistyneeltä ja kysyn sitten:"Parlez-vous français?"
Suomea osaamattomassa kahvilassa huitoisin elekieltä aivan vimmatusti ja pälättäisin ranskaa solkenaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin viime viikolla ravintolassa, jossa oli ilmeisesti jostain kaakkoisesta Euroopasta tullut työntekijä. Ei osannut mitään niistä kielistä, joita yritin tarjoutua puhumaan (suomi, ruotsi, englanti, saksa, italia, espanja, ranska). Ravintola oli joku algerialainen tms., ehkä siis tarjoilijakin sieltäpäin.
Tosi vaivaannuttava kokemus. Enkä mene uudestaan, vaikka ruoka oli älyttömän hyvää.
Miten ruoan tilaus sitten oikein hoidettiin? Tökkimällä sormella listaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tapa pitää kielitaidottomat ja sivistymättömät persuhíhhulit pois liikekeskuksen tiloista. Tällaisia lisää, kiitos.
Helsingin varakkaimmat kuluttavat ovat eläkeläisiä.
Samoin täällä Pohjois-Suomessa. Olen 64-vuotias nainen, eläkeläinen, eläke brutto n. 3000 euroa, kolme isoa perintöä olen saanut, vanhemmat, appivanhemmat ja rikas kummitätini. Kulutan nyt rahojani lasteni perheisiin, vien heitä lomille, ulos syömään, anna autot käyttöön, jne. Käymme usein Helsingissä teatterissa, syömme aina reissussa tietysti ulkona, mutta vain, jos tarjoilija puhuu suomea, muutoin menemme, kahdeksan henkilöä, viereiseen ravintolaan. Näin on tapahtunut kolmen viime vuoden aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaineb ketju kertoo paljon palstan 50plus tenapöksy-yleisöstä50+ ikäisten vanhemmat on sodan aikana syntyneitä. Suomi kävi sotaa ennen itsenäistymistä. Opittiin myös tulemaan toimeen, ensin maataloudella. Tultiin vähällä toimeen ja oli kunnia-asia elättää itsensä ja perheensä. Teollistuminen tuli 50-luvulla, sosiaaliturva vasta 70-luvulla.
Että vanhemmat voi osata katsoa kokonaisuutta tarkemmin.Tietäisittepä nuoret miten typerältä te itse kuulostatte joskus.
Jos sodasta olisi pitänyt yrittää selvitä nykyisten 18-40 v, voimin, ryssiä olisimme. Nämä olisivat hyvässä lykyssä kestäneet puoli tuntia, jos sitäkään. Jälleenrakentaminen ei olisi näillä pölvästeille edes tullut mieleen.
On joukossa kunnollisiakin, mutta osa, varsinkin alle kolmikymppisistä, on somevässyköitä, joilta onnistuu vain feikkielämä.
Surullista!
Kyllä vaara on todellinen, nuoret eivät enää hallitse hyvin kirjoitettua kieltä ja korvaavat suomenkielisiä sanoja englanninkielisillä. Myös lauserakenteet ovat muuttumassa englannin suuntaan. Ongelmallista on se, että vaikka nuoret luulevat osaavansa hyvin englantia, heidän osaamansa englanti on populaarikulttuurin englantia elokuvista, tv-sarjoista ja vastaavista. Hyvää asiatyyliä ei hallita millään kielellä, vaikka olisi päästy ylioppilaiksi. Ehkä nuoret eivät edes hahmota sellaista kuin asiatyyli, eivätkä siis ymmärrä, että eivät sitä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oikeasti alan olla huolissani suomen kielen asemasta omassa maassani! Koko kieli häviää tätä vauhtia 50 vuodessa.
Toivottavasti, ei sillä mitään teekään.
Oletpas alistettu kansalainen, oikea hallintoalamainen virkamiehen suosikki!
Lopeta vaikka heti suomeksi ajattelu hiton vässykkä.
Onneksi osaan keittää itse kahvit ja laittaa ruuat. Alkosta voi ostaa itsepalvelulla viinit ja eikun rentoutumaan.
Periaatteessa massa on sataava palvelua maan omalla kielellä/vrt Ranskaan.
Osaan neljää vierasta kieltä, mutta Suomessa kannata suomea.
Boikotoin !
Vierailija kirjoitti:
Triplaan en ota kantaa, mutta useamman kerran Helsingissä käydessäni olen saanut ravintolassa palvelua englanniksi ja tarjoilija ei ole osannut suomea. kyllä tilaukset ja muut onnistuu hyvin ja yleensä saa oikein ystävällistä palvelua, mutta kyl mua aina jää vaivaamaan, että Suomessa olisi kiva voida asioida suomeksi
Joku täällä kirjoitti, että ainakin paremmissa paikoissa saa suomenkielistä palvelua. Ei ole näin. Ravintola Kämpissä Espalla ei ollut ainoatakaan suomen kieltä taitavaa tarjoilijaa. Näin muutama vuosi sitten.
Luulisi, että olis mahdollisuus palkata henkilö, joka osaa sekä suomea että vieraita lieliä.
Anoppini on töissä kauppakeskuksessa sijaitsevassa kahvilassa. Keski-ikäinen nainen, joka on tullut Suomeen vasta kolme vuotta sitten, puhuu auttavasti suomea mutta yrittää ihanasti. Toivon etteivät hänen intoaan oppia kieltä lannista joidenkin kommentoijien kaltaiset asiakkaat. Niin iloisesti hän palvelee asiakkaita parhaalla mahdollisella suomella, allergeenilista on käden ulottuvilla isolla printillä, ja jos jäät jäätelöaltaan eteen miettimään makua niin hän tarjoaa että ”halua maista?” :)
Miten sitä kieltä voi oppia, jos ei saa jostain aloittaa?
Etkö tajua, miten kehitys menee.
Kun yliopistoissa aletaan vaatia yhä enemmän englantia, vanhemmat alkavat laittaa lapsiaan englanninkielisiin kouluihin jne.