Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työttömille maksetaan Suomessa niin paljon tukia?

Vierailija
20.10.2019 |

Eihän siinä ole mitään tolkkua, että makoilemalla kotona eletään herroiksi.

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyystuki ei iso raha ole. Mutta siihen päälle saa moni asumistuen ja toimeentulotuen. Kyllä niillä rahoilla jo ihminen hengissä hyvin pysyy ja vaatteitakin voi ostaa. Lapsista nettoaa lisärahaa myös.

Työttöminä on myös perheellisiä jolloin ei saa mitään muuta tukea ansiosidonnaisen jälkeen kuin työmarkkinatuen. Monella perheellisellä sattuu katsos olemaan myös omistusasunto jota maksaa ja asumistukea saa tällöin harvoin. Tt-tuesta voi todellakin vain haaveilla vaikka mies olisi pienituloinen yrittäjä (toiminimellä). Olisihan se luksusta jos saisi kaikki mahdolliset tuet mutta kun näin ei ole.

Onhan se käsittämätöntä, ettei saa tukea vuokraan, jos ei ole vuokralla asuja.

Se on asumistuki, ei vuokratuki.

Vierailija
122/135 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on töitä ja jos ne ei kiinnosta voi mennä eläkkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain sen 680 e miinus verot eli 550 e. Lisäksi asumistuki 550 e yhteinen minulla ja miehellä.

Miehen tulot opintotuki 250 e. Eli ei kyl herroiksi elelty juu.

Vierailija
124/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. on väärän käden tietoa työttömien tuista, sillä likipitäenkään kaikki maamme työttömät eivät saa samansuuruista työttömyyspäivärahaa!  Ja kaikki työttömämme eivät saa minkäänlaisia sosiaalisia toimeentulotukia mistään, vaan monet joutuvat sinnittelemään tuon pienen kelan työmarkkinatuen varassa.

Mutta alhaisin noista kaikista työttömän  saamistaan työttömyyspäivärahoistaan on ainakin mun tietääkseni kelan maksama työmarkkinatuki, joka kaikenlisäksi aktivoimattomuudesta johtuen on miinustettuna täysimääräisestä tmt:sta 4,6 %:lla.

Ap. voit aloittaa kokeilemaan elämistä ja laskujen maksamista ihan henkilökohtaisesti pienimmällä mahdollisella työttömyyskorvauksella ja saamatta minkäänlaisia muita sosiaalisia tukia, kuten toimeentulotukea kelasta tai asuntotukea.  Sittenhän näkisit, pystyisitkö elämisesi kulut kuittamaan muutamalla satasella etenkin tässä Suomi-valtiossamme, jossa kaikki välttämätön kuten ruoka on kallista puhumattakaan asumiskuluista.  Vaatteitakin kun olisi ihan mukava ylleen hommata.  Lääkärikulut lääkkeineen vie monenkin työttömän elämisen kustannukset äärirajoille, ettei toisilla ole edes varaa ruokaan tai toistepäin ei niihin lääkkeisiin, jos meinaa jotain rinnan alle murusia saaman.

On kyllä täysin oikein, että aktivoinnista kieltäytyneeltä leikataan tukea. Leikkaus voisi olla isompikin.

Suurimmalla osallahan ei kyse ole siitä että olis kieltäydytty "aktivointitoimenpiteistä" vaan siitä ettei mitään ole tarjolla. TE-tsto ei haja-asutusalueilla pahemmin mitään järjestele, ja työpaikkoja ei joka seudulla vaan yksinkertaisesti ole. Tämänhän toki tiedätkin jos olet normaaleilla älynlahjoilla varustettu. Ja älä kehota muuttamaan kasvukeskukseen, ei sekään niin yksinkertaista ole, pitkäaikaistyöttömällä ei yksinkertaisesti ole varaa siihenkään (oma asunto mitättömän arvoinen muuttotappiokunnassa vs. kasvukeskuksen kalliit vuokra- tai myyntihinnat, puolison työpaikka jne.). Mutta turhahan näitä on ylimieliselle selittää. 

Vierailija
125/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahaa paljon tukia, älä naurata. Ihan se 518e/kkk työmarkkinatuki ja asumistuki minulla 316e/kk, vuokra 425, maksan vuokrasta itse 109e/kk eli tietämättömille, asumistuki menee kokonaisuudessaan vuokran maksuun ei omaan taskuun. Tuosta työmarkkinatuesta vähennetään se 109e eli jää se vähän päälle 400e/kk elämiseen, onko se jonkun mielestä paljon tai että siitä pitäisi olla kateellinen?

Vierailija
126/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hahaa paljon tukia, älä naurata. Ihan se 518e/kkk työmarkkinatuki ja asumistuki minulla 316e/kk, vuokra 425, maksan vuokrasta itse 109e/kk eli tietämättömille, asumistuki menee kokonaisuudessaan vuokran maksuun ei omaan taskuun. Tuosta työmarkkinatuesta vähennetään se 109e eli jää se vähän päälle 400e/kk elämiseen, onko se jonkun mielestä paljon tai että siitä pitäisi olla kateellinen?

Mitäs et hae vuokran loppuosaan (109 €) toimeentulotukea, joka siihen myös myönnettäisiin. Ihan oma vika.

Vierailija
127/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs et hae vuokran loppuosaan (109 €) toimeentulotukea, joka siihen myös myönnettäisiin. Ihan oma vika.

Ei myönnetä ja kommentti ei tuota asiaa koskenut. Vaikka saisikin tuon 109e takaisin, niin tuki ei silti mikään suuri ole.

Vierailija
128/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, että ap:n ja muiden vastaavanlaisten setien olisi turvallista liikkua kadulla, lapsia ei kidnapattaisi lunnaiden toivossa, eikä tarvitsisi maksaa vartioinnista ja muureista.

Sen verran maksetaan että yhteiskuntarauha jollain tavalla säilyy. Turha kadehtia syrjäytyneiden elämää. Töitä ei riitä kaikille ja robotiikan ja tekoälyn myötä tulevaisuudessa joudutaan keksimään uusia ratkaisuja syyllistämisen sijaan.

Vierailija
129/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mahtavaa, jos tehtäisiin vokkien tapaisia tiloja suomalaisille, että pääsi kokeilemaan työllistymistä tai opiskelua kasvukeskuksissa. Jotain soluasumisen tyyppistä. Uskaltaisi lähteä paremmin, kun ei tulisi suuria kustannuksia muutost, huonekaluista, takuuvuokrista yms. Työllistyttyään sitten voisi etsiä oikean asunnon. Lähtisin heti täältä korvesta mihin vain.

Vierailija
130/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on Suomessa niin typeriäihmisiä, osa kyselee tällaisia joko koska on oikeiston maksama tyhmä trolli (yök, yök) tai sitten muutoin näin tietämätön, typerä sekä kummallisesti JOUTILAS. Ja tuskin se joku Nalle tai lottovoittaja vaivautuu aikaansa tällaiseen pistämään.

Kyllä minä ainakin jo vähän pienemmilläkin omaisuuksilla keksisin muuta kuin trollata / roikkua jossain AVI:lla.

Vierailija
131/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia, että ap:n ja muiden vastaavanlaisten setien olisi turvallista liikkua kadulla, lapsia ei kidnapattaisi lunnaiden toivossa, eikä tarvitsisi maksaa vartioinnista ja muureista.

Sen verran maksetaan että yhteiskuntarauha jollain tavalla säilyy. Turha kadehtia syrjäytyneiden elämää. Töitä ei riitä kaikille ja robotiikan ja tekoälyn myötä tulevaisuudessa joudutaan keksimään uusia ratkaisuja syyllistämisen sijaan.

Kannattaisi varmaan käydä vartija- tai muurarikoulutus, kiitos ideasta. Aseenkantolupa on jo valmiina. Tulevaisuuden alat kiinnostavat.

Vierailija
132/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myönnetä ja kommentti ei tuota asiaa koskenut. Vaikka saisikin tuon 109e takaisin, niin tuki ei silti mikään suuri ole.

Kyllä myönnetään, koska Suomessa jää tuilla eläjälle minimissään 497 euroa kuukaudessa käteen vuokran ja pakollisten menojen, kuten sähkö- ja vesilaskun, jälkeen. Jos ei jää, niin sitten et vaan osaa hakea niitä tukia mihin olet oikeutettu.

Vierailija
133/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myönnetään, koska Suomessa jää tuilla eläjälle minimissään 497 euroa kuukaudessa käteen vuokran ja pakollisten menojen, kuten sähkö- ja vesilaskun, jälkeen. Jos ei jää, niin sitten et vaan osaa hakea niitä tukia mihin olet oikeutettu.

No ei myönnetä. Jos on esimerkiksi ollut niin typerä että on säästänyt töissä ollessaan tilille vaikka sen 1000e niin käytäppä ne ensin. Sama juttu jos on säästänyt ne työttömyysetuudestaan ja sitten huomaa että jaahas, olisikin ollut mahdollista hakea toimeentulotuke ja jo pitkän aikaa. Myös auto voi olla este toimeentulotuen saamiselle. jne. jne.

Itselläni ei tosin tuota ongelmaa ole sillä olen jo aikoja sitten perehtynyt tukisysteemiin ja miten kannattaa toimia. Näin ollen pätkätöistä säästän vain sukanvarteen. Autoa en omista enkä tule omistamaan vaikka siitä tällä alueella missä julkinen liikenne on vain vitsi olisikin huomattavaa hyötyä työssäkäynnin kannalta. Työnhakualue on siis kohdallani pieni ja naapurikuntiin ei voi edes tulla työtarjouksia. 

Vierailija
134/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei myönnetä. Jos on esimerkiksi ollut niin typerä että on säästänyt töissä ollessaan tilille vaikka sen 1000e niin käytäppä ne ensin. Sama juttu jos on säästänyt ne työttömyysetuudestaan ja sitten huomaa että jaahas, olisikin ollut mahdollista hakea toimeentulotuke ja jo pitkän aikaa. Myös auto voi olla este toimeentulotuen saamiselle. jne. jne.

Itselläni ei tosin tuota ongelmaa ole sillä olen jo aikoja sitten perehtynyt tukisysteemiin ja miten kannattaa toimia. Näin ollen pätkätöistä säästän vain sukanvarteen. Autoa en omista enkä tule omistamaan vaikka siitä tällä alueella missä julkinen liikenne on vain vitsi olisikin huomattavaa hyötyä työssäkäynnin kannalta. Työnhakualue on siis kohdallani pieni ja naapurikuntiin ei voi edes tulla työtarjouksia. 

Samoin, säästän kaiken sukanvarteen, tili huutaa melkein miinusta koko kuukauden :D Tili tuli tili meni, mut massit hyppäs sukanvarteen :D

Vierailija
135/135 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mahtavaa, jos tehtäisiin vokkien tapaisia tiloja suomalaisille, että pääsi kokeilemaan työllistymistä tai opiskelua kasvukeskuksissa. Jotain soluasumisen tyyppistä. Uskaltaisi lähteä paremmin, kun ei tulisi suuria kustannuksia muutost, huonekaluista, takuuvuokrista yms. Työllistyttyään sitten voisi etsiä oikean asunnon. Lähtisin heti täältä korvesta mihin vain.

Voithan hakea kimppakämppään nytkin. Jos haet opiskelemaan niin soluun pääset heti jo nytkin. Ei kukaan yli 40 vuotias hakua asua tuntemattomien ihmisten kanssa samassa asunnossa (itse asuin vielä kolmikymppisenä ja se teki minut hulluksi, varsinkin kun kämppikset jauhoi pskaa selän takana, kuulin vahingossa) .