Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n mielipidekirjoitus: Suren sitä, ettei tyttäreni halua lapsia enkä saa kokea isovanhemmuutta

Vierailija
17.10.2019 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006275194.html

"Tyttäremme on hyvässä avioliitossa. Hänellä ja hänen puolisollaan on vakituinen työ. He ovat päättäneet valita lapsettomuuden, osittain maailmantilanteen takia mutta paljolti myös omien antoisien harrastustensa vuoksi. En halua kiistää heidän oikeuttaan tehdä valintoja. Haluan kuitenkin tehdä näkyväksi myös meidän varjossa olevien tunteet, kun menetämme isovanhemmuuden.

On luonnollista ikävöidä lapsenlapsia. Kun isovanhemmiksi päässeet tuttavani kertovat suhteista omiin lapsenlapsiinsa, tunnen osattomuutta. Ajatus, ettei lapsenlapsia tulisi olemaan koskaan, on surullinen."

Niin! Eikö tunnekylmät ja itsekkäät velat todellakaan ajattele ollenkaan tuota asiaa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta tämä pakkotoimintosi, ap. Sulla on varmaan lääkkeetkin siihen.

Se ei kuulu kellekään, hankkiiko joku lapsia vai ei. Kumpikin on yksityisasia, eikä horjuta henkisesti tervettä SIVULLISTA.

No jos tarkkoja ollaan niin kyllä se kuuluu kaikille yhdessä eli koko yhteiskunnalle hankkivatko yhteiskunnan jäsenet lapsia vaiko eivät, kyseessä on yhteiskunnan etu, esim. eläkkeiden maksajia ei ole tulevaisuudessa tarpeeksi, eläkejärjestelmämme on laadittu niin että työssäkäyvät maksavat eläkkeellä olijoiden eläkkeet, eläke on sosiaalietuus, se ei ole mitään omaa säästettyä rahaa mitä itse on maksanut eläkettä, vaan jokainen työssäkäyvä sukupolvi maksaa omien vanhempiensa eläkkeet. Jos lasta ei vapaaehtoisesti hanki niin sitten pitäisi olla niin ettei ole oikeutettu eläkkeeseen laisinkaan vaan joutuu työskentelemään elämän loppuun saakka jos jotain tuloa haluaa saada.

Jo armeijassa opetettiin, että joissakin asioissa kyseessä on yhteiskunnan, ei yksilön etu, esim. jos joku pakotettiin palvelemaan vuoden ajan vaikka olisi halunnut päästä puolella vuodella ja tyttöystäväkin jätti sen takia, toki yksilölle kurjaa, mutta kun yhteiskunnan etu on tuossa kyseessä että joku on asepalveluksessa vuoden ajan pakotettuna siihen asevelvollisuuslain nojalla, niin siinä ei katsota yksilön etua silloin.

Yhteiskunnan etu on myös kun lapsia syntyy riittävästi, yhteiskuntamme kurjistuu jos nuoria kansalaisia on liian vähän tulevaisuudessa ja väestörakenne vinoutuu entisestään. Suomessa on jo nyt huono huoltosuhde ja väestörakenne vinoutunut ja vanhuksia aivan liikaa suhteessa nuoriin työikäisiin. Nyt jo kauhistellaan ja ihmetellään vanhustenhoidon tilaa, mutta tulevaisuudessa tilanne tulee olemaan paljon, paljon huonompi joka tapauksessa tässä 15-20 v. kuluttua ja tästä paljon, paljon huonommastakin menee vielä huonommaksi tuossa 25-35v. kuluttua kun syntyvyys on niin vähäistä. Sitten se on mukavaa Suomessa kun yli 50% kansalaisista on yli 65-vuotiaita ja alle 30-vuotiaita on vain jotain 10%. Eikä eläkkeitä voida maksaa.

Vierailija
42/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suren sitä etten koskaan päässyt trofeevaimoksi rikkaalle miehelle. On rikkaiden miesten vika, etten päässyt kokemaan kallista muiden maksamaa elämää ja minua surettaa että jäin paitsi tästä kokemuksesta. Jo on kumma, kun kukaan ei ikinä puhu näistä tunteista, olen todellakin jäänyt ulkopuoliseksi tästä maailmasta kun kukaan ei uhrannut omaa elämäänsä tarjotakseen tämän kokemuksen minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kuulu kellekään, hankkiiko joku lapsia vai ei. Kumpikin on yksityisasia, eikä horjuta henkisesti tervettä SIVULLISTA.

No jos tarkkoja ollaan niin kyllä se kuuluu kaikille yhdessä eli koko yhteiskunnalle hankkivatko yhteiskunnan jäsenet lapsia vaiko eivät, kyseessä on yhteiskunnan etu, esim. eläkkeiden maksajia ei ole tulevaisuudessa tarpeeksi, eläkejärjestelmämme on laadittu niin että työssäkäyvät maksavat eläkkeellä olijoiden eläkkeet, eläke on sosiaalietuus, se ei ole mitään omaa säästettyä rahaa mitä itse on maksanut eläkettä, vaan jokainen työssäkäyvä sukupolvi maksaa omien vanhempiensa eläkkeet. Jos lasta ei vapaaehtoisesti hanki niin sitten pitäisi olla niin ettei ole oikeutettu eläkkeeseen laisinkaan vaan joutuu työskentelemään elämän loppuun saakka jos jotain tuloa haluaa saada.

Jo armeijassa opetettiin, että joissakin asioissa kyseessä on yhteiskunnan, ei yksilön etu, esim. jos joku pakotettiin palvelemaan vuoden ajan vaikka olisi halunnut päästä puolella vuodella ja tyttöystäväkin jätti sen takia, toki yksilölle kurjaa, mutta kun yhteiskunnan etu on tuossa kyseessä että joku on asepalveluksessa vuoden ajan pakotettuna siihen asevelvollisuuslain nojalla, niin siinä ei katsota yksilön etua silloin.

Yhteiskunnan etu on myös kun lapsia syntyy riittävästi, yhteiskuntamme kurjistuu jos nuoria kansalaisia on liian vähän tulevaisuudessa ja väestörakenne vinoutuu entisestään. Suomessa on jo nyt huono huoltosuhde ja väestörakenne vinoutunut ja vanhuksia aivan liikaa suhteessa nuoriin työikäisiin. Nyt jo kauhistellaan ja ihmetellään vanhustenhoidon tilaa, mutta tulevaisuudessa tilanne tulee olemaan paljon, paljon huonompi joka tapauksessa tässä 15-20 v. kuluttua ja tästä paljon, paljon huonommastakin menee vielä huonommaksi tuossa 25-35v. kuluttua kun syntyvyys on niin vähäistä. Sitten se on mukavaa Suomessa kun yli 50% kansalaisista on yli 65-vuotiaita ja alle 30-vuotiaita on vain jotain 10%. Eikä eläkkeitä voida maksaa.

Ohjaa tuo saarna suoraan heille joilla olisi kiinnostusta, muttei viitseliäisyyttä. Johan täälläkin ollaan kuultu MIESTEN suusta sanottuna lasten olevan tervetulleita kunhan herran ei itse tarvitse osallistua kuluihin tai hoitamiseen. Halutaan vain saada ilmainen yleiskone joka tekee tälle vätykselle lapsia.

Vierailija
44/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakaan ei ole tulossa mummoa, ja olen siitä todella surullinen, MUTTA en ikimaailmassa paljastaisi tätä lapselleni. Vaikka suren menetettyä isovanhemmuutta, olen lapseni tukena elämänsä isoissa päätöksissä. Ja pienissäkin :) Lapseni on parasta, mitä elämä minulle on tarjonnut, ja nautin siitä loppuun asti, toki aika pieninä annoksina nykyään, mutta sydämessäni ja ajatuksissani hän on päivittäin, paljon.

Teeskentelet ja sen huomaa jos se uhrisi on vähänkään älykäs.

Vierailija
45/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vain helpompaa olla vaatimatta muilta ihmisiltä yhtään mitääN?

Vierailija
46/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh turha liikaa surra, jos lapsenlapsia olis ollut pakko saada ehdottomasti niin johan siinä ois itsekin pitänyt tajuta tehdä enemmän lapsia.

Ihan hirvee paine yhden lapsen harteille, toivottavasti lapsi ei oo vaistonnut surua eikä tunne turhaan syyllisyyttä.

Kuinkas iso prosentti se olikaan kun jää biologisista syistä lapsettomaksi? Oishan se niinkin voinut mennä ettei tän mamman lapsi vois saada omia lapsia vaikka haluaiskin.

Saa surra mut lehdessä itkeminen ja itsensä kuvailu "osattomaksi jääneenä" on ihan liian dramaattista ja överiä toimintaa.

Vierailija
47/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vain helpottunut, että omat lapseni eivät halua lapsia. Mulla on kaksi siskoa ja meillä kaikilla lapsia. Vanhempani olivat aikoinaan hyviä isovanhempia. Auttoivat paljon lastenhoidossa ja muussakin. Ja kuten palstalla monet ovat sanoneet, silloin tietenkin aikanaan lapset huolehtivat vanhoista vanhemmistaan. Vaan kuinkas kävikään? Molemmilla siskoillani on lapsenlapsia ja he haluavat vuorostaan olla hyviä isovanhempia kiireisten ja väsyneiden lastensa apuna. Ei heillä ole aikaa eikä voimia huolehtia vielä vanhemmistammekin. Lapsenlapsettomana minä ja lapsettomina lapseni huolehdimme.

Hm. Sinun ja lapsettomien lastesi mielestä siis olisi oikein ja kohtuullista, että perheelliset siskosi perheellisine lapsineen huolehtivat paitsi itsestään, töistään ja lapsenlapsistaan myös vanhemmistanne, sillä aikaa kun sinä ja lapsesi matkustelette, shoppaatte ja pelaatte golffia? 

Vierailija
48/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin jo omalle äidilleni sanonut etten halua koskaan lapsia ja ei oikeastaan paljon reagoinut tähän, mutta väitti ettei sillä ole väliä. Minun tapauksessani koen, että omassa elämässä on todellakin jo ihan tarpeeksi selvitettävää ja muutenkin haastavaa tulee olemaan, joten olisin vaan itsekäs jos lapsia tähän tilanteeseen tahtoisin. Olen oppinut sen kuinka nopeasti elämä voi muuttua senkin vuoksi parempi pitää sitten itsensä pinnalla kuin jotenkin pakolla vielä ottaa lapset mukaan siihen elämään. En voi ryhtyä leikkimään miten minun kävisi. Uskon, että voisin olla ihan hyvä äiti, mutta muuten sitten rahattomuus ja elämän epävakaus yms olisivat liian vaiketa selvittää kun olisi vastuussa toisten elämästä ja hyvästä lapsuudesta. En ryhdy kokeilemaan miten käy.

Tämän lisäksi minulla oli aika vaikea suhde vanhempiin ja eivät ole koskaan tukeneet minua ja kohtelivat aika välinpitämättömästä aina sekä arvostelivat. Jotenkin kun en ole saanut mitään hyvää mallia vanhemmuudesta pelkään, etten kuitenkaan osaisi toimia oikein. Onneksi en ole myöskään mikään kovin lapsirakas ihminen ja oikeasti välillä ihmettelen sitä miten joku ihminen uskaltaa hankkia lapsen kun elämässä ei koskaan tiedä miten se menee. Joillekin tietenkin helpompi asia ja luottavat elämäänsä eri tavalla kuin minä. Olin vähän aikaa sitten yhdessä kaupassa ja siinä iski se päätös ihan suoraan, kun katselin niitä lapsiperheitä, että minusta ei ole ikinä äidiksi. Tuskin edes äitipuoleksi, vaikka miten ajattelisi. Pidän lapsista johonkin rajaan asti, mutta en osaa edes toimia heidän kanssaan luontevasti. Ja olen vielä sinkkukin ( kuinkahan pitkään) joten ei edes toteutus toimisi.

Vierailija
49/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tänne tulisi ensi viikolla miljoona uutta lasta, se ei auttaisi mitään. Kun tarkastellaan taloudellista huoltosuhdetta, kyse on työllisten suhteesta ei-työllisiin.

Tulevaisuudessa automatisaatio ja robotisaatio vievät työpaikat ja maassa on, monestakin syystä, yhä enemmän elätettäviä, jotka siis heikentävät taloudellista huoltosuhdetta.

Meidän kannattaisi sopeutua pienenevään yhteiskuntaan, joten lapsia ei tarvita työntekijöiksi. Myös luonnonvaramme riittäisivät paremmin pienemmälle väestömäärälle.

”Taloudellinen huoltosuhde ilmaisee työttömien ja muiden työvoiman ulkopuolella olevien määrän suhteessa työllisten määrään. Edelliseen lasketaan mukaan 0–14-vuotiaat, opiskelijat, ase- tai siviilipalvelusta suorittavat, eläkeläiset sekä muut työvoiman ulkopuolella olevat, esimerkiksi omaa kotitalouttaan hoitavat. Työllisiksi luetaan kaikki 15–64-vuotiaat henkilöt, jotka vuoden viimeisellä viikolla olivat ansiotyössä eivätkä olleet työnhakijoina.”

Taloudellista huoltosuhdetta siis huonontavat myös lapset, opiskelijat, kotiäidit ym jne.

Kannattaa ymmärtää, että henkilön ikä ei ole tässä se juttu, vaan taloudellinen toimeliaisuus.

Vierailija
50/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikeaa ymmärtää vapaaehtoista lapsettomuutta isona ilmiönä. Tottakai aina joitakin löytyy, mutta että se on muodostunut niin isoksi trendiksi. Ihminen on kuitenkin eläin, jonka tehtävä pohjimmiltaan on lisääntyä, se on meillä biologiassa, haluaa tai ei. Ja monessa muussa sen näkee, että opittu käytös on vain sivistyksen pintakiiltoa.

Vierailija
51/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikeaa ymmärtää vapaaehtoista lapsettomuutta isona ilmiönä. Tottakai aina joitakin löytyy, mutta että se on muodostunut niin isoksi trendiksi. Ihminen on kuitenkin eläin, jonka tehtävä pohjimmiltaan on lisääntyä, se on meillä biologiassa, haluaa tai ei. Ja monessa muussa sen näkee, että opittu käytös on vain sivistyksen pintakiiltoa.

No, joissakin maissa tuota lisääntymistä onkin sitten jo muiden edestä ja sekin tuo omia ikäviä puoliansa myös. En haluaisi Suomesta kehitysmaata kuitenkaan, vaikka kaikilla olisiki  10 lasta sen myötä.

Vierailija
52/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vain helpottunut, että omat lapseni eivät halua lapsia. Mulla on kaksi siskoa ja meillä kaikilla lapsia. Vanhempani olivat aikoinaan hyviä isovanhempia. Auttoivat paljon lastenhoidossa ja muussakin. Ja kuten palstalla monet ovat sanoneet, silloin tietenkin aikanaan lapset huolehtivat vanhoista vanhemmistaan. Vaan kuinkas kävikään? Molemmilla siskoillani on lapsenlapsia ja he haluavat vuorostaan olla hyviä isovanhempia kiireisten ja väsyneiden lastensa apuna. Ei heillä ole aikaa eikä voimia huolehtia vielä vanhemmistammekin. Lapsenlapsettomana minä ja lapsettomina lapseni huolehdimme.

Hm. Sinun ja lapsettomien lastesi mielestä siis olisi oikein ja kohtuullista, että perheelliset siskosi perheellisine lapsineen huolehtivat paitsi itsestään, töistään ja lapsenlapsistaan myös vanhemmistanne, sillä aikaa kun sinä ja lapsesi matkustelette, shoppaatte ja pelaatte golffia? 

Olisihan se ihan reilua. Aivan yhtä paljon siskoni ovat saaneet vanhemmilta apua kuin minäkin. Voisivathan he maksaa vaikka kumpikin joka kolmas viikko vanhemmilleni viikkosiivoojan yms apua tai tarjoutua maksamaan mulle siitä, että hoidan heidänkin osuutensa. Mutta ei.  Sama tilanne kuin jos vanhemmat olisivat lainanneet meille kullekin 30 000 €, mutta kaksi siskoistani pistäneet rahat menemään ja sen vuoksi minun pitäisi maksaa 90 000 € takaisin vanhemmilleni. Miksi minun pitäisi maksaa heidänkin velkansa? 

Vierailija
53/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, joissakin maissa tuota lisääntymistä onkin sitten jo muiden edestä ja sekin tuo omia ikäviä puoliansa myös. En haluaisi Suomesta kehitysmaata kuitenkaan, vaikka kaikilla olisiki  10 lasta sen myötä.

Lasten määrä laskee ihan kaikissa maissa. Jopa heikoimmin menevillä kehitysmailla lapsiluvut ovat laskeneet yli viidestä jonnekin noin kolmen kieppeille.

Mutta ei se poista sitä, että lisääntyminen vain on ihmisenkin biologiassa. Nykyään sitä voi säädellä ehkäisyn avulla, jolloin homma on aika lailla kontrolloitua, mutta mietin lähinnä miten se biologinen tosiasia on kääntynyt, että suvun jatkaminen on yksi perustarve.

Vierailija
54/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirjoittaa siitä, että haluaisi oman sukunsa jatkuvan lapsissaan. Meidän suku on taas niin etäinen keskenään, että senkin vuoksi vaikka tietenkin kuulumme sukuun niin meille ei tavallaan ole niitä sukulaisia läheisinä ja emme ole tekemisissä. Jotkut ovat joidenkin kanssa, mutta mitään "yhteistä" ei muuten ole kuin vaan se, että olemme sukulaisia. Olemme kuin vieraat ihmiset keskenämme. Meille varmaan eteisyyttä lisäsi se, että asuimme kauempana kuin muut ja elimme vähän erilaista elämää. Tosin monet asuvat lähelläkni toisiaan eivätkä silti tapaa kuin harvoin. Tiedämme tämän ja monille riitoja keskenään myös. Jotenkin tuntuu väärältä ajatella, että pitäisi saada lapsi vain sen takia, että tämä suku jatkuu kun tuntuu välillä ettei ole koko sukua ja asuu jossain vieraassa maassa. Emme siis itse ole riidoissa kenenkään kanssa, mutta muuten koko suku etäinen ja hajanainen. Sellainen suku varmasti eri, joka on tiivis ja ihmiset tapaavat toisiaan. Nyt jos saisin lapsen niin se ei kiinnostaisi oikeastaan ketään ja tuskin tulisivat edes katsomaan. Ihmisiä vihitään ja jätetään ihmiset pois häistä ja sitten taas tulee vaan lisää harmia suvun kesken. Mietinkin joskus jos sota tulisi niin sotisimmeko keskenämme.

Vierailija
55/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyminen ei ole biologinen perustarve, kuten vaikka uni, tai tarve saada ruokaa tai juomaa.

Kerro tuo pöllö väitteesi vaikka paaville.

Ja jos lapset todella olisivat portti vauraaseen yhteiskuntaan, niin miksi Nigeria ei ole sen paremmin vauras kuin vakaa yhteiskuntakaan?

Vierailija
56/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä suren sitä, ettei minulla ole lapsia. En nimittäin halunnut, että pilaan heidän elämänsä samalla tavalla kuin äitini pilasi minun elämäni. Hengissä olen selvinnyt, mutta ei ole ollut helppoa. Miettiköön äitini ihan rehellisesti lastenlasten puutetta.

Vierailija
57/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurempi huoli 20 vuoden päästä taitaa olla se, että mistä nyt syntyville lapsille löytyisi töitä ylipäänsä. Maailmalla meneillään oleva väestönräjähdys ja siitä seuraava massasiirtolaisuus pitää kyllä huolen, että ihmisiä riittää liiankin kanssa.

"Oxfordin yliopiston tutkijoiden syyskuussa julkaiseman raportin mukaan 47 prosenttia Yhdysvaltain työpaikoista on vaarassa 20 vuoden sisällä, kun tietokoneet ja keinoäly ja muut uudet teknologiat vievät ne. Tutkijat uskovat, että koneet valtaavat työpaikat kahdessa aallossa. Ensin koneet korvaavat ihmisiä kuljetuksessa ja logistiikassa, tuotantotyössä ja hallinnollisissa tukitehtävissä.

- Ei ole mitään syytä sille, miksei melkein mikä tahansa fyysinen tehtävä, esimerkiksi lähes kaikki tehdastyö, olisi 20 vuoden päästä robottien hoidettavissa, Rouvinen sanoo.

Myös palvelualalla, myynnissä ja rakennusalalla robotit tekevät työt pian ihmistä halvemmalla, nopeammin ja tarkemmin. Sitten pullonkaulat hidastavat korvattavuutta vaikeammin automatisoitavissa töissä, kuten tekniikan alalla. Toisessa aallossa kehitys riippuu siitä, missä vaiheessa keinoälyn kehittely on meneillään. Vuorossa voisivat olla työpaikat hallinnossa, tieteessä, tekniikassa ja taiteessa." https://yle.fi/uutiset/3-6872845

Vierailija
58/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä oikeastaan tuntenut, että haluaisin lapsia. Lapset on aina tuntuneet vierailta enkä osaa kuvailla miltä vauvakuume tuntuu.. miksi jollakin on tarve lisääntyä on täysin vierasta minulle.

Nautin omasta elämästäni ja itseni toteuttamisesta niin, ja maailma on niin ihana ja ihmeellinen paikka, etten osaa kuvitella siihen enää mitään muuta. Kaikki on tosi hyvää näin ja juuri sellaista mitä mulle on tarkoitettu. Olen onnellinen ja tyytyväinen tekemiini valintoihin, tai siihen ettei mitään valintaa edes tarvitse tehdä koska minulle on niin itsestäänselvää ollut aina, lapsesta lähtien etten halua omia lapsia enkä koe tarvetta lisääntyä.

Olen onnellinen muiden lapsellisten ja lapsiperheiden puolesta, mutta minä en vain tunne sitä tunnetta, että lapsia haluaisin. Elämä on niin suunnattoman rikasta näinkin. Kaikki on näin todella hyvin.

Vierailija
59/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheiden ja nuorten suojelusuunnitelma

http://pt-media.org

Vierailija
60/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen ei ole biologinen perustarve, kuten vaikka uni, tai tarve saada ruokaa tai juomaa.

Kerro tuo pöllö väitteesi vaikka paaville.

Ja jos lapset todella olisivat portti vauraaseen yhteiskuntaan, niin miksi Nigeria ei ole sen paremmin vauras kuin vakaa yhteiskuntakaan?

Melko yksinkertainen olet tehdessäsi tuollaisia vertauksia. Maan vaurauteen vaikuttavat varsin monet asiat. Mutta suomalainen yhteiskunta ainakin toistaiseksi rakentuu sen varaan, että väkimäärä ja ikäsuhde pysyisivät suurinpiirtein nykyisen kaltaisina. Toki minulle sopii, että jatkossa esim lapset velvoitetaan huolehtimaan vanhempiensa taloudellisesta turvasta sen jälkeen, kun he eivät enää kykene itse työhön. Minulla on 5 lasta, joten ei ole ongelma, joskaan en tuollaista taakkaa toki heille sinällään toivo, vaan toivoisin että ihan tavalliset ihmiset (poislukien jos ei pysty saamaan lapsia) tekisivät sen 1-3 lasta, jolloin tilanne pysyy aika lailla tasapainossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan